Toon posts:

Overwegingen aanschaf ICE / PHEV / (EV)

Pagina: 1
Acties:

• Revaes
  • Registratie: November 2006
  • Laatst online: 01-02 16:55
Ik ben voornemens binnenkort een 'nieuwe' auto aan te schaffen en ben me al enige tijd aan het oriënteren, maar ik kom toch steeds terug op de vraag wat nu handig is qua aandrijflijn.

De belastingvoordelen (50% mrb) voor PHEV gelden maar tm 2024, wat gaat er daarna gebeuren? Nu een PHEV aanschaffen ipv de vergelijkbare ICE versie zorgt ervoor dat de mrb straks een stuk hoger is ivm het veel hogere gewicht. Daarnaast heeft deze vraag natuurlijk ook direct betrekken op de restwaarde van een voertuig daarna. Indien de regeling verdwijnt zal de restwaarde natuurlijk een flinke knauw krijgen lijkt me.

Ik ben benieuwd hoe jullie hiernaar kijken.

De voor mij concrete casus is dat ik in de markt Ben voor een Volvo S90/V90 (mogelijk de 60 variant). Kijkende naar de markt is de PHEV versie (T8) zo'n €10k duurder maar op het moment zo'n €40/mnd (95 vs 55) euro goedkoper in de mrb. Indien de 50% belasting regeling vervalt is de PHEV weer duurder.

Qua verbruik zou voor mij de PHEV de betere optie zijn, wij rijden betrekkelijk weinig (8-12k/j) en ik schat dat ca 50% hiervan ritten <20km betreft. Met deze afstanden zijn de brandstofkosten niet heel significant tov de aanschaf.

Hiernaar kijkende schat ik in dat dus vooral de aanschaf en evt restwaarde de belangrijkste factoren zijn om rekening mee te houden en deze zijn mijns inziens sterk afhankelijk van de belastingregels.

PS ben natuurlijk met een schuin oog ook naar EV aan het kijken, maar vind deze nieuw eigenlijk te duur, ik ben op zoek naar een auto in het wat luxere segment (geen eenheidsworst als Tesla en ook geen plastic fantastic gedoe), <100k km, beetje power en wil niet meer dan €50k uitgeven. EV lijkt me daarom niet haalbaar.

• TheBrut3
  • Registratie: Maart 2013
  • Laatst online: 23:09
Niemand heeft een glazen bol en je zit met een opgeblazen occassionmarkt, wat het beeld wat kan vertroebelen.

Alles in een Excel gooien en daarna de keuze maken waar jij jezelf het beste bij voelt. Let ook op het prijsplafond van energie. Als je daar door een PHEV overheen gaat terwijl je nu op het randje zit, dan kunnen het dure kWh'tjes worden.

Bij de wegenbelasting zie ik de overheid er wel voor aan dat voor (PH)EV het gewicht van de accu eraf halen, maar dat is een zware aanname voor de toekomst.

• roel-online
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 02-02 09:41
Revaes schreef op woensdag 4 januari 2023 @ 13:09:
De belastingvoordelen (50% mrb) voor PHEV gelden maar tm 2024, wat gaat er daarna gebeuren?
Wat de overheid gaat doen en welke (onbedoelde) gevolgen dat heeft is eigenlijk niet te zeggen. Er wordt al tijden gesproken over 'betalen naar gebruik' vanaf 2030 maar onduidelijk is wat dat betekent voor de MRB van PHEVs en EVs in de tussentijd.
Daarnaast heeft deze vraag natuurlijk ook direct betrekken op de restwaarde van een voertuig daarna. Indien de regeling verdwijnt zal de restwaarde natuurlijk een flinke knauw krijgen lijkt me.
Maar als die auto's in het buitenland weer wel fiscaal aantrekkelijk zijn, dan kan de restwaarde voor de export juist weer prima zijn.
TheBrut3 schreef op woensdag 4 januari 2023 @ 14:15:
Alles in een Excel gooien en daarna de keuze maken waar jij jezelf het beste bij voelt.
Dat lijkt me een uitstekend advies.
TheBrut3 schreef op woensdag 4 januari 2023 @ 14:15:
Let ook op het prijsplafond van energie. Als je daar door een PHEV overheen gaat terwijl je nu op het randje zit, dan kunnen het dure kWh'tjes worden.
Idealiter heb je zonnepanelen en daarmee een mooie bron voor emissievrije kilometers. Heb je een eigen oprit? Bedenk anders hoeveel moeite je wil doen voor elektrische kilometers (een vrije laadpaal zoeken bij thuiskomst en je auto weghalen wanneer ie weer vol is is gedoe).
Revaes schreef op woensdag 4 januari 2023 @ 13:09:PS ben natuurlijk met een schuin oog ook naar EV aan het kijken, maar vind deze nieuw eigenlijk te duur, ik ben op zoek naar een auto in het wat luxere segment (geen eenheidsworst als Tesla en ook geen plastic fantastic gedoe), <100k km, beetje power en wil niet meer dan €50k uitgeven. EV lijkt me daarom niet haalbaar.
Toch is een premium EV niet onhaalbaar. De keuze is niet erg groot, maar er is aanbod binnen je budget. Bijvoorbeeld
- Polestar 2 voor 49.945 euro
- Mercedes-Benz EQA voor 49.995 euro
- Audi Q4 E-Tron voor 50.990 euro
- Jaguar I-PACE voor 49.945 euro
- Zelfs een gloednieuwe Kia EV6 of Hyundai Ioniq 5 zouden in je budget passen.

• Vulcan750
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 22:54
Of anders een gloednieuwe Volvo xc40 Recharge EV (vanaf €47.995)
Zie: https://www.volvocars.com/nl/cars/xc40-electric/

AMD Phenom II x4 840, Lenovo G50-70, Samsung Tab A7, Huawei P20pro, Huawei FreeBuds Pro 2, Pentax K3, Denon AVC-X6500H, LG 65E9 en LG 55E6, Volvo XC40 Recharge Single Motor MY23

• Revaes
roel-online schreef op woensdag 4 januari 2023 @ 14:54:
[...]

Wat de overheid gaat doen en welke (onbedoelde) gevolgen dat heeft is eigenlijk niet te zeggen. Er wordt al tijden gesproken over 'betalen naar gebruik' vanaf 2030 maar onduidelijk is wat dat betekent voor de MRB van PHEVs en EVs in de tussentijd.

[...]

Maar als die auto's in het buitenland weer wel fiscaal aantrekkelijk zijn, dan kan de restwaarde voor de export juist weer prima zijn.

[...]

Dat lijkt me een uitstekend advies.

[...]

Idealiter heb je zonnepanelen en daarmee een mooie bron voor emissievrije kilometers. Heb je een eigen oprit? Bedenk anders hoeveel moeite je wil doen voor elektrische kilometers (een vrije laadpaal zoeken bij thuiskomst en je auto weghalen wanneer ie weer vol is is gedoe).

[...]

Toch is een premium EV niet onhaalbaar. De keuze is niet erg groot, maar er is aanbod binnen je budget. Bijvoorbeeld
- Polestar 2 voor 49.945 euro
- Mercedes-Benz EQA voor 49.995 euro
- Audi Q4 E-Tron voor 50.990 euro
- Jaguar I-PACE voor 49.945 euro
- Zelfs een gloednieuwe Kia EV6 of Hyundai Ioniq 5 zouden in je budget passen.
Zonnepanelen staan op de planning, en zullen inderdaad een voorwaarde voor de PHEV zijn, anders wordt het wel heel ongezellig.

Dank ook voor het opheffen van de kokervisie, ik ga eens even rondkijken bij de auto's die je suggereert!
Vulcan750 schreef op woensdag 4 januari 2023 @ 15:10:
Of anders een gloednieuwe Volvo xc40 Recharge EV (vanaf €47.995)
Zie: https://www.volvocars.com/nl/cars/xc40-electric/
Leuke auto, maar als je daar wat opties aanklikt zit je ook zo richting de 70k helaas, net als bij Polestar. Ik was juist op zoek naar de wat meer premium modellen die nieuw 80-100k kosten en na 3-4j een stuk minder.

• TheBrut3
Revaes schreef op woensdag 4 januari 2023 @ 13:09:
beetje power en wil niet meer dan €50k uitgeven.
Wat is je definitie hiervan trouwens? Een bepaald vermogen of een bepaalde 0-100/200?
Bovengenoemde XC40 vind ik namelijk niet onder 'power' vallen, maar anderen vinden dat misschien weer wel.

• Revaes
TheBrut3 schreef op woensdag 4 januari 2023 @ 15:18:
[...]

Wat is je definitie hiervan trouwens? Een bepaald vermogen of een bepaalde 0-100/200?
Bovengenoemde XC40 vind ik namelijk niet onder 'power' vallen, maar anderen vinden dat misschien weer wel.
Lastige vraag ook wel, het moet allemaal vlotjes aanvoelen, liefst goede acceleratie <6s 0-100 oid. Ik snap dat een auto van in dit segment (omvang/gewicht) geen racemonster is en ook dito aan zal voelen in de bochten. De (X)C40 valt hier inderdaad niet echt onder.

• TheBrut3
BMW 330e zou je kunnen overwegen, maar die is gelijk een maat kleiner. Wel relatief snel, zeker na een tune.
BMW 545e is nog te jong en zal waarschijnlijk buiten je budget vallen. Is ook gelijk een bak zwaarder, dus dat gaat ten kosten van de rijeigenschappen.

Qua normale motoren een BMW 540i, heb je een heerlijke 6 in lijn met voldoende vermogen. De M550i's, met V8, zitten net boven budget.

Edit: Mercedes C43 AMG.

[Voor 3% gewijzigd door TheBrut3 op 04-01-2023 16:05]

• Revaes
TheBrut3 schreef op woensdag 4 januari 2023 @ 16:03:
BMW 330e zou je kunnen overwegen, maar die is gelijk een maat kleiner. Wel relatief snel, zeker na een tune.
BMW 545e is nog te jong en zal waarschijnlijk buiten je budget vallen. Is ook gelijk een bak zwaarder, dus dat gaat ten kosten van de rijeigenschappen.

Qua normale motoren een BMW 540i, heb je een heerlijke 6 in lijn met voldoende vermogen. De M550i's, met V8, zitten net boven budget.

Edit: Mercedes C43 AMG.
330e vind ik inderdaad net wat aan de krappe kant en de 545e zit inderdaad nog ruim boven budget (helaas), heb er niet in gereden, maar verwacht dat dit voor mij prima zal zijn. Zoals gezegd ik verwacht geen bochtenmonster bij een auto van dit formaat. De 530e een tijdje overwogen, maar vind dit een te zware geheel voor de 184pk benzinemotor.

In geval van ICE staat de 540 zeker op de radar.

• Vulcan750
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 22:54
Revaes schreef op woensdag 4 januari 2023 @ 15:18:
[...]
Leuke auto, maar als je daar wat opties aanklikt zit je ook zo richting de 70k helaas, net als bij Polestar. Ik was juist op zoek naar de wat meer premium modellen die nieuw 80-100k kosten en na 3-4j een stuk minder.
Valt relatief mee hoor, de XC40 single motor (231pk) kost in de meest luxe uitvoering (Ultimate) € 53.830. Dan valt er vrij weinig luxe te wensen over. Maar als je een klasse hoger wil shoppen, dan is dit het wellicht net niet voor jou.

AMD Phenom II x4 840, Lenovo G50-70, Samsung Tab A7, Huawei P20pro, Huawei FreeBuds Pro 2, Pentax K3, Denon AVC-X6500H, LG 65E9 en LG 55E6, Volvo XC40 Recharge Single Motor MY23

Pagina: 1

Tweakers maakt gebruik van cookies

Tweakers plaatst functionele en analytische cookies voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Deze cookies zijn noodzakelijk. Om op Tweakers relevantere advertenties te tonen en om ingesloten content van derden te tonen (bijvoorbeeld video's), vragen we je toestemming. Via ingesloten content kunnen derde partijen diensten leveren en verbeteren, bezoekersstatistieken bijhouden, gepersonaliseerde content tonen, gerichte advertenties tonen en gebruikersprofielen opbouwen. Hiervoor worden apparaatgegevens, IP-adres, geolocatie en surfgedrag vastgelegd.

Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Sluiten

Toestemming beheren

Hieronder kun je per doeleinde of partij toestemming geven of intrekken. Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Functioneel en analytisch

Deze cookies zijn noodzakelijk voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie. Meer details

janee

Relevantere advertenties

Dit beperkt het aantal keer dat dezelfde advertentie getoond wordt (frequency capping) en maakt het mogelijk om binnen Tweakers contextuele advertenties te tonen op basis van pagina's die je hebt bezocht. Meer details

Tweakers genereert een willekeurige unieke code als identifier. Deze data wordt niet gedeeld met adverteerders of andere derde partijen en je kunt niet buiten Tweakers gevolgd worden. Indien je bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je account. Indien je niet bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je sessie die maximaal 4 maanden actief blijft. Je kunt deze toestemming te allen tijde intrekken.

Ingesloten content van derden

Deze cookies kunnen door derde partijen geplaatst worden via ingesloten content. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie over de verwerkingsdoeleinden. Meer details

janee