Netwerk nou traag of niet?

Pagina: 1
Acties:
  • 114 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

• Passenger
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 19-08 11:41
Ok, ik zit dus met de volgende vraag: "Is mijn netwerk nou traag of niet?"

Als ik een file upload naar mijn linux server (die ook hier in het LAN staat) haal ik een snelheid van ongeveer 700kb/sec. Maar...
In die linux doos zit een 3c905b-TX, en deze win2k bak zit OOK een 3c905b-TX... Ze staan allebei op 100mBit, en op full duplex... Ook de hub heb ik vervangen door een 10/100mBit switch...

Ik zou toch in theorie een veel hogere snelheid moeten halen dan 700kb/sec? Als ik even simpel reken, kom ik op 100/8 = 12,5mb/sec... Laten we dr wat van afhalen, een flinke marge... dan nog... STEL dat ik 5mb/sec over zou houden... dan vindt ik het verschil in vergelijking met de 700kb/sec die ik nu heb toch wel onacceptabel groot...

Doe ik ergens iets fout?

• Passenger
hmz... over het samba protocol schijnt het iets beter te gaan... DU-meter geeft een snelheid van zo'n 25mbps aan... maar nog steeds komt het niet eens in de buurt van de 100mbps? gek genoeg is deze snelheid trouwens het uploaden vanaf mijn win2k werkstation naar mijn linux server... bij het downloaden wordt het helemaal een triest verhaal... snelheden van 130kbps :( :(

iemand enig idee?

• EsCo
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 20-08 09:12
edit:
slecht lezen

Heb je misschien veel collisions? Hoe lang is de kabel?

de Internet Jongens BV - Noeste webwerkers

• Passenger
Op donderdag 30 augustus 2001 15:20 schreef Escobar het volgende:
edit:
slecht lezen

Heb je misschien veel collisions? Hoe lang is de kabel?
vrijwel geen collisions... kabel is op zn hoogst een meter of 8... en aangezien utp een maximale lengte van 100mbit garandeert lijkt me dat t hier ook niet in kan zitten?

• DwarV
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 08:00

DwarV

Rekent aan het leven

de snelheid van je netwerk hangt ook af van de snelheid van de pc....
is je switch daarnaast btw wel full duplex?

• DwarV
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 08:00

DwarV

Rekent aan het leven

ik haal btw met mn 10mbit netwerkje zelfs makkelijk 700kb/s
zelfs naar de buren die 100 meter verderop wonen!!

• Passenger
switch is full duplex... computer aan de ene kant is een 900mhz, andere kant 300mhz, respectievelijk met 256 en 64 meg geheugen.. dus dat kan het ook niet zijn.....

• aXe
  • Registratie: December 1999
  • Laatst online: 09-11-2024

aXe

[#]aXe

Hier heb ik ook last van.. windows genereert al vette traffic als ik iemand's gesharede map bekijk (net alsof ie het alvast ff voor kopieert voor het geval als ik ga kopieren het sneller gaat) maar heb dit liever uit.. kan niet vinden wat het nou is.. maar mijn speed is ook niet ok tussen me broertjes pc en ik. Te traag voor een 100 mbit netwerk en switch. Heb het al eens 10 mb/s gehad met iemand anders.. dus hij kan het wel

Intel I7, 32 GB DDR3, Nvidia Geforce 570GTX, 250 Gb SSD

• Passenger
Op donderdag 30 augustus 2001 22:49 schreef aXe het volgende:
Hier heb ik ook last van.. windows genereert al vette traffic als ik iemand's gesharede map bekijk (net alsof ie het alvast ff voor kopieert voor het geval als ik ga kopieren het sneller gaat) maar heb dit liever uit.. kan niet vinden wat het nou is.. maar mijn speed is ook niet ok tussen me broertjes pc en ik. Te traag voor een 100 mbit netwerk en switch. Heb het al eens 10 mb/s gehad met iemand anders.. dus hij kan het wel
volgens DU meter wordt er ook maar vrij weinig traffic gegenereert....

* Passenger is confused... :?

• LauPro
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 21-08 18:44

LauPro

Prof Mierenneuke®

Afbeeldingslocatie: http://members1.chello.nl/~a.o.r.broek/verzenden_met_hyper.bmp
Sorry voor de kleur en grote bestandsformaat; plaatje half jaar houdbaar!

Ik heb dit plaatje al eerder gepost, maar is dit traag voor een 10Mbs netwerkje? :? Ik vind van wel! :(

Inkoopacties - HENK terug! - Megabit
It is a war here, so be a general!

Verwijderd

Liggen er geen 220-kabel in de buurt (dus kort (5-10 cm) langs de UTP-kabel) en/of TL-verlichting wil ook wel eens wonderen :( doen.
Ik heb zelf in m'n linux-bak ook twee (1 naar internet em 1 naar binnen) 3C-905B's zitten en vanaf m'n windhoos heb ik 'm ooit op 93,8 Mbps (bestand van 170MB) gekregen (vanaf m'n notebook met het zelfde bestand zelfs 97,2 Mbps).
Ik heb er een 16 poort 3COM Switch tussen hangen.
Ik denk eerder dat het bij jou ergens te wijten is aan externe invloeden.
- electriciteitskabels
- TL-verlichting
- rotte kabel
- misschien een niet helamaal lekkere switch :?
probeer eens met een cross-kabel rechtstreeks tussen die twee pc's

• LauPro
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 21-08 18:44

LauPro

Prof Mierenneuke®

mmm, Langs mijn UTP-kabel ligt een Coax kabel (tv) nog een coax kabel voor als ik in de tuin wil gaan internetten >:) en een 230v kabel en nog is een luidspreker kabel...

* LauPro heeft dus 5 kabels ongeveer 3 meters langs de muur liggen

Of dat het is... (de stroring)

Inkoopacties - HENK terug! - Megabit
It is a war here, so be a general!

• aXe
  • Registratie: December 1999
  • Laatst online: 09-11-2024

aXe

[#]aXe

Hier iig niks, kabels goed, switch is goed, heb het al met iemand anders pc geprobeerd en met de mijne en dan wil ie wel snel.. dus aan de hardware ligt het niet dacht ik zo.. eerder iets aan drivers of OS kwa instellingen.., maar ja wat..

Intel I7, 32 GB DDR3, Nvidia Geforce 570GTX, 250 Gb SSD

• Passenger
nou, 230 kabels liggen hier genoeg... dr loopt hier van alles onder mn bureau... radio/tv, 230, utp, isdn... maar kan dat zo enorm veel storing veroorzaken dan? en wat is dan een beetje acceptabele snelheid op een 100mBit netwerk?

• Passenger
oohjah, t wordt steeds duidelijker... win98 bak naar win2000 bak = 2mb/sec... win2000 bak naar win98 bak = 8mb/sec... linux bak naar windowsbak en vice versa = 700kb/sec...

iemand die er nu nog wat van begrijpt?

• The_Greater
  • Laatst online: 14-08 15:47
Misschien heb je de kabels wel 1 op 1 aan gesloten...
Dan zou dat wel het probleem zijn...
1 0----0
2 0----0
3 0----0
4,5,Etc....

Nou dat werkt bij mij dus voor geen meter met 100Mbit met mijn Unex Switch. Natuurlijk werkt het nu wel...

Daar moesten een paar draden omgedraaid worden...
Volgens mij iets met 5 en 3 moet ik ff kijken...
Het heeft iets met weerstand temaken...(beetje moeilijk)

1 Wit-Oranje
2 Oranje
3 Wit-Groen
4 Blauw
5 Wit-Blauw
6 Groen
7 Wit-Bruin
8 Bruin

Working in the IT : "When you do things right, people won't be sure you've done anything at all"

• Passenger
Op zondag 02 september 2001 20:51 schreef The_Greater het volgende:
Misschien heb je de kabels wel 1 op 1 aan gesloten...
Dan zou dat wel het probleem zijn...
1 0----0
2 0----0
3 0----0
4,5,Etc....

Nou dat werkt bij mij dus voor geen meter met 100Mbit met mijn Unex Switch. Natuurlijk werkt het nu wel...

Daar moesten een paar draden omgedraaid worden...
Volgens mij iets met 5 en 3 moet ik ff kijken...
Het heeft iets met weerstand temaken...(beetje moeilijk)

1 Wit-Oranje
2 Oranje
3 Wit-Groen
4 Blauw
5 Wit-Blauw
6 Groen
7 Wit-Bruin
8 Bruin
??? je vertelt me nu iets waar ik nog nooit van gehoord heb :) standaard (straight) UTP kabels moeten toch gwoon prima werken lijkt me?

• Lone Gunman
  • Registratie: Juni 1999
  • Niet online
je zou eens netcps kunnen proberen. Dat is een klein progseltje dat data genereerd en dan over het netwerk stuurt. Doordat je het programma op 2 computers draait (client-server) kan je zien wat de throughput is. Als de doorvoer hierbij goed is (zeg n 8000-9000 kilobyte p/s) dan weet je dat het in ieder geval niet aan je netwerkbekabeling/nics/switch whatsoever ligt.

mzzl, lone

Experience has taught me that interest begets expectation, and expectation begets disappointment, so the key to avoiding disappointment is to avoid interest.

• The_Greater
  • Laatst online: 14-08 15:47
Het werkte gewoon bij mij niet....
Laat staan een kabel van 2M wel. Maar een kabel van 10M niet. Toen op die manier wel....

Working in the IT : "When you do things right, people won't be sure you've done anything at all"

Verwijderd

als je al een collition ziet op full duplex is er al iets mis !!!!! dit zouden dan ecc failures moeten zijn, dus rotte packeges. Je kunt beter half duplex werken, als je twijfels hebt. En voor netwerken geld het zelfde als voor normale hardware, er zitten in de software inmiddels zo veel lagen tussen dat je je daadwerkelijk netwerk performance eigenlijk niet eens met een gewone pc kunt meten, want wat meet je dan eigenlijk ??

RGZ

MASH
Op donderdag 30 augustus 2001 15:43 schreef Tu-Tone het volgende:

[..]

vrijwel geen collisions... kabel is op zn hoogst een meter of 8... en aangezien utp een maximale lengte van 100mbit garandeert lijkt me dat t hier ook niet in kan zitten?

• Passenger
Op dinsdag 04 september 2001 11:35 schreef MASH_MAN het volgende:
als je al een collition ziet op full duplex is er al iets mis !!!!! dit zouden dan ecc failures moeten zijn, dus rotte packeges. Je kunt beter half duplex werken, als je twijfels hebt. En voor netwerken geld het zelfde als voor normale hardware, er zitten in de software inmiddels zo veel lagen tussen dat je je daadwerkelijk netwerk performance eigenlijk niet eens met een gewone pc kunt meten, want wat meet je dan eigenlijk ??

RGZ

MASH
[..]
wat ik doe is, een file up of downloaden van mijn fileserver... maar het rare is, naar de ene pc is het netwerk dus sneller dan naar de andere... maar aan de bekabeling ligt het niet volgens mij (heb al kabels gewisseld)...

* Passenger is de weg kwijt :?

Verwijderd

Wat voor switch hebben we het eigenlijk over, ik bedoel je hebt switches en omhoog gevallen hubs met een bridge funcie om 10 en 100mb te koppelen, in een echte switch zou je zo je port statistics uit moeten kunnen lezen via de management console, en zo dus bepalen over hoeveel collisions, shortframes, crc's, e.d. we praten, als je apparaat dit niet kan vind ik de kreet switch al discutabel, zeker als ik al lees dat je je kaartjes op fd gezet hebt, en dit niet volgens de normale n-way negotiate tot stand gekomen is.

RGZ

MASH
Pagina: 1