Toon posts:

Montage PV panelen, schroeven of hangen?

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• johanbarten
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 20:19
In de voorbereiding voor het zelf plaatsen van mijn zonnepanelen ben ik nog aan het twijfelen over de manier hoe ik alles aan het dak ga vast maken. Mijn keuze is gevallen voor een systeem van Van der Valk, alleen het gebruik van een hanghaak (slimline) of schroefhaak (smartline) ben ik nog niet over uit.

De twijfel komt door het type dak wat op mijn (nieuwbouw)huis uit 2016 zit. Dit dak bestaat uit enkelschalige dakelementen met tengels op 60cm HoH en dubbel gespijkerde panlatten.
In de documentatie wordt dan geadviseerd om bij gespijkerde panlatten een schroefhaak met extra constructiehout op de tengels te gebruiken.

Mijn huis staat in Noord-Brabant (windzone 3) met een nokhoogte van 10 meter.

het punt is dat bij andere huizen in de wijk hanghaken zijn gebruikt. Dit maakt de klus een stuk eenvoudiger, maar is het wel verstandig met mijn type dak?

Alle reacties

• CH4OS
  • Registratie: April 2002
  • Niet online

CH4OS

It's a kind of magic

johanbarten schreef op dinsdag 3 januari 2023 @ 21:24:
In de documentatie wordt dan geadviseerd om bij gespijkerde panlatten een schroefhaak met extra constructiehout op de tengels te gebruiken.
In de documentatie van... Jouw woning? Zo ja, dan lijkt het mij duidelijk.
Mijn huis staat in Noord-Brabant (windzone 3) met een nokhoogte van 10 meter.
Ik denk dat de locatie niet heel veel uitmaakt in dit geval. Het is niet dat er dan opeens iets anders is of zo.
het punt is dat bij andere huizen in de wijk hanghaken zijn gebruikt. Dit maakt de klus een stuk eenvoudiger, maar is het wel verstandig met mijn type dak?
Hebben zij een zelfde soort dak als jou? :)

• johanbarten
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 20:19
CH4OS schreef op dinsdag 3 januari 2023 @ 21:33:
[...]
In de documentatie van... Jouw woning? Zo ja, dan lijkt het mij duidelijk.
[...]
Ik denk dat de locatie niet heel veel uitmaakt in dit geval. Het is niet dat er dan opeens iets anders is of zo.
[...]
Hebben zij een zelfde soort dak als jou? :)
Documentatie van Van der valk adviseert bij gespijkerde panlatten het schroef systeem. En andere huizen hebben inderdaad hetzelfde dak. Overigens lijkt het dak en panlatten mij stevig genoeg voor hanghaken. Maar ja, de panlatten zitten ook weer met spijkers vast i.p.v. schroeven.

Tweakers maakt gebruik van cookies

Tweakers plaatst functionele en analytische cookies voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Deze cookies zijn noodzakelijk. Om op Tweakers relevantere advertenties te tonen en om ingesloten content van derden te tonen (bijvoorbeeld video's), vragen we je toestemming. Via ingesloten content kunnen derde partijen diensten leveren en verbeteren, bezoekersstatistieken bijhouden, gepersonaliseerde content tonen, gerichte advertenties tonen en gebruikersprofielen opbouwen. Hiervoor worden apparaatgegevens, IP-adres, geolocatie en surfgedrag vastgelegd.

Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Sluiten

Toestemming beheren

Hieronder kun je per doeleinde of partij toestemming geven of intrekken. Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Functioneel en analytisch

Deze cookies zijn noodzakelijk voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie. Meer details

janee

Relevantere advertenties

Dit beperkt het aantal keer dat dezelfde advertentie getoond wordt (frequency capping) en maakt het mogelijk om binnen Tweakers contextuele advertenties te tonen op basis van pagina's die je hebt bezocht. Meer details

Tweakers genereert een willekeurige unieke code als identifier. Deze data wordt niet gedeeld met adverteerders of andere derde partijen en je kunt niet buiten Tweakers gevolgd worden. Indien je bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je account. Indien je niet bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je sessie die maximaal 4 maanden actief blijft. Je kunt deze toestemming te allen tijde intrekken.

Ingesloten content van derden

Deze cookies kunnen door derde partijen geplaatst worden via ingesloten content. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie over de verwerkingsdoeleinden. Meer details

janee