Mini M1 vs iMac i7

Pagina: 1
Acties:

Onderwerpen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• paQ
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 23:52
Ik zit een beetje in dubio, en weet niet eens of mijn vraag/zorg wel terecht is.

Het gaat een late 2015 iMac, i7, en dan de variant met de 4GB GPU, en 32 GB RAM.
Die wil ik eventueel vervangen voor een M1 mini 16 GB RAM.

Nu is het zo dat ik windows 10 (en zodra een M chip, win 11) onder parallels draai, liefst in coherence mode.
In parallels heb ik het zo verdeeld dat de helft van de CPU naar windows gaat, en de andere helft bij Mac. Idem voor het geheugen 16/16, en voor GPU 2/2

Gaat dat gedonder opleveren bij een M1 mini? Kom ik te kort? Of is dit meer een GPU ding en moet ik me nergens zorgen om maken?
Of
levert het me geen enkele winst op, wellicht zelfs downgrade, en moet ik de hele mini laten varen en naar een Studio Max kijken?

Ik doe niet aan bijgeloof. Dat brengt ongeluk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Greatsword
  • Registratie: Februari 2010
  • Niet online

Greatsword

"...Terra Incognita..."

@paQ Wat wil je straks voornamelijk gaan doen in Windows?

Je weet dat je een ARM versie nodig hebt? Zijn jouw benodigde Windows applicaties daarmee compatible?

“…There is nothing either good or bad, but thinking makes it so…”

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• paQ
Greatsword schreef op dinsdag 3 januari 2023 @ 19:45:
@paQ Wat wil je straks voornamelijk gaan doen in Windows?

Je weet dat je een ARM versie nodig hebt? Zijn jouw benodigde Windows applicaties daarmee compatible?
yep, alleen Win11 (vandaar dat ik die aanhaalde)
Heb nog geen reactie van de softwareleverancier over windows 11.

Op zich is het niet mega zware software, maar helaas bestaat alleen een windows variant.

edit: online bij support gekeken: alles vanaf versie 19 moet probleemloos met win 11 werken. (ik heb v19 dus dat moet goed komen)

Ik maak me dus meer zorgen om zaken als geheugen verdeling e.d.
mijn huidige win 10 pikt zo ongeveer 11 GB

[ Voor 30% gewijzigd door paQ op 03-01-2023 19:54 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Greatsword
  • Niet online

Greatsword

"...Terra Incognita..."

paQ schreef op dinsdag 3 januari 2023 @ 19:50:
[...]

yep, alleen Win11 (vandaar dat ik die aanhaalde)
Heb nog geen reactie van de softwareleverancier over windows 11.

Op zich is het niet mega zware software, maar helaas bestaat alleen een windows variant.

edit: online bij support gekeken: alles vanaf versie 19 moet probleemloos met win 11 werken. (ik heb v19 dus dat moet goed komen)

Ik maak me dus meer zorgen om zaken als geheugen verdeling e.d.
mijn huidige win 10 pikt zo ongeveer 11 GB
Is lastig te zeggen zo en het is voor mij nog steeds niet duidelijk wat je nu precies op Windows doet. Je geeft aan V19, van wat? Ook zeg je dat het geen mega zware software is, dus vanwaar dat je nu al zoveel geheugen toekent aan windows in parallels, hoe draait alles als je slechts 8GB toekent? Wat zijn de system req van de applicaties die je draait etc?

[ Voor 5% gewijzigd door Greatsword op 03-01-2023 20:23 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• paQ
Greatsword schreef op dinsdag 3 januari 2023 @ 20:19:
[...]

Is lastig te zeggen zo en het is voor mij nog steeds niet duidelijk wat je nu precies op Windows doet. Je geeft aan V19, van wat? Ook zeg je dat het geen mega zware software is, dus vanwaar dat je nu al zoveel geheugen toekent aan windows in parallels, hoe draait alles als je slechts 8GB toekent? Wat zijn de system req van de applicaties die je draait etc?
Sja daar zal ik eens in moeten duiken dan.
Het is modelleersoftware van 3shape

Maar kan inderdaad eens 8 GB toekennen ipv 16 en zien wat er gebeurt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Frogmen
  • Registratie: Januari 2004
  • Niet online
Uit mijn omgeving hoor ik toch nog veel Windows draait maar het is niet echt top. Als ik jouw zo hoor moet je er echt op werken. Wat is de voor jouw te verwachten winst? Behalve dat het geen laptop meer is en je geheugen halveert. Doe je andere dingen waar die M1 heel goed in is?

Voor een Tweaker is de weg naar het resultaat net zo belangrijk als het resultaat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• paQ
iMac. Geen laptop ;)

Ik verwacht wel snelheidswinst, en achteraf spijt van de 256 GB SSD (niet uitbreidbaar)

Ik wil eventueel gedoe ook voor zijn op een rustig moment ipv paniek als het fout gaat. Hij is nu 7 jaar oud.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• HenkEisDS
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 22:01
Als jij een licentie hebt voor paralels en 3shape wil ik best een keer op mijn Macbook Air M1 voor je testen of alles gewoon werkt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Gr4mpyC3t
  • Registratie: Juni 2016
  • Laatst online: 14-06 11:26
De Mac Mini M1 is een totaal andere machine ten opzichte van een een oudere Mac. Het ARM platform is echt duidelijk sneller net zoals de unified memory (RAM) op Apple Sillicon.

Op mijn MacBook Pro M1 (dus ongeveer dezelfde configuratie i.c.m. 16GB) gebruik ik via Parallels Windows 11 ARM met 4 cpu's en 8GB RAM. Dat gaat prima, ook met software die nog niet speciaal geschreven is voor Windows 11 ARM. Ik merk eigenlijk niet eens dat ik in een virtuele machine zit.

Maar het hangt inderdaad een beetje af wat dat programma een rekenkracht/videokracht vraagt wil je daar een goed beeld van hebben.

[ Voor 6% gewijzigd door Gr4mpyC3t op 04-01-2023 14:12 ]

Have you tried turning it off and on again?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• paQ
HenkEisDS schreef op woensdag 4 januari 2023 @ 14:10:
Als jij een licentie hebt voor paralels en 3shape wil ik best een keer op mijn Macbook Air M1 voor je testen of alles gewoon werkt.
3shape gaat via een USB dongle license key. Is niet even snel te fixen vrees ik.
Heb de dongle ook al eens in een andere computer gestoken, onder het motto van: zo kan ik hier even verder gaan. Computer said no :+
Ze hebben dat best wel dichtgetimmerd bij 3shape. En als je dongle na aanmelden niet geverifieerd kan worden, dan sluit de software direct af. Het werkt op een soort van credits.

[ Voor 32% gewijzigd door paQ op 04-01-2023 14:23 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• paQ
Gr4mpyC3t schreef op woensdag 4 januari 2023 @ 14:11:

Maar het hangt inderdaad een beetje af wat dat programma een rekenkracht/videokracht vraagt wil je daar een goed beeld van hebben.
zodoende probeer ik (vooraf) uit te vissen hoe die AMD Radeon R9 M395X 4 GB zich verhoudt tot de 8core GPU van de M1 mini.
8GB vs 4GB moet toch geen enkel probleem zijn lijkt me? :S

[ Voor 7% gewijzigd door paQ op 04-01-2023 14:17 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gr4mpyC3t
  • Registratie: Juni 2016
  • Laatst online: 14-06 11:26
paQ schreef op woensdag 4 januari 2023 @ 14:14:
[...]

zodoende probeer ik (vooraf) uit te vissen hoe die AMD Radeon R9 M395X 4 GB zich verhoudt tot de 8core GPU van de M1 mini.
8GB vs 4GB moet toch geen enkel probleem zijn lijkt me? :S
Nee dat lijkt mij ook niet. Je kan natuurlijk altijd de proef op de som nemen en er eentje bestellen. Parallels kun je gratis proberen voor 30 dagen en Windows 11 ARM kun je ook proberen.

Mocht het niets zijn kun je altijd de Mac Mini nog retourneren. :)

Have you tried turning it off and on again?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Greatsword
  • Niet online

Greatsword

"...Terra Incognita..."

paQ schreef op woensdag 4 januari 2023 @ 14:03:
iMac. Geen laptop ;)

Ik verwacht wel snelheidswinst, en achteraf spijt van de 256 GB SSD (niet uitbreidbaar)

Ik wil eventueel gedoe ook voor zijn op een rustig moment ipv paniek als het fout gaat. Hij is nu 7 jaar oud.
Ik heb op die iMac van 2015 jarenlang gewerkt vanaf een Samsung T5, je kan MacOS gewoon daarop installeren en zo makkelijk uitbreiden naar 1 of 2 TB als je ruimte te kort komt. Inmiddels is er een nog snellere versie T7 ;)

categorie: Externe SSD's

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• mbe81
  • Registratie: Juni 2008
  • Laatst online: 14-06 12:01
paQ schreef op dinsdag 3 januari 2023 @ 21:59:
[...]

Sja daar zal ik eens in moeten duiken dan.
Het is modelleersoftware van 3shape

Maar kan inderdaad eens 8 GB toekennen ipv 16 en zien wat er gebeurt.
http://embed.widencdn.net...are-packages.pdf?u=lmktbn

Volgens deze pagina met hardware requirements heeft de 'Design Studio' 16 GB geheugen nodig. Ook staat er alleen Intel I5 en Intel i7 genoemd als vereiste processor. Ik verwacht dus niet dat dit op een M1 iMac gaat werken. Ik zou een tweedehands iMac 2017 of 2019 aanschaffen denk ik... Of overstappen naar een dedicated Windows-machine.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• paQ
mbe81 schreef op woensdag 4 januari 2023 @ 16:42:
[...]

http://embed.widencdn.net...are-packages.pdf?u=lmktbn

Volgens deze pagina met hardware requirements heeft de 'Design Studio' 16 GB geheugen nodig. Ook staat er alleen Intel I5 en Intel i7 genoemd als vereiste processor. Ik verwacht dus niet dat dit op een M1 iMac gaat werken. Ik zou een tweedehands iMac 2017 of 2019 aanschaffen denk ik... Of overstappen naar een dedicated Windows-machine.
Goed punt. Heb nog maar eens gebeld.
Ben wat keren doorverbonden, en sprak uiteindelijk een medewerker die van 1 klant weet dat ie alles heeft getest op een ARM Macbook. "Lot of freezes"
Maar goed, die heb ik nu ook nog wel eens :+ dus het wil nog niet meteen zeggen dat het 'dus' niet werkt
De scanners iig niet, maar dat weet ik. Die werken sowieso niet op een VM, zodoende dat ik een mini met bootcamp heb. Het is verder ook geen punt; dat ding fungeert alleen als servertje voor de scanner zelf.
Ze houden bij 3Shape iig vast aan een intel processor, minimaal i5, en denken niet dat het in de nabije toekomst zal wijzigen

Of
Is er een mogelijkheid om bijv een M1 mini op een Studio display als mac te laten werken, maar eveneens een Intel mini (bijv via parallels) te tonen op dezelfde monitor? Met een commando of on screen selectie?
of nog mooier, een mac coherence voor 2 macs op 1 studio display :o

kortom: ik wil geen 2 monitors, en remote desktop is laggy

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Greatsword
  • Niet online

Greatsword

"...Terra Incognita..."

paQ schreef op woensdag 4 januari 2023 @ 17:19:
[...]

Of
Is er een mogelijkheid om bijv een M1 mini op een Studio display als mac te laten werken, maar eveneens een Intel mini (bijv via parallels) te tonen op dezelfde monitor? Met een commando of on screen selectie?
of nog mooier, een mac coherence voor 2 macs op 1 studio display :o

kortom: ik wil geen 2 monitors, en remote desktop is laggy
Ik heb een Studio Display maar die heeft maar 1 ingang.

Zag wel wat voorbij komen op MacRumors over mensen die een adapter gebruiken, maar geen idee of het echt (goed) werkt dus zou het zelf niet snel adviseren als "oplossing".

https://www.amazon.co.uk/...kZ2V0TmFtZT1zcF9hdGY&th=1)

https://forums.macrumors....o-display.2337419/page-14

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• paQ
Greatsword schreef op woensdag 4 januari 2023 @ 17:37:
[...]

Ik heb een Studio Display maar die heeft maar 1 ingang.

Zag wel wat voorbij komen op MacRumors over mensen die een adapter gebruiken, maar geen idee of het echt (goed) werkt dus zou het zelf niet snel adviseren als "oplossing".

https://www.amazon.co.uk/...kZ2V0TmFtZT1zcF9hdGY&th=1)

https://forums.macrumors....o-display.2337419/page-14
Het zou mooi zijn om met een veegbeweging te switchen. Gewoon als virtuele desktop (bovenin)
In wezen zou een snelle remote desktop app dat ook al kunnen fixen denk ik.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Greatsword
  • Niet online

Greatsword

"...Terra Incognita..."

paQ schreef op woensdag 4 januari 2023 @ 17:44:
[...]

Het zou mooi zijn om met een veegbeweging te switchen. Gewoon als virtuele desktop (bovenin)
In wezen zou een snelle remote desktop app dat ook al kunnen fixen denk ik.
Wat je denk wel zou kunnen doen is gebruik maken van AirPlay.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sethro
  • Registratie: Maart 2017
  • Laatst online: 10-04 09:05
paQ schreef op woensdag 4 januari 2023 @ 14:03:
iMac. Geen laptop ;)

Ik snap niet helemaal welk probleem je wilt oplossen. De Imac lijkt prima te werken en extra opslag los je zo op met een NAS of USB SSD drive.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• paQ
Sethro schreef op woensdag 4 januari 2023 @ 17:59:
[...]

Ik snap niet helemaal welk probleem je wilt oplossen. De Imac lijkt prima te werken en extra opslag los je zo op met een NAS of USB SSD drive.
Gewoon. Tijd voor iets nieuws, en dan graag op een los scherm (bij voorkeur studio display) :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Merethil
  • Registratie: December 2008
  • Laatst online: 20:34
paQ schreef op woensdag 4 januari 2023 @ 18:24:
[...]

Gewoon. Tijd voor iets nieuws, en dan graag op een los scherm (bij voorkeur studio display) :)
Je zou altijd nog parsec kunnen gebruiken naar je Mac mini. Als allebei de machines via ethernet verbonden zijn werkt dat erg goed - ik game op die manier via mijn M1 Pro MBP op mijn PC en dat gaat zelfs op 4k redelijk vlekkeloos.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• paQ
Merethil schreef op woensdag 4 januari 2023 @ 19:38:
[...]

Je zou altijd nog parsec kunnen gebruiken naar je Mac mini. Als allebei de machines via ethernet verbonden zijn werkt dat erg goed - ik game op die manier via mijn M1 Pro MBP op mijn PC en dat gaat zelfs op 4k redelijk vlekkeloos.
Ik kwam het vanmiddag al tegen.
Hoe switch je dan tussen computers? Is het gewoon een desktop (bovenin je scherm zeg maar)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Merethil
paQ schreef op woensdag 4 januari 2023 @ 20:25:
[...]

Ik kwam het vanmiddag al tegen.
Hoe switch je dan tussen computers? Is het gewoon een desktop (bovenin je scherm zeg maar)
Je draait parsec met jouw login als Host op je Mac Mini Intel, en op je M1 Macbook/iMac/Mac Mini draai je parsec als client (ook met je eigen login). Parsec regelt dat de client mag verbinden met de host.

Eigenlijk is het gewoon een remote desktop maar dan met extra oog voor latency en beeldkwaliteit. Ik heb in mijn gebruik relatief weinig compressie-artifacts en omdat de M1 zonder enige problemen de stream kan decoden eigenlijk ook minimale latency (6-10 ms bovenop je normale latency).

Ik heb ook andere opties als Moonlight/Sunshine en TeamViewer geprobeerd maar Parsec is het makkelijkst, snelst en meest performant gebleken in mijn ervaring.

Wat je dus zou kunnen doen is dat je de parsec client gemaximaliseerd op een tweede space (rechts van je hoofdspace) draait, dan switch je gewoon tussen spaces om "tussen apparaten te wisselen".

Het is trouwens gratis, dus je zou het nu al eens kunnen proberen tussen je Mac Mini (Parsec host op Windows) en je iMac (Parsec client op MacOS)

[ Voor 16% gewijzigd door Merethil op 04-01-2023 20:34 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• paQ
Merethil schreef op woensdag 4 januari 2023 @ 20:32:
[...]

Het is trouwens gratis, dus je zou het nu al eens kunnen proberen tussen je Mac Mini (Parsec host op Windows) en je iMac (Parsec client op MacOS)
draait vanaf windows 10
de mini heeft 7
windows 10 heb ik onder parallels op de iMac

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Merethil
paQ schreef op woensdag 4 januari 2023 @ 21:01:
[...]

draait vanaf windows 10
de mini heeft 7
windows 10 heb ik onder parallels op de iMac
Ah, dan wordt het lastiger. Windows 7 is al enige tijd EOL, moet je die dan niet omzetten naar 10? Dan werkt het waarschijnlijk prima voor je usecase.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• paQ
Merethil schreef op woensdag 4 januari 2023 @ 21:04:
[...]

Ah, dan wordt het lastiger. Windows 7 is al enige tijd EOL, moet je die dan niet omzetten naar 10? Dan werkt het waarschijnlijk prima voor je usecase.
beetje vreemd, op de website geven ze aan dat ze stoppen met ondersteuning, dus dat het in de toekomst niet goed meer zou kunnen werken.
Het start echter wel op onder windows 7, maar krijg geen HOST tabblad te zien

Ik kan die niet updaten, want het is mijn scanner server. Die gaat tot win 7. (ding doet verder ook helemaal niks)

een 3 jaar oude reddit post gaat hier ook al over. Win 7 geen host

[ Voor 5% gewijzigd door paQ op 04-01-2023 21:11 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Merethil
paQ schreef op woensdag 4 januari 2023 @ 21:09:
[...]

beetje vreemd, op de website geven ze aan dat ze stoppen met ondersteuning, dus dat het in de toekomst niet goed meer zou kunnen werken.
Het start echter wel op onder windows 7, maar krijg geen HOST tabblad te zien

Ik kan die niet updaten, want het is mijn scanner server. Die gaat tot win 7. (ding doet verder ook helemaal niks)
Hosting dien je aan te zetten in de settings in de applicatie zelf - standaard staat hosting uit. Als parsec uiteindelijk niets wordt bestaat de combinatie Sunshine (host) en Moonlight (client). Ik vind het iets minder lekker werken en de latency was iets minder stabiel maar het deed het prima voor het meeste werk: https://github.com/LizardByte/Sunshine
Pagina: 1