Toon posts:

Scherpstellen en compositie aanpassen

Pagina: 1
Acties:

• ray3
  • Registratie: November 2014
  • Laatst online: 04-01 17:54
Laatst met fotograferen meende ik te merken dat mijn foto’s (het onderwerp) minder scherp waren. Ik stelde scherp op het onderwerp en paste daarna de compositie aan om deze interessanter te maken. Voor mijzelf klinkt dit logisch, je stelt op een ander punt scherp dan waar je het onderwerp uiteindelijk neerzet. Echter zag ik in een video dat iemand anders dezelfde techniek toepaste. Helaas vind ik via Google niet gemakkelijk een antwoord.

Mijn vraag is of mijn inzicht klopt? Wordt het onderwerp in deze situatie minder scherp en heeft het dus de voorkeur om het focusgebied met de joystick aan te passen na het maken van de compositie?

Gebruikte apparatuur: Panasonic G9 met Panasonic 200mm 2.8 + 1.4 TC.

• Wormaap
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 12:17

Wormaap

Moderator Foto & Video
Deze techniek wordt 'focus and recompose' genoemd, en is heel gangbaar. Maar omdat je met het veranderen van de compositie het scherptevlak verlegt kan het bij kleine scherptedieptes inderdaad iets aan scherpte kosten. In de praktijk vind ik het verlies aan scherpte meestal niet noemenswaardig, maar het is wel iets om in je achterhoofd te houden bij wat extremere scenario's. Denk bijvoorbeeld aan macro, waar je met absurd kleine scherptedieptes werkt.

Ticking away, the moments that make up a dull day

• Wormaap
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 12:17

Wormaap

Moderator Foto & Video
Trouwens ook even een schuifje naar Workflow :)

Ticking away, the moments that make up a dull day

• Hahn
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 05-02 14:30
'Focus and recompose' is een techniek uit de tijd dat autofocus niet heel geweldig was (naast überhaupt weinig focuspunten hebben, en weinig spreiding), en dat het focuspunt in het midden het best werkende punt was. Dus mensen gebruikte dat middelste punt om scherp te stellen, om vervolgens de compositie aan te passen en de foto te nemen.

Dat heeft, zoals Wormaap ook al zegt, wat mogelijke nadelen, omdat je je camera niet 100% op dezelfde afstand houdt, en daardoor je focuspunt iets uit focus kan eindigen.

Met nieuwere camera's is focus & recompose minder nodig, omdat andere focuspunten vaak ook al prima zijn. Dus in theorie zou dat een betere optie kunnen zijn.

Maar zoals met alles, en met fotografie in het bijzonder: experimenteer ermee. Probeer allebei de technieken zelf uit, en dan niet 1, 2 of 5 keer, maar vele tientallen of honderden keren. Misschien vind jij focus & recompose wel beter/fijner/sneller werken dan het focuspunt wijzigen op je camera :)

[Voor 4% gewijzigd door Hahn op 04-01-2023 12:37]

The devil is in the details.

• DirtyBird
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 12:10

DirtyBird

Praktiserend denker

Enerzijds zijn lenzen doorgaans het scherpst in het midden. Als je je onderwerp iets uit het midden zet, zal dat niet zoveel uitmaken, maar naar de randen/hoeken toe kan dit wel een flink verschil zijn, met name bij goedkopere lenzen.

Wat je ook kunt doen, als je camera dit toelaat, is backbuttonfocus (BBF) gebruiken.
Je haalt het focussen dan weg van de sluiterknop en zet dit op de AF knop die zich bij je rechterduim achterop de camera bevindt.
Hierdoor verandert de camera de focus niet meer als je de sluiterknop indrukt.
Moet je even aan wennen, maar dan heb je ook wat :) is ook een hoop over te vinden op internet.

Edit: ik zie nu dat je camera eronder staat en met de G9 kan dit.

[Voor 5% gewijzigd door DirtyBird op 04-01-2023 12:43]

Panasonic Lumix G9 ~ Leica DG 12-60mm f/2.8-4.0 ~Lumix 35-100mm f/2.8 II ~ Lumix 20mm f/1.7 ~ M.Zuiko 60mm f/2.8 Macro ~ Leica DG 50-200mm f/2.8-4.0 ~Leica DG 200mm f/2.8

• ray3
  • Registratie: November 2014
  • Laatst online: 04-01 17:54
Erg bedankt voor de antwoorden allemaal. Precies de informatie die ik zocht!
Pagina: 1

Tweakers maakt gebruik van cookies

Tweakers plaatst functionele en analytische cookies voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Deze cookies zijn noodzakelijk. Om op Tweakers relevantere advertenties te tonen en om ingesloten content van derden te tonen (bijvoorbeeld video's), vragen we je toestemming. Via ingesloten content kunnen derde partijen diensten leveren en verbeteren, bezoekersstatistieken bijhouden, gepersonaliseerde content tonen, gerichte advertenties tonen en gebruikersprofielen opbouwen. Hiervoor worden apparaatgegevens, IP-adres, geolocatie en surfgedrag vastgelegd.

Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Sluiten

Toestemming beheren

Hieronder kun je per doeleinde of partij toestemming geven of intrekken. Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Functioneel en analytisch

Deze cookies zijn noodzakelijk voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie. Meer details

janee

Relevantere advertenties

Dit beperkt het aantal keer dat dezelfde advertentie getoond wordt (frequency capping) en maakt het mogelijk om binnen Tweakers contextuele advertenties te tonen op basis van pagina's die je hebt bezocht. Meer details

Tweakers genereert een willekeurige unieke code als identifier. Deze data wordt niet gedeeld met adverteerders of andere derde partijen en je kunt niet buiten Tweakers gevolgd worden. Indien je bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je account. Indien je niet bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je sessie die maximaal 4 maanden actief blijft. Je kunt deze toestemming te allen tijde intrekken.

Ingesloten content van derden

Deze cookies kunnen door derde partijen geplaatst worden via ingesloten content. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie over de verwerkingsdoeleinden. Meer details

janee