Mijn vraag
Kan ik op mijn Synology een VPN server draaien voor mijn hele netwerk, en zo ja hoe?
Mijn vraag uitgebreid
Ik wil graag een VPN verbinding hebben voor bekende redenen.
Maargoed, een VPN...
Ik heb er ervaring mee met mijn werk dat ik thuis op een snelkoppeling op mijn bureaublad druk en dan ineens in het bedrijfsnetwerk zit.
Zelf opzetten heb ik nog nooit gedaan.
Nu zie ik op internet abonnementen voor een vpn voor 1 of meerdere devices, maar dat lijkt me de makkelijkste maar ook minst toevoegende oplossing te zijn.
Want die betaal je dan maandelijks voor die 2 dingen die ik misschien 1x per maand wil doen.
Ik heb ook een Synology Nas, en een Raspberry Pi (octoprint) waarbij ik ook vaak lees dat een VPN de veiligheid vergroot voor het hele netwerk.
Mijn grootste zorg is dat iemand ooit in mijn nas komt omdat dat het zenuwcentrum is van mijn thuisnetwerk voor wat betreft opslag. (ik sla niks op op de laptops, alles gaat op de nas).
Dus daarom denk ik er nu over om heel mijn netwerk achter een VPN te plaatsen, dat zou echt iets toevoegen.
Nu kan ik in de synology een vpn server instellen.
Daar zijn genoeg tutorials voor die ik gewoon stap voor stap kan volgen.
Maar geld die dan alleen voor mijn nas, of voor mijn hele netwerk?
Dat lees ik niet zo duidelijk terug.
Eigenlijk zou ik al mijn in/uitgaande verkeer door de vpn willen hebben.
Dus alles routeren door mijn nas heen voordat het naar buiten gaat.
Bijkomend kan ik dan pihole draaien op mijn nas in een docker container.
Ook is het belangrijk dat ik van buiten mijn huis via 4G/5G nog wel bij mijn nas kan op mijn telefoon.
Voor foto's onder andere.
Voor mij is dit een beetje duistere materie, ik kan een tutorial volgen maar weet niet wat ik doe.
Dikke kans dat mijn nas al jaren open staat voor de buitenwereld zonder enige vorm van protectie.
Relevante software en hardware die ik gebruik
T-mobile Zyxel-T50 (dichtgetimmerd helaas)
DS416play
Wat ik al gevonden of geprobeerd heb
https://www.techzine.nl/h...n-server-op-synology-nas/
https://kb.synology.com/n...enter/vpn_setup?version=7
Ik vraag me hierbij dus af of dit voor mijn hele netwerk is.
Kan ik op mijn Synology een VPN server draaien voor mijn hele netwerk, en zo ja hoe?
Mijn vraag uitgebreid
Ik wil graag een VPN verbinding hebben voor bekende redenen.
Maargoed, een VPN...
Ik heb er ervaring mee met mijn werk dat ik thuis op een snelkoppeling op mijn bureaublad druk en dan ineens in het bedrijfsnetwerk zit.
Zelf opzetten heb ik nog nooit gedaan.
Nu zie ik op internet abonnementen voor een vpn voor 1 of meerdere devices, maar dat lijkt me de makkelijkste maar ook minst toevoegende oplossing te zijn.
Want die betaal je dan maandelijks voor die 2 dingen die ik misschien 1x per maand wil doen.
Ik heb ook een Synology Nas, en een Raspberry Pi (octoprint) waarbij ik ook vaak lees dat een VPN de veiligheid vergroot voor het hele netwerk.
Mijn grootste zorg is dat iemand ooit in mijn nas komt omdat dat het zenuwcentrum is van mijn thuisnetwerk voor wat betreft opslag. (ik sla niks op op de laptops, alles gaat op de nas).
Dus daarom denk ik er nu over om heel mijn netwerk achter een VPN te plaatsen, dat zou echt iets toevoegen.
Nu kan ik in de synology een vpn server instellen.
Daar zijn genoeg tutorials voor die ik gewoon stap voor stap kan volgen.
Maar geld die dan alleen voor mijn nas, of voor mijn hele netwerk?
Dat lees ik niet zo duidelijk terug.
Eigenlijk zou ik al mijn in/uitgaande verkeer door de vpn willen hebben.
Dus alles routeren door mijn nas heen voordat het naar buiten gaat.
Bijkomend kan ik dan pihole draaien op mijn nas in een docker container.
Ook is het belangrijk dat ik van buiten mijn huis via 4G/5G nog wel bij mijn nas kan op mijn telefoon.
Voor foto's onder andere.
Voor mij is dit een beetje duistere materie, ik kan een tutorial volgen maar weet niet wat ik doe.
Dikke kans dat mijn nas al jaren open staat voor de buitenwereld zonder enige vorm van protectie.
Relevante software en hardware die ik gebruik
T-mobile Zyxel-T50 (dichtgetimmerd helaas)
DS416play
Wat ik al gevonden of geprobeerd heb
https://www.techzine.nl/h...n-server-op-synology-nas/
https://kb.synology.com/n...enter/vpn_setup?version=7
Ik vraag me hierbij dus af of dit voor mijn hele netwerk is.