Energie "overschot" slim inzetten (bv elek ipv gas heating)

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vso
  • Registratie: Augustus 2001
  • Niet online

vso

tja...

Topicstarter
Voorheen verbruikte ik 4500KwH per jaar en leverde 4200 KwH (2021) terug aan het net, toen gebeurde de energie prijs verhoging, en leven gaat door en toen merkte ik dat ik 4900 KwH (2022) opgewekt had.

voor 0,055 eurocent retour kan ik dat overschot in mijn optiek beter inzetten voor om ongeveer 40 m3 gas te besparen .. ( 1m3 levert 8 - 10 kwh als meeteenheid), met december is me dat goed gelukt ..

ter info:
- huis is goed geisoleerd, kan beter
- cv tune topic is toegepast.
- domotica is handig in deze (genoeg topics op GOT)

Als tweaker: had ik x aantal pc's 24x7 + randapparatuur aan, maar ja dingen wijzigen en ons elektra verbruik is redelijk gedaalt nu dat veel grootverbruikers de deur is gewezen door consolidatie en optimalisatie slagen.

Optimalisatie algemeen
wat ik veel lees zijn "grote slagen" zoals vervang je radiator, cv van gas naar elektrisch (WP),
- radiator folie in je convector put & achter de verwarming / buizen isoleren zijn redelijke inkoppers

Maar weinig .. trek je koelkast naar voren en blaas/zuig en borstel je koelkast radiator(en) oftewel kleine onderhouds klusjes die bij elkaar veel rendement opleveren. (dingen die logisch zijn maar toch zelden genoemt worden / vergeten worden)

En nu ?
Toen energie 0,23 cent was en gas nog maar 0,65 was veel "te duur" of niet rendabel, maar ik vraag me echt af welke middelen zijn nu welk rendabel zeker met energie plafond / maandelijks of zelfs dagelijkse variable tarieven.

Als ik kijken naar bv verschillende energie leveranciers ben je ook niet altijd blij met de kosten / berekening die ze maken.

Hoe zit het bv met zonne panelen die worden toch jaarlijks terug gesaldeerd niet per maand/dag? als je maandelijks aftikt ipv jaarlijks word dat wel een uitdaging ?

Ik vraag me inmiddels af wat zou nu redelijk effectieve oplossingen zijn om je kosten te drukken, die cop1 kachels zijn wel grappig voor tijdelijk maar lange termijn is dat wellicht minder wenselijk, voor mij zijn ze bedoelt als noodverwarming als de CV ermee kapt. (lees camping gebruik) en kan wel pellets/hout kachel, standkachel of petroleum/parafine kachel valt ook onder "nood" teminste als je niet de schoorsteen ervoor hebt.

zelf zou ik bv een soort van energie opslag zoeken die "goedkope" energie op kan slaan voor een relatief lange termijn voor weinig.. maar ja als ik die heb kan ik goud geld verdienen dit moment.

Tja vanalles

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Tarquin
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 01-05 15:12
(jarig!)
Of beginnen met gebruiken wat je opwekt?

Ik zou graag een koelkast/vriezer met bluetooth of zigbee hebben. Op het moment dat je dan veel stroom opwekt, zet je de temperatuur van de vriezer 3 graden lager. Dat werkt ook als een batterij want dan laat je hem rustig terugkomen als de zon weg is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NoepZor
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 15:03
vso schreef op dinsdag 3 januari 2023 @ 20:30:
en toen merkte ik dat ik 4900 KwH (2022) opgewekt had.

voor 0,055 eurocent retour kan ik dat overschot in mijn optiek beter inzetten voor om ongeveer 40 m3 gas te besparen .. ( 1m3 levert 8 - 10 kwh als meeteenheid), met december is me dat goed gelukt ..
Let wel op dat afgelopen jaar een bijzonder goed jaar was qua PV opbrengst, het is dus geen garantie dat je dit jaar weer zoveel opwekt, of toch op de 4200 blijft steken. Het overschot is ook niet dermate groot dat je er de hele winter elektrisch mee kunt stoken, dat is met een week of 2 wel verbruikt.

De wijzen komen uit het Oosten!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vso
  • Niet online

vso

tja...

Topicstarter
Tarquin schreef op woensdag 4 januari 2023 @ 09:27:
Of beginnen met gebruiken wat je opwekt?

Ik zou graag een koelkast/vriezer met bluetooth of zigbee hebben. Op het moment dat je dan veel stroom opwekt, zet je de temperatuur van de vriezer 3 graden lager. Dat werkt ook als een batterij want dan laat je hem rustig terugkomen als de zon weg is.
omdat mijn opwek eigenlijk begroot is/was op (net onder) gebruik is overschot tot een minimum beperkt althans dat was het plan. Door wijzigingen van de leefstijl (lees pc's uiitzetten) is het overschot groter geworden. Maar je moet heel erg monitoren enzv en als je weet voordat de winter begint dat je een "overschot" hebt kan je het benutten in door elektra ipv gas te gaan gebruiken.

betreft de koelkast/vriezer heeft dit idee heeft + en - punten.

De ideale temperatuur voor je koelkast/vriezer heeft ook met de houdbaarheid van je producten te maken, en daarmee spelen lijkt me niet wenselijk. Je kan beter bevoren vlees of coolpack's handmatig in de koelkast leggen om te "ontdooien", Daarmee breng je het energie verbruik wat terug.
maar beter is wellicht wat extra isolatie aan te brengen, alleen 10cm piepschuim ofzo eromheen is wat minder oogstrelend.

Het remote bedienen/monitoren van de koelkast/vriezer en eventueel over de duur van dagen/weken bv de compressor te kunnen beinvloeden is wellicht mogelijk, en eerlijk gezegd denk ik dat een ESP32 aan de mainboard hangen een relatief simpel iets is. maar dat geld voor alle apparatuur in huis.

Jou opmerking doet me eerder denken aan een externe termische opslag van warm & koud die bv 48 uur of langer op temperatuur blijft (zonder aftappen van de warmte/kou) het grote probleem zit in het temperatuur verschil tussen de ruimte en termische accu. Die delta(verschil) wil je niet te groot hebben anders daalt de efficentie. als je die ertussen weet te zetten dan kan je met minder energie je koelkast op temperatuur houden.
NoepZor schreef op woensdag 4 januari 2023 @ 11:30:
[...]
Let wel op dat afgelopen jaar een bijzonder goed jaar was qua PV opbrengst, het is dus geen garantie dat je dit jaar weer zoveel opwekt, of toch op de 4200 blijft steken. Het overschot is ook niet dermate groot dat je er de hele winter elektrisch mee kunt stoken, dat is met een week of 2 wel verbruikt.
Dat klopt voor beide.

laten we niet verschieten in "zuinig" het is meer de kosten vs baten beter benutten .. de oude prijs 0,25 cent per kwh versus 0,65 per m3 gas is gas dat ~ 8 a 9KwH aan warmte genereert het voordeel van gas. Met de huidige prijzen is dat verschil aanmerkelijk minder.
Maar ik richt me meer op "overschot" waarvoor je dus 0,055 per teruggeleverde KwH ontvangt,
er is een topic dat je dat overschot ook kan verkopen volgens mij hier op GOT als dit teveel werk is.

De insteek is je "overschot" 400kwh (bijvoorbeeld) omzetten met COP 1 kachels levert een besparing op van 40m3 gas dat is 400x 0,055 dat is 22 euro minder op de energie rekening versus 120,- extra betalen (3,- per m3) dat is bijna 100,- (onnodig) weggegooid geld.

Tot 1 december was mijn elektra verbruik nog in de min, mei/juni verloopt het energie contract ik verwacht in feb/maart/mei nog wel wat energie op te wekken. zeg 200 - 400 extra dan dat ik ga verbruik(en) dus als het nu nog koud word dan is dat wil ik daarmee spelen. Januari/december zijn slechte opwek maanden.

Als er een betaalbare energie opslag is waarmee ik deze balancering "in-house" kan doen word dit natuurlijk minder relevant.

[ Voor 28% gewijzigd door vso op 04-01-2023 12:22 ]

Tja vanalles

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tarquin
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 01-05 15:12
(jarig!)
De teruglevering gaat straks steeds minder opleveren.

Nu lijkt het door saldering alsof het niet uitmaakt of jij overdag 1KWh opwekt, die dan 's nachts door je vriezer gebruikt wordt (om op -18 te blijven).

De waarden worden weggestreept maar de 1KWh overdag gaat het net op (met alle verliezen en misschien tegen een laag tarief). En de KWh van de nacht komt uit een kolen of gas-centrale.

Nee, ik heb het niet over de houdbaarheid van de producten. Het gaat om het verlagen van de temperatuur, niet het verhogen.

Als je stelt dat een veilige temperatuur -18 is en ik wek overdag stroom op die ik niet gebruik, kan ik op dat moment de vriezer aanzetten tot hij op (bv) -21 staat.
Als ik hem in de avond weer naar -18 zet kan hij een hele tijd stil staan voor hij weer aan moet.
Als je stelt dat -18 veilig is, dan is -21 ook veilig en dan is teruggaan van -21 naar -18 ook veilig.

De temperatuur gaat niet hoger dan de veilige -18. Je verschuift alleen het gebruik naar het moment dat je het opwekt.
Dat is dus een accu-functie. Je slaat energie op, zodat die niet je huis hoeft te verlaten.
En je gebruikt een apparaat dat je toch al hebt - een vriezer. Dus je hoeft geen accus aan te schaffen.

Grote koelfabrieken en slachthuizen doen ook al zo iets.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• famgourley
  • Registratie: Januari 2017
  • Laatst online: 28-04 05:32
Ik heb de laatste jaren veel overgestapt van gas verbruik naar elektra.
Woonkamer - Elektrisch deken op bank, en 200W radiator naast bank. Gekozen voor plaatselijk verwarmen ipv de hele kamer.
Keuken - inductieplaat ipv gasfornuis. Elektrisch boiler bij keukenkraan.
Kantoor - klein ruimte dus 180W radiator.
Slaapkamer - elektrisch onderdeken op bed.
Badkamer - IR paneel op muur. Binnenkort 80l of 100l elektrisch boiler in zolder voor douchen, en wastafel.

Maatregelen werken want in ons 3-verdieping rijtjeswoning uit 1976 was gasverbruik in hele 2022 maar 307m3.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vso
  • Niet online

vso

tja...

Topicstarter
Tarquin schreef op woensdag 4 januari 2023 @ 16:49:
De teruglevering gaat straks steeds minder opleveren.

Nu lijkt het door saldering alsof het niet uitmaakt of jij overdag 1KWh opwekt, die dan 's nachts door je vriezer gebruikt wordt (om op -18 te blijven).

De waarden worden weggestreept maar de 1KWh overdag gaat het net op (met alle verliezen en misschien tegen een laag tarief). En de KWh van de nacht komt uit een kolen of gas-centrale.
Zolang deze salderings regeling 1:1 al dan niet met een paar procent per jaar afneemt maak ik me voorlopig nog niet echt druk.. de 1:1 of eerste 7% wegen niet op tegen een thuis een accu neer donderen.

Maar alvast voorbereiden en weten hoeveel capaciteit je nodig hebt op basis van je situatie moet je nu wel beginnen met meten en weten ..

bv 4200 kwh p/j = 350 per maand maar het verbruik versus opwek flucteerd nogal sterk wat je wilt is uiteindelijk de donkere maanden overbruggen
Als je stelt dat een veilige temperatuur -18 is en ik wek overdag stroom op die ik niet gebruik, kan ik op dat moment de vriezer aanzetten tot hij op (bv) -21 staat.
Als ik hem in de avond weer naar -18 zet kan hij een hele tijd stil staan voor hij weer aan moet.
Als je stelt dat -18 veilig is, dan is -21 ook veilig en dan is teruggaan van -21 naar -18 ook veilig.

De temperatuur gaat niet hoger dan de veilige -18. Je verschuift alleen het gebruik naar het moment dat je het opwekt.
Dat is dus een accu-functie. Je slaat energie op, zodat die niet je huis hoeft te verlaten.
En je gebruikt een apparaat dat je toch al hebt - een vriezer. Dus je hoeft geen accus aan te schaffen.

Grote koelfabrieken en slachthuizen doen ook al zo iets.
Voordat je denkt dat ik negatief over je idee ben, dat is niet zo denk dat we het alleen anders aan moeten vliegen. Want eigenlijk zeg je "thermische batterij" en dat is zeker niet verkeerd.

"tegen"
Het gaat om de temperatuur schommeling en volume, tevens vergeet je dat de hoe groter het verschil tussen binnen en buiten hoe groter het verlies.

Je koelkast/vriezer met 1 graad zal niet veel doen in het geheel maar 3 of 4 graden ga je zeker wel merken in zowel houdbaarheid als winst/verlies. ga je opschalen of juist kleiner word dat heel ander verhaal.

Wat bijvoorbeeld meer helpt is je vriezer/koelkast beter isoleren, organiseren en de met name koude producten uit de winkel direct in geisoleerde tas/container naar huis vervoeren, en thuis zodanig inregelen dat je minimaal tijd kwijt bent aan het openen/sluiten van die krengen.

Vergeet niet dat niet alle bacterien of andere nasty verschijnselen bij voedsel een uitdaging is, en hoe vaak ligt voedsel er langer in dan de aangeraden 2-3 maanden ? en hoe groot is je vriezer "size koelkast" a 120L of size vriesvakje van 4 L zit nog al wat variatie ertussen in.

Alternatief
De COP van een WP & Airco daalt naarmate hij zijn warmte/kou niet kan opnemen of afstaan aan de buitenlucht.

Bijvoorbeeld: Een airco met buitenunit, in de zomer probeer je de hitte in huis buiten te dumpen dat lukt totdat het zo warm is dat je eigenlijk de hitte niet kwijt kan. (omgekeerde in de winter)
Dan heb je een alternatief nodig om de ongewenste temp af te voeren (bv in de zomer je zwembad water verwarmen ipv met een ventilator warme lucht door de buitenunit te blazen.

Het zwembad verwarmen is in dit geval "who cares" & dus nice to have, hopenlijk is je zwembad zo groot dat je huis binnen -20 is en het zwembad nog niet warm is geworden ;)

Maar je huis afkoelen en dat gebruiken als thermische batterij, is grotere schaal dan je koelkast / vriezer versus slachthuis verhaal.

Grootste probleem is eigenlijk dat je op dit moment niet energie op kan / mag slaan op efficente(re) wijze ..
  • waterstof met PV overschot opslaan is nogal gevaarlijk, paar Liter blaast al een gevel eruit zegt men
  • accu's verliezen capaciteit / vermogen over x periode
  • thermische opslag is ook maar tijdelijk
als 1 van deze methodes (of nog onbekende) veilig opgeslagen kan worden en effectief ontladen dan zijn we er.

tot die tijd vind ik de terugsaldering eigenlijk wel erg nuttig :)

Tja vanalles

Pagina: 1