Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PeterC
  • Registratie: Januari 2023
  • Laatst online: 06-04 22:07
vraag over DS3D micro omvormer van APS:
- ik heb 11 panelen op het dak
- In het monitoringssysteem van APS zie ik maar 8 modules.
- Ik kwam er achter dat installateur DS3D omvormers geïnstalleerd. Dat zijn andere omvormers dan besteld. En blijkbaar kun je meerdere panelen per omvormer aansluiten. Deze zijn beter begrijp ik.
- Ik lees in de handleiding van DS3D dat je per omvormer een even aantal panelen kunt aansluiten. Klopt dat wel? Dat zou betekenen dat 1 paneel niet is aangesloten?
APS antwoord niet op mails en neemt telefoon niet op (voicemail).
De installateur geeft aan dat er een software update nodig is van DS3D om alle panelen te zien in het monitoringssysteem maar dat ze alle 11 gewoon doen. Hoe kunnen ze dat zien?

Alvast bedankt voor de antwoorden!
Gr Peter

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• teacher
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 11:38

teacher

Frontpage Admin / Global Moderator

Dysgaf!

@PeterC welkom! Je gebruikte iemand anders zijn topic om jouw vraag te stellen. #nietnetjes. Nu heb je een eigen topic.

Wise enough to play the fool

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JvS
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 17-05 19:05

JvS

Ik heb hem zelf ook

Hoeveel DS3D's heb je en hoe zijn de panelen daarop aangesloten? Dat lijkt me vraag een om te beantwoorden.

4x APsystems DS3; 4x495Wp OZO/WNW 10° ; 4x460Wp OZO/WNW 10°; Totaal 3820Wp

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• alwind
  • Registratie: Maart 2015
  • Laatst online: 08:00
Elke DS3 heeft ruimte voor 2 panelen. Dus voor 11 panelen heb je 6 DS3 omvormers nodig.

Wat vind jij een module? en kijk je via de website of via de app?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• alwind
Ik heb het verkeerd. De DS3D is nieuw en kan op 4 panelen als je ze in serie zet. dus je moet er dan minimaal 3 hebben.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ELD
  • Registratie: December 2000
  • Niet online

ELD

APS heeft nu grote problemen met een aantal serie micro omvormers dus het kan zijn dat ze daarom zo moeilijk/niet bereikbaar zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PeterC
Ik kan nergens op de factuur het aantal omvormers vinden. Mijn leverancier is net zo onbereikbaar als APS.... Of misschien ben ik te ongeduldig.
Dus minimaal 3 DS3D omvormers begrijp ik van alwind. Dus dan heb je bijvoorbeeld 2 omvormers waar 4 panelen aan gekoppeld zijn? En dan 1 omvormer waar 3 panelen aan gekoppeld zijn? En dan zie je die 2x4 wel in de app of website en die van 1x3 niet. En maakt het uit of er een even of oneven aantal op wordt aangesloten? Want dat verklaart dan dat ik die 3 panelen niet zie. Maar betekent dat ook ze alleen niet zie of dat ze niet werken cq opwekken en dan vervolgens de elektriciteit leveren aan het systeem?

Dit is wat ik zie op het web/app:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/uHeuEkrxcQeV1sSNj6mDEbNl3PE=/x800/filters:strip_exif()/f/image/ioQiIHoHpYrJImXDmJ6aAdTE.png?f=fotoalbum_large

toegevoegd:
Nu ik het plaatje zelf bekijk vermoed ik dat ik inderdaad drie omvormers heb waarvan ik er twee zie (twee keer zie ik vier keer dezelfde nummers)

[ Voor 7% gewijzigd door PeterC op 05-01-2023 20:27 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dapdodo
  • Registratie: Mei 2019
  • Laatst online: 16:45
Hij kan werken zonder zichtbaar te zijn. Dat kan je alleen zien door de teruggeleverde kW te vergelijken met wat je hier bij elkaar op telt. En uiteindelijk moet die derde nog een keer gekoppeld worden, normaal door de installateur. Mogelijk dat je het zelf kan, maar je moet dan wel het nummer weten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JvS

JvS

Ik heb hem zelf ook

Ik vind het wel interessant dat-ie 8 panelen weergeeft elk met een eigen opbrengst (7? Wat betekent dat geel omringde paneel?). Wat zie je op die getallen als de set energie levert?

[ Voor 8% gewijzigd door JvS op 06-01-2023 10:03 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PeterC
Dapdodo schreef op vrijdag 6 januari 2023 @ 09:19:
Hij kan werken zonder zichtbaar te zijn. Dat kan je alleen zien door de teruggeleverde kW te vergelijken met wat je hier bij elkaar op telt. En uiteindelijk moet die derde nog een keer gekoppeld worden, normaal door de installateur. Mogelijk dat je het zelf kan, maar je moet dan wel het nummer weten.
Dank. Ik heb de opgewekte kW bij elkaar opgeteld van de zichtbare panelen en vergeleken met de totale opwekking. En daar zit een verschil in dat dusdanig is dat de niet zichtbare panelen ongeveer even veel opwekken als de zichtbare panelen (per paneel).

Ik ga me eens verdiepen hoe ik het zelf kan koppelen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PeterC
JvS schreef op vrijdag 6 januari 2023 @ 10:03:
Ik vind het wel interessant dat-ie 8 panelen weergeeft elk met een eigen opbrengst (7? Wat betekent dat geel omringde paneel?). Wat zie je op die getallen als de set energie levert?
Het geel omrande paneel is een paneel dat ik met de muis geselecteerd had. Verder geen betekenis.
Via APS website kan ik selecteren in vermogen in dag (in Watt) of dagelijkse energie (in kWh) dat zichtbaar is als getal in de panelen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JvS

JvS

Ik heb hem zelf ook

PeterC schreef op vrijdag 6 januari 2023 @ 11:34:
[...]

Het geel omrande paneel is een paneel dat ik met de muis geselecteerd had. Verder geen betekenis.
Via APS website kan ik selecteren in vermogen in dag (in Watt) of dagelijkse energie (in kWh) dat zichtbaar is als getal in de panelen.
Ik bedoel wat zie je nu of op een zonnige dag als getallen?

Hier heb je 4 panelen op oost en 4 op west en dat plaatje ziet er nu zo uit:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/kSkzYKZ2ru-vvbaVZxEmjf_1V9w=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/0RR5Kflj1ci9YisrPGX19JnH.png?f=user_large

Hoe ziet dit er nu bij jou uit als er productie is? En wat is de orientatie van jouw panelen? Allemaal hetzelfde?

[ Voor 4% gewijzigd door JvS op 06-01-2023 11:45 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PeterC
JvS schreef op vrijdag 6 januari 2023 @ 11:44:
[...]

Ik bedoel wat zie je nu of op een zonnige dag als getallen?

Hier heb je 4 panelen op oost en 4 op west en dat plaatje ziet er nu zo uit:

[Afbeelding]

Hoe ziet dit er nu bij jou uit als er productie is? En wat is de orientatie van jouw panelen? Allemaal hetzelfde?
Alle 11 panelen zijn op het Oosten geplaatst. Dak aan de westkant is door dakkapellen van ons en de buren niet geschikt. 2 panelen van de 8 panelen die ik in de monitoring app/website zie blijven achter qua productie vergeleken met de rest. Heeft te maken met het dak van de buren dat uitsteekt en bij lage stand van de zon zoals nu in de winter staan die panelen deels in de schaduw.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/prA7eRyjhp_PTST4jhL04_0HGz8=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/SSZfEjqkRze3ynQ3PXR2CnA2.png?f=user_large

Ik dacht dat ik goed had opgeteld vanochtend maar ik zie dat ik de verkeerde getallen (andere dag) had opgeteld. As ik nu in de APS dashboard kijk dan heb ik vandaag 3,64 kWh opgewekt. Als ik de 8 panelen bij elkaar heb opgeteld dan is dat afgerond 3,62kWh. Dus dat is ongeveer gelijk. Ik ben weer terug bij mijn oorspronkelijke vraag of dit nu betekent dat de panelen die ik niet zie het niet doen cq niet zijn aangesloten.

Dit is wat ik zie vandaag:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/iNSfAVXPifoZjyk70Wl2kOaD4dw=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/p4MDXmOTkjgL30DBs2X0uoAL.png?f=user_large

Van de Eneco app wordt ik niet veel wijzer. Bij het opwekken staat een schatting. Zie hieronder:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/zDct9mrVnhZxvkXy6ycr0w95X3A=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/QTiewJXka8Q18cs07KSr9mRq.png?f=user_large

[ Voor 5% gewijzigd door PeterC op 06-01-2023 16:07 . Reden: plaatje toegevoegd ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JvS

JvS

Ik heb hem zelf ook

Dit lijken 7 panelen die elk 120 watt opbrengen (de DS3D denkt dat die ene die 2x60 doet twee panelen zijn, maar dat is neem ik aan 1 paneel).
De 3e DS3D zal dus 4 panelen hebben die ook elk 120watt genereren. Dus in totaal zou je 1300watt opbrengst moeten hebben rond de tijd van het screenshot.

Als je op je slimme meter kijkt (of het monitort met een p1 kabel ofzo) kan je wel inschatten of het werkt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PeterC
JvS schreef op vrijdag 6 januari 2023 @ 16:31:
Dit lijken 7 panelen die elk 120 watt opbrengen (de DS3D denkt dat die ene die 2x60 doet twee panelen zijn, maar dat is neem ik aan 1 paneel).
De 3e DS3D zal dus 4 panelen hebben die ook elk 120watt genereren. Dus in totaal zou je 1300watt opbrengst moeten hebben rond de tijd van het screenshot.

Als je op je slimme meter kijkt (of het monitort met een p1 kabel ofzo) kan je wel inschatten of het werkt.
Ik vermoed dat de 8 panelen die ik zie aangesloten zijn op 2 DS3D omvormers. Dit omdat ik twee UID nummer zie. De drie andere panelen waarschijnlijk op 1 andere DS3D omvormer. Vanavond de installatiehandleiding van de DS3D gedownload en doorgenomen. Ik zie deze tekst staan:

" Elk kanaal verbindt 2 zonnepaneelmodules in serie (voor zonnepaneelmodules met Voc<60V). Het ingangskanaal werkt niet als deze aangesloten is op een enkele module (Voc<60V).
Dit betekent dat het aantal zonnepaneelmodules in het systeem een even getal is."

Als ik dit lees betekent dit dus als er drie panelen niet te zien zijn op de monitoring website/app dat dat komt om het ingangskanaal niet werkt van de omvormer? Als het ingangskanaal niet werkt betekent dat dan ook dat de opgewekte stroom niet gebruikt kan worden?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JvS

JvS

Ik heb hem zelf ook

PeterC schreef op vrijdag 6 januari 2023 @ 22:14:
[...]

Ik vermoed dat de 8 panelen die ik zie aangesloten zijn op 2 DS3D omvormers. Dit omdat ik twee UID nummer zie. De drie andere panelen waarschijnlijk op 1 andere DS3D omvormer. Vanavond de installatiehandleiding van de DS3D gedownload en doorgenomen. Ik zie deze tekst staan:
Dit zijn er 99% zeker echt maar 7. Je ziet misschien in het plaatje dat je poste wel 8 panelen, maar die omvormer en die monitoring website "weet" helemaal niet of er 1 of twee zijn aangesloten op 1 ansluiting. Hij weet alleen de stroom en de spanning (en dus het vermogen) en op het display deelt-ie dat door twee en die laat-ie op die twee panelen zien. De twee panelen zullen ook altijd exact hetzelfde vermogen hebben. Je ziet dat ze allemaal 120watt doen, behalve die twee die precies de helft doen. Dat is gewoon 1 paneel dat ook ongeveer 120 watt doet, maar wat die software over twee panelen op het plaatje verdeelt (tenzij je ineens 2 panelen hebt die half zo groot zijn of half uitgeschakeld zijn door schaduw ofzo, maar dat lijkt me sterk)

Op die plek waar maar 1 paneel is aangesloten, zie je dus ook 2 identieke getallen, maar dan ongeveer de helft van de andere posities.

[ Voor 26% gewijzigd door JvS op 06-01-2023 22:54 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• alwind
je derde DS3D is niet goed aangemeld in je portal en je ziet die dus niet in de monitoring. Je kunt dit controleren door alle stoppen uit te zetten behalve je PV en dan je opbrengst vergelijken over 15 min.

Je ziet hier 1 ds3d met 4 panelen en 1 met 3. Omdat er ingesteld is dat deze in serie zitten deelt het programma de opbrengst door 2.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PeterC
alwind schreef op vrijdag 6 januari 2023 @ 23:12:
je derde DS3D is niet goed aangemeld in je portal en je ziet die dus niet in de monitoring. Je kunt dit controleren door alle stoppen uit te zetten behalve je PV en dan je opbrengst vergelijken over 15 min.

Je ziet hier 1 ds3d met 4 panelen en 1 met 3. Omdat er ingesteld is dat deze in serie zitten deelt het programma de opbrengst door 2.
Dank JvS en Alwind voor de uitleg. Zijn jullie nog steeds van mening dat er 1 met 3 panelen is aangesloten als je het plaatje hieronder bekijkt (ander moment van de dag waarin de zon lager stond).

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/P-sg-TZ1tKmYfutGt8cEwcWGTck=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/tuWnfjrHcYWMgENrv1HQabpp.png?f=user_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• alwind
Kan schaduw zijn op 1 paneel. De zon staat ook wel erg laag nu.

Hier onder liggen 4 panelen van mij 2 een beetje in de schaduw.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/tRuCmykXGInQT-YP2nP30FKmct0=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/JUQw6CebfBtchfYleZqVJZhj.png?f=user_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JvS

JvS

Ik heb hem zelf ook

PeterC schreef op vrijdag 6 januari 2023 @ 23:19:
[...]

Dank JvS en Alwind voor de uitleg. Zijn jullie nog steeds van mening dat er 1 met 3 panelen is aangesloten als je het plaatje hieronder bekijkt (ander moment van de dag waarin de zon lager stond).

[Afbeelding]
Ja, die "twee panelen" waarvan ik vermoed dat het er 1 is, hebben nog steeds > 50% minder dan de rest. Dus het ontkracht het niet :P

Waarom die onderste twee nu ook ineens minder opleveren? Dat weet ik niet. Het is niet de helft van de andere, dus dat is sowieso niet 1 paneel dat aangesloten zit. Is er sprake van schaduw op je dak?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PeterC
JvS schreef op zaterdag 7 januari 2023 @ 08:59:
[...]

Ja, die "twee panelen" waarvan ik vermoed dat het er 1 is, hebben nog steeds > 50% minder dan de rest. Dus het ontkracht het niet :P

Waarom die onderste twee nu ook ineens minder opleveren? Dat weet ik niet. Het is niet de helft van de andere, dus dat is sowieso niet 1 paneel dat aangesloten zit. Is er sprake van schaduw op je dak?
Ja er is schaduw linksonder. Huis van de buren hebben een dak dat loodrecht op het rijtje staat. Met lage zon (zoals nu) zorgt dat voor schaduw op meerdere panelen (2).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• alwind
PeterC schreef op zaterdag 7 januari 2023 @ 11:14:
[...]

Ja er is schaduw linksonder. Huis van de buren hebben een dak dat loodrecht op het rijtje staat. Met lage zon (zoals nu) zorgt dat voor schaduw op meerdere panelen (2).
Dan is daar je antwoord. Maar nu even de oplossing. Op elke DS3 zit een barcode met een nummer. Die zit ook op de doos. Vraag je installateur die alsnog toe te voegen. Dan kan gewoon op afstand als hij handig genoeg is geweest deze in een plan te plakken of een foto te maken.

Dit kan dus opgelost worden zonder huisbezoek.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PeterC
De monteurs hebben inderdaad foto's gemaakt. Maar nu komt het: vanaf het begin heb ik de 3 of 4 volgens jou en JvS, panelen niet online gezien. Na een paar weken na de installatie eindelijk live contact kunnen krijgen met het bedrijf en geeft men aan dat het een software issue is en dat ASP bezig was met een update. Dit heb ik een tijdje aangehoord en bij weer een later contact bleek dat het volgens de storingsafdeling (ik kreeg ze per ongeluk via een niet bedoelde doorschakeling aan de lijn) een software issue in de DS3D ging waardoor de omvormer niet 3 panelen aan kan (wel 4). In de aanloop naar de installatie waren al wat vervelende zaken gebeurd zoals een dag voor de installatie afbellen en drie maanden uitstellen en vervolgens weer uitstellen maar deze keer zonder mij te informeren etc. In mijn APS webmonitoring omgeving hebben ze andere modules genoteerd dan in de offerte staat (en de factuur verwijst naar de offerte). Ik heb nu nogmaals gevraagd om de documentatie van de geïnstalleerde panelen. Met andere woorden: mijn vertrouwen in dit bedrijf is niet zoals het was. Vandaar dat ik nu zelf aan het informeren ben gegaan. Inmiddels de afgelopen twee dagen de hele installatie handleiding doorgenomen en daar staat expliciet vermeld dat er op de DS3D een even aantal panelen moet worden aangesloten omdat anders het ingangskanaal niet werkt. Dus er kunnen ook niet drie panelen worden aangesloten denk ik dan in mijn " technische" onschuld. Maar jij en JvS geven aan dat in ieder geval 1 DS3D wel zichtbaar is met drie panelen....

Wat ik ga doen is in ieder geval het bedrijf nogmaals benaderen omdat ik zeker wil weten of alle modules wel zijn aangesloten. Mijn buurman heeft een ander systeem (4 jaar oud) met minder vermogen en iets minder last van schaduw en wekt 1,5 keer zoveel op. Dat voedt dan weer mijn gevoel dat niet alles is aangesloten.

Alvast bedankt voor alle antwoorden!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JvS

JvS

Ik heb hem zelf ook

Ten eerste (er komt mondjesmaat steeds meer info) hoe weet je hoeveel je op een dag opwekt? (aangezien je dat met de buurman vergelijkt). Dit is wel goede data om aan te tonen of het wel of niet werkt (als jullie dakligging, schaduw, hellingshoek etc

Ten tweede weet ik niet 100% zeker (maar 99%) dat er 1 paneel was aangesloten :P (ff indekken ;))

Ten derde, heeft die DS3D niet "twee panelen" nodig, maar 60V of meer spanning om op te starten. Zonnepanelen zijn meestal 30-40V, dus dat vergt wel twee panelen inderdaad om 60V te halen. Maar het KAN in theorie wel met een paneel dat een veel hogere spanning geeft dan die 30-40V.

Nu ik die 60V eis lees in de datasheet, is de 1% twijfel bij mij is ook een beetje gegroeid moet ik eerlijk toegeven.

Weet je welk type paneel je hebt?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PeterC
JvS schreef op zaterdag 7 januari 2023 @ 19:59:
Ten eerste (er komt mondjesmaat steeds meer info) hoe weet je hoeveel je op een dag opwekt? (aangezien je dat met de buurman vergelijkt). Dit is wel goede data om aan te tonen of het wel of niet werkt (als jullie dakligging, schaduw, hellingshoek etc

Ten tweede weet ik niet 100% zeker (maar 99%) dat er 1 paneel was aangesloten :P (ff indekken ;))

Ten derde, heeft die DS3D niet "twee panelen" nodig, maar 60V of meer spanning om op te starten. Zonnepanelen zijn meestal 30-40V, dus dat vergt wel twee panelen inderdaad om 60V te halen. Maar het KAN in theorie wel met een paneel dat een veel hogere spanning geeft dan die 30-40V.

Nu ik die 60V eis lees in de datasheet, is de 1% twijfel bij mij is ook een beetje gegroeid moet ik eerlijk toegeven.

Weet je welk type paneel je hebt?
DMEGC 395Wp

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JvS

JvS

Ik heb hem zelf ook

Volgens de handleiding kunnen alleen 96 cells panelen voldoende spanning opwekken om op te starten:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/tKAEbHcs59caz1YEDHKbNl1415A=/800x/filters:strip_exif()/f/image/ErvtS2jVA0zhC0KLmKrLRXB7.png?f=fotoalbum_large

En de datasheet:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/m4trQCRZlJjjOoCiWcG5w0KuCUc=/800x/filters:strip_exif()/f/image/A6Zo9ADYH5efxbNETtIMkVmS.png?f=fotoalbum_large

Je paneel moet dus een operationele spannning (Vmpp) hebben 56V om binnen het regelbereik (mppt) van de omvormer te zitten en een openklemspanning (Voc) van 52V om op te starten

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PeterC
JvS schreef op zondag 8 januari 2023 @ 10:10:
[...]

Volgens de handleiding kunnen alleen 96 cells panelen voldoende spanning opwekken om op te starten:

[Afbeelding]

En de datasheet:
[Afbeelding]

Je paneel moet dus een operationele spannning (Vmpp) hebben 56V om binnen het regelbereik (mppt) van de omvormer te zitten en een openklemspanning (Voc) van 52V om op te starten
Ok.
Dit is de lijst van specificaties van de DM395:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/i6JFBv0CHj4WIPWuI2Tr92f9DLk=/800x/filters:strip_exif()/f/image/Ubn80cupTRD7C7vooTzV21My.png?f=fotoalbum_large

Dus als ik het goed lees/begrijp is het volgende aan de hand:
  • 2 panelen in serie hebben 52V nodig om op te starten. De DM395 heeft een Voc van 37,09 dus omdat ze in serie zitten is dat bij elkaar opgeteld 74,18. Dat is dus voldoende.
  • 2 panelen in serie hebben 56V nodig voor het regelbereik. De DM395 heeft een Vmp van 30,18. Dus maal twee is 60,36. Dat is dus ook voldoende. Echter sluit je 1 paneel alleen is dat niet voldoende, toch? De DM395 heeft een cel arrangement van 6x18. Dat houdt in 108 cellen neem ik aan. Dat is dus meer dan 96 wat in de handleiding staat. Maar is 96 een minimum?
Na een verdere zoektocht kwam ik op de website van APS een compatibiliteit tool tegen. Dat is ook handig om te weten voor mijn zoektocht ;)
Ik heb alle getallen ingevuld en dit was de uitkomst:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/UkEbMh1tIseE9zje8P5Fs2zAHLU=/800x/filters:strip_exif()/f/image/0yIjhKRIUmqAnBAqhAibXepM.png?f=fotoalbum_large

Echter zie ik bij deze tool geen DS3D staan. Wel de DS3 en andere varianten. Deze tool helpt in ieder geval niet verder.

Mijn conclusie is na jullie hulp en het goed lezen van de handleiding dat er alleen een even aantal DM395 panelen kan worden aangesloten op deze omvormers.

Nog toegevoegd:
Verwarrend is dat de leverancier in het vak module type JA Solar heeft ingevuld. Ik zag dat afgelopen week staan (in het begin stond daar niets). Ik heb de vraag uitstaan bij de leverancier welke modules nu zijn geleverd en geïnstalleerd.

[ Voor 4% gewijzigd door PeterC op 08-01-2023 15:19 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kanaaldijk
  • Registratie: Juli 2013
  • Laatst online: 14:42

kanaaldijk

23000 Wp, WP 11,2 kW ecodan

PeterC schreef op zondag 8 januari 2023 @ 15:16:
[...]

Ok.
Dit is de lijst van specificaties van de DM395:
[Afbeelding]

Dus als ik het goed lees/begrijp is het volgende aan de hand:
  • 2 panelen in serie hebben 52V nodig om op te starten. De DM395 heeft een Voc van 37,09 dus omdat ze in serie zitten is dat bij elkaar opgeteld 74,18. Dat is dus voldoende.
  • 2 panelen in serie hebben 56V nodig voor het regelbereik. De DM395 heeft een Vmp van 30,18. Dus maal twee is 60,36. Dat is dus ook voldoende. Echter sluit je 1 paneel alleen is dat niet voldoende, toch? De DM395 heeft een cel arrangement van 6x18. Dat houdt in 108 cellen neem ik aan. Dat is dus meer dan 96 wat in de handleiding staat. Maar is 96 een minimum?
Na een verdere zoektocht kwam ik op de website van APS een compatibiliteit tool tegen. Dat is ook handig om te weten voor mijn zoektocht ;)
Ik heb alle getallen ingevuld en dit was de uitkomst:
[Afbeelding]

Echter zie ik bij deze tool geen DS3D staan. Wel de DS3 en andere varianten. Deze tool helpt in ieder geval niet verder.

Mijn conclusie is na jullie hulp en het goed lezen van de handleiding dat er alleen een even aantal DM395 panelen kan worden aangesloten op deze omvormers.

Nog toegevoegd:
Verwarrend is dat de leverancier in het vak module type JA Solar heeft ingevuld. Ik zag dat afgelopen week staan (in het begin stond daar niets). Ik heb de vraag uitstaan bij de leverancier welke modules nu zijn geleverd en geïnstalleerd.
@PeterC is alles al normaal werkend
https://nl.manuals.plus/a...rter-manual#axzz7vfARSUFW
Pagina: 1