Help! Vaatwasser doet het niet meer

Pagina: 1
Acties:
  • 2.329 views

Onderwerpen

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Henkieprob
  • Registratie: Januari 2016
  • Laatst online: 08-01-2023
Mijn vaatwasser doet het niet meer en ik begrijp niet wat er aan de hand is. Wanneer ik de deur dicht doe om een wasprogramma te starten maakt hij de normale geluiden. Maar na een paar minuten geeft hij een klein piepje en stopt hij. Als ik de deur dan open dan knippert het lampje op de aan- en uitknop en staat het eerste en derde lampje aan. Ik kan alleen niet vinden wat dit betekent en wat er mis is. Ik heb een filmpje gemaakt om het te laten zien (lampjes op het eind van het fimpje): YouTube: Vaatwasser doet het niet

Het gaat om een Whirlpool WUIE 2B19

Wat ik al geprobeerd heb is:
- Andere programma's proberen: geen verschil
- Zout en glansspoelmiddel bijgevuld
- Met en zonder vaatwastablet geprobeerd.
- Filter schoongemaakt.
- Handleiding gelezen.

Als ik online naar foutmeldingen zoek dan kan ik niet vinden wat de lampjes betekenen. Ik denk dat het een foutcode is, maar online vind ik alleen maar foutcodes zoals 'F01' of iets dergelijks, maar mijn vaatwasser heeft geen display.

Het zou echt geweldig zijn als iemand de oplossing voor mij heeft, zou liever niet een dure monteur laten langskomen als het niet nodig is.

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Philtjens
  • Registratie: Januari 2017
  • Laatst online: 12-09 22:34
Heeft deze voldoende watertoevoer ?
Misschien een lekkage ergens of toevoer leiding geknikt.
Is de afvoer nagekeken deze zit misschien verstopt ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• xah5kiDe
  • Registratie: Juli 2017
  • Laatst online: 07-09 21:53

xah5kiDe

Usernaam=wachtwoord

Ik hoor de pomp draaien, dat is goed. Daarna moet hij water inlaten. Werkt dat? Je hoort dat maar je kunt ook gewoon de deur opentrekken. Na een vaste tijd gaat hij waarschijnlijk weer pompen omdat hij denkt dat hij niet vult. Dit kan de kraan zijn (of het filter in de kraan) of de prestostaat.
Dus hoeveel water gaat erin voordat hij voor de tweede keer gaat pompen?

Theo

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Henkieprob
Philtjens schreef op dinsdag 3 januari 2023 @ 22:19:
Heeft deze voldoende watertoevoer ?
Misschien een lekkage ergens of toevoer leiding geknikt.
Is de afvoer nagekeken deze zit misschien verstopt ?
Hij werkte voorheen wel, maar misschien dat er nu iets met de toevoer aan de hand is?

Ik heb hem net nog weer een keer aangezet en tijdens dat hij aanstond de deur open getrokken. Er lag wel een klein plasje water in de machine, maar dat is denk ik niet via de spoelarmen gekomen, want de rest van de machine was nog droog.

Toen ik hem weer dicht deed werd dat beetje water weggepompt, dus ik denk niet dat daar het probleem zit?

Hoe kan ik checken of de afvoer verstopt zit?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Philtjens
Henkieprob schreef op dinsdag 3 januari 2023 @ 23:02:
[...]

Hij werkte voorheen wel, maar misschien dat er nu iets met de toevoer aan de hand is?

Ik heb hem net nog weer een keer aangezet en tijdens dat hij aanstond de deur open getrokken. Er lag wel een klein plasje water in de machine, maar dat is denk ik niet via de spoelarmen gekomen, want de rest van de machine was nog droog.

Toen ik hem weer dicht deed werd dat beetje water weggepompt, dus ik denk niet dat daar het probleem zit?

Hoe kan ik checken of de afvoer verstopt zit?
Ik heb dit ook gehad wel aeg hier.

Mijn toevoerleiding lekte heb de shell kraantjes gecontroleerd vervolgens de sifon ook leeggemaakt en alle filters.

De vaatwasser ook uit gebouwd onder de vaatwasser lag de toevoer slang ook gekneld.

Dit gebeurde door een hele vieze pan die we erin hadden gezet.

Ik zou alles rustig controleren stap per stap zo kom je er wel achter uiteindelijk waar het probleem zit.

Het kan ook een sensor zijn wat kapot is maar ik zou hem eerst uitbouwen en alle slangen en afvoeren eerst controleren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• xah5kiDe

xah5kiDe

Usernaam=wachtwoord

De hele bodem van de machine moet gevuld zijn met water. Daar wacht de machine 1 a 2 minuten op.
Als dat niet het geval is, check dan je kraan eerst. Komt daar wel voldoende water uit.
Wat je ook kunt proberen als test is om zelf een emmer water toe te voegen. Doe dat net nadat de pomp de eerste keer stopt en wanneer je hoort dat de kraan loopt.
Werkt niet altijd omdat soms het afpompen bij openen van deur wordt gestart.

Theo

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Philtjens
Philtjens schreef op dinsdag 3 januari 2023 @ 23:08:
[...]

Ik heb dit ook gehad wel aeg hier.

Mijn toevoerleiding lekte heb de shell kraantjes gecontroleerd vervolgens de sifon ook leeggemaakt en alle filters.

De vaatwasser ook uit gebouwd onder de vaatwasser lag de toevoer slang ook gekneld.

Dit gebeurde door een hele vieze pan die we erin hadden gezet.

Ik zou alles rustig controleren stap per stap zo kom je er wel achter uiteindelijk waar het probleem zit.

Het kan ook een sensor zijn wat kapot is maar ik zou hem eerst uitbouwen en alle slangen en afvoeren eerst controleren.

Edit. Bij ons stond veel water op de bodem heb de vaatwasser gekanteld en toen alle vuiligheid laten uitlekken dit kan ook helpen nog

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• xah5kiDe

xah5kiDe

Usernaam=wachtwoord

Voeg overigens niet teveel toe. Bij open deur moet het niet overlopen :+

Theo

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• RocketKoen
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 13-09 08:02
Die foutcodes zijn binair.
4 LEDjes (aan-knop telt niet mee), linker ledje is de least significant bit.
aan-uit-aan-uit is dus F05
https://www.whirlpoolserv...washer-repair/error-codes
Je afvoer is dus geblokkeerd of de afvoerpomp is stuk.

[ Voor 4% gewijzigd door RocketKoen op 03-01-2023 23:15 ]

TheS4ndm4n#1919

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• xah5kiDe

xah5kiDe

Usernaam=wachtwoord

Op het filmpje laat je zien dat hij wel leeg is. Blijft daar water achter dan zou ik inderdaad ook denken aan de afvoer.

Theo

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Woudtwe
  • Registratie: Juni 2008
  • Laatst online: 12-09 11:34
Ik heb met mijn vaatwasser ook een verstopte afvoer gehad. Was een stukje service ergens in een pompje. Waarschijnlijk zat hij soms dwars want de ene keer ging het wel goed, de andere keer niet.
Helaas heeft die van mij mijn reparatiekosten niet overleefd 😬. Maar ik zou de weg van het afvoer water eens volgen. Evt ook je afvoerslang eens schoonmaken. Daar kan behoorlijk vervuiling in komen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Moriaty
  • Registratie: December 1999
  • Laatst online: 23:38
Bij mij had ik een keer per ongeluk de watertoevoer op warm water gezet (wat niet was aangesloten). Wellicht bij jou hetzelfde probleem?

"640K ought to be enough for anybody." - Bill Gates, 1981

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Reptile209
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 00:20

Reptile209

- gers -

Je kan een flinke schep soda onderin de machine gooien (met een plens heet water erbij als hij verder leeg is). Kijken of hij dat wil wegpompen aan de start van het programma. Zo ja, dat dan een paar keer herhalen, mogelijk haalt dat een verstopping weg in de afvoer.

Zo scherp als een voetbal!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Henkieprob
Bedankt voor al jullie tips, ik ga ermee aan de slag!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Hoi
Misschien is het al verholpen, maar toch mijn ervaring.
Ik heb een whirlpool sense 6 WFO3032P uit 2020.

Bij mij wilde de vaatwasser een paar maanden geleden af en toe ook niet niet gewoon opstarten of hield halverwege op een met piep en knipperende start knop.

Welke reset procedure ik ook toepaste werkte het soms wel maar vaak niet.
Zie https://tinyurl.com/2wd27w58

** het volgende kan ik niet uitleggen, maar het werk**🙄

Ik was het zo zat, nadat ik een vaatwasblokje erin had gedaan, heb ik de deur 4x staccato snel achter elkaar open en dicht gedaan.
Ik starte het gewenste programma op en waarachtig zonder problemen gestart en zonder problemen het volledige programma afgewerkt.

Sinds 2 maanden start ik nu zo de vaatwasser op.
Dus geen dure monteur, voorrijkosten of nieuwe printplaat.

Mijn vrouw vroeg laatst, hoe ik het probleem heb opgelost.
Ik kan het haar niet uitleggen want ik begrijp het zelf niet.🤭🤫
Gelukkig doe ik alleen de vaatwasser bedienen.

Hoop dat ik je hiermee op weg heb geholpen.
Suc6 Wim.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• xah5kiDe

xah5kiDe

Usernaam=wachtwoord

Dat kan een verstopte prestostaat zijn. Even met je vingers (ja vies klusje) helemaal onderin de machine het vet overal proberen te verwijderen. Er zijn mensen die het met een bruistablet proberen :+
Lukt dat niet, dan even het slangetje van de prestostaat loshalen en er heel hard op blazen. Dan moet het gaan borrelen onder in de machine. Als dat slangetje namelijk verstopt raakt, dan ontstaat er geen drukverschil na het leegpompen (wat de machine bij aanzetten doet) of bij het vullen. De vaatwasser denk nu namelijk dat het waterniveau niet correct is en stopt.

Theo

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kurtelen82
  • Registratie: Mei 2023
  • Laatst online: 24-05-2023
Beste,

Bij onze vaatwasser werkt, naar mijn mening, de onderste sproeiarm niet meer. In onze machine zitten er 2 vanonder. Het is de grootste die niet meer draait. Wel komt er beetje water uit. Uit alle andere sproeiuitlaten komt volop en genoeg water. Ik heb de sproeiarm al vervangen en afgelopen week een nieuwe waterverdeel ventiel gekocht en geplaatst. Nu werkt deze arm nog steeds niet. Kan het zijn dat er met het stuk gaan van het ventiel je ook 'standaard' nog iets moet vervangen? Sensor, zekering,...? Toestel en een Beko dsn28420x Mgv

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wvr
  • Registratie: Oktober 2007
  • Laatst online: 23:47

Wvr

is het de aardlek cq zekering?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kurtelen82
Net de module/printplaat eens bekeken en zag bij TR4 dat het zwarte blokje stuk is. De fiche met kabels die daarop aangesloten was heb ik gevolgd en kwam bij de mortor van waterverdeel ventiel uit. Nu maar opzoek naar een nieuwe printplaat. Iemand idee waar te vinden?Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/PfgWBZM_26Mm0Wn8pKQ-jx58BzU=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/JzNknqZNpZilu8YSSXFMoHdE.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• xah5kiDe

xah5kiDe

Usernaam=wachtwoord

Het zal makkelijker worden om een nieuwe TR4 te vinden. Zie buurtjes TR3 en TR5. Ze ontploffen overigens niet zonder reden. Het zal een schakelaar zijn, maar als datgene wat geschakeld moet worden zelf een sluiting is geworden, dan krijg je dit. Of nieuwe print erin en weer 'boem'.
Dus mogelijk ook dat ventiel vervangen of in ieder geval eerst testen.

Theo

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kurtelen82
Had eerst dat ventiel al vervangen door een nieuwe, deed nog niks dus verder gekeken en kwam bij dit uit... weet je toevallig wat de benaming is van dat zwarte ding? Alvast.merci 😉

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• xah5kiDe

xah5kiDe

Usernaam=wachtwoord

Dat zwarte ding zal wel een mosfet zijn (TR staat dan voor transistor). Je zult even de opdruk moeten lezen en dan Googlen. Op zich is het voor iemand met soldeer ervaring vrij makkelijk om te vervangen.

Theo

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kurtelen82
Na een avond googlen en zoeken geraak ik er niet uit. Op die zwarte blokjes staat w812 103NNO
Ingegeven op google maar kan precies niks vinden 🤷‍♂️

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• TRAXION
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 10-09 23:11
Kurtelen82 schreef op maandag 22 mei 2023 @ 11:12:
Na een avond googlen en zoeken geraak ik er niet uit. Op die zwarte blokjes staat w812 103NNO
Ingegeven op google maar kan precies niks vinden 🤷‍♂️
Op 103NNO komt er een triac uit,
https://datasheetspdf.com/pdf/1295418/NXP/Z0103NN0/1

Dit zou heel goed kunnen, neemt niet weg dat deze niet zomaar uit elkaar springen, zou even meten wat daar op aangesloten is.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Puch-Maxi
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 12-09 23:54
@Kurtelen82 Het is een Z0103MN0 4Q Triac in een SOT223 package.
Zoiets als deze: https://www.conrad.nl/nl/...223-1-a-600-v-155127.html

[ Voor 48% gewijzigd door Puch-Maxi op 22-05-2023 11:30 . Reden: Link toegevoegd ]

My favorite programming language is solder.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Standeman
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 18:55

Standeman

Prutser 1e klasse

@Verwijderd @Kurtelen82 een topic kapen / kicken is hier niet de bedoeling. Maak een eigen topic aan voor de problemen die je ervaart.

Dit topic gaat dicht

[ Voor 7% gewijzigd door Standeman op 22-05-2023 13:35 ]

The ships hung in the sky in much the same way that bricks don’t.

Pagina: 1

Dit topic is gesloten.