Toon posts:

AMD Radeon 6700 XT werkt niet zoals ik wil

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• BEFEM
  • Registratie: Januari 2023
  • Laatst online: 05-01 09:34
Hoi,

Mijn eerste topic ooit, hopelijk in het juiste subforum. Vorige week de Tweakers bestbuy gekocht en in elkaar gezet. Alles lijkt goed te werken op mijn videokaart na.

Gegevens:
- Windows 11
- AMD Radeon 6700 XT Powercolor
- AMD Ryzen 5600 6 core
- 32 gig ram
- Resolutie: 1920x1080
- Laatste AMD drivers via Adrenalin

Situatie:
Topic heb ik ook bij de buren gemaakt maar daar kom ik helaas niet verder. Alles werkt goed op het spelen van spellen na. Een benchmark heb ik gedraaid en de scores zijn zoals verwacht (denk ik?) maar zodra ik een spel speel werkt het voor geen meter. In Windows heb ik de prestaties op 'hoog' gezet, verder heb ik niks gewijzigd qua instellingen. Zie door de bomen het bos niet meer. Bijgevoegd zijn de plaatjes met meer info.

Hopelijk kan iemand helpen, niet chill dat m'n nieuwe computer het niet goed doet en ik weet niet wat ik fout doe ;(

Beste antwoord (via BEFEM op 04-01-2023 15:30)

• D4NG3R
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 28-01 23:46
Het feit dat je CPU in luttele seconden naar 95c springt geeft al aan dat het contact niet goed is. Dat kan nogal wat zijn:

- Te weinig druk (schroeven moeten strakker aangedraaid worden dan je lief in hebt)
- Inconsistente druk (schroeven wel braaf kruislings aangedraaid?)
- Te weinig koelpasta of incorrect toegepast
- Plastic stickertje laten zitten

De kans is groot dat de koeler er een keer af moet komen, valt weinig aan te slopen - maar je moet in dat geval wel opnieuw koelpasta smeren.

Komt d'r in, dan kö-j d’r oet kieken

Alle reacties

• nelizmastr
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 08:30

nelizmastr

Goed wies kapot

Waarom loopt je CPU op 1.1GHz?

Doet-ie dat ook in games?

Hoe warm wordt je CPU?

Als de temperaturen OK zijn maar de CPU niet omhoog wil klokken, installeer dan eerst de AMD chipset drivers van de AMD website, zorg dat je de nieuwste videokaart drivers ook hebt geïnstalleerd. Verbetert dat niets, dan zou ik de BIOS updaten. Je zal niet de eerste zijn met een BIOS met een bug erin die de CPU niet los laat.

I reject your reality and substitute my own

• BEFEM
nelizmastr schreef op woensdag 4 januari 2023 @ 11:33:
Waarom loopt je CPU op 1.1GHz?

Doet-ie dat ook in games?

Hoe warm wordt je CPU?

Als de temperaturen OK zijn maar de CPU niet omhoog wil klokken, installeer dan eerst de AMD chipset drivers van de AMD website, zorg dat je de nieuwste videokaart drivers ook hebt geïnstalleerd. Verbetert dat niets, dan zou ik de BIOS updaten. Je zal niet de eerste zijn met een BIOS met een bug erin die de CPU niet los laat.
Bedankt voor je reactie. Ik heb alleen Valheim ff opgestart en hij wordt heet, dit is binnen 5 seconden ;(. Bij de stresstest (geen idee hoe ik de resultaten daarvan kan vinden) gaat die ook naar 95 toe.

Beste om te kijken of de koeling wel goed zit?

• BEFEM
De fan van de koeling draait wel gewoon. Komt ook koude lucht af.

• D4NG3R
Stickertje wel van de koeler af gehaald en voorzien van koelpasta? Dat gaat niet goed nee.

• BEFEM
D4NG3R schreef op woensdag 4 januari 2023 @ 14:54:
Stickertje wel van de koeler af gehaald en voorzien van koelpasta? Dat gaat niet goed nee.
Koelpasta sowieso, stickertje weet ik niet. Heb hem met een vriend in elkaar gezet, was een beetje chaos met een baby er ook nog eens bij.

Kan ik dat nu nog controleren of verpest ik iets als ik het nu uit elkaar haal?

[Voor 12% gewijzigd door BEFEM op 04-01-2023 14:55]

Acties:
  • Beste antwoord
  • +4Henk 'm!

• D4NG3R
Het feit dat je CPU in luttele seconden naar 95c springt geeft al aan dat het contact niet goed is. Dat kan nogal wat zijn:

- Te weinig druk (schroeven moeten strakker aangedraaid worden dan je lief in hebt)

De kans is groot dat de koeler er een keer af moet komen, valt weinig aan te slopen - maar je moet in dat geval wel opnieuw koelpasta smeren.

• BEFEM
D4NG3R schreef op woensdag 4 januari 2023 @ 14:58:

Ik herinner me wel dat ik bang was om hem strak te draaien. Zal dat eerst eens aandraaien, kijken wat die dan doet. Bedankt.

• D4NG3R
Zorg daarbij voor gelijkmatige druk, het zijn weliswaar schroeven met een veer, maar ook dan wil je zo min mogelijk afwijking tussen de 4.

Let ook goed op dat alle 4 de schroeven daadwerkelijk er in gedraaid zijn, in een ver grijs verleden heb ik bij een van m'n 1e koelers het voor elkaar gekregen niet hard genoeg te drukken waardoor 1 van de schroeven er überhaupt niet in zat. O-)

• BEFEM
D4NG3R schreef op woensdag 4 januari 2023 @ 15:07:
Zorg daarbij voor gelijkmatige druk, het zijn weliswaar schroeven met een veer, maar ook dan wil je zo min mogelijk afwijking tussen de 4.

Let ook goed op dat alle 4 de schroeven daadwerkelijk er in gedraaid zijn, in een ver grijs verleden heb ik bij een van m'n 1e koelers het voor elkaar gekregen niet hard genoeg te drukken waardoor 1 van de schroeven er überhaupt niet in zat. O-)
Jaaaaaaaaaaa hij werkt nu goed! Tussen 25 / 50 graden en mijn fps is nu ook gefixt.

Bedankt allemaal O+

• ColdBurn89
  • Registratie: Januari 2016
  • Laatst online: 28-01 14:10
BEFEM schreef op woensdag 4 januari 2023 @ 15:30:
[...]

Jaaaaaaaaaaa hij werkt nu goed! Tussen 25 / 50 graden en mijn fps is nu ook gefixt.

Bedankt allemaal O+
Wat was nu het probleem?

AMD Ryzen 7700X | Asus Rog Strix B650E-F | NZXT H7 Flow | NZXT Kraken X73 | AMD Radeon XFX 7900XT 310 Merc

• D4NG3R
BEFEM schreef op woensdag 4 januari 2023 @ 15:30:
[...]

Bedankt allemaal O+
Geniet er van, wat bood nu uiteindelijk de oplossing? :)

• BEFEM
Ik had de schroeven niet goed aangedraaid van de koeling. Gelukkig herinnerde ik me nog dat ik twijfelde of ze nog goed zaten. Makkelijk op te lossen dus :)
Pagina: 1

Tweakers maakt gebruik van cookies

Tweakers plaatst functionele en analytische cookies voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Deze cookies zijn noodzakelijk. Om op Tweakers relevantere advertenties te tonen en om ingesloten content van derden te tonen (bijvoorbeeld video's), vragen we je toestemming. Via ingesloten content kunnen derde partijen diensten leveren en verbeteren, bezoekersstatistieken bijhouden, gepersonaliseerde content tonen, gerichte advertenties tonen en gebruikersprofielen opbouwen. Hiervoor worden apparaatgegevens, IP-adres, geolocatie en surfgedrag vastgelegd.

Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Sluiten

Toestemming beheren

Hieronder kun je per doeleinde of partij toestemming geven of intrekken. Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Functioneel en analytisch

Deze cookies zijn noodzakelijk voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie. Meer details

janee

Relevantere advertenties

Dit beperkt het aantal keer dat dezelfde advertentie getoond wordt (frequency capping) en maakt het mogelijk om binnen Tweakers contextuele advertenties te tonen op basis van pagina's die je hebt bezocht. Meer details

Tweakers genereert een willekeurige unieke code als identifier. Deze data wordt niet gedeeld met adverteerders of andere derde partijen en je kunt niet buiten Tweakers gevolgd worden. Indien je bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je account. Indien je niet bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je sessie die maximaal 4 maanden actief blijft. Je kunt deze toestemming te allen tijde intrekken.

Ingesloten content van derden

Deze cookies kunnen door derde partijen geplaatst worden via ingesloten content. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie over de verwerkingsdoeleinden. Meer details

janee