Bosch wasmachine trommel gaat niet uit kuip

Pagina: 1
Acties:

Onderwerpen

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JelleFlies
  • Registratie: September 2010
  • Laatst online: 28-04 16:38
Van een Bosch wasmachine WAY32541NL wil ik de trommellagers vervangen, de wasmachine is acht jaar oud en de lagers zijn versleten.

Nu heb ik de kuip uit de wasmachine en open kunnen maken. Als volgende stap wil ik de trommel uit de kuip halen, maar dat lukt niet. Ik heb wat WD40 geprobeerd in de binnenring van de lager en wat gezond overtuigingskracht (met houten blok ertussen) op de as toegepast, proberen om de trommel uit de kuip te tikken. Geen beweging.

Ik kan verder op internet geen tips vinden voor deze specifieke machine, en alle andere tips en filmpjes hebben het erover dat de trommel simpel uit de kuip getild kan worden.

Hier de kuip met lager, muurvast dus. Heeft iemand een tip hoe ik dit voor elkaar krijg?Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/1qi3lEIm3iTxi3xKzb2cqFoXRgY=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/sjZ2ydrkLAmHcBaSo2qsYYp8.jpg?f=fotoalbum_large

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _JGC_
  • Registratie: Juli 2000
  • Nu online
Dat ding met die platte kanten, is dat niet een moer waarmee het lager op de as wordt geborgd?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Humma Kavula
  • Registratie: Juni 2008
  • Niet online

Humma Kavula

Don't vote for stupid

Ik weet niet of die überhaupt vervangbaar is?

Bij mijn LG zijn vanwege versleten lagers vandaag de hele trommel met lagers en achterkuip vervangen.

Garantie gelukkig maar ik bedoel dus dat niet alle lagers zomaar te vervangen zijn en kan best zijn dat hier ook alles ineen vervangen dient te worden.

Wear Sunscreen!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PD2JK
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 19:26

PD2JK

ouwe meuk is leuk

Dikke kans dat de kuip dichtgelijmd/gelast is. Nog meer foto's?

Heeft van alles wat: 8088 - 286 - 386 - 486 - 5x86C - P54CS - P55C - P6:Pro/II/III - K7 - NetBurst :') - Core 2 - K8 - Core i$ - Zen4

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Part
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 22-04 16:53

Part

Helemaal niets.....

Een houten blok dempt de klap teveel.
Draai de moer op de schroefdraad en dan met een hamer er een klap op geven terwijl iemand anders aan de trommel trekt.
De moer draai je er op om de schroefdraad niet te beschadigen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JelleFlies
_JGC_ schreef op dinsdag 3 januari 2023 @ 20:52:
Dat ding met die platte kanten, is dat niet een moer waarmee het lager op de as wordt geborgd?
Dacht ik ook even, heb geprobeerd of dit los is te krijgen, maar dat denk ik niet. Ik heb nieuwe lagers liggen en die passen precies over dit ding met platte kanten.

Maar dat is wel de reden waarom ik het hier vraag, als iemand het zeker weer dan weet ik waar ik mijn energie op moet richten.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• JelleFlies
PD2JK schreef op dinsdag 3 januari 2023 @ 20:59:
Dikke kans dat de kuip dichtgelijmd/gelast is. Nog meer foto's?
Ik heb de kuip al open, die was geschroefd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JelleFlies
Part schreef op dinsdag 3 januari 2023 @ 20:59:
Een houten blok dempt de klap teveel.
Draai de moer op de schroefdraad en dan met een hamer er een klap op geven terwijl iemand anders aan de trommel trekt.
De moer draai je er op om de schroefdraad niet te beschadigen.
Dat is wel een goede tip, een grote moer er op draaien (misschien twee) om de schroefdraad te beschermen. Dat ga ik morgen sowieso proberen, nu te laat om met de hamer aan de slag te gaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JelleFlies
Humma Kavula schreef op dinsdag 3 januari 2023 @ 20:56:
Ik weet niet of die überhaupt vervangbaar is?

Bij mijn LG zijn vanwege versleten lagers vandaag de hele trommel met lagers en achterkuip vervangen.

Garantie gelukkig maar ik bedoel dus dat niet alle lagers zomaar te vervangen zijn en kan best zijn dat hier ook alles ineen vervangen dient te worden.
Dat zou natuurlijk kunnen, lagers worden wel los verkocht, maar dat zal ook niet alles zeggen (als er een euro verdiend kan worden...). Maar aan de constructie kan ik niet zien dat het erin geklonken zou zijn.

Maar, als een epxert hier meer over weet?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• OMD
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 19:08

OMD

Zo te zien is het wel demonteerbaar. Hier even de exploded view van de machine:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/AH2pC_1m7j4wQ_pzrvkMrYMoaak=/800x/filters:strip_exif()/f/image/hEYrSbDfQCCBlNP2uf9DB06V.png?f=fotoalbum_large

R7 5800X3D // Dark Rock rock 4 // MSI B450 Tomahawk Max // 32Gb Corsair Vengeance // BeQuiet Pure Base 500FX // MSI RTX3080 Suprim X

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JelleFlies
OMD schreef op dinsdag 3 januari 2023 @ 22:10:
Zo te zien is het wel demonteerbaar. Hier even de exploded view van de machine:
[Afbeelding]
Dank je wel, die had ik niet gevonden, handig!

Klein verschil, in de tekening lijkt item 317 een schroef, bij mij is het een moer. Item 325 zijn de twee lagers met een afsluiting, die heb ik nieuw naast de trommel liggen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• JelleFlies
Het is me gelukt om de trommel uit de kuip te krijgen. Ik heb nieuwe M16 moeren gekocht om het schroefdraad te beschermen, maar helaas andere spoed (1.5 vs 1.75).

Uiteindelijk heb ik een 16mm dop met een stukje textiel over de schroefdraad geschoven en vastgezet, waarna ik met een zware hamer een paar stevig tikken kon geven, zonder twijfelen. Dat hielp.

Maar, as is behoorlijk geroest. Iemand een idee of dit nog de moeite is om er nieuwe lagers (die ik wel al heb liggen) overheen te schuiven?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/3o5q3VMxLUEP_Hd-U5mf_FP2Mww=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/Ru5GcASFpzmvtH8IZANfmUMd.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/5BCak7Fv3Jq_20edixOpeLYE1JA=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/2TLkyeQnLa9mGG9PPZk0LToK.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PD2JK
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 19:26

PD2JK

ouwe meuk is leuk

Is het een dun laagje roest wat je makkelijk wegschuurt?

Als je de reparatie doorzet, houdt er rekening mee dat je trommel weer met 1400/1600 rpm gaat draaien. Je wilt geen 'dansende' machine hebben. :)

Heeft van alles wat: 8088 - 286 - 386 - 486 - 5x86C - P54CS - P55C - P6:Pro/II/III - K7 - NetBurst :') - Core 2 - K8 - Core i$ - Zen4

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• JelleFlies
Dat is inderdaad wel een dingetje.. Ik heb net de buitenste lager er met een pneumatische boorhamer uit gekregen, was even doorzetten, en de rubberen afdichting van het binnenlager afgehaald. Die ziet er echt slecht uit, daar druipt de roest uit:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/fmVpCcZArqb2dDVR5iBE72YhZa8=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/gNo1snCsiRCUzNXlF8eK0ZAd.jpg?f=fotoalbum_large

Dus, dat geeft wel aan dat de machine (Bosch) eigenlijk nog best lang heeft doorgedraaid met (een) verroeste lager(s). Ik ga deze er ook maar uit hameren.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• JelleFlies
Dat is gelukt en het was allemaal goed schoon te maken. Ben weer begonnen met het in elkaar zetten van trommel en kuip, waarbij opviel hoe makkelijk de as van de trommel in de lagers in de kuip gleed! Zo hoort dat dus!

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Tubbies
  • Registratie: Augustus 2010
  • Laatst online: 20-06-2024
heb dezelfde machine, en had zelfde euvel , maar dankzij deze post heb ik de as van de trommel uit het lager gekregen, dus duizendmaal dankl!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JelleFlies
Fijn dat het je geholpen heeft, en bedankt voor je bericht, leuk!
Pagina: 1