Toon posts:

Wat te doen met deze kiosk / kassasystemen

Pagina: 1
Acties:

• Faloude
  • Registratie: Juni 2007
  • Laatst online: 05-02 13:29
Ik heb 3 kioskjes gekregen van een hotel, maar ik weet niet wat ik er mee moet en ik zoek ideeën.

De kast gaat open (met 2 leuke hydraulische armen) van achter en je kunt zien dat de boel modulair in elkaar gezet is. Mijn eerste idee is dan ook om de boel uit elkaar te halen en eventueel de componenten zelf in gebruik te nemen voor iets dat daadwerkelijk handig is of gewoon een grappige gadget in huis.

3 stuks is natuurlijk veel en ik zal proberen minstens één in zijn geheel te verkopen, maar ik weet niet hoe universeel zo'n apparaat is en of het zomaar in gebruik genomen kan worden door een andere onderneming.

Met de naakte oog zie ik:
  • Een touchscreen paneel (magnetisch bevestigd)
  • PIN terminal
  • Bon printer
  • Kaartlezer (bankkaarten)
  • Kaartlezer (NFC?) voor room key en bankpas?
  • Computertje

• ThinkPad
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 10:17

ThinkPad

Moderator Wonen & Mobiliteit
Touchscreen is wel leuk voor een home automation dashboard, kun je makkelijk dingen bedienen/door je Spotify playlist browsen.

Het lijken allemaal losse bestaande devices (kaartlezer,pinterminal, bonprinter) samengevoegd in één behuizing. Heb je al iets gevonden wat op de PC lijkt? Ik dacht het ding op je laatste foto rechtsbovenin, maar volgens mij is dat een netwerkswitch.

Als je weet wat voor CPU e.d. erin zit kun je er wellicht een lichte Linux distributie of ChromeOS o.i.d. op zetten.

https://enzosystems.com/nl/hotel-kiosk/

[Voor 4% gewijzigd door ThinkPad op 04-01-2023 12:06]

Gas besparen door CV-tuning | Elektriciteit besparen
Geen vragen via privébericht die ook via het forum kunnen a.u.b.

• Faloude
ThinkPad schreef op woensdag 4 januari 2023 @ 11:41:
Touchscreen is wel leuk voor een home automation dashboard, kun je makkelijk dingen bedienen/door je Spotify playlist browsen.

Het lijken allemaal losse bestaande devices (kaartlezer,pinterminal, bonprinter) samengevoegd in één behuizing. Heb je al iets gevonden wat op de PC lijkt? Ik dacht het ding op je laatste foto rechtsbovenin, maar volgens mij is dat een netwerkswitch.
Mega goed idee. Mijn eerste home automation project. Dat gaat 'm meteen worden.

Ik ben nog niet begonnen met schroefwerk, maar ik heb hem net aan gezet en hij draait op WIndows 10 dus er zit zeker ergens een standaard PC in.

• ThinkPad

ThinkPad

Voor je er mee aan de haal gaat qua software zou ik een backup van de HDD/SSD maken, dan kun je altijd weer terug naar de originele situatie. En wellicht even een backup van de drivers maken: https://www.ghacks.net/20...ndows-drivers-using-dism/ zodat je die ook hebt als je ooit een reinstall moet doen.

• D4NG3R
  • Registratie: Juli 2009
  • Nu online
Ik werk zelf bij een MKB die zich in dit wereldje bevind, printers en kaartlezers zijn doorgaans losstaande componenten die 'gewoon' via USB of het netwerk worden aangesproken zonder aparte licenties. (bonprinters praten meestal het vrij standaard ESC/POS protocol).

Het pin-aspect wordt meestal aangeleverd via een externe payment provider inclusief bijbehorende licenties en contracten, die apparaten kan je niet zomaar doorverkopen.

Kan je eens een foto maken van de gehele achterkant? Dat scherm doet me vermoeden dat het onder water een VariPPC/POS systeem is van Poindus. Topspul om inderdaad iets van Home Assistant op te gooien. :Y
ThinkPad schreef op woensdag 4 januari 2023 @ 11:41:
Heb je al iets gevonden wat op de PC lijkt? Ik dacht het ding op je laatste foto rechtsbovenin, maar volgens mij is dat een netwerkswitch.
Dat is inderdaad een switch, de meeste apparatuur wordt via het netwerk aangesproken. De daadwerkelijke computer is meestal of ingebouwd in het scherm (bij kleinere schermen als deze) of een (passieve) losse mini PC.

[Voor 28% gewijzigd door D4NG3R op 04-01-2023 12:27]

Komt d'r in, dan kö-j d’r oet kieken

• Faloude
Ik ga hem morgen of overmorgen uit elkaar halen en dan kom ik even terug met wat specs en typenummers.

• Faloude
Zo 8 dagen verder, maar we hebben een update.

Helemaal links: behuizing
Helemaal rechts: mini pc met touchscreenpaneel
In het midden vanaf linksboven:
  • Eerste rij: Controller van fabrikant (EnzoSystems) / nog een controller van fabrikant / kamerpas lezer van Salto
  • Tweede rij: Paytec bankpas lezer / Paytec contactloze bankpas lezer / Paytec authorisatie (op Linux!)
  • Derde rij: Voeding / netgear switch / printer, lijkt op maatwerk door EnzoSystems
Wat ik me afvraag:
  • Of de Salto kamerpas lezer flexibel / universeel genoeg is om voor eigen doeleinden gebruikt te worden
  • Of ik iets leuks kan doen met de 3 paytec producten (eventueel zakelijk)
  • Of er een datadrager zit in de mini PC en hoe snel hij is. Hier kom ik van het weekend wel zelf achter

• Faloude
Dat scherm doet me vermoeden dat het onder water een VariPPC/POS systeem is van Poindus
@D4NG3R Achter het scherm zat een panel PC van Aaeon (ASUS onderneming?), namelijk een GENE-BT05

Ik vraag me alleen af hoe ik dat ding ga voeden. Heeft een 12V ingang met 4 pin connector dat blijkbaar onder ATX standaard valt.

• vso
  • Registratie: Augustus 2001
  • Niet online

vso

tja...

Faloude schreef op donderdag 12 januari 2023 @ 10:53:
Zo 8 dagen verder, maar we hebben een update.

Helemaal links: behuizing
Helemaal rechts: mini pc met touchscreenpaneel
In het midden vanaf linksboven:
  • Eerste rij: Controller van fabrikant (EnzoSystems) / nog een controller van fabrikant / kamerpas lezer van Salto
  • Tweede rij: Paytec bankpas lezer / Paytec contactloze bankpas lezer / Paytec authorisatie (op Linux!)
  • Derde rij: Voeding / netgear switch / printer, lijkt op maatwerk door EnzoSystems
Wat ik me afvraag:
  • Of de Salto kamerpas lezer flexibel / universeel genoeg is om voor eigen doeleinden gebruikt te worden
  • Of ik iets leuks kan doen met de 3 paytec producten (eventueel zakelijk)
  • Of er een datadrager zit in de mini PC en hoe snel hij is. Hier kom ik van het weekend wel zelf achter
[Afbeelding]
De paslezer(s) vind ik interessant, met een standaard NFC taglezer kan ik geen bankpas uitlezen (wel prettig maar ook irritant)

lang verhaal kort, ipv een NFC tag zelf uitgeven, gebruik die van de bank (om bv de voordeur te openen)
maar dat moet je willen/leuk vinden.

Een NFC lezer die diverse types uit kan lezen is altijd prettig.

leest meer dan reageert

• Faloude
vso schreef op maandag 23 januari 2023 @ 11:42:
[...]
lang verhaal kort, ipv een NFC tag zelf uitgeven, gebruik die van de bank (om bv de voordeur te openen)
maar dat moet je willen/leuk vinden.
Dit vind ik een megavet idee. Ik ben van plan eerst die panel PC om te toveren in een home assistent. Bankpas deur-opener staat op de lijst.

• vso
  • Registratie: Augustus 2001
  • Niet online

vso

tja...

Faloude schreef op maandag 23 januari 2023 @ 12:56:
[...]

Dit vind ik een megavet idee. Ik ben van plan eerst die panel PC om te toveren in een home assistent. Bankpas deur-opener staat op de lijst.
Laat ik zelf ook de eerste zijn die een "domper" erop gooit een bankpas lezen via HAss voor die reden is kans op 0,001% zeg maar de lezers die ik heb zien die tag niet in elk geval.

De NFC tag van bankpassen is "beveiligd" (ergens ook erg logisch toch?) of je dat moet willen vergt wat nadenken.

voor mij ging het meer om de unieke ID en ik heb nada intresse om enige vorm van verdere validatie oid te doen.

[Voor 16% gewijzigd door vso op 23-01-2023 13:11]

leest meer dan reageert

• ThinkPad

ThinkPad

Faloude schreef op maandag 23 januari 2023 @ 11:18:
[...]

@D4NG3R Achter het scherm zat een panel PC van Aaeon (ASUS onderneming?), namelijk een GENE-BT05

Ik vraag me alleen af hoe ik dat ding ga voeden. Heeft een 12V ingang met 4 pin connector dat blijkbaar onder ATX standaard valt.
Met de 2x Intel netwerkkaart is het ook een leuk bordje voor pfSense: Zelfbouw project: Firewall / Router / AP

• D4NG3R
  • Registratie: Juli 2009
  • Nu online
Met die dubbele netwerkpoort zou ik inderdaad ook denken aan een leuk projectje met pfSense of andere firewall/caching software.

Valt dat niet te combineren met HASS draaiende op dezelfde machine? Ik heb geen idee of je op pfSense zelf VM's kan draaien. (Andersom lijkt mij voor de performance niet wenselijk, maar dat kan ik nog best wel eens mis hebben) :)

Komt d'r in, dan kö-j d’r oet kieken

Pagina: 1

Tweakers maakt gebruik van cookies

Tweakers plaatst functionele en analytische cookies voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Deze cookies zijn noodzakelijk. Om op Tweakers relevantere advertenties te tonen en om ingesloten content van derden te tonen (bijvoorbeeld video's), vragen we je toestemming. Via ingesloten content kunnen derde partijen diensten leveren en verbeteren, bezoekersstatistieken bijhouden, gepersonaliseerde content tonen, gerichte advertenties tonen en gebruikersprofielen opbouwen. Hiervoor worden apparaatgegevens, IP-adres, geolocatie en surfgedrag vastgelegd.

Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Sluiten

Toestemming beheren

Hieronder kun je per doeleinde of partij toestemming geven of intrekken. Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Functioneel en analytisch

Deze cookies zijn noodzakelijk voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie. Meer details

janee

Relevantere advertenties

Dit beperkt het aantal keer dat dezelfde advertentie getoond wordt (frequency capping) en maakt het mogelijk om binnen Tweakers contextuele advertenties te tonen op basis van pagina's die je hebt bezocht. Meer details

Tweakers genereert een willekeurige unieke code als identifier. Deze data wordt niet gedeeld met adverteerders of andere derde partijen en je kunt niet buiten Tweakers gevolgd worden. Indien je bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je account. Indien je niet bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je sessie die maximaal 4 maanden actief blijft. Je kunt deze toestemming te allen tijde intrekken.

Ingesloten content van derden

Deze cookies kunnen door derde partijen geplaatst worden via ingesloten content. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie over de verwerkingsdoeleinden. Meer details

janee