Toon posts:

Opzoek oplossing slimme lampen bedienen

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• Sebastiaanv2
  • Registratie: Augustus 2011
  • Laatst online: 10-01 23:48
Mijn vraag
Ik heb momenteel 5 slimme lampen van Calex dit zijn Tuya Wifi lampen. Deze lampen worden nu bediend via de Google Home app en de Tuya Smart app we hebben regelmatig familie en vrienden over de vloer die de lampen dus niet gemakkelijk aan of uit kunnen zetten want zij hebben de apps niet om dit te kunnen doen. Het liefste zouden we of schakelaars op de muur plaatsen waarmee we dit kunnen doen of de bestaande trekschakelaars ombouwen tot dat deze de smart lampen bedienen. Nu wordt de stroom volledig van de lamp afgehaald waardoor deze ook niet meer is te bedienen via automatiseringen of de apps.

Relevante software en hardware die ik gebruik
Gebruik de Tuya Smart app en de Google Home app. Heb ook Home Assistant maar de koppeling met Tuya is nog al omslachtig dus gebruik deze liever niet met de lampen.

Wat ik al gevonden of geprobeerd heb
Ik woon samen met mijn partner die net als mij zeer onregelmatige werkdagen heeft wat er voor zorgt dat het bijna niet te doen is om aanwzigheidssensoren of tijdsgerelateerde automatiseringen in te stellen.
We hebben al gekeken naar slimme schakelaars maar dit zijn bijna een en al inbouw schakelaars wat niet werkt aangezien we trekschakelaars hebben in ons hele huis (het is een huurwoning van 1980, geen idee waarom).

Beste antwoord (via Sebastiaanv2 op 10-01-2023 22:16)

• septillion
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 11:45

septillion

Moderator Wonen & Mobiliteit
Volgens mij moet het ook mogelijk zijn om een Tuya wifi module achter de schakelaar te plaatsen en deze dan te koppelen aan de lampen. Deze laat je dan niet de de spanning van de lamp schakelen maar puur als input voor schakelaars.

Maar dit alles blijft natuurlijk afhankelijk van Tuya en de Tuya cloud. Belangrijk om te onthouden of je dit wilt of niet. Home automation is verslavend dus voor je het weet breid je de boel flink uit.

Shelly is zeker cool maar integreert niet direct in Tuya. Misschien wel mogelijk via Google of ITTT ofzo, maar dan heb je nog meer cloud afhankelijkheden.

Alle reacties

• McKaamos
  • Registratie: Maart 2002
  • Niet online

McKaamos

Master of the Edit-button

Misschien is Shelly iets voor jou.
Schakelmodules die je achter een bestaande schakelaar kan monteren.
Integreert met HA, dus dat moet goed te regelen zijn.

Hey, pssssst! Wanna buy some stuf? | Opel Vectra C GTS 1.8 '06 | Honda CBR600F '97 | Honda Magna V30 '85

• Afrit13
  • Registratie: Augustus 2007
  • Laatst online: 29-01 14:49
Ik zit zelf te kijken naar deze schakelaars om eigenlijk hetzelfde probleem op te lossen.

https://aliexpress.com/item/1005004643997379.html

Heb ze nog niet besteld, omdat ik geen pakketje wilde bestellen in de drukke feestdagenperiode.

[Voor 39% gewijzigd door septillion op 04-01-2023 10:54. Reden: link opgeruimd]

Acties:
  • Beste antwoord
  • +1Henk 'm!

• septillion

septillion

Volgens mij moet het ook mogelijk zijn om een Tuya wifi module achter de schakelaar te plaatsen en deze dan te koppelen aan de lampen. Deze laat je dan niet de de spanning van de lamp schakelen maar puur als input voor schakelaars.

Maar dit alles blijft natuurlijk afhankelijk van Tuya en de Tuya cloud. Belangrijk om te onthouden of je dit wilt of niet. Home automation is verslavend dus voor je het weet breid je de boel flink uit.

Shelly is zeker cool maar integreert niet direct in Tuya. Misschien wel mogelijk via Google of ITTT ofzo, maar dan heb je nog meer cloud afhankelijkheden.

• Slinkos
  • Registratie: Januari 2012
  • Laatst online: 11:13
Je hebt ruwweg 2 opties.

1. Domme lampen i.c.m. een slim gemaakte schakelaar. Grote voordeel hiervan is uiteraard dat je niet met het probleem zit dat de lampen spanningsloos worden gemaakt als iemand de schakelaar bediend. Maar als ik jou goed begrijp is deze oplossing lastig te realiseren i.v.m. trekschakelaren.

2. Slimme lampen. Deze optie is wat laagdrempeliger omdat je alleen maar het bolletje hoeft te vervangen, maar de nadelen heb je inmiddels zelf ook al ondervonden. Wat je hier dus zou kunnen doen is fysieke schakelaren "wegwerken" en een slimme draadloze schakelaar ergens op je muur plaatsen. Er zijn talloze opties voor, een paar grote spelers zijn Ikea, Lidl, Philips Hue en zo zijn er nog wel meer.

Dan kan je nog kiezen, als je de lamp en remote van dezelfde partij hebt communiceren ze rechtstreeks. Maar je zou ook kunnen kijken of je alleen de remote koopt, en deze dan via Google Home je Tuya lampen laten bedienen. Maar eigenlijk zou je beter af zijn met een Domotica platform als Home Assistant :)

[Voor 19% gewijzigd door Slinkos op 04-01-2023 11:20]

Aangeboden: MHI Airco Wifi controller (MHI-AC-Ctrl)

• septillion

septillion

@Slinkos Voor optie twee hoeft het op zich geen batterij device te zijn, je kan in de Tuya app volgens mij ook wel een lamp togglen op basis van een andere "lamp" waar je dan de module uit optie één voor pakt.

En let op, je refereert hier vooral aan merken met Zigbee, hiervoor heb je dus een bridge nodig en moet je dus kijken hoe/of dit te integreren valt in Tuya of dat je het anders wilt (of moet) doen.

• Slinkos
  • Registratie: Januari 2012
  • Laatst online: 11:13
septillion schreef op woensdag 4 januari 2023 @ 11:31:
@Slinkos Voor optie twee hoeft het op zich geen batterij device te zijn, je kan in de Tuya app volgens mij ook wel een lamp togglen op basis van een andere "lamp" waar je dan de module uit optie één voor pakt.

En let op, je refereert hier vooral aan merken met Zigbee, hiervoor heb je dus een bridge nodig en moet je dus kijken hoe/of dit te integreren valt in Tuya of dat je het anders wilt (of moet) doen.
Goede toevoeging thanks. Als je ze met Google Home wilt intergreren heb je inderdaad een bridge nodig. Als het gaat om rechtstreekse communicatie tussen de remote en de lamp, dan niet.

Aangeboden: MHI Airco Wifi controller (MHI-AC-Ctrl)

• septillion

septillion

@Slinkos Als het aan beide kanten (remote en lamp) om ZIgbee gaat inderdaad niet. Maar huidige lampen zijn dus al Tuya Wifi lampen, vandaar dat ik dat zo stelde :)

• Sebastiaanv2
bedankt voor alle antwoorden ga eens kijken wat het beste gaat werken, misschien dat ik inderdaad voor een inbouw shelly-achtige oplossing ga achter de schakelaars

• Sebastiaanv2
Wat zijn jullie meningen hier over?
Aubess 16A tuya wifi mini smart switch
Deze zouden direct via de Tuya Smart app moeten kunnen worden gekoppeld wat extra stappen overbodig zou moeten maken.

[Voor 33% gewijzigd door Sebastiaanv2 op 10-01-2023 22:15]

Pagina: 1

Tweakers maakt gebruik van cookies

Tweakers plaatst functionele en analytische cookies voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Deze cookies zijn noodzakelijk. Om op Tweakers relevantere advertenties te tonen en om ingesloten content van derden te tonen (bijvoorbeeld video's), vragen we je toestemming. Via ingesloten content kunnen derde partijen diensten leveren en verbeteren, bezoekersstatistieken bijhouden, gepersonaliseerde content tonen, gerichte advertenties tonen en gebruikersprofielen opbouwen. Hiervoor worden apparaatgegevens, IP-adres, geolocatie en surfgedrag vastgelegd.

Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Sluiten

Toestemming beheren

Hieronder kun je per doeleinde of partij toestemming geven of intrekken. Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Functioneel en analytisch

Deze cookies zijn noodzakelijk voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie. Meer details

janee

Relevantere advertenties

Dit beperkt het aantal keer dat dezelfde advertentie getoond wordt (frequency capping) en maakt het mogelijk om binnen Tweakers contextuele advertenties te tonen op basis van pagina's die je hebt bezocht. Meer details

Tweakers genereert een willekeurige unieke code als identifier. Deze data wordt niet gedeeld met adverteerders of andere derde partijen en je kunt niet buiten Tweakers gevolgd worden. Indien je bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je account. Indien je niet bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je sessie die maximaal 4 maanden actief blijft. Je kunt deze toestemming te allen tijde intrekken.

Ingesloten content van derden

Deze cookies kunnen door derde partijen geplaatst worden via ingesloten content. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie over de verwerkingsdoeleinden. Meer details

janee