Hallo, in de kerstvakantie heeft de pc van mijn vader helaas de geest gegeven. Aangezien alle data verder veilig is gesteld vinden we het na bijna 13 jaar wel eens tijd voor iets nieuws dus gaan we geen reddingsoperatie uitvoeren 
Ik ben na het combineren van de laatste Best Buy guide en andere reviews van Tweakers uiteindelijk hierop gekomen:
De computer is dus voor mijn vader. Relevant punt om rekening mee tehouden is dat hij blind is. Grafische power is dus zeker niet nodig, maar er komen wel weer andere eisen bij kijken:
Reguliere kantoorwerkzaamheden (MS Office) en lichte audiobewerking.
Wat mag het systeem gaan kosten?
Geen harde eisen, maar gezien de benodigde prestaties en gebrek aan grafisch vermogen lijkt me een max van € 1200 redelijk om weer jaren mee vooruit te kunnen.
Zijn er componenten of randapparatuur die je al hebt en mee wil nemen naar je nieuwe systeem?
Uit de oude pc worden nog een dvd-brander en kaartlezer gehaald om in het nieuwe systeem te gebruiken.
Alle verdere randapparatuur is al aanwezig.
Wat denk je allemaal nodig te hebben?
CPU met IGP, RAM, moederbord, PSU, behuizing, stillere CPU-koeler, mogelijk extra fans om het systeem stiller te maken.
Heb je nog bepaalde (merk)voorkeuren?
Intel processor
Heb je nog bepaalde eisen/wensen?
Intel processor, goed geluid en stilte
Ga je overklokken?
Nee.
Wat verwacht je van ons?
Het systeem is wellicht wat overkill, maar dat is prima denk ik. Op papier kan het met de huidige eisen misschien wel voor de helft, maar hopelijk kan het daarmee weer jaren vooruit.
Ik denk dat ik het zo wel aardig bij elkaar heb gezocht, maar aarzel toch wat. De vragen die ik nog heb:

Ik ben na het combineren van de laatste Best Buy guide en andere reviews van Tweakers uiteindelijk hierop gekomen:
# | Category | Product | Prijs | Subtotaal |
1 | Processors | Intel Core i5-13600K Boxed | € 368,90 | € 368,90 |
1 | Moederborden | ASUS ROG Strix B660-A Gaming WiFi | € 249,90 | € 249,90 |
1 | Behuizingen | be quiet! Pure Base 600 Zwart | € 94,90 | € 94,90 |
1 | Processorkoeling | Scythe Mugen 5 PCGH Edition Rev. B | € 62,15 | € 62,15 |
1 | Geheugen intern | Corsair Vengeance CMK32GX5M2B5600C36 | € 170,90 | € 170,90 |
1 | Voedingen | be quiet! Pure Power 11 550W FM | € 83,89 | € 83,89 |
1 | Solid state drives | WD Blue SN570 1TB | € 73,26 | € 73,26 |
Totaal | € 1.120,90 |
De computer is dus voor mijn vader. Relevant punt om rekening mee tehouden is dat hij blind is. Grafische power is dus zeker niet nodig, maar er komen wel weer andere eisen bij kijken:
- Intel processor: sommige software die hij gebruikt om met de computer te werken heeft dit als systeemeis staan. Ik heb dit nog nagevraagd bij de Nederlandse dealer (ik dacht dat dit niet veel meer uitmaakte tegenwoordig) en zij beaamde dit. Intel it is dus.
- Goed geluid. Geen speciale hardware-eisen verder, maar als we makkelijk voor een beter chippie kunnen gaan, graag! Het moederbord bevat de Realtek ALC4080 met Savitech SV3H712-versterker. Dat zou goed moeten zijn heb ik mij laten vertellen in deze twee reviews
- Stilte, het systeem willen we het liefst zo stil mogelijk.
- CD-brander. Erg oldschool, daarom zet ik het er bij als harde eis. De brander zelf gaat mee van het eigen systeem maar de behuizing heeft er dus wel ruimte voor nodig. Bij voorkeur niet achter een deurtje want deze wordt dagelijks gebruikt.
Reguliere kantoorwerkzaamheden (MS Office) en lichte audiobewerking.
Wat mag het systeem gaan kosten?
Geen harde eisen, maar gezien de benodigde prestaties en gebrek aan grafisch vermogen lijkt me een max van € 1200 redelijk om weer jaren mee vooruit te kunnen.
Zijn er componenten of randapparatuur die je al hebt en mee wil nemen naar je nieuwe systeem?
Uit de oude pc worden nog een dvd-brander en kaartlezer gehaald om in het nieuwe systeem te gebruiken.
Alle verdere randapparatuur is al aanwezig.
Wat denk je allemaal nodig te hebben?
CPU met IGP, RAM, moederbord, PSU, behuizing, stillere CPU-koeler, mogelijk extra fans om het systeem stiller te maken.
Heb je nog bepaalde (merk)voorkeuren?
Intel processor
Heb je nog bepaalde eisen/wensen?
Intel processor, goed geluid en stilte
Ga je overklokken?
Nee.
Wat verwacht je van ons?
Het systeem is wellicht wat overkill, maar dat is prima denk ik. Op papier kan het met de huidige eisen misschien wel voor de helft, maar hopelijk kan het daarmee weer jaren vooruit.
Ik denk dat ik het zo wel aardig bij elkaar heb gezocht, maar aarzel toch wat. De vragen die ik nog heb:
- Matchen deze onderdelen goed met elkaar?
- Ik heb gekozen voor een CPU met IGP. Het grootste deel van de tijd zal de monitor sowieso al uit staan, zo nu en dan kijkt er wellicht even iemand mee. Meer dan af en toe een telefoon-video of een simpele 1080p mkv zal er niet afgespeeld worden. Het lijkt me dat de IGP dit prima aan kan, of mis ik hier iets?
- Van het stiller maken van systemen heb ik weinig kaas gegeten. Bij de onderdelen heb ik er wel aandacht aan besteed, maar kan ik hierin betere keuzes maken, of nog makkelijk minder decibellen produceren door de meegeleverde fans te vervangen?