Toon posts:

Monitor voeding omvormer naar andere spannings input

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• Lorrentop
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 31-01 09:44
Ik heb een projecte waar ik een normale desktop monitors wil gebruiken. Alleen is het probleem dat ik op de lokatie geen 220V AC heb maar alleen 24V DC.

Daarom was mijn plan om het AC -> DC gedeelte op het bord om te vormen naar DC -> DC. Alleen is mijn probleem dat ik niet weet hoe ik de bestaande transfomator moet uitlezen met de multimeter.

Wat ik al weet is waar de 220V AC naar ~400V DC gaat, daarna gaat het in 1 of andere manier naar deze transformator. Vanaf moment dat ik de waardes van deze meerdere outputs weet, kan ik eventueel een omvormer plaatsen om 24V DC naar ?V DC te gaan.

En wat zou het doel zijn van deze 2 elementen?

Alvast bedankt! :9

Alle reacties

• Limhes
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 15-01 19:41
Uitlezen met een multimeter wordt lastig, want die meet (zover ik weet) alleen goed bij AC van 50 Hz. Zover ik kan zien, maakt dit bordje inderdaad van AC eerst DC, maar wordt daarmee weer een hoogfrequente AC gemaakt met de schakeling rondom die transistor op dat koellichaam.

Die hoogfrequente spanning wordt dan door de trafo omhoog gebracht en weer gelijkgericht. Voordeel is dat je zo een stuk kleinere trafo kan gebruiken dan wanneer je de 50 Hz AC door een trafo haalt.

Die twee componenten zijn een condensator en een optocoupler. Die condensator zorgt ervoor dat de twee "zwevende" delen van je power supply (aan weerszijden van de trafo) zachtjes bij elkaar worden gehouden en ervoor zorgen dat je niet snel een schok krijgt en de optocoupler het overleeft. Die optocoupler levert "feedback" van de uitgangsspanning dmv een lichtsignaal. Zo kan de schakeling zichzelf corrigeren (door bijv. de frequentie aan te passen) om zo de goede DC spanning te verzorgen.

Meer concreet, als je hieraan gaat klussen:
* Kijk goed uit, want van 400V DC ga je dood
* Meet de DC spanning over C105 en kijk of die rond de 24V is. Als dat zo is, kan je daar je 24V aanhangen, mits je zorgt dat het 50 Hz AC gedeelte er niet meer aan vastzit. Als het niet 24V is, kan je een DC/DC converter gebruiken om die spanning te maken.

.edit: ik zat maar half te lezen/kijken, sorry:

Die 400V DC gaat dus je oscillator (circuit rond die transistor) in. Dat bekekent dat je twee opties hebt:
* Je past de oscillator aan zodat die op 24V werkt (fat chance, tbh)
* Je meet welke DC spanningen er allemaal uit die trafo komen (je meet dan ná de diodes), je haalt de trafo eruit, en je maakt zelf van je 24V die spanningen en sluit ze daarop aan. Dat is een aardig projectje 😊

[Voor 14% gewijzigd door Limhes op 03-01-2023 17:22]

• memphis
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 10:01

memphis

48k was toen meer dan genoeg.

Misschien bot dat ik het zeg maar als je al geen idee hebt hoe te meten kan je er beter niet aan beginnen. Dergelijke voedingen leveren meerdere spanningen en wordt het een kostbaar en ingewikkeld project om dat vanaf 24v voor elkaar te krijgen,

Gewoon een omvormer 24->220v gebruiken.

Er zijn mensen die mij een GOD vinden

• timberleek
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 11:02
Die "transformator" is niet zo simpel als je denkt.

Dat hele stuk van de voeding zou ik van af blijven tenzij je weet wat je doet. En zelfs dan is het waarschijnlijk makkelijker en goedkoper om gewoon een alternatieve voeding of inverter te regelen.
Dan is het een kwestie van bepalen welke spanningen en vermogens nodig zijn en daar DC-DC voedingen voor kopen of maken.

Een makkelijkere opties is kijken op welke spanning de voeding het doet. Ik weet niet of dit voor deze voeding ook geldt, maar anno nu zijn veel voedingen geschikt voor meerdere ingangsspanningen. Soms werkt de boel al op vanaf 75v. In dat geval zou je simpelweg een DC-DC van 24 naar 75v nodig hebben op de bestaande ingang.

• SA007
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 06-02 18:59

SA007

Moderator Tweaking
De monitor die je daar hebt is een met CCFL achtergrondverlichting, dat heeft serieus meer dan 12V nodig, daar zal je dan een losse CCFL inverter tussen moeten zetten.

Dat gezegd, je zal meerdere DC/DC converters moeten hebben en flink wat circuits moeten aanpassen, denk dat het stukken makkelijker is om een DC/DC van 24V naar een hoog DC voltage te gaan (als dit een 110-230V monitor is kan je van 24V naar ~150VDC gaan (110*sqrt(2)) en dat invoeden op de gewone netaansluiting.
Iets lager werkt vaak ook prima (best wat monitoren werkend gehad op 110VDC wat een wat meer gebruikte DC spanning is).

Bijv met zo'n bordje:
https://www.aliexpress.com/item/1005001505968054.html
Al is wellicht de kwaliteit daarvan discutabel, het zou voor een simpele monitor genoeg moeten zijn.

Die 2 componenten zijn trouwens:
- De blauwe is een condensator die ervoor zorgt dat er niet teveel spanningsverschil ontstaat tussen de 2 gescheiden delen van de voeding, om te voorkomen dat de spanning hoog genoeg opbouwd om component 2 (of de trafo) te beschadigen.
- De zwarte is een optocoupler om van het afgaande deel van de voeding te communiceren wat de belasting is hiervan zodat het voedende deel (het hoogspanningsstuk) genoeg vermogen stuurt, dat is om de uitgaande spanning stabiel te houden.

Klok is stuk :(

• ronnie vd
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 10:33
De door jou aangehaalde schermen hebben nog ccfl verlichting. Dat maakt het niet makkelijker.

Als ik de voeding zie dan zijn er 2 secundaire spanningen.
1 voor de backlights en 1 voor de rest van de monitor denk ik.wordt heel ingewikkeld om dit voor elkaar te krijgen.

Kies een led scherm met een externe adapter. Dan kun je heel eenvoudig met een dc dc converter op de juiste spanning komen.

[Voor 4% gewijzigd door ronnie vd op 04-01-2023 02:41]

• jeroen3
  • Registratie: Mei 2010
  • Laatst online: 10:27
Lorrentop schreef op dinsdag 3 januari 2023 @ 16:57:
Daarom was mijn plan om het AC -> DC gedeelte op het bord om te vormen naar DC -> DC.
Dat is waarschijnlijk al zo. Probeer er eens +/- 100 Vdc op te zetten via de normale plug, grote kans dat hij al werkt.

• Lorrentop
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 31-01 09:44
Hartelijk bedankt voor jullie replies!

Heb dit al besteld:
https://www.aliexpress.com/item/1005001505968054.html

En zal eens proberen om DC input te geven.

• memphis
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 10:01

memphis

48k was toen meer dan genoeg.

Ik denk niet dat dat gaat werken.... Output max 0.2A, je monitor zal wel meer dan 44 watt zijn.

Er zijn mensen die mij een GOD vinden

• Rrob
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 06-02 19:02
Volgens de foto's van het bord staat er 850V~ 8,2mA op cn301 - cn304. Dat zijn die witte dingen links op de 2e foto waar 'danger high voltage' staat (gok dat dat stekkertjes zijn voor de TL verlichting van de monitor.

Je kan ook op marktplaats zoeken naar een 2e hands monitor die op 12V of 19V werkt dan heb je alleen een dc-dc converter nodig.

edit> en als de adapter kwijt / stuk is kosten die dingen vaak niet zo veel meer
v&a aangeboden: Samsung S24D340H Zwart zonder adapter

[Voor 25% gewijzigd door Rrob op 06-01-2023 20:04]

-specs-

Pagina: 1

Tweakers maakt gebruik van cookies

Tweakers plaatst functionele en analytische cookies voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Deze cookies zijn noodzakelijk. Om op Tweakers relevantere advertenties te tonen en om ingesloten content van derden te tonen (bijvoorbeeld video's), vragen we je toestemming. Via ingesloten content kunnen derde partijen diensten leveren en verbeteren, bezoekersstatistieken bijhouden, gepersonaliseerde content tonen, gerichte advertenties tonen en gebruikersprofielen opbouwen. Hiervoor worden apparaatgegevens, IP-adres, geolocatie en surfgedrag vastgelegd.

Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Sluiten

Toestemming beheren

Hieronder kun je per doeleinde of partij toestemming geven of intrekken. Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Functioneel en analytisch

Deze cookies zijn noodzakelijk voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie. Meer details

janee

Relevantere advertenties

Dit beperkt het aantal keer dat dezelfde advertentie getoond wordt (frequency capping) en maakt het mogelijk om binnen Tweakers contextuele advertenties te tonen op basis van pagina's die je hebt bezocht. Meer details

Tweakers genereert een willekeurige unieke code als identifier. Deze data wordt niet gedeeld met adverteerders of andere derde partijen en je kunt niet buiten Tweakers gevolgd worden. Indien je bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je account. Indien je niet bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je sessie die maximaal 4 maanden actief blijft. Je kunt deze toestemming te allen tijde intrekken.

Ingesloten content van derden

Deze cookies kunnen door derde partijen geplaatst worden via ingesloten content. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie over de verwerkingsdoeleinden. Meer details

janee