Toon posts:

Webwinkel wil factuurdatum niet aanpassen

Pagina: 1
Acties:

• funk-e
  • Registratie: September 2005
  • Laatst online: 02-02 10:16
Als zzp-er kwam ik erachter dat het toch interessant was om nog een laptop aan te schaffen binnen dat boekjaar (2022). Op 30 dec laptop aangeschaft (en afgerekend) bij *knip* Webwinkel. Tijdens het bestellen kreeg ik de vraag of ik het wilde afhalen of laten thuisbezorgen. Omdat ik dichtbij woon toch maar gekozen om af te halen.

Vandaag haal ik de laptop op en zie ik dat de factuurdatum op vandaag staat. Blijkbaar is dat hoe webwinkel met afhalen in de winkel werkt.

webwinkel wil de factuurdatum niet aanpassen, waardoor ik de laptop dus niet in het vorige jaar kan boeken.

Heeft iemand een idee hoe ik alsnog dit probleem kan oplossen?

[Voor 5% gewijzigd door Yorinn op 03-01-2023 18:34. Reden: Naam winkel weggehaald volgens beleid]

...less is more

• funk-e
Btw: Als ik op bezorgen had geklikt speelde dit hele probleem niet. Maar goed, dat is achteraf

...less is more

• peter-rm
  • Registratie: Juni 2015
  • Laatst online: 13:17
betaaldatum hanteren voor de boekhouding?

• funk-e
Factuurdatum is leidend volgens de regels naar mijn weten

...less is more

• fopjurist
  • Registratie: Mei 2021
  • Niet online

fopjurist

mr.drs. fopjurist

Ik neem aan dat je de laptop zakelijk hebt aangeschaft. In dat geval moet de winkel een factuur uitreiken die voldoet aan de wettelijke eisen. De factuur moet zowel de uitreikingsdatum (vandaag) als de datum van de vooruitbetaling (30/12) vermelden:
Op de factuur zijn de volgende vermeldingen verplicht: (...) de datum van uitreiking van de factuur; (...) de datum waarop de goederenlevering of de dienst heeft plaatsgevonden of voltooid is of de datum waarop de in artikel 34c, eerste lid, onderdelen d en e, bedoelde vooruitbetaling is gedaan, voor zover die datum vastgesteld is en verschilt van de uitreikingsdatum van de factuur;
De 'of' is geen vrije keuze:
Op de factuur moet de datum worden vermeld waarop de in het voorgestelde artikel 35, eerste lid, onderdeel c, van de Wet OB bedoelde vooruitbetaling is gedaan, voorzover die datum kan worden vastgesteld en verschilt van de uitreikingsdatum van de factuur.
De factuurdatum blijft echter vandaag omdat de factuur vandaag is uitgereikt.
funk-e schreef op dinsdag 3 januari 2023 @ 17:38:
Factuurdatum is leidend volgens de regels naar mijn weten
Gaat het om de kleinschaligheidsinvesteringsaftrek? Daarvoor is het betaalmoment leidend.

beschermheer van het consumentenrecht

• Hahn
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 14:30
fopjurist schreef op dinsdag 3 januari 2023 @ 17:47:
Ik neem aan dat je de laptop zakelijk hebt aangeschaft. In dat geval moet de winkel een factuur uitreiken die voldoet aan de wettelijke eisen. De factuur moet zowel de uitreikingsdatum (vandaag) als de datum van de vooruitbetaling (30/12) vermelden:

[...]

De 'of' is geen vrije keuze:

[...]

De factuurdatum blijft echter vandaag omdat de factuur vandaag is uitgereikt.

[...]

Gaat het om de kleinschaligheidsinvesteringsaftrek? Daarvoor is het betaalmoment leidend.
Er is geen vooruitbetaling als je ophaalt in de winkel bij webwinkel, want je betaalt ter plekke bij het ophalen.

[Voor 1% gewijzigd door Yorinn op 03-01-2023 18:35]

The devil is in the details.

• fopjurist
  • Niet online

fopjurist

mr.drs. fopjurist

Hahn schreef op dinsdag 3 januari 2023 @ 17:51:
[...]

Er is geen vooruitbetaling als je ophaalt in de winkel bij webwinkel, want je betaalt ter plekke bij het ophalen.
Ik ga uit van de info in de TS:
Op 30 dec laptop aangeschaft (en afgerekend)

[Voor 3% gewijzigd door Yorinn op 03-01-2023 18:50]

• funk-e
De factuur is verder gewoon correct. Orderdatum staat er op. Betaaldatum staat er ook op. Echter moet ik voor mijn administratie de factuurdatum hanteren. Het was mij niet duidelijk dat de factuur pas opgemaakt zou worden bij het afhalen.

Ik kan de order gewoon annuleren. Dat is het probleem niet. Ik kan echter geen andere laptop meer aanschaffen in het boekjaar 2022.

...less is more

• Hahn
fopjurist schreef op dinsdag 3 januari 2023 @ 17:52:
[...]

Ik ga uit van de info in de TS:

[...]
Ah, dat zinnetje had ik gemist. Wel apart, want ik werk bij webwinkel én ik heb net nog even de webwinkel checkout doorlopen (waar ik 6 jaar lang aan heb gewerkt als designer, dus ik ken 'm redelijk goed :+), en ik krijg geen betaaloptie tijdens het bestellen als ik kies voor Ophalen bij webwinkel.

Zou je kunnen toelichten hoe je vooraf hebt betaald voor een bestelling die je ophaalt in de webwinkel-winkel @funk-e? Niet via de website besteld?

[Voor 10% gewijzigd door Yorinn op 03-01-2023 18:36]

• fopjurist
  • Niet online

fopjurist

mr.drs. fopjurist

funk-e schreef op dinsdag 3 januari 2023 @ 17:54:
Echter moet ik voor mijn administratie de factuurdatum hanteren.
Om welke regeling gaat het dan precies die het interessant maakt om de laptop in 2022 aan te schaffen?

• Yankovic
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 08:51
funk-e schreef op dinsdag 3 januari 2023 @ 17:26:
Btw: Als ik op bezorgen had geklikt speelde dit hele probleem niet. Maar goed, dat is achteraf
Krijg je anders niet ook pas een factuur als het bezorgproces pas is begonnen? Nu had webwinkel dat zeer waarschijnlijk wel geregeld op 30 december bij een artikel op voorraad, maar een garantie dat het lukt is er dan natuurlijk ook niet.

[Voor 2% gewijzigd door Yorinn op 03-01-2023 18:36]

• Hahn
Yankovic schreef op dinsdag 3 januari 2023 @ 18:00:
[...]

Krijg je anders niet ook pas een factuur als het bezorgproces pas is begonnen? Nu had webwinkel dat zeer waarschijnlijk wel geregeld op 30 december bij een artikel op voorraad, maar een garantie dat het lukt is er dan natuurlijk ook niet.
Factuur krijg je zodra de bestelling het magazijn verlaten heeft en de bestelling onderweg naar je is. Dat hangt dus af van de bezorgdag die je zelf kiest.

Als je 31 december laat bezorgen, kan 'ie dus 30 december of uiterlijk 31 december (voor ~02:00) verzonden worden, wat dan je factuurdatum is. Uiteraard is er altijd een kans van enige vertraging, maar die is letterlijk minder dan 1% bij webwinkel.

[Voor 9% gewijzigd door Yorinn op 03-01-2023 18:36]

• funk-e
Hahn schreef op dinsdag 3 januari 2023 @ 17:55:
[...]

Ah, dat zinnetje had ik gemist. Wel apart, want ik werk bij webwinkel én ik heb net nog even de webwinkel checkout doorlopen (waar ik 6 jaar lang aan heb gewerkt als designer, dus ik ken 'm redelijk goed :+), en ik krijg geen betaaloptie tijdens het bestellen als ik kies voor Ophalen bij webwinkel.

Zou je kunnen toelichten hoe je vooraf hebt betaald voor een bestelling die je ophaalt in de webwinkel-winkel @funk-e? Niet via de website besteld?
Ik heb via Apple Pay betaald. Maar kon ook via de andere betaalmogelijkheden. Ik kreeg de optie na het selecteren van een ophaalmoment denk ik.

[Voor 6% gewijzigd door Yorinn op 03-01-2023 18:36]

...less is more

• Hahn
funk-e schreef op dinsdag 3 januari 2023 @ 18:05:
[...]

Ik heb via Apple Pay betaald. Maar kon ook via de andere betaalmogelijkheden. Ik kreeg de optie na het selecteren van een ophaalmoment denk ik.
In welke winkel heb je precies opgehaald? Echt een winkel van webwinkel?

Zo ja, dan is het enige wat ik kan bedenken is dat tijdens december het (tijdelijk) mogelijk was om direct te betalen bij bestellen (dat doen we wel eens als voorbereiding op de feestdagen).

Want momenteel kan dat inmiddels al niet meer bij 'Ophalen bij webwinkel' als optie:

Members only:
Alleen zichtbaar voor ingelogde gebruikers. Inloggen

Doet verder ook niet helemaal meer ter zake, dus ik houd erover op :P

[Voor 2% gewijzigd door Yorinn op 03-01-2023 18:37]

• Freeaqingme
  • Registratie: April 2006
  • Laatst online: 13:28
Maar wat maakt die factuurdatum precies uit? In beginsel schrijf je 'm toch af over 60 maanden ofzo, dus nu begint die afschrijving gewoon 1 maand later?

No trees were harmed in creating this message. However, a large number of electrons were terribly inconvenienced.

• Saeverix
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 13:58
*knip* Illegale zaken bespreken is niet de bedoeling.

[Voor 98% gewijzigd door Yorinn op 03-01-2023 19:00]

Get Schwifty

• Hahn
Saeverix schreef op dinsdag 3 januari 2023 @ 18:16:
[...]

Ik zie nergens in de verhaal dat je webwinkel al even bezocht/gebeld hebt. Wellicht kunnen ze dat gewoon voor je regelen door een nieuwe factuur te maken.
Aanname van mij, maar ik gok dat dit betekent dat 'ie al contact heeft gehad:
webwinkel wil de factuurdatum niet aanpassen

[Voor 5% gewijzigd door Yorinn op 03-01-2023 18:38]

• Yorinn
  • Registratie: Februari 2009
  • Niet online

Yorinn

Moderator General Chat

After Hours 'til Dawn

Modbreak:Ik heb conform het SF Beleid de naam van de winkel uit titel, TS en meerdere reacties verwijderd.

| After Hours | Dawn FM | After Life | Tweakers Discord |

• funk-e
Yorinn schreef op dinsdag 3 januari 2023 @ 18:40:
[Modbreak]Ik heb conform het SF Beleid de naam van de winkel uit titel, TS en meerdere reacties verwijderd.[/]
Dan graag nog even graag zonder typo.

Wilt is wil

...less is more

• funk-e
Freeaqingme schreef op dinsdag 3 januari 2023 @ 18:11:
Maar wat maakt die factuurdatum precies uit? In beginsel schrijf je 'm toch af over 60 maanden ofzo, dus nu begint die afschrijving gewoon 1 maand later?
Ik wil hem willekeurig afschrijven. Dus in 1 keer

...less is more

• Hackus
  • Registratie: December 2009
  • Niet online

Hackus

Lifting Rusty Iron !

Haal je in een boekjaar net de grens van € 2.401,- niet? Dan kan het de moeite waard zijn om nog wat investeringen te doen voor het einde van het boekjaar, om zo de aftrekpost van 28% over het totale investeringsbedrag te benutten! Dat kan de reden zijn waarom TS nog voor het nieuwe boekjaar een investering doet

[Voor 86% gewijzigd door Hackus op 03-01-2023 18:53]

Kiest als MTB' er voor het mulle zand en drek, ipv het naastgelegen verharde pad.

• funk-e
fopjurist schreef op dinsdag 3 januari 2023 @ 17:58:
[...]

Om welke regeling gaat het dan precies die het interessant maakt om de laptop in 2022 aan te schaffen?
Gaat om een specifieke regeling die hier nu even niet ter zake doet. Doel was om nettowinst zoveel mogelijk te verlagen. Regelingen vanuit belasting dienst worden in mindering gebracht op nettowinst. Dat is voor mij in dit jaar dus niet interessant.

...less is more

• eLScha
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 11:27
Vervangt de laptop een bestaande laptop? Dan zou de herinvesteringsreserve nog een mogelijke oplossing zijn voor je.

• Yorinn
  • Registratie: Februari 2009
  • Niet online

Yorinn

Moderator General Chat

After Hours 'til Dawn

Modbreak:Het bespreken van illegale zaken is niet de bedoeling op Tweakers. De discussie over hoe je valsheid in geschrifte kan plegen heb ik dan ook verwijderd.

| After Hours | Dawn FM | After Life | Tweakers Discord |

• fopjurist
  • Niet online

fopjurist

mr.drs. fopjurist

funk-e schreef op dinsdag 3 januari 2023 @ 18:45:
[...]

Ik wil hem willekeurig afschrijven. Dus in 1 keer
Dat kan nog steeds in 2022 omdat je toen de verplichting bent aangegaan. Ben je een starter? De Uitvoeringsregeling willekeurige afschrijving 2001:
Als andere aangewezen bedrijfsmiddelen als bedoeld in artikel 3.34, tweede lid, onderdeel a, in verbinding met het derde lid, van de wet [dit zijn de bepalingen over willekeurig afschrijven] worden aangewezen: bedrijfsmiddelen voor zover de belastingplichtige ter zake verplichtingen is aangegaan of voortbrengingskosten heeft gemaakt in een kalenderjaar (...) [waarin hij startende ondernemer is].

• mrveenie
  • Registratie: April 2007
  • Laatst online: 13:06
Factuur is al helemaal niet relevant als je hem had willen afschrijven in 2022 dan had je hem al dat jaar in gebruik moeten nemen dat is niet gebeurt dus valt die sowieso al onder 2023.

https://www.belastingdien...en_investeringsregelingen

Maar dat is dus het mooie van belastingregels de belastingdienst weet af en toe zelf niet welke regel nu eerst op gaat.

Doe jezelf de boekhouding of doet de boekhouder moeilijk? Er is geen hond die kraait na die paar dagen zeker niet als je hem al eerder had betaald dus nog wel in 2022. Ergste wat je kan gebeuren is dat de fiscus een ander standpunt in neemt en dat je hem moet corrigeren over paar jaar maar als je ondernemer bent moet dit over paar jaar wisselgeld zijn dus minder belangrijk dan in het begin om kapitaal te versterken voor je onderneming.

[Voor 40% gewijzigd door mrveenie op 03-01-2023 19:38]

• noo
  • Registratie: Januari 2012
  • Niet online
Yorinn schreef op dinsdag 3 januari 2023 @ 18:40:
[Modbreak]Ik heb conform het SF Beleid de naam van de winkel uit titel, TS en meerdere reacties verwijderd.[/]
De naam van $webwinkel is nog te deduceren uit het screenshot in Hahn in "Webwinkel wil factuurdatum niet aanpassen".

• Xerox
  • Registratie: September 2006
  • Laatst online: 09:25
noo schreef op dinsdag 3 januari 2023 @ 19:50:
[...]

De naam van $webwinkel is nog te deduceren uit het screenshot in Hahn in "Webwinkel wil factuurdatum niet aanpassen".
Maar die is conform de regels in een Members Only (MO) tag geplaatst, dus alleen voor ingelogde leden van Tweakers te zien/lezen.

PSN: Redrafted

• funk-e
mrveenie schreef op dinsdag 3 januari 2023 @ 19:35:
Factuur is al helemaal niet relevant als je hem had willen afschrijven in 2022 dan had je hem al dat jaar in gebruik moeten nemen dat is niet gebeurt dus valt die sowieso al onder 2023.

Maar dat is dus het mooie van belastingregels de belastingdienst weet af en toe zelf niet welke regel nu eerst op gaat.

Doe jezelf de boekhouding of doet de boekhouder moeilijk? Er is geen hond die kraait na die paar dagen zeker niet als je hem al eerder had betaald dus nog wel in 2022. Ergste wat je kan gebeuren is dat de fiscus een ander standpunt in neemt en dat je hem moet corrigeren over paar jaar maar als je ondernemer bent moet dit over paar jaar wisselgeld zijn dus minder belangrijk dan in het begin om kapitaal te versterken voor je onderneming.
Als ik factuurdatum 30/12 op de factuur had staan, dan was het irrelevant of ik hem daadwerkelijk in gebruik had genomen neem ik aan? Ik zou hem dan volgens de regels op die dag volledig kunnen afschrijven en dat zou gevolgen hebben voor mijn nettowinst over 2022. Of heb ik het mis?

...less is more

• funk-e
fopjurist schreef op dinsdag 3 januari 2023 @ 19:27:
[...]

Dat kan nog steeds in 2022 omdat je toen de verplichting bent aangegaan. Ben je een starter? De Uitvoeringsregeling willekeurige afschrijving 2001:

[...]
Kijk, dit kan de zaak veranderen.

...less is more

• fopjurist
  • Niet online

fopjurist

mr.drs. fopjurist

mrveenie schreef op dinsdag 3 januari 2023 @ 19:35:

Op die pagina staat ook: "Als u een bedrijfsmiddel nog niet in gebruik neemt, kunt u slechts investeringsaftrek claimen tot het bedrag dat u in het boekjaar hebt betaald."

• funk-e
fopjurist schreef op dinsdag 3 januari 2023 @ 20:04:
[...]

Op die pagina staat ook: "Als u een bedrijfsmiddel nog niet in gebruik neemt, kunt u slechts investeringsaftrek claimen tot het bedrag dat u in het boekjaar hebt betaald."
Dit lijkt me uiteindelijk het artikel waaruit blijkt dat in mijn situatie het volgende opgaat:
  • Investering gedaan van 100% in 2022
  • Ingebruikname in 2023
  • 100% geïnvesteerd, dus 100% willekeurig af te schrijven in 2022
Btw kan ik pas terugvragen over q1_23, maar dat is geen probleem

Edit (om precies te zijn dit artikel):

[Voor 25% gewijzigd door funk-e op 03-01-2023 21:03]

...less is more

• Hackus
  • Registratie: December 2009
  • Niet online

Hackus

Lifting Rusty Iron !

Kiest als MTB' er voor het mulle zand en drek, ipv het naastgelegen verharde pad.

Pagina: 1

Tweakers maakt gebruik van cookies

Tweakers plaatst functionele en analytische cookies voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Deze cookies zijn noodzakelijk. Om op Tweakers relevantere advertenties te tonen en om ingesloten content van derden te tonen (bijvoorbeeld video's), vragen we je toestemming. Via ingesloten content kunnen derde partijen diensten leveren en verbeteren, bezoekersstatistieken bijhouden, gepersonaliseerde content tonen, gerichte advertenties tonen en gebruikersprofielen opbouwen. Hiervoor worden apparaatgegevens, IP-adres, geolocatie en surfgedrag vastgelegd.

Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Sluiten

Toestemming beheren

Hieronder kun je per doeleinde of partij toestemming geven of intrekken. Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Functioneel en analytisch

Deze cookies zijn noodzakelijk voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie. Meer details

janee

Relevantere advertenties

Dit beperkt het aantal keer dat dezelfde advertentie getoond wordt (frequency capping) en maakt het mogelijk om binnen Tweakers contextuele advertenties te tonen op basis van pagina's die je hebt bezocht. Meer details

Tweakers genereert een willekeurige unieke code als identifier. Deze data wordt niet gedeeld met adverteerders of andere derde partijen en je kunt niet buiten Tweakers gevolgd worden. Indien je bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je account. Indien je niet bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je sessie die maximaal 4 maanden actief blijft. Je kunt deze toestemming te allen tijde intrekken.

Ingesloten content van derden

Deze cookies kunnen door derde partijen geplaatst worden via ingesloten content. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie over de verwerkingsdoeleinden. Meer details

janee