MFA-methode MSFT-account gebruiken/verwijderen lukt niet

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• diersestook
  • Registratie: Januari 2020
  • Laatst online: 23-09 07:39
Het probleem is als volgt en speelt al zo'n 2 jaar: ik gebruik 'account zonder wachtwoord' + 'verificatie in twee stappen'.

Voor verificatie in twee stappen heb ik de volgende methoden ingesteld:
- een code per e-mail verzenden
- een code verzenden via SMS
- aanmeldingsmelding verzenden (Microsoft Authenticator)
- een code invoeren uit de authenticator-app (in mijn geval Authy)

Als ik nu wil inloggen en ik heb geen toegang tot de Microsoft Authenticator-app, dan kan ik bij het inloggen kiezen voor 'Ik heb geen toegang tot mijn Microsoft Authenticator-app'.

Vervolgens kan ik kiezen voor de volgende opties:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/bLnSAS078RGW35Z6tOR41p5aq1U=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/hzMKd0zar4GjT7ffh4s7FKDX.png?f=user_large

Ik mis de optie om een code in te voeren uit mijn authenticator-app (in mijn geval Authy). Als ik vervolgens kies voor 'Ik heb geen van deze gegevens', dan moet ik mijn herstelsleutel opgeven.

Het valt mij ook op dat ik de volgende foutmelding krijg als ik de methode 'een code invoeren uit de authenticator-app' wil verwijderen:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ep6y--wm2ULB_McwcXyqtVJQblo=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/Sa4P4DTVw5R8h5YnNfIXzf7D.png?f=user_large

Ik heb contact gehad met Microsoft via telefoon, 3 cases via de mail en heb meerdere topics gemaakt op hun forums (docs.microsoft.com/en-us/answers + answers.microsoft.com + learn.microsoft.com) zonder vruchtbaar resultaat. Wellicht heeft iemand hier nog ideeën.
Belangrijk detail; m'n vriendin ervaart exact hetzelfde probleem met haar Microsoft-account.

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• akimosan
  • Registratie: Augustus 2003
  • Niet online
Hoezo denk je dat "de code invoeren vanuit de authenticator app" op je Authy app slaat? Weet je zeker dat je daar Authy voor had ingesteld?
Normaliter is dat ook gewoon de MS Authenticator app daar kun je ook een code uit halen en niet enkel een melding laten oppoppen.

Waarom gebruik je dan niet 1 van de andere alternatieven zoals e-mail of SMS?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• diersestook
Aan de hand van de naamgeving bij MSFT is dit inderdaad lastig te bepalen, maar probleem blijft staan dat ik deze optie niet kan aankiezen. Ook had ik indertijd bij mij en m'n vriendin Authy toegevoegd als methode, dus ben wel 99% zeker.
Het is altijd aan te raden om meerdere methodes te hebben gedefinieerd om uitsluiting te voorkomen + ik zou dan SMS kunnen verwijderen ivm onveilig.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• akimosan
  • Registratie: Augustus 2003
  • Niet online
Wanneer je voldoende herstel / verificatie mogelijkheden hebt, kun je dat zeker doen.

Controleer je beveiligings opties en wanneer die voor het laatst gebruikt zijn.

Onder
https://account.live.com/...crosoft.com&refp=security

staan je aanmeldings en verificatie opties. Wanneer je deze uitvouwt staat vermeld waarvoor de methode gebruikt kan worden.
Zelf heb ik SMS nog wel als verificatiemethode maar deze is niet kiesbaar als aanmeldmethode om aan te melden op mijn Microsoft ID.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• diersestook
Wat me opvalt is dat Aanmeldingsmelding verzenden (Microsoft Authenticator) en Een code invoeren uit de authenticator-app (Authy) beide staan op Laatst gebruikt 19-9-2021, terwijl ik de Microsoft Authenticator dagelijks gebruik.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/O97NfskynkVNPeNxYngfVVNAJHI=/800x/filters:strip_exif()/f/image/2AI1yUiMmJfYMuAPiZ7TOb88.png?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• diersestook
Heeft iemand wellicht een idee waar te starten? Met Microsoft kom ik er niet uit.
Ik heb contact gehad met Microsoft via telefoon, 3 cases via de mail en heb meerdere topics gemaakt op hun forums (docs.microsoft.com/en-us/answers + answers.microsoft.com + learn.microsoft.com) zonder vruchtbaar resultaat.
Pagina: 1