Toon posts:

Help! Vaatwasser doet het niet meer

Pagina: 1
Acties:

Onderwerpen

Vraag

• Henkieprob
  • Registratie: Januari 2016
  • Laatst online: 08-01 13:14
Mijn vaatwasser doet het niet meer en ik begrijp niet wat er aan de hand is. Wanneer ik de deur dicht doe om een wasprogramma te starten maakt hij de normale geluiden. Maar na een paar minuten geeft hij een klein piepje en stopt hij. Als ik de deur dan open dan knippert het lampje op de aan- en uitknop en staat het eerste en derde lampje aan. Ik kan alleen niet vinden wat dit betekent en wat er mis is. Ik heb een filmpje gemaakt om het te laten zien (lampjes op het eind van het fimpje): YouTube: Vaatwasser doet het niet

Het gaat om een Whirlpool WUIE 2B19

Wat ik al geprobeerd heb is:
- Andere programma's proberen: geen verschil
- Zout en glansspoelmiddel bijgevuld
- Met en zonder vaatwastablet geprobeerd.
- Filter schoongemaakt.
- Handleiding gelezen.

Als ik online naar foutmeldingen zoek dan kan ik niet vinden wat de lampjes betekenen. Ik denk dat het een foutcode is, maar online vind ik alleen maar foutcodes zoals 'F01' of iets dergelijks, maar mijn vaatwasser heeft geen display.

Het zou echt geweldig zijn als iemand de oplossing voor mij heeft, zou liever niet een dure monteur laten langskomen als het niet nodig is.

Alle reacties

• Philtjens
  • Registratie: Januari 2017
  • Laatst online: 06-02 22:57
Heeft deze voldoende watertoevoer ?
Misschien een lekkage ergens of toevoer leiding geknikt.
Is de afvoer nagekeken deze zit misschien verstopt ?

• xah5kiDe
  • Registratie: Juli 2017
  • Laatst online: 06-02 23:09

xah5kiDe

Usernaam=wachtwoord

Ik hoor de pomp draaien, dat is goed. Daarna moet hij water inlaten. Werkt dat? Je hoort dat maar je kunt ook gewoon de deur opentrekken. Na een vaste tijd gaat hij waarschijnlijk weer pompen omdat hij denkt dat hij niet vult. Dit kan de kraan zijn (of het filter in de kraan) of de prestostaat.
Dus hoeveel water gaat erin voordat hij voor de tweede keer gaat pompen?

Theo

• Henkieprob
Philtjens schreef op dinsdag 3 januari 2023 @ 22:19:
Heeft deze voldoende watertoevoer ?
Misschien een lekkage ergens of toevoer leiding geknikt.
Is de afvoer nagekeken deze zit misschien verstopt ?
Hij werkte voorheen wel, maar misschien dat er nu iets met de toevoer aan de hand is?

Ik heb hem net nog weer een keer aangezet en tijdens dat hij aanstond de deur open getrokken. Er lag wel een klein plasje water in de machine, maar dat is denk ik niet via de spoelarmen gekomen, want de rest van de machine was nog droog.

Toen ik hem weer dicht deed werd dat beetje water weggepompt, dus ik denk niet dat daar het probleem zit?

Hoe kan ik checken of de afvoer verstopt zit?

• Philtjens
Henkieprob schreef op dinsdag 3 januari 2023 @ 23:02:
[...]

Hij werkte voorheen wel, maar misschien dat er nu iets met de toevoer aan de hand is?

Ik heb hem net nog weer een keer aangezet en tijdens dat hij aanstond de deur open getrokken. Er lag wel een klein plasje water in de machine, maar dat is denk ik niet via de spoelarmen gekomen, want de rest van de machine was nog droog.

Toen ik hem weer dicht deed werd dat beetje water weggepompt, dus ik denk niet dat daar het probleem zit?

Hoe kan ik checken of de afvoer verstopt zit?
Ik heb dit ook gehad wel aeg hier.

Mijn toevoerleiding lekte heb de shell kraantjes gecontroleerd vervolgens de sifon ook leeggemaakt en alle filters.

De vaatwasser ook uit gebouwd onder de vaatwasser lag de toevoer slang ook gekneld.

Dit gebeurde door een hele vieze pan die we erin hadden gezet.

Ik zou alles rustig controleren stap per stap zo kom je er wel achter uiteindelijk waar het probleem zit.

Het kan ook een sensor zijn wat kapot is maar ik zou hem eerst uitbouwen en alle slangen en afvoeren eerst controleren.

• xah5kiDe

xah5kiDe

Usernaam=wachtwoord

De hele bodem van de machine moet gevuld zijn met water. Daar wacht de machine 1 a 2 minuten op.
Als dat niet het geval is, check dan je kraan eerst. Komt daar wel voldoende water uit.
Wat je ook kunt proberen als test is om zelf een emmer water toe te voegen. Doe dat net nadat de pomp de eerste keer stopt en wanneer je hoort dat de kraan loopt.
Werkt niet altijd omdat soms het afpompen bij openen van deur wordt gestart.

Theo

• Philtjens
Philtjens schreef op dinsdag 3 januari 2023 @ 23:08:
[...]

Ik heb dit ook gehad wel aeg hier.

Mijn toevoerleiding lekte heb de shell kraantjes gecontroleerd vervolgens de sifon ook leeggemaakt en alle filters.

De vaatwasser ook uit gebouwd onder de vaatwasser lag de toevoer slang ook gekneld.

Dit gebeurde door een hele vieze pan die we erin hadden gezet.

Ik zou alles rustig controleren stap per stap zo kom je er wel achter uiteindelijk waar het probleem zit.

Het kan ook een sensor zijn wat kapot is maar ik zou hem eerst uitbouwen en alle slangen en afvoeren eerst controleren.

Edit. Bij ons stond veel water op de bodem heb de vaatwasser gekanteld en toen alle vuiligheid laten uitlekken dit kan ook helpen nog

• xah5kiDe

xah5kiDe

Usernaam=wachtwoord

Voeg overigens niet teveel toe. Bij open deur moet het niet overlopen :+

Theo

• RocketKoen
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 12:59
Die foutcodes zijn binair.
4 LEDjes (aan-knop telt niet mee), linker ledje is de least significant bit.
aan-uit-aan-uit is dus F05
https://www.whirlpoolserv...washer-repair/error-codes
Je afvoer is dus geblokkeerd of de afvoerpomp is stuk.

[Voor 4% gewijzigd door RocketKoen op 03-01-2023 23:15]

TheS4ndm4n#1919

• xah5kiDe

xah5kiDe

Usernaam=wachtwoord

Op het filmpje laat je zien dat hij wel leeg is. Blijft daar water achter dan zou ik inderdaad ook denken aan de afvoer.

Theo

• Woudtwe
  • Registratie: Juni 2008
  • Laatst online: 06-02 21:46
Ik heb met mijn vaatwasser ook een verstopte afvoer gehad. Was een stukje service ergens in een pompje. Waarschijnlijk zat hij soms dwars want de ene keer ging het wel goed, de andere keer niet.
Helaas heeft die van mij mijn reparatiekosten niet overleefd 😬. Maar ik zou de weg van het afvoer water eens volgen. Evt ook je afvoerslang eens schoonmaken. Daar kan behoorlijk vervuiling in komen.

• Moriaty
  • Registratie: December 1999
  • Laatst online: 09:10
Bij mij had ik een keer per ongeluk de watertoevoer op warm water gezet (wat niet was aangesloten). Wellicht bij jou hetzelfde probleem?

"640K ought to be enough for anybody." - Bill Gates, 1981

• Reptile209
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 12:24

Reptile209

- gers -

Je kan een flinke schep soda onderin de machine gooien (met een plens heet water erbij als hij verder leeg is). Kijken of hij dat wil wegpompen aan de start van het programma. Zo ja, dat dan een paar keer herhalen, mogelijk haalt dat een verstopping weg in de afvoer.

Ik verafschuw wat u zegt, maar ik zal uw recht om het te zeggen met mijn leven verdedigen. - Voltaire

• Henkieprob
Bedankt voor al jullie tips, ik ga ermee aan de slag!
Pagina: 1

Tweakers maakt gebruik van cookies

Tweakers plaatst functionele en analytische cookies voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Deze cookies zijn noodzakelijk. Om op Tweakers relevantere advertenties te tonen en om ingesloten content van derden te tonen (bijvoorbeeld video's), vragen we je toestemming. Via ingesloten content kunnen derde partijen diensten leveren en verbeteren, bezoekersstatistieken bijhouden, gepersonaliseerde content tonen, gerichte advertenties tonen en gebruikersprofielen opbouwen. Hiervoor worden apparaatgegevens, IP-adres, geolocatie en surfgedrag vastgelegd.

Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Sluiten

Toestemming beheren

Hieronder kun je per doeleinde of partij toestemming geven of intrekken. Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Functioneel en analytisch

Deze cookies zijn noodzakelijk voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie. Meer details

janee

Relevantere advertenties

Dit beperkt het aantal keer dat dezelfde advertentie getoond wordt (frequency capping) en maakt het mogelijk om binnen Tweakers contextuele advertenties te tonen op basis van pagina's die je hebt bezocht. Meer details

Tweakers genereert een willekeurige unieke code als identifier. Deze data wordt niet gedeeld met adverteerders of andere derde partijen en je kunt niet buiten Tweakers gevolgd worden. Indien je bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je account. Indien je niet bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je sessie die maximaal 4 maanden actief blijft. Je kunt deze toestemming te allen tijde intrekken.

Ingesloten content van derden

Deze cookies kunnen door derde partijen geplaatst worden via ingesloten content. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie over de verwerkingsdoeleinden. Meer details

janee