Wasmachine waterpas, toch veel herrie en beweging

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tlj27
  • Registratie: Juli 2017
  • Laatst online: 02-03 07:19
Hi allemaal,

Onze wasmachine (miele novotronic wt 945) die maakt ontzettend veel herrie en beweegt erg tijdens het centrifugeren en drogen (verplaatst zichzelf ook). Hij staat goed waterpas, dus zou het niet aan moeten liggen. Ik zag op internet dat het belangrijk is dat de transportbouten eruit zijn. Ik dacht zelf dat dit aan de orde was. Toch zie ik nog wel boven aan de achterkant eea aan bouten die erin zitten. Maar ik als leek heb geen idee of dit transportbouten zijn of gewoon bouten die belangrijk zijn om erin te laten. Een van jullie enig idee? Sorry voor de matige foto’s, maar ik kan niet van verder af foto’s maken van de achterkant. Een foto is van de bovenkant van de bouten die er dus nog in zitten. Andere foto is van de bouten onderin die er al wel uitgehaald zijn. Alvast bedankt! Daarnaast horen we trouwens ook nog regelmatig een enorm getik. Dit zou eventueel een bh-beugel oid kunnen zijn die in de trommel vastzit?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/M7kJEPYiSNCR_y8jfx1NQ1575xk=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/0nSXp0gojYbKjBsOttTfoTq7.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/XjHTdYoRmugJAHMHGnfDhSBnptY=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/VKWpbsQwYP4SD56vZ0dQK1mh.jpg?f=fotoalbum_large

Alle reacties

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• 99ruud99
  • Registratie: December 2018
  • Laatst online: 13:36
BH's was je in een waszakje.
Is de vloer wel stijf/hard genoeg?
Vul je de wasmachine voldoende / niet te vol?
Voor rest zou je een trillingsdemper de mat kunnen proberen, maar verwacht geen wonderen als hij nu al wegloopt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ora et Labora
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 12:18
Hoe oud is de wasmachine?

https://www.gebruikershan...ing-170272.html?page=0059
Transportbeveiliging.

[ Voor 70% gewijzigd door Ora et Labora op 04-01-2023 13:32 ]

Who's general failure, and why is he reading my disk?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DropjesLover
  • Registratie: November 2004
  • Nu online

DropjesLover

Dit dus ->

Rammelen en wandelen komt door een onbalans ergens, waarschijnlijk op/aan de trommel.
De transportbouten zijn om de trommel tijdens vervoer op z'n plek te houden, met die er in zou hij niet eens moeten kunnen ronddraaien.

BThGvNeOA
Bond Tegen het Gebruik van Nutteloze en Onbekende Afkortingen!
Gewoon uitschrijven wat je bedoelt is zo moeilijk niet... PR (persoonlijk record?), ICE/M/A (verbrandingsmotor?), kdv (kinderdagverblijf), DA (dierenarts?)etc...,

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sharky
  • Registratie: September 1999
  • Laatst online: 16:03

Sharky

Skamn Dippy!

DropjesLover schreef op woensdag 4 januari 2023 @ 13:33:

De transportbouten zijn om de trommel tijdens vervoer op z'n plek te houden, met die er in zou hij niet eens moeten kunnen ronddraaien.
Onderschat niet mijn domheid. Wij kregen ooit een wasmachine waarbij de bezorger zei dat de transportbouten eruit waren. Heb dat niet gecontroleerd en gelijk een was gedraaid. Toen hij ging centrifugeren stond ik er gelukkig bij en kon ik nog op tijd de stekker eruit trekken.

@tlj27 Als het geen onbalans is door een rare lading en hij staat waterpas dan ligt het wellicht aan de vloer? De houten vloer waar onze wasmachine ooit op stond zorgde ook voor een hoop beweging.

This too shall pass

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• E-Vix
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 13:37

E-Vix

Nu met sneeuw!

Wat ik kan vinden is dit een model uit 2001. Dus dan zou jouw wasmachine al ruim 20 jaar oud zijn.
In de wasmachine zelf zitten een soort schokdempers die trillen tegen gaan. Grote kans dat deze na 20 jaar op zijn. Vervangen kan en is niet al te moeilijk, maar bij een 20 jaar oude wasmachine moet je je afvragen of dat nog wel loont. Zelf heb ik deze ooit vervangen, maar een maand later liepen de lagers van de trommel er uit en was de wasmachine alsnog afgeschreven.

Failed opening '/home/users/7942/signature.inc' for inclusion (include_path='.:') in /home/www/got/userstats.php on line 25

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• com2,1ghz
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 01-06 21:17
Volgens de handleiding zijn er maar 2 transportbouten.

Weet niet of je de onderkant kan zien of anders de deksel aan de achterkant kan openen. Dan kan je even kijken of de schokdempers wel op zijn plek zitten. en of die wel goed werken. Die kunnen wel eens afbreken waardoor de trommel deels los kan zitten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• StarC
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 16:16
Op wat voor (onder)vloer staat de machine?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Tartarus
  • Registratie: Januari 2013
  • Laatst online: 01-06 18:50
Waterpas geloof ik nog wel, maar staan alle 4 de voetjes even goed op de ondergrond? Wat gebeurt er als je het apparaat heen en weer probeert te wiebelen?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• TRAXION
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 16-05 13:44
Wat @E-Vix al oppert, versleten schokdempers.
Dit is vrij normaal bij deze respectabele leeftijd.

Schokbrekers zijn niet duur en miele machines uit die jaren is goed aan te sleutelen.

Als je er 25 euro tegen aan wilt gooien en een halve middag kan hij best nog een tijdje mee.

Eventueel Vervang je direct de koolborstels mee en weet je zeker dat je op de "meest" slijtende onderdelen hebt gehad.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Mr. Blonde
  • Registratie: Augustus 2006
  • Laatst online: 15:06
Als e.e.a. eerst wel goed was dan zou ik het toch in het apparaat zoeken en niet in de vloer.

Check 1 zijn dan de schokdempers en check 2 zou zijn of de contragewichten nog wel goed vast zitten.
Dit laatste was namelijk bij mij het geval. De buren konden horen wanneer de machine aan het centrifugeren was.
1 van de bouten van 1 van de contragewichten zat iets los. Resultaat onbalans en een kromme bout uiteindelijk. (speciaal boutje was te bestellen voor nog geen 3 euro)

[ Voor 20% gewijzigd door Mr. Blonde op 04-01-2023 14:01 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tlj27
Bedankt voor jullie snelle reacties. Wat vriendelijk dat jullie een leek willen helpen. De wasmachine was van mijn oma, dus al zeker zo’n 15 jaar oud. Via het internet heb ik gevonden hoe ik de voorkant van de wasmachine eraf haal. Ik heb de slang naar de trommel losgehaald om te voelen of daar iets zat. Niks helaas. Als ik een beetje lichtjes duw hoor ik weer dat getik. Maar ik kan niet plaatsen waar het vandaan komt.

Ik ben onlangs verhuisd. Toen stond de wasmachine op badkamertegels, nu staat ie op hout en op hoogte. In de vorige woning bewoog die ook veel, dus toen was het al het geval. Omdat ie nu op een verhoging staat vinden we het wat riskanter..

Ik plaats wat foto’s, wie weet ziet een van jullie waar het aan ligt of wat verstandig kan zijn. Een trillingsmat heb ik overigens ook geprobeerd, maar dat werkte ook niet helaas.

@99ruud99 @com2,1ghz @DropjesLover @E-Vix @Mr. Blonde @Ora et Labora @Sharky @StarC @Tartarus @TRAXIONAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/jRF5-TVtbaFdAbRUnGT_ZjRH6rQ=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/wStEAOm325a8DZ5GMeFTww6Z.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/_4VbMIT4p0sDo8ErNtp-TQBsaiA=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/byBXEbWZ21ukaHfABdBKQzNG.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/O6HzqYiR_fpUIu78P_J1J8T8k7E=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/nkJi63iVlz3XrU5cdPpmgnSd.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/H2osqgH_6F8OUCT_P8GhcLNfDAI=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/E87xUkSROXL11iYBIGKm3foM.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Sg0_AWTqU1lsneAiPW8_qwROPQA=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/VbU7TpYgryzKWCgeDMa12QQf.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Z-XCCLjVlmdBLg1rmQG5zh-bO5I=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/jIsSdOK2GtD0nE0eyhWCWuQt.jpg?f=fotoalbum_largeAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/7JkIVSffTebPDCaOtwxB-9gwFAw=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/X29JYuEnfSroXxaiDIf5zyoH.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/jK8T1nXJdJVosD3Co3HWtHgQZwY=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/90fHiAV9AXm5KOWlfg6485HK.jpg?f=fotoalbum_largeAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Dy5AVr5MFxmVeRfqO4_VThtNUcc=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/BfjaZflN8bOOyCt39C7pzoWC.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/LLaHqpOwLQezEHruhATlx8RDvqY=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/qLocyk1pVA0YvdMQY4DUp5by.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/42g9ccEtQpag2kBUgqWTA5LFlqk=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/E0koaU6W5hgdNOyjFtjoJmUk.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 81% gewijzigd door tlj27 op 04-01-2023 17:22 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sharky
  • Registratie: September 1999
  • Laatst online: 16:03

Sharky

Skamn Dippy!

Als de wasmachine 15 jaar oud is kunnen er best wat onderdelen speling hebben gekregen, dan gaat hij gewoon wat meer schudden en herrie maken. Op zo'n houten verhoging (die gewoon minder stabiel is dan een betonnen verdiepingsvloer) wordt dat alleen maar erger. Of dat de oorzaak is weet ik niet, maar het zou me niet verbazen.

This too shall pass

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SMSfreakie
  • Registratie: Maart 2004
  • Niet online
verandering van de ondergrond heeft zeker invloed..

voor dat ze de badkamervloer hier opnieuw er ingestort hebben schudde de vensterbank mee tijdens het wassen.. daarna nauwelijks meer.. oude vloer gewapend beton met kiezels.. nieuw zandcement
beide keren betegeld

nu een andere wasmachine (ivm andere indeling) en nog minder trillingen en meer RPM bij de centrifuge :)

en zo`n oude miele moet je zuinig op zijn!

404 Signature not found

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TRAXION
Heeft tijdens de verhuizing de transportbeveiliging er wel in gezeten?
Anders kun je er wel 100% vanuit gaan dat de schokdempers op hun donder hebben gehad.

Schokdempers kan je simpel testen door deze eruit te halen deze zouden redelijk veel weerstand/compressie moeten bieden als dat niet het geval is zijn deze versleten.

https://fixpart.nl/nl/typ...wt945?category=5108910000

Mocht je dit ondernemen raad ik aan de koolborstels ook meteen mee te nemen aangezien je de zijkanten toch moet afnemen voor de schokdempers.

https://fixpart.nl/nl/product/view/0000220450?apl=232353

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tlj27
Nee, deze waren toen we ‘m overnamen van mn oma waren deze al kwijt. Dus zonder gereden. Was ook wel bang dat het daardoor ook wel kon slijten. Heeft het dus wel prima gedaan maar altijd veel kabaal bij centrifugeren en dus bewegen. Toen niet zo’n probleem omdat die in de badkamer stond, nu op zo’n verhoging dat ie eraf kan donderen vind ik minder prettig 😅

Ik ga naar je tips kijken. Als het allemaal betaalbaar is wel de moeite waard om te kijken of die dan nog een paar jaartjes mee kan draaien.
TRAXION schreef op woensdag 4 januari 2023 @ 21:44:
Heeft tijdens de verhuizing de transportbeveiliging er wel in gezeten?
Anders kun je er wel 100% vanuit gaan dat de schokdempers op hun donder hebben gehad.

Schokdempers kan je simpel testen door deze eruit te halen deze zouden redelijk veel weerstand/compressie moeten bieden als dat niet het geval is zijn deze versleten.

https://fixpart.nl/nl/typ...wt945?category=5108910000

Mocht je dit ondernemen raad ik aan de koolborstels ook meteen mee te nemen aangezien je de zijkanten toch moet afnemen voor de schokdempers.

https://fixpart.nl/nl/product/view/0000220450?apl=232353

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ehtweak
  • Registratie: Juli 2002
  • Niet online

ehtweak

ICT opruimer

@tlj27 Schokdempers voor Miele machines, zeker de oudere, zijn best wel goedkoop.
En redelijk makkelijk te vervangen; alleen de voorkant hoeft los.

Zie hier:
ehtweak in "het meest betrouwbare wasmachinemerk"

Mooie Plaatjes   

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FirePuma142
  • Registratie: April 2004
  • Niet online

FirePuma142

Sergius Bauer

Een nieuwe wasmachine zal een procent of 40 zuiniger zijn per kilo wasgoed. Ook een overweging waard.

Good taste is for people who can’t afford sapphires

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ehtweak
  • Registratie: Juli 2002
  • Niet online

ehtweak

ICT opruimer

@FirePuma142 Zuiniger? Lees dit nog maar eens:
ehtweak in "Wat doe jij eraan om 'ons' milieu minder te belasten"

Ik heb het destijds teruggerekend, het verschil is minimaal...

Mooie Plaatjes   

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Toerq
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 26-05 11:47
Zou het lager vd trommel misschien versleten zijn dan krijg je ook onbalans, zou de trommel ff met je hand van binnen optillen kijken of je wat speling voelt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SCIxX
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 02-06 22:28
Met zo'n oude wasmachine zou ik er geen tijd/moeite meer in steken. Veel online shops installeren de nieuwe voor de en halen de oude weer op

Voor de veiligheid zou je een balkje voor de voetjes erin kunnen schroeven zodat die in ieder geval niet uit de verhoging kan vallen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sypie
  • Registratie: Oktober 2000
  • Niet online
Maar is de ondergrond dat ook? Die kast ziet er uit als zelfgemaakt, wanneer die op afwateren staat is het best in te denken dat de wasmachine tegen het deurtje of zijkant staat te bonken.

Verder maakt dit meer lawaai dan je oude badkamervloer omdat je nu een klankkast hebt, wat je eerst niet had.

Uit je foto's blijkt dat je de hele voorkant er al voor weg hebt gehaald. Dat is dapper maar de veren vind je beter via de bovenkant en de onderkant. Dus machine even uit de kast halen en het blad er even af draaien. Doorgaans zijn dit 2 of 3 schroeven. Daarna het blad naar achteren schuiten en er af halen.

Wat je ook even kunt controleren, zeker omdat het bij het centrifugeren lawaai maakt: lagers. Deze kunnen met lage toeren nog best stil zijn maar bij hogere toeren flink op hun sodemieter krijgen en de gebreken laten horen.

Kortom: er zijn best wat puntjes om naar te kijken.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Koffie-Verkeerd
  • Registratie: Januari 2006
  • Niet online

Koffie-Verkeerd

Kiss my rusty sheriff's badge

Ik vermoed ook dat het meeste lawaai komt van de buitenkant van de wasmachine die tegen de zijkant van de kast waar ie in staat loopt te bonken.

Ondanks dat ie waterpas staat, zal ie altijd nog wat bewegen en gezien de ruimte (of eerder het gebrek eraan) die om de wasmachine zit, is de kans groot dat ie iets zal raken tijdens het wassen e/o centrifugeren.
Dus ja, eens met @sypie
(heb je diagonaal van hoek naar hoek gemeten met je waterpas?)

Ook is het idd heel goed mogelijk dat er een beugel van een bh door een van de gaatjes in de trommel is gekomen en daar dus lawaai maakt.

Heb dat zelf een keer thuis gehad en toen zat die beugel deels onder het verwarmingselement en een deel stak er bovenuit. Dat deel sleepte langs de trommel en maakt veel lawaai.

Ik heb dat kunnen constateren door mijn hoofd in de trommel te steken en met een zaklamp door de gaatjes in de trommel te schijnen.
(Insert: "help, I'm stuck" jokes ..... O-) :+ :$ )

Never, under any circumstances, take a sleeping pill and a laxative on the same night.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 80sdude
  • Registratie: Maart 2019
  • Laatst online: 29-12-2024
Herkenbare symptomen die mijn wasmachine ook heeft. Die is inmiddels 20 jaar oud en bovenlader. Wassen doet het normaal maar wanneer het centrifugeren start zijn gelukkig de bovenburen niet thuis 🤣. De oorzaak zal net als bij jou waarschijnlijk zijn de versleten koolborstels en schokbrekers .

Mijn advies aan jou is het advies wat ik mezelf ook geef. Qua duurzaamheid heeft die zijn beste tijd gehad, het is misschien redelijk goedkoop te repareren maar ik wil naar de invertermotor toe en wat zuiniger . Als ik de consumentenbond mag geloven zijn wasmachines niet in alle gevallen zuiniger geworden maar dat artikel was van 2020. Ik ga nu wsl afstappen van de bovenlader naar voorlader en het wordt wsl AEG Bosch of Siemens. Mocht het probleem nu geld zijn dan zou ik het als ik het kan en jou was zelf repareren want het is een Miele en dat gaat die zo weer 10 jaar mee.

Voor mijn wasmachinekeuze besluit leg ik voor de lezers hier direct mijn vraagstuk neer, zijn er hier mensen die autodosering hebben en niet veel of erg frequent wassen en hoe deze functie zich houdt bij je merk? Heb je er ook nadelen ervaren ?

p.s Ik heb al ervaring met een Miele met Twindos alleen staat die nu in de woning van mijn zoon

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• TRAXION
80sdude schreef op maandag 9 januari 2023 @ 22:59:
Herkenbare symptomen die mijn wasmachine ook heeft. Die is inmiddels 20 jaar oud en bovenlader. Wassen doet het normaal maar wanneer het centrifugeren start zijn gelukkig de bovenburen niet thuis 🤣. De oorzaak zal net als bij jou waarschijnlijk zijn de versleten koolborstels en schokbrekers .

Mijn advies aan jou is het advies wat ik mezelf ook geef. Qua duurzaamheid heeft die zijn beste tijd gehad, het is misschien redelijk goedkoop te repareren maar ik wil naar de invertermotor toe en wat zuiniger . Als ik de consumentenbond mag geloven zijn wasmachines niet in alle gevallen zuiniger geworden maar dat artikel was van 2020. Ik ga nu wsl afstappen van de bovenlader naar voorlader en het wordt wsl AEG Bosch of Siemens. Mocht het probleem nu geld zijn dan zou ik het als ik het kan en jou was zelf repareren want het is een Miele en dat gaat die zo weer 10 jaar mee.

Voor mijn wasmachinekeuze besluit leg ik voor de lezers hier direct mijn vraagstuk neer, zijn er hier mensen die autodosering hebben en niet veel of erg frequent wassen en hoe deze functie zich houdt bij je merk? Heb je er ook nadelen ervaren ?

p.s Ik heb al ervaring met een Miele met Twindos alleen staat die nu in de woning van mijn zoon
Inverter motor is niet zo heel spannend, voordeel is dat deze beide kanten kan opdraaien en iets zuiniger is.

Wat betreft verbruik blijft het emmeren met wasmachines, aantal liters water x watt = temperatuur.

Dus machines welke variabel water toevoegen aan de hand van gewicht en vervuiling water zijn vast en zeker zuiniger helaas zijn deze opties vaak alleen aanwezig op de top series.

Alles in het midden segment blijft netto netto kwa verbruik behoorlijk hangen de afgelopen 20 jaar. "Wasmachine/vaatwasser"

Drogers en koelkasten is dan weer een heel ander verhaal.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• The Prutsor
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 10:15
Wellicht een van je basis controles geweest, maar:
Ik zie op je foto's dat de voetjes redelijk ver zijn ingedraaid.. ik heb ooit een 2e kans miele bij de bcc outlet gekocht die briefje in de trommel had met als klacht had dat ie ook ging lopen en een hels kabaal maakte tijdens centrifugeren.. bleek dat als de pootjes helemaal waren ingedraaid, er een plaat midden onderin de grond raakte tijdens het centrifugeren.

Je raad het al, wasmachine iets hoger geplaatst en al 9 jaar geen problemen gehad

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Freddy zon
  • Registratie: Februari 2020
  • Laatst online: 21-04 13:31
In mei 2019 begon mijn 20 jaar oude Miele w842 ook heel hard te wiebelen. Het bleken de schokdempers te zijn. Ik heb toen nieuwe besteld op het internet.
Het vervangen was minder moeilijk dan ik dacht. Ondertussen draait hij nog altijd z'n wasjes. Nooit meer problemen gehad.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• RonJ
  • Registratie: December 2009
  • Nu online
Een Miele wasmachine is gewoon veel te zwaar voor een pulphouten plaatje/plankje als ondergrond. Nieuwe schokdempers zal best iets helpen, maar hij zal nooit zo stabiel draaien als op een betonnen ondergrond waar ie op hoort.

All-electric.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HenkEisDS
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 09:08
Zou je dit probleem niet eenvoudig kunnen oplossen met een setje spanbanden.

3 euro
https://www.action.com/nl-nl/p/spanband-/
Pagina: 1