Shop beoordeling geven via een verplichte nieuwsbrief

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ReVision.
  • Registratie: Juli 2019
  • Niet online
Misschien een beetje een vreemde titel, maar ik zal het even uitleggen.

Regelmatig beste ik artikelen via Bol.com, meestal direct van hunzelf en soms van een 3e partij verkoper.
Dit gaat bij mij vrijwel altijd goed, maar soms kan er natuurlijk wel eens wat mis gaan.
Daarom is het goed dat je niet alleen de producten maar ook de verkoper een beoordeling/review kan geven.

Volgens de Bol.com website zou je ongeveer een week na bestelling een mail moeten krijgen om de verkoper te beoordelen. Nu ben ik zo iemand die meestal alleen een review achterlaat wanneer het negatief is dus het was me niet eerder opgevallen maar ik krijg eigenlijk nooit een mail om een verkoper te beoordelen.
Vreemd dus ik heb contact gezocht met de klantenservice van Bol.com om te vragen hoe dit zit?

Nu krijg ik een mooie mail met antwoord en daar staat dan het volgende in
Algemene beoordeling

Als je de nieuwsbrief 'Persoonlijke aanbevelingen' hebt geactiveerd, kun je na minstens zes dagen na de verzendbevestiging van de bestelling een evaluatieverzoek ontvangen. Dit is een formulier om jouw ervaring met de partner te beoordelen. Jouw mening over onze partner is dan op onze website inzichtelijk voor andere klanten. We versturen niet naar iedere klant een evaluatieverzoek, het is dus mogelijk dat je er geen ontvangt.
Ik vind het behoorlijk raar en eigenlijk zelfs asociaal dat ik me dus voor een nieuwsbrief moet inschrijven als ik een verkoper wil beoordelen? En ik vraag me dan ook af mag dat eigenlijk wel? Zijn daar überhaupt regels voor? Overigens kan je de beoordelingen van de verkoper wel gewoon zien, zonder dat je hoeft ingeschreven te staan voor een nieuwsbrief.

PS. Ik ben niet geïnteresseerd in een discussie over hoe goed of slecht bol.com of hun 3e verkopers zijn.
Ik wil graag een discussie over mijn vraagstelling, mag je het geven van shop beoordelingen verstoppen achter een verplichte nieuwsbrief?

hoi

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• warhamstr
  • Registratie: Augustus 2008
  • Laatst online: 26-12-2023
Dan doe je het niet. :?

[ Voor 9% gewijzigd door warhamstr op 04-01-2023 11:16 ]

P50/Xeon E3-1505M/64GB/2Tb/Q M2000M 4GB/4K

Acties:
  • +7 Henk 'm!

• ReVision.
  • Registratie: Juli 2019
  • Niet online
PS. Dit is een voorbeeld van zo'n nutteloos en lomp antwoord dat niet bijdraagt aan de discussie en waar ik dus niet op zit te wachten

hoi

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• warhamstr
  • Registratie: Augustus 2008
  • Laatst online: 26-12-2023
ReVision. schreef op woensdag 4 januari 2023 @ 11:19:
[...]

PS. Dit is een voorbeeld van zo'n nutteloos en lomp antwoord dat niet bijdraagt aan de discussie en waar ik dus niet op zit te wachten
Dat maakt mij verder niet uit.

Een webshop vraagt je iets, maar maakt het je op een fatsoenlijke manier onmogelijk om het te doen. Dan is je antwoord toch simpel?

En waarom zou er regelgeving bestaan voor zoiets?

P50/Xeon E3-1505M/64GB/2Tb/Q M2000M 4GB/4K

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Question Mark
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 17:12

Question Mark

Moderator SSC/WOS

F7 - Nee - Ja

ReVision. schreef op woensdag 4 januari 2023 @ 11:15:

Ik wil graag een discussie over mijn vraagstelling, mag je het geven van shop beoordelingen verstoppen achter een verplichte nieuwsbrief?
Het (review)platform is van Bol,com. Lijkt mij dan logisch dat zij voorwaarden kunnen stellen aan het gebruik hiervan. En als je het daar niet mee eens bent, dan gebruik je het platform niet... Niet bot bedoeld, maar zo simpel is het wel...

MCSE NT4/2K/2K3, MCTS, MCITP, CCA, CCEA, CCEE, CCIA, CCNA, CCDA, CCNP, CCDP, VCP, CEH + zwemdiploma A & B

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Xander
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 22:46
warhamstr schreef op woensdag 4 januari 2023 @ 11:24:
[...]

Dat maakt mij verder niet uit.

Een webshop vraagt je iets
Nee dus, de webshop vraagt het hem niet.

Maar @ReVision. zou blijkbaar graag op eigen initiatief een review over een bol.com partner willen schrijven.

Ook al ben je geabonneerd op deze nieuwsbrief, kan dat trouwens nog steeds niet altijd:
Partnerreviews
Bol.com verzamelt partnerreviews door te mailen naar klanten op basis van een besteld artikel. Zo’n mail wordt willekeurig verstuurd naar klanten die iets hebben gekocht bij een partner.

We vragen klanten om een verkoper te beoordelen op deze punten:

Hoofdcijfer: Welk cijfer zou je partner als geheel geven? (1-10)
Voldoet het item aan de productomschrijving? (1-10)
Is het artikel ontvangen volgens de genoemde levertijd? (1-10)
De staat van artikel bij bezorging (1-10)
Heb je contact gehad met de partner (ja/nee)
Hoe was het contact (1-10)
De reviewscore op de verkoperpagina is het gemiddelde cijfer dat kopers aan de partner hebben gegeven in de laatste 3 maanden

[ Voor 54% gewijzigd door Xander op 04-01-2023 11:40 ]

PC specs!---Pulse mee voor GoT!
[22:49:37] <@Remy> ik wil een opblaasbare dSLR :+

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Hackus
  • Registratie: December 2009
  • Niet online

Hackus

Lifting Rusty Iron !

Als je je niet 'abonneert' op notificaties, krijg je dus geen uitnodiging.

Zo simpel kan het zijn. Kijk in je instellingen - Kies je privacyvorkeuren - wat voor jou van belang is en klaar.

edit: zou sowieso wachten met een review tot je het gekochte goed een tijdje hebt gebruikt.

goede webshop, snel geleverd heb je weinig aan

[ Voor 27% gewijzigd door Hackus op 04-01-2023 11:42 ]

Kiest als MTB' er voor het mulle zand en drek, ipv het naastgelegen verharde pad.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Ozzie
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 21:30
Je kan ook gewoon een review schrijven zonder die mail hoor. Gewoon naar mijn bestellingen en de bestelling waar je een review over wil schrijven aanklikken en dan zie je het knopje 'schrijf review'. Dus snap niet helemaal wat het probleem is.

"Write code as if the next maintainer is a vicious psychopath who knows where you live."

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• iamerwin
  • Registratie: April 2019
  • Laatst online: 21:57
ReVision. schreef op woensdag 4 januari 2023 @ 11:15:
Nu ben ik zo iemand die meestal alleen een review achterlaat wanneer het negatief is
Ik weet het perfecte goede voornemen voor 2023 voor je! *O*

Hello. Is it me you're looking for?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Xander
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 22:46
Ozzie schreef op woensdag 4 januari 2023 @ 11:40:
Je kan ook gewoon een review schrijven zonder die mail hoor. Gewoon naar mijn bestellingen en de bestelling waar je een review over wil schrijven aanklikken en dan zie je het knopje 'schrijf review'. Dus snap niet helemaal wat het probleem is.
Dan kun je het product beoordelen, niet de 3rd party verkoper.

PC specs!---Pulse mee voor GoT!
[22:49:37] <@Remy> ik wil een opblaasbare dSLR :+

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DaYwaLkUr
  • Registratie: Mei 2005
  • Laatst online: 22:12
Ik had laatst hetzelfde als TS, heb de mail ook nooit ontvangen, maar ik vertik het ook om me voor een "verplichte" nieuwsbrief in te schrijven ;)

Beetje rare zaken van bol.com, ik denk dat hier alle de 3e partijen van profiteren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ozzie
Xander schreef op woensdag 4 januari 2023 @ 11:47:
[...]

Owh, ik koop nooit wat bij andere verkopers op Bol.com.

"Write code as if the next maintainer is a vicious psychopath who knows where you live."

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Hackus
  • Registratie: December 2009
  • Niet online

Hackus

Lifting Rusty Iron !

Ozzie schreef op woensdag 4 januari 2023 @ 11:52:
[...]

Owh, ik koop nooit wat bij andere verkopers op Bol.com.
dan beperk je jezelf wel, want er komen er steeds meer en je ziet vaker dat deze ook goedkoper zijn. (buitenom aanbiedingen)

Kiest als MTB' er voor het mulle zand en drek, ipv het naastgelegen verharde pad.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ozzie
Hackus schreef op woensdag 4 januari 2023 @ 13:10:
[...]

dan beperk je jezelf wel, want er komen er steeds meer en je ziet vaker dat deze ook goedkoper zijn. (buitenom aanbiedingen)
Offtopic:
Ik shop online heel selectief bij winkels die ik betrouwbaar vind en waar ik goede ervaringen mee heb. Dat kost inderdaad iets meer, maar ik heb daarentegen nooit (meer) problemen met onbetrouwbare webshops. Soms bestel ik ook bij kleine webshops met een eigen website die in een bepaald niche zitten. Het liefst bij webwinkels die ook een fysieke winkel hebben die redelijk in de buurt is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dirks
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 22:21
Xander schreef op woensdag 4 januari 2023 @ 11:47:
[...]
Dat verklaart dat ik soms weinig-sterren reviews op een product zie maar bij doorklikken blijkt dat het om slechte ervaringen met een leverancier gaat. Frustraties zoeken toch een uitweg.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• fopjurist
  • Registratie: Mei 2021
  • Niet online

fopjurist

mr.drs. fopjurist

Question Mark schreef op woensdag 4 januari 2023 @ 11:34:
[...]

Het (review)platform is van Bol,com. Lijkt mij dan logisch dat zij voorwaarden kunnen stellen aan het gebruik hiervan. En als je het daar niet mee eens bent, dan gebruik je het platform niet... Niet bot bedoeld, maar zo simpel is het wel...
Een winkel mag in beginsel regels stellen maar moet die wel duidelijk vermelden omdat een consument anders kan worden misleid. Het op misleidende wijze voorstellen van consumentenbeoordelingen teneinde producten te promoten is onder alle omstandigheden misleidend. De Leidraad van de ACM zegt dat een winkel duidelijk moet uitleggen waar reviews vandaan komen en dat die uitleg vindbaar moet zijn op de plek waar reviews worden getoond. Bol.com heeft bovenaan de shopreviews een linkje voor "Informatie over beoordelingen" met daarchter de volgende uitleg:
Bol.com verzamelt partnerreviews door te mailen naar klanten op basis van een besteld artikel. Zo’n mail wordt willekeurig verstuurd naar klanten die iets hebben gekocht bij een partner.
Deze informatie is dus onjuist. Iedereen kan dit melden bij de ACM zodat er onderzoek naar gedaan kan worden.

Als ik heel cynisch ben zou ik zeggen dat bol.com deze maatregel heeft genomen omdat mensen die zich aanmelden voor een nieuwsbrief gemiddeld minder zeiken, en dit een indirecte maatregel is om de reviewscore op te krikken.

Beschermheer van het consumentenrecht

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Real
  • Registratie: Februari 2022
  • Niet online
fopjurist schreef op woensdag 4 januari 2023 @ 22:48:
[...]
Deze informatie is dus onjuist.
Haha! Ik zit net precies hetzelfde te copy pasten. Het was vooral even zoeken naar een pagina waar het reviewsysteem staat uitgelegd, maar zo te zien zaten we tegelijk naar hetzelfde te zoeken :)

Overigens wel opvallend, want medio vorig jaar is de Implementatiewet richtlijn modernisering consumentenbescherming in werking getreden. Daarin zijn reviews nu net een hoofdonderwerp en art. 193g aanhef en onder aa BW staat nota bene in die wetswijziging.

https://zoek.officielebekendmakingen.nl/stb-2022-157.html

Voor onbepaalde tijd ben ik gestopt met reageren op dit forum.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• henri86
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 23:28
Hackus schreef op woensdag 4 januari 2023 @ 13:10:
[...]

Offtopic: maar vaak is het in de eigen webshop van die verkoper weer goedkoper dan op bol.com
Pagina: 1