Toon posts:

Wat kost een A-merk zonnepaneel installatie kosten per Wp

Pagina: 1
Acties:

• glaerox
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 09:56
Hallo allemaal,

Ik ben offertes aan het opvragen voor het plaatsen van 9 zonnepanelen op mijn schuine dak (hele dag zon). Parallel aangesloten. Aangesloten in een moderne groepenkast.

Ik vraag enkel om offertes met panelen uit Amerika (Sunpower), Japan of Duitsland. minimaal 25 jaar garantie. Sunpower heeft de voorkeur. Dat het duurder wordt dan een offerte waar Chinese producten worden gebruikt is logisch.

De offerte bestaat uit:
9x Sunpower Performance 6 400Wp Fullblack
9x IQ7plus module micro omvormer
1x Envoy-Metered ( 6 CT klemmen).

Voor de rest de kosten voor het monteren/aansluiten.
Totaal: € 7.248,39.
Totaal theoretische opbrengst installatie is 3600Wp. Echte opbrengst wordt geschat op: 3.132 kWh per jaar.

Dien ik voor het berekenen van kosten aanschaf per Wp het totaalbedrag van de offerte te delen door de theoretische opbrengst van de 9 panelen samen? Dit zou komen op:€ 7.248,39 / 3600Wp = €2,013

Dat lijkt mij zelfs voor een A-merk installatie zeer hoog, zeker met 0% BTW. Wat is realistischer € 1,65?

Bedankt voor het meedenken!

• Rensjuh
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 12:05
Op het moment is alles tussen de €1,00 en de €2,50 realistisch.
Maar als je aangeeft dat je dak de hele dag zon heeft (geen schaduw neem ik dan aan) heb je sowieso al geen micro omvormers nodig.
Vraag of ze de offerte aanpassen naar een gewone string omvormer, dat scheelt al verwacht ik.

PV Output

• AUijtdehaag
  • Registratie: Oktober 2006
  • Niet online
ff snelle google ben je met een (duitse) string omvormer goedkoper uit en hoeft niet je hele meterkast omgebouwd te worden.
https://www.abczonnepanel...-met-sma-sb-36v-omvormer/

25 jaar garantie snap ik niet helemaal. Over 10 jaar zijn ze technisch achterhaald tegenover wat er dan te krijgen is. Kijk maar naar de panelen van 10 jaar geleden.

[Voor 33% gewijzigd door AUijtdehaag op 04-01-2023 09:22]

PV Output - Pana Hit Kuro Zuid / SF Noord- Mitsubsidie WP - Procon melcobems mini TK - MHI ESP WiFi TK

• ID-College
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 11:51
Je wilt dure panelen en micro omvormers.. Niet heel gek dat het dan duurder wordt.. Of het nodig is... tja, daar valt met deze info niet veel over te zeggen op het moment

• glaerox
ID-College schreef op woensdag 4 januari 2023 @ 09:17:
Je wilt dure panelen en micro omvormers.. Niet heel gek dat het dan duurder wordt.. Of het nodig is... tja, daar valt met deze info niet veel over te zeggen op het moment
Ik wil dure panelen en gewoon normale omvormers. Deze zijn mij geadviseerd.
Ik heb enkel aangegeven wat ik per paneel de opbrengst wil kunnen zien en in de toekomst eenvoudig wil kunnen opschalen.

Welke info kan ik evt. nog meer delen?

[Voor 4% gewijzigd door glaerox op 04-01-2023 09:19]

• klump4u
  • Registratie: Februari 2008
  • Niet online

klump4u

14400Wp Zuid-Limburg

25 jaar garantie op wat? Wassen neus is dat.

14400Wp🌞Live, Atlantic Explorer 270V3💧Live, Pana-mono WP5🔥Live.

• ID-College
glaerox schreef op woensdag 4 januari 2023 @ 09:19:
[...]

Ik heb enkel aangegeven wat ik per paneel de opbrengst wil kunnen zien en in de toekomst eenvoudig wil kunnen opschalen.

Tja, als dat je eisen zijn (en dan vooral het stukje: eenvoudig wil kunnen opschalen) dan wordt het inderdaad duur. De vraag is dan meer: wat versta jij onder eenvoudig? Het kan altijd eenvoudig vind ik, maar daar zullen de meningen over verschillen per persoon. Wat ik eenvoudig vind, vind jij dat wellicht helemaal niet.

Andersom gesteld: dit is inderdaad het meest eenvoudig, maar dus ook het duurst. Dat gaat eigenlijk wel een beetje hand in hand. Je zal toch ergens concessies moeten gaan doen dan, of dit betalen. Heb je al meerdere offertes opgevraagd? Hoe vielen die uit?

Edit: als monitoring per paneel echt een must is, dan kom je idd bij micro's uit of bij SE (zover mijn laatste kennis rijkt :) ). Dus dan wordt het al snel duurder idd..

[Voor 8% gewijzigd door ID-College op 04-01-2023 09:24]

• chrisborst
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 09:42
glaerox schreef op woensdag 4 januari 2023 @ 09:19:
[...]

Aangezien je wil opschalen, is het dan niet verstandiger om voor een goedkopere basisinstallatie te gaan en direct extra panelen neer te leggen? Sowieso zou ik proberen om je dak maximaal vol te leggen omdat de saldering afgebouwd gaat worden.
En waarom dure panelen? Daar kan het minste aan kapot gaan, zou eerder voor een betere omvormer gaan. Want vaak gaat de omvormer het eerste stuk. Duurdere panelen zou ik enkel snappen als het uiterlijk mooier is, want bij sommige huizen kan ik dat nog snappen.

• Gramser
  • Registratie: Juli 2020
  • Laatst online: 12:18
Even wat rechtzetten: je theoretische opbrengst is geen 3600Wp. Opbrengst druk je uit in kWh. 3600Wp is het piekvermogen van 9x 400W-panelen bij elkaar, ofwel het maximum wat die panelen bij elkaar op enig moment kunnen opwekken als de zon er exact goed opstaat.

Dat deze setup worden ingeschat op een opbrengst van 3132kWh op jaarbasis heeft alles te maken met de ligging: hellingshoek, oriëntatie en mogelijke schaduwvorming.

Voor de rest eens met wat hierboven wordt gezegd. Opbrengst per paneel inzien is leuk, maar op een gegeven moment verveel dat ook wel. Zeker als je zoals jij aangeeft geen schaduw te hebben. Enige voordeel is dan kunnen zien dat er eentje kapot is (maar dan is wrslk de optimizer of micro-omvormer kapot ipv het paneel zelf) terwijl de rest blijft werken. Bij een stringomvormer merk je ook wel dat er eentje kapot is, want dan werkt de hele string niet meer. Maar die kans is weer kleiner wegens veel minder componenten die kapot kúnnen.

OhSunnyDay

• glaerox
ID-College schreef op woensdag 4 januari 2023 @ 09:22:
[...]

Tja, als dat je eisen zijn (en dan vooral het stukje: eenvoudig wil kunnen opschalen) dan wordt het inderdaad duur. De vraag is dan meer: wat versta jij onder eenvoudig? Het kan altijd eenvoudig vind ik, maar daar zullen de meningen over verschillen per persoon. Wat ik eenvoudig vind, vind jij dat wellicht helemaal niet.

Andersom gesteld: dit is inderdaad het meest eenvoudig, maar dus ook het duurst. Dat gaat eigenlijk wel een beetje hand in hand. Je zal toch ergens concessies moeten gaan doen dan, of dit betalen. Heb je al meerdere offertes opgevraagd? Hoe vielen die uit?

Edit: als monitoring per paneel echt een must is, dan kom je idd bij micro's uit of bij SE (zover mijn laatste kennis rijkt :) ). Dus dan wordt het al snel duurder idd..
Onze dakkapel waar een deel van de panelen naast wordt geplaatst kan vroeg in de ochtend mogelijk voor wat schaduw op 1 of 2 panelen werpen. bij een string omvormer worden dan alle panelen minder rendabel (is wat ons is verteld).

Ik heb pas 1 andere offerte gehad, maar dat waren Chinese panelen. deze offerte was online maar kan ik nu niet meer inzien. ging ook om wat meer panelen (12 en kwam op ong 1,35 per Wp).
Voor de rest geprobeerd offertes te krijgen van lokale partijen, maar daar komt geen reactie op.

• AUijtdehaag
  • Registratie: Oktober 2006
  • Niet online
SMA heeft shadefix
Video over schaduw:
YouTube: Solar Panel Shading (Part 1): Are Optimisers and Micro inverters Wor...

(edit: en 2 onafhankelijke mppt ingangen)

[Voor 7% gewijzigd door AUijtdehaag op 04-01-2023 09:39]

PV Output - Pana Hit Kuro Zuid / SF Noord- Mitsubsidie WP - Procon melcobems mini TK - MHI ESP WiFi TK

• glaerox
chrisborst schreef op woensdag 4 januari 2023 @ 09:31:
[...]

Aangezien je wil opschalen, is het dan niet verstandiger om voor een goedkopere basisinstallatie te gaan en direct extra panelen neer te leggen? Sowieso zou ik proberen om je dak maximaal vol te leggen omdat de saldering afgebouwd gaat worden.
En waarom dure panelen? Daar kan het minste aan kapot gaan, zou eerder voor een betere omvormer gaan. Want vaak gaat de omvormer het eerste stuk. Duurdere panelen zou ik enkel snappen als het uiterlijk mooier is, want bij sommige huizen kan ik dat nog snappen.
We hebben nog een groot plat stuk waar een paneel of 12 geplaatst kan worden. Maar door een geplande uitbouw over een jaar of 3 (nieuwe garage/bijkeuken met bovenverdieping ivm gezinsuitbreiding) kan dat deel er wel eens heel anders uit gaan zien.

We betalen nu per kWh 23 cent (contract uit juni 21, 5 jaar) en zijn geen groot afnemers.

Dit is het legplan:

[Voor 11% gewijzigd door glaerox op 04-01-2023 09:41]

• Ronald
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 07:23
Ik zie een groot potentieel voor een toekomstige grootverbruiker: het is wit en gaat in de toekomst niet op vloeistof rijden.

Uitbreiding? Dus je wil nu €1000 extra betalen om in de toekomst voor de uitbreiding nog eens €1000 extra te betalen?

SunPower: mooi spul hoor… maar duur
Enphase: ook mooi spul… leuk die lange garantie… ga je zelf het dak op, of heb je 25 jaar installatie garantie én bestaat de installateur over 25 jaar nog.

Besteed die 2k gewoon aan meer panelen. Pak voordeligere panelen een leg er nog meer van.

En dan blijkt met dat overschot zonnestroom de business case van de gasketel ook snel te verdampen.

PV Output - Obdam; SolarEdge SE5K 'Voor korte strings'; 12x350Wp Oost-West 13°; 8x350Wp Zuid 10°; Totaal 7000Wp.

• ID-College
Zo te lezen denk ik dat je er eerst slim aan doet wat meer in te lezen. Je wilt per se Sunpower, maar de logica ontgaat mij een beetje. Heb je je er genoeg in verdiept om tot deze conclusie te komen? Ben wel benieuwd naar je argumenten om hier niet van af te wijken.

Idem voor de monitoring per paneel: leuke gimmick, die ik als tweaker zeker snap, maar wat is de reden erachter? Wat ga je er b.v. mee doen?

Het zijn wel allemaal punten die je benoemt die het totaalplaatje een stuk duurder maken. Ik ben ook wel benieuwd wat je ermee wilt gaan bereiken. Als je deze redeneringen erop na houdt, dan staat er gewoon een joekel van een investering tegenover die je niet snel terug verdient omdat je gewoon veel meer betaalt dan nodig is. Als je dat per se wilt, dan moet je niet naar het geld kijken (want je business case is niet zo best met deze keuzes) en het gewoon doen. Maarja, dan had je geen topic geopend lijkt mij..?

Ik zou toch eens nagaan wat je lange-termijn plan wordt, welke investering je het nu waard vindt, en hoe je later kan upgraden. Dat kan namelijk ook op meerdere manieren. En waar ik nog altijd aan moet denken uit "mijn tijd", toen zeiden ze hier: "tegen de tijd dat jij verbouwt hebt, heb je deze panelen allang terug verdiend".. En ze hadden nog gelijk ook..

De verbouwingen vinden vaak later plaats dan je in je hoofd hebt, en als je nu een goedkope(re) set pakt, dan heb je ze er tegen die tijd gratis op liggen.. Maarja, moet je wel concessies doen..
Succes!

• glaerox
Genoeg stof tot nadenken weer! Ik staar me wellicht onnodig blind op de dure merken / parallelle aansluiting.
Bedankt iedereen voor de input. Ik laat weten welke richting ik op ga en wat uiteindelijk de configuratie wordt.

• glaerox
AUijtdehaag schreef op woensdag 4 januari 2023 @ 09:16:
ff snelle google ben je met een (duitse) string omvormer goedkoper uit en hoeft niet je hele meterkast omgebouwd te worden.
https://www.abczonnepanel...-met-sma-sb-36v-omvormer/

25 jaar garantie snap ik niet helemaal. Over 10 jaar zijn ze technisch achterhaald tegenover wat er dan te krijgen is. Kijk maar naar de panelen van 10 jaar geleden.
Iemand trouwens ervaring met deze partij? Volgens mij prijstechnisch best interessant.

• Figo112
  • Registratie: Augustus 2008
  • Nu online
glaerox schreef op maandag 16 januari 2023 @ 17:08:
[...]

Iemand trouwens ervaring met deze partij? Volgens mij prijstechnisch best interessant.
Als de prijzen niet veranderd zijn kan je via zekerzon.nl (zonnefabriek) voor 11 panelen sunpower en sma omvormer op 1.40 per wattpiek uitkomen. Leg je er bijv. 14 op je dak zit je al op 1.32 per wattpiek.
Volgens mij deze prijs beste voor deze panelen en omvormer.
Pagina: 1

Tweakers maakt gebruik van cookies

Tweakers plaatst functionele en analytische cookies voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Deze cookies zijn noodzakelijk. Om op Tweakers relevantere advertenties te tonen en om ingesloten content van derden te tonen (bijvoorbeeld video's), vragen we je toestemming. Via ingesloten content kunnen derde partijen diensten leveren en verbeteren, bezoekersstatistieken bijhouden, gepersonaliseerde content tonen, gerichte advertenties tonen en gebruikersprofielen opbouwen. Hiervoor worden apparaatgegevens, IP-adres, geolocatie en surfgedrag vastgelegd.

Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Sluiten

Toestemming beheren

Hieronder kun je per doeleinde of partij toestemming geven of intrekken. Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Functioneel en analytisch

Deze cookies zijn noodzakelijk voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie. Meer details

janee

Relevantere advertenties

Dit beperkt het aantal keer dat dezelfde advertentie getoond wordt (frequency capping) en maakt het mogelijk om binnen Tweakers contextuele advertenties te tonen op basis van pagina's die je hebt bezocht. Meer details

Tweakers genereert een willekeurige unieke code als identifier. Deze data wordt niet gedeeld met adverteerders of andere derde partijen en je kunt niet buiten Tweakers gevolgd worden. Indien je bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je account. Indien je niet bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je sessie die maximaal 4 maanden actief blijft. Je kunt deze toestemming te allen tijde intrekken.

Ingesloten content van derden

Deze cookies kunnen door derde partijen geplaatst worden via ingesloten content. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie over de verwerkingsdoeleinden. Meer details

janee