Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Erbicom
  • Registratie: Januari 2023
  • Laatst online: 13-10-2023
Ik weet niet of deze vraag hier gesteld mag/kan worden, anders hoor ik dat graag.

Ik zie iets vreemds in de Vattenfall app. In de eerste 2 dagen van dit jaar heb ik een verbruik van 3 kWh elektra en 0 (nul) m3 gas. De totaalprijs is dan €3. Dit zie ik tenminste staan als ik bij "Maand" kijk in de Vattenfall app .Kijk ik echter onder "Dag" bij zondag 1 januari dan staat daar een verbruik van 2,849 kWh elektra en 0,168 m3 gas met een totaalbedrag van €2,54. Bij maandag 2 januari een verbruik van 1,891 kWh elektra en 1,251 m3 gas met een bedrag van €5,70 (hiervan is €4,88 gas). Hoe kan er verschil zijn tussen de bedragen die ik per dag zie en het totaal van deze maand tot nu toe? Ik weet trouwens zeker dat ik maandag niet zoveel gas verstookt heb, de kachel heeft letterlijk maar 1 uur aan gestaan op 20 graden. Daar komt nog bij dat, als met het huidige prijsplafond, gas €1,45 per m3 kost, ik nooit voor 1,251 m3 €4,88 zou kunnen betalen. Ik heb Vattenval helaas nog niet kunnen bereiken.

Alle reacties

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Verona27
  • Registratie: November 2013
  • Laatst online: 08-06 17:51
lijkt me beste om gewoon even aan vattenval te vragen, waarschijnlijk loopt het overzicht gewoon iets achter.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Arie-Kanarie
  • Registratie: Juli 2004
  • Laatst online: 13-04 20:15

Arie-Kanarie

Een keer wat anders

Volgens Home Assistant verstookt onze ketel ook 1m3 gas per uur als de vloerverwarming op 19,5 staat.
Ketel stookt niet warmer dan 55 graden, dus die 1.2 kuub zou best kunnen. Geen idee wat voor huis je hebt natuurlijk.

Verder qua prijzen: wat hierboven al gezegd wordt even Vattenval vragen. Hopen dat je duidelijk antwoord krijgt en anders rustig paar dagen afwachten en kijken of het overzicht gecorrigeerd wordt.

Software ontwikkelen in de Achterhoek voor leuke klanten door heel Nederland? Klik hier

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Erbicom
Arie-Kanarie schreef op dinsdag 3 januari 2023 @ 20:27:
Geen idee wat voor huis je hebt natuurlijk.
Ik woon in een appartement met aan 3 kanten buren. Ik wacht inderdaad even een paar dagen af en wat Vattenfall antwoord op mijn vraag die ik via Whatsapp heb gesteld. Thanks!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kalentum
  • Registratie: Juni 2004
  • Nu online
Erbicom schreef op dinsdag 3 januari 2023 @ 20:05:
Ik weet niet of deze vraag hier gesteld mag/kan worden, anders hoor ik dat graag.

Ik zie iets vreemds in de Vattenfall app. In de eerste 2 dagen van dit jaar heb ik een verbruik van 3 kWh elektra en 0 (nul) m3 gas. De totaalprijs is dan €3. Dit zie ik tenminste staan als ik bij "Maand" kijk in de Vattenfall app .Kijk ik echter onder "Dag" bij zondag 1 januari dan staat daar een verbruik van 2,849 kWh elektra en 0,168 m3 gas met een totaalbedrag van €2,54. Bij maandag 2 januari een verbruik van 1,891 kWh elektra en 1,251 m3 gas met een bedrag van €5,70 (hiervan is €4,88 gas). Hoe kan er verschil zijn tussen de bedragen die ik per dag zie en het totaal van deze maand tot nu toe? Ik weet trouwens zeker dat ik maandag niet zoveel gas verstookt heb, de kachel heeft letterlijk maar 1 uur aan gestaan op 20 graden. Daar komt nog bij dat, als met het huidige prijsplafond, gas €1,45 per m3 kost, ik nooit voor 1,251 m3 €4,88 zou kunnen betalen. Ik heb Vattenval helaas nog niet kunnen bereiken.
En wellicht ook beginnen met zelf de meterstanden bij te houden. wekelijks ofzo.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Erbicom
Kalentum schreef op dinsdag 3 januari 2023 @ 20:39:
[...]

En wellicht ook beginnen met zelf de meterstanden bij te houden. wekelijks ofzo.
Dat ga ik zeker doen!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hesselbeertje
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 22:55
Erbicom schreef op dinsdag 3 januari 2023 @ 20:05:

Vergeet die app en kijk gewoon op de meter. Duidelijk afleesbaar en altijd correct.

28 x AUO SunBravo + Fronius Symo 10.0 + Mitsubishi Zubadan 8kw om de stroom weer op te maken...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Erbicom
hesselbeertje schreef op dinsdag 3 januari 2023 @ 20:47:
[...]

Vergeet die app en kijk gewoon op de meter. Duidelijk afleesbaar en altijd correct.
Ik maak vanaf vandaag foto's van de standen en zet ze tevens in een Excelletje ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MarkS90
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 02-03 19:15
Ik zit ook bij Vattenfall maar heb mij er nooit druk over gemaakt. De kosten per maand achteraf gezien vind ik een betere indicatie dan een dagelijks rapport.

Daarnaast noteer ik al 25 jaar wekelijks de meterstanden waardoor ik vrij nauwkeurig weet hoeveel ik per jaar uiteindelijk verbruik.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• The Eagle
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 01:46

The Eagle

I wear my sunglasses at night

Even wat licht op de vertraging die er op zit: je slimme meter wordt uitgelezen door je netbeheerder. Die stuurt het via een centraal systeem naar VF (en andere partijen, denk aan een energie inkoop partij bij teruglevering etc). Daar draait een systeem om er vanalles uit te filteren (niet iedereen geeft overal toestemming voor) en dan komt het bij het slimme meter portal en de app terecht. Zullen ongetwijfeld bij elke betrokken partij nog wat stappen tussen zitten die tijd kosten, en het meeste gaat in batch. Zit redelijk wat vertraging tussen dus.

Als je dagelijkse direct inzicht wilt: koop een pi met Domoticz en een P1 to USB dongle.

Al is het nieuws nog zo slecht, het wordt leuker als je het op zijn Brabants zegt :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Boeryepes
  • Registratie: Januari 2016
  • Niet online
Hier ook VF en heb een P1. De data in de app is duidelijk niet goed bijgewerkt en ik zou dat even negeren voor nu.

Met het prijsplafond en alle andere zaken die nu spelen (jaarrekeningen en wellicht overstappers) verbaast mij dit niks.

Ter indicatie: half december kreeg ik mijn jaarrekening met een termijnbedrag van 125€. De app meldt nu 0m3 verbruik in januari en een termijnbedragadvies van 26€ …

Even geduld en dan zal het wel goed komen.

Maar deze kan ik je alvast aanbevelen 👍https://www.homewizard.com/nl/p1-meter/

The biggest communication problem is we do not listen to understand. We listen to reply.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ds23man
  • Registratie: Oktober 2021
  • Laatst online: 21-11-2023

ds23man

Eenum

Bij Essent loopt het ook achter in de MijnEssent portal. Bij hen krijg je trouwens pas na 3 maanden een advies voor het termijnbedrag na je eindafrekening.

17,5 kWp zuid Vaillant Arotherm plus 55/6, 75/6 en 125/6

Pagina: 1