Fiverr en upwork advies

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mmhs
  • Registratie: Februari 2016
  • Laatst online: 13-05 22:49
Een uit de hand gelopen project begint nu serieuze vormen aan te nemen waardoor ik voor langere tijd een ontwikkelaar kan gebruiken. Nu krijg ik vaak advies om op Fiverr of soortgelijke te gaan zoeken.

Doordat het aanbod op dit soort websites gigantisch is en ik zelf niet enorm veel van coderen e.d. weet zie ik inmiddels door het bomen het bos niet meer. Dus mijn vraag; waar moet ik op letten en zijn er manieren om de onbetrouwbare mensen er uit te filteren?

Hoe groot is het risico dat iemand met de geschreven software er vandoor gaat om het vervolgens zelf aan de man te brengen?

Mijn project is gebaseerd op React javascript en html/css / php.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• TERW_DAN
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

TERW_DAN

Met een hamer past alles.

mmhs schreef op woensdag 4 januari 2023 @ 13:23:
Hoe groot is het risico dat iemand met de geschreven software er vandoor gaat om het vervolgens zelf aan de man te brengen?
Dat lijkt me een vrij klein risico. Ten eerste stel je natuurlijk een contract op waarin je je indekt voor dit soort dingen.
Daarbij zullen veel developers die op freelance basis werken echt hun goede naam niet te grabbel gooien door er zo met 1 project vandoor te gaan. Daarbij denk ik ook (en dat is een aanname) dat veel developers developer zijn omdat ze dat leuk vinden, en helemaal geen interesse hebben in de marketing rompslomp die erbij komt kijken om zelf zo'n project te verkopen. Ik denk niet dat je je daar veel zorgen over hoeft te maken eigenlijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mmhs
  • Registratie: Februari 2016
  • Laatst online: 13-05 22:49
TERW_DAN schreef op woensdag 4 januari 2023 @ 13:35:
[...]

Dat lijkt me een vrij klein risico. Ten eerste stel je natuurlijk een contract op waarin je je indekt voor dit soort dingen.
Daarbij zullen veel developers die op freelance basis werken echt hun goede naam niet te grabbel gooien door er zo met 1 project vandoor te gaan. Daarbij denk ik ook (en dat is een aanname) dat veel developers developer zijn omdat ze dat leuk vinden, en helemaal geen interesse hebben in de marketing rompslomp die erbij komt kijken om zelf zo'n project te verkopen. Ik denk niet dat je je daar veel zorgen over hoeft te maken eigenlijk.
Je bied me een ander perspectief, dankje!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• divvid
  • Registratie: Februari 2006
  • Laatst online: 06-05 10:48
Even een reactie van een upworker. Meestal gaat het goed en uiteindelijk gaat het om wederzijds vertrouwen.
Ik onderschrijf de reactie van @mmhs dan ook, als developer heb je helemaal geen zin in gedoe.

In sommige projecten heb ik zelfs de controle over de complete git repository gekregen of root access op de deployment server, maar geen haar op mijn hoofd om dat te beschamen. Zover wil je niet gaan denk ik in dit stadium.

Van mijn kant heb ik ook een hoop onbetrouwbare opdrachtgevers gehad. Na oplevering het project blijven afkeuren zodat er niet betaald hoeft te worden, telkens opschuivende eisen, of domweg te weinig input of teveel eisen voor het geboden budget.

Ik zou beginnen met een paar kleine projecten met een klein budget, duidelijk omschreven taken en aanbieders uit je eigen taalgebied en tijdzone (europa, liefst nederlands, duits of engels). Let wel, Upwork is een schrokop, ze eten 20% van het budget weg, dus als jij 100 euro betaald, krijgt de developer 80 euro minus nog eens fees voor de withdraw. Voordeel is wel dat jij geen sores hebt.

Vraag evt om voorbeeld code of referenties.
Uit Fiverr heb ik in al die jaren slechts 1 betrouwbare opdrachtgever gehad en zelf als opdracht gever veel onbetrouwbare clients, helaas

[ Voor 7% gewijzigd door divvid op 12-01-2023 08:31 . Reden: extra info ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Bender
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 14:32
TERW_DAN schreef op woensdag 4 januari 2023 @ 13:35:
[...]

Dit zie ik echter anders.
Een overeenkomst met iemand uit India en soms niet eens met de echte developer, als je echt iets unieks hebt dan zien ze dat echt niet als bezwaar om door te verkopen als er meer geld te verdienen is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Freeaqingme
  • Registratie: April 2006
  • Laatst online: 13-05 21:58
Je kan je ook afvragen wat iemand heeft aan de code. Immers, een product is zoveel meer dan alleen de code. Je hebt externe partijen waar je tegenaan programmeert, een website, een domeinnaam, een stuk marketing, etc. Zelfs al zou iemand de source code hebben zal die niet direct je concurrent kunnen worden.

No trees were harmed in creating this message. However, a large number of electrons were terribly inconvenienced.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Voutloos
  • Registratie: Januari 2002
  • Niet online
Dit is een klassieke denkfout. Goede executie is vele malen belangrijker dan het idee.
En executie is inderdaad meer dan code kloppen; de opzet, hosting, legal, marketing, sales, support, etc etc.
En je idee is ook meer: jij hebt alsnog ook een visie in je hoofd.

Of de cynische variant: Als het idee zo eenvoudig te stelen is, mag je met alle miljoenen it’ers van uit gaan dat iemand anders het idee ook wel krijgt. En wat dan? Juist, degene met de goede executie wint.

Dus vooruit met de geit, als het enkel in jouw hoofd leeft, bestaat het voor de rest vd wereld niet.

[ Voor 9% gewijzigd door Voutloos op 12-01-2023 11:16 ]

{signature}

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TERW_DAN
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

TERW_DAN

Met een hamer past alles.

Bender schreef op donderdag 12 januari 2023 @ 10:14:
[...]

Dit zie ik echter anders.
Een overeenkomst met iemand uit India en soms niet eens met de echte developer, als je echt iets unieks hebt dan zien ze dat echt niet als bezwaar om door te verkopen als er meer geld te verdienen is.
Maar als je geen vertrouwen hebt in die partij, waarom er dan mee in zee gaan?
Als je je niet lekker voelt bij dit soort spul in India uit te laten kloppen, waarom dan niet een partij in de buurt zoeken?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bender
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 14:32
TERW_DAN schreef op donderdag 12 januari 2023 @ 11:20:
[...]
Maar als je geen vertrouwen hebt in die partij, waarom er dan mee in zee gaan?
Als je je niet lekker voelt bij dit soort spul in India uit te laten kloppen, waarom dan niet een partij in de buurt zoeken?
Omdat er een andere motivatie is om Upwork te gebruiken.
Upwork gebruik je omdat iets goedkoop en wellicht snel moet, waarbij je er voor kiest dat veiligheid en betrouwbaarheid van ondergeschikt belang is.

Als je echter betrouwbaarheid en veiligheid van hoogste belang vind, dan zoek je denk ik een partner in de buurt.

En dat is volgens mij net de vraag ook van de TS, wanneer is Upwork een goede keuze en wanneer niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Voutloos
  • Registratie: Januari 2002
  • Niet online
Als dat de vraag is; er is misschien een vaag verband tussen kosten en vertrouwen, maar niemand hier kan beloven dat iedere developer uit groep X te vertrouwen is.

{signature}

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Matis
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 13-05 12:22

Matis

Rubber Rocket

@mmhs je kunt er ook voor kiezen om met Nederlandse partijen in zee te gaan. Hier vind je een lijstje van zulke portals / bedrijven: t_captain in "Het freelance ICT-ers discussie topic"
Je kunt natuurlijk ook altijd een oproepje plaatsen op LinkedIn of een recruiter inschakelen om voor jou te zoeken.

Ik ben zelf ook freelance software developer, maar ben als opdrachtnemer ook terughoudend om met Jan-en-alleman in zee te gaan. Er moet een wederzijds vertrouwen zijn.
Je hebt zelf, als opdrachtgever, ook een verplichting om met een duidelijk plan en profielschets aan te komen om zo de juiste ontwikkelaar aan te trekken.

Realiseer me net dat Tweakers zelf ook een portal heeft: https://tweakers.net/info/advertising/carriere/

[ Voor 10% gewijzigd door Matis op 13-01-2023 13:42 ]

If money talks then I'm a mime
If time is money then I'm out of time

Pagina: 1