Excel verwijzing van rij naar kolom

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BossieE
  • Registratie: Juli 2022
  • Laatst online: 21-04 21:44
Goedenavond,

Ik ben al een tijdje aan het klooien met het volgende;

Graag zou tekst uit drie cellen in tabblad 2 automatisch laten samenvoegen in 1 cel op tabblad 1. Dit is gemakkelijk te realiseren middels de "Tekst Samenvoegen" formule in Excel.

Vervolgens vul ik de cellen in tabblad 2 met gegevens. Deze gegevens worden op rij niveau ingevoerd. Dus rij 1, kolom A, B, C gegevens / rij 2 Kolom A,B,C gegevens, rij 3.... etc...

Bovenstaande gegevens wil ik op tabblad 1 laten samenvoegen op kolomniveau. Dus in tabblad 1 bevat kolom A de formule: =TEKST.SAMENVOEGEN(" ";;'tabblad2'!$A$1;'tabblad2'!$B$1;'tabblad2'!$C$1).

Als ik vervolgens deze formule doorvoer naar kolom B (tabblad1) moet ik handmatig bovenstaande formule aanpassen naar =TEKST.SAMENVOEGEN(" ";;'tabblad2'!$A$2;'tabblad2'!$B$2;'tabblad2'!$C$2).

Kan ik deze verwijzing automatiseren zodat bij doorvoeren de formule automatisch een rijnummer (in de formule) bijtelt? Ik kan het online nergens vinden. Wellicht moet ik de transponeren formule gebruiken. Daar het om meer dan 200 rijen gaat die omgezet moeten worden naar kolom zou een automatisering handig zijn. Kopieren, transponeren en plakken werkt niet aangezien het een verwijzing betreft. Worden de rijgegevens op tabblad twee aangepast dan dient de tekst hiervan in de betreffende kolom mee te veranderen.

Wie heeft een tip?

Sorry voor het wat complexe verhaal, maar duidelijker krijg ik het niet op papier :P

Beste antwoord (via BossieE op 29-01-2023 11:35)

• Lustucru
  • Registratie: Januari 2004
  • Niet online

Lustucru

26 03 2016

Gebruik een combinatie van Indirect en Kolom;

Om bv in kolom B van blad1 naar cel A2 te verwijzen van blad 2 gebruik je
=indirect("'tabblad2'!$A$" & kolom())

Plaats je dezelfde formule in kolom C zal hij naar A3 verwijzen. Etc.

[ Voor 17% gewijzigd door Lustucru op 04-01-2023 20:51 ]

De oever waar we niet zijn noemen wij de overkant / Die wordt dan deze kant zodra we daar zijn aangeland

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HenkEisDS
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 00:10
=CONCAT is wat je zoekt.

En die kun je ook prima dynamisch maken. Ff dubbelklikken op dat vierkantje (dom dat ik hier de vaktermen biet van ken) en dan herhaalt die formule zich, maar met 1 opgeteld bij het rijnummer.

[ Voor 80% gewijzigd door HenkEisDS op 03-01-2023 21:57 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dix-neuf
  • Registratie: Juli 2018
  • Niet online
1. Moeten A2, B2, en C2 van Blad2 niet samengevoegd worden in A2 van Blad1 in plaats van in kolom B van Blad1 ?
2. Met een korte macro kun je met 1 muisklik alle cellen samenvoegen, voel je daar iets voor?

[ Voor 31% gewijzigd door dix-neuf op 03-01-2023 22:54 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BossieE
HenkEisDS schreef op dinsdag 3 januari 2023 @ 21:55:
=CONCAT is wat je zoekt.

En die kun je ook prima dynamisch maken. Ff dubbelklikken op dat vierkantje (dom dat ik hier de vaktermen biet van ken) en dan herhaalt die formule zich, maar met 1 opgeteld bij het rijnummer.
Deze formule gebruik ik. Werkt top! Enkel voer ik deze formule automatisch door op tabblad 1 in cel A1, B1, C1, etc. En de verwijzing gaat naar tabblad 2 A1, A2, A3, etc. Bij doorvoeren op tabblad 1 wordt de verwijzing keurig aangepast naar een nieuw kolomnummer, maar dit moet een rijnummer zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BossieE
dix-neuf schreef op dinsdag 3 januari 2023 @ 22:06:
1. Moeten A2, B2, en C2 van Blad2 niet samengevoegd worden in A2 van Blad1 in plaats van in kolom B van Blad1 ?
2. Met een korte macro kun je met 1 muisklik alle cellen samenvoegen, voel je daar iets voor?
1) Wat je zegt klopt. En vervolgens moeten A3, B3 en C3 van blad 2 samengevoegd worden in B2 (blad 1). Vervolgens A4, B4, C4 --> C3 (blad 1). etc.....
2) Voel ik zeker iets voor, maar ik ben meer thuis in formules dan in Macro's. Maar als het in een formule niet kan dan is een macro de uitkomst.

Acties:
  • Beste antwoord
  • +1 Henk 'm!

• Lustucru
  • Niet online

Lustucru

26 03 2016

[ Voor 17% gewijzigd door Lustucru op 04-01-2023 20:51 ]

De oever waar we niet zijn noemen wij de overkant / Die wordt dan deze kant zodra we daar zijn aangeland

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BossieE
Lustucru schreef op woensdag 4 januari 2023 @ 20:50:

Ok, dat lijkt te werken! Enkel heb ik nu een verwijzing naar één cel. Ik zou graag de tekst van A2, B2 en C2 combineren. Kunnen we de TEKSTSAMENVOEGEN formule integreren in de INDIRECT EN KOLOM formule?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Microkid
  • Registratie: Augustus 2000
  • Nu online

Microkid

Frontpage Admin / Moderator PW/VA

Smile

BossieE schreef op dinsdag 3 januari 2023 @ 21:33:
Bovenstaande gegevens wil ik op tabblad 1 laten samenvoegen op kolomniveau. Dus in tabblad 1 bevat kolom A de formule: =TEKST.SAMENVOEGEN(" ";;'tabblad2'!$A$1;'tabblad2'!$B$1;'tabblad2'!$C$1).

Als ik vervolgens deze formule doorvoer naar kolom B (tabblad1) moet ik handmatig bovenstaande formule aanpassen naar =TEKST.SAMENVOEGEN(" ";;'tabblad2'!$A$2;'tabblad2'!$B$2;'tabblad2'!$C$2).

Kan ik deze verwijzing automatiseren zodat bij doorvoeren de formule automatisch een rijnummer (in de formule) bijtelt?
Haal de $ weg voor het getal. $A1 dus ipv $A$1.

4800Wp zonnestroom met Enphase
Life's a waste of time. Time's a waste of life. Get wasted all the time and you'll have the time of your life.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lustucru
  • Niet online

Lustucru

26 03 2016

BossieE schreef op woensdag 4 januari 2023 @ 21:02:
[...]

Ok, dat lijkt te werken! Enkel heb ik nu een verwijzing naar één cel. Ik zou graag de tekst van A2, B2 en C2 combineren. Kunnen we de TEKSTSAMENVOEGEN formule integreren in de INDIRECT EN KOLOM formule?
Uiteraard. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BossieE
Dank voor de hulp. Ik krijg de combinatie van beide formules er nog niet helemaal in. Maar gaat goedkomen!

[ Voor 26% gewijzigd door BossieE op 29-01-2023 11:34 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lustucru
  • Niet online

Lustucru

26 03 2016

Wat heb je nu? Welke fout treedt er op?

Pagina: 1