Toon posts:

Nieuwe pc voor vader (IGP en stil?)

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• Melkunie
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 23:18
Hallo, in de kerstvakantie heeft de pc van mijn vader helaas de geest gegeven. Aangezien alle data verder veilig is gesteld vinden we het na bijna 13 jaar wel eens tijd voor iets nieuws dus gaan we geen reddingsoperatie uitvoeren ;)

Ik ben na het combineren van de laatste Best Buy guide en andere reviews van Tweakers uiteindelijk hierop gekomen:

#CategoryProductPrijsSubtotaal
1ProcessorsIntel Core i5-13600K Boxed€ 368,90€ 368,90
1MoederbordenASUS ROG Strix B660-A Gaming WiFi€ 249,90€ 249,90
1Behuizingenbe quiet! Pure Base 600 Zwart€ 94,90€ 94,90
1ProcessorkoelingScythe Mugen 5 PCGH Edition Rev. B€ 62,15€ 62,15
1Geheugen internCorsair Vengeance CMK32GX5M2B5600C36€ 170,90€ 170,90
1Voedingenbe quiet! Pure Power 11 550W FM€ 83,89€ 83,89
1Solid state drivesWD Blue SN570 1TB€ 73,26€ 73,26
Totaal€ 1.120,90

De computer is dus voor mijn vader. Relevant punt om rekening mee tehouden is dat hij blind is. Grafische power is dus zeker niet nodig, maar er komen wel weer andere eisen bij kijken:
  • Intel processor: sommige software die hij gebruikt om met de computer te werken heeft dit als systeemeis staan. Ik heb dit nog nagevraagd bij de Nederlandse dealer (ik dacht dat dit niet veel meer uitmaakte tegenwoordig) en zij beaamde dit. Intel it is dus.
  • Goed geluid. Geen speciale hardware-eisen verder, maar als we makkelijk voor een beter chippie kunnen gaan, graag! Het moederbord bevat de Realtek ALC4080 met Savitech SV3H712-versterker. Dat zou goed moeten zijn heb ik mij laten vertellen in deze twee reviews :+
  • Stilte, het systeem willen we het liefst zo stil mogelijk.
  • CD-brander. Erg oldschool, daarom zet ik het er bij als harde eis. De brander zelf gaat mee van het eigen systeem maar de behuizing heeft er dus wel ruimte voor nodig. Bij voorkeur niet achter een deurtje want deze wordt dagelijks gebruikt.
Wat wil je doen met je nieuwe systeem?
Reguliere kantoorwerkzaamheden (MS Office) en lichte audiobewerking.

Wat mag het systeem gaan kosten?
Geen harde eisen, maar gezien de benodigde prestaties en gebrek aan grafisch vermogen lijkt me een max van € 1200 redelijk om weer jaren mee vooruit te kunnen.

Zijn er componenten of randapparatuur die je al hebt en mee wil nemen naar je nieuwe systeem?
Uit de oude pc worden nog een dvd-brander en kaartlezer gehaald om in het nieuwe systeem te gebruiken.
Alle verdere randapparatuur is al aanwezig.

Wat denk je allemaal nodig te hebben?
CPU met IGP, RAM, moederbord, PSU, behuizing, stillere CPU-koeler, mogelijk extra fans om het systeem stiller te maken.

Heb je nog bepaalde (merk)voorkeuren?
Intel processor

Heb je nog bepaalde eisen/wensen?
Intel processor, goed geluid en stilte

Ga je overklokken?
Nee.

Wat verwacht je van ons?
Het systeem is wellicht wat overkill, maar dat is prima denk ik. Op papier kan het met de huidige eisen misschien wel voor de helft, maar hopelijk kan het daarmee weer jaren vooruit.

Ik denk dat ik het zo wel aardig bij elkaar heb gezocht, maar aarzel toch wat. De vragen die ik nog heb:
  • Matchen deze onderdelen goed met elkaar?
  • Ik heb gekozen voor een CPU met IGP. Het grootste deel van de tijd zal de monitor sowieso al uit staan, zo nu en dan kijkt er wellicht even iemand mee. Meer dan af en toe een telefoon-video of een simpele 1080p mkv zal er niet afgespeeld worden. Het lijkt me dat de IGP dit prima aan kan, of mis ik hier iets?
  • Van het stiller maken van systemen heb ik weinig kaas gegeten. Bij de onderdelen heb ik er wel aandacht aan besteed, maar kan ik hierin betere keuzes maken, of nog makkelijk minder decibellen produceren door de meegeleverde fans te vervangen?
Alvast ontzettend bedankt voor jullie reacties!

Alle reacties

• martyw
  • Registratie: Januari 2018
  • Laatst online: 02:11
De beste audio is doorgaans een externe oplossing, een eenvoudige hooftelefoon versterker met USB ingang is bijvoorbeeld deze FX-AUDIO DAC-X3 PRO (voor +/- €45 te vinden), maar je kunt er ook honderden euros meer aan uitgeven. Met deze oplossing is de kwaliteit van de audio chip op het moederbord niet van belang.

Van de theoretische voordelen van DDR5 RAM ga je met een midrange CPU en met dit gebruik niets merken, ik zou DDR4 nemen. Ook is de CPU koeler iets te licht voor deze stroomvretende CPU. Persoonlijk zou ik een zuinigere niet overklokbare i5 nemen, daar kan je vader jaren mee vooruit - en minder stroom => minder warmte => minder ventilatie nodig => stiller systeem. En je hebt gelijk over de ingebouwde GPU, alleen voor gamen of videobewerken is een externe GPU nodig, bij deze eisen red je het met de GPU in de CPU.

Je hebt nu een een flinke kast - het kan half zo groot.

1ProcessorsIntel Core i5-13500 Boxed€ 289,-€ 289,-
1MoederbordenMSI Pro B660M-A DDR4€ 159,95€ 159,95
1BehuizingenChieftec Mesh Pro Cube CI-02B-OP€ 58,47€ 58,47
1Geheugen internG.Skill Aegis F4-3200C16D-32GIS€ 87,90€ 87,90
1Solid state drivesKingston NV2 1TB€ 55,82€ 55,82
Totaal€ 797,18

[Voor 3% gewijzigd door martyw op 03-01-2023 17:31]

• martyw
  • Registratie: Januari 2018
  • Laatst online: 02:11
De eigenlijk wat te dure Cooler Master V550 Gold-V2 is tot 40% belasting helemaal stil, dan draait de ventilator niet. Met een systeem als wat ik ^^ aangeef kom je daar niet boven, deze CPU gebruikt maximaal 154 Watt, de totale benodigde stroom voor deze PC is minder dan 250 Watt als je hem vol belast - wat je vader zelden zal doen als ik het zo inschat.

[Voor 14% gewijzigd door martyw op 03-01-2023 22:07]

• emphy
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 03:42
Melkunie schreef op dinsdag 3 januari 2023 @ 16:42:

...

• Goed geluid. Geen speciale hardware-eisen verder, maar als we makkelijk voor een beter chippie kunnen gaan, graag! Het moederbord bevat de Realtek ALC4080 met Savitech SV3H712-versterker. Dat zou goed moeten zijn heb ik mij laten vertellen in deze twee reviews :+
• Stilte, het systeem willen we het liefst zo stil mogelijk.

...
Mocht er een mooie versterker in de buurt zijn met optische ingang, dan gaat er bijzonder weinig boven de pc daarop aansluiten op het gebied van goed geluid zonder veel extra geld te spenderen (let dan wel op dat het moederbord een optische uitgang heeft, natuurlijk).

Wat betreft het minder gewenste geluid: Naast de eerder aangestipte voeding is er nog de mogelijkheid om de silent wings 4 te nemen. Er zitten wel al erg goede fans (de pure wings) in de bequiet behuizing, dus ik zou eerst luisteren of die al niet naar wens zijn. Vergeet daarbij niet om de fancurve in te stellen in de bios.

[Voor 3% gewijzigd door emphy op 04-01-2023 03:23]

• Djarune
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 23:40
martyw schreef op dinsdag 3 januari 2023 @ 17:25:
De beste audio is doorgaans een externe oplossing, een eenvoudige hooftelefoon versterker met USB ingang is bijvoorbeeld deze FX-AUDIO DAC-X3 PRO (voor +/- €45 te vinden), maar je kunt er ook honderden euros meer aan uitgeven. Met deze oplossing is de kwaliteit van de audio chip op het moederbord niet van belang.

Van de theoretische voordelen van DDR5 RAM ga je met een midrange CPU en met dit gebruik niets merken, ik zou DDR4 nemen. Ook is de CPU koeler iets te licht voor deze stroomvretende CPU. Persoonlijk zou ik een zuinigere niet overklokbare i5 nemen, daar kan je vader jaren mee vooruit - en minder stroom => minder warmte => minder ventilatie nodig => stiller systeem. En je hebt gelijk over de ingebouwde GPU, alleen voor gamen of videobewerken is een externe GPU nodig, bij deze eisen red je het met de GPU in de CPU.

Je hebt nu een een flinke kast - het kan half zo groot.

1ProcessorsIntel Core i5-13500 Boxed€ 289,-€ 289,-
1MoederbordenMSI Pro B660M-A DDR4€ 159,95€ 159,95
1BehuizingenChieftec Mesh Pro Cube CI-02B-OP€ 58,47€ 58,47
1Geheugen internG.Skill Aegis F4-3200C16D-32GIS€ 87,90€ 87,90
1Solid state drivesKingston NV2 1TB€ 55,82€ 55,82
Totaal€ 797,18
Mooie configuratie. Het moederbord heeft wel een BIOS update nodig bij de webshop, maar dat is te overzien.

Kast is goedkoop, maar niet zo mooi. De uitvoering: Cooler Master Silencio S400 is een prima en stillere keus.

@Melkunie Martyw heeft helemaal gelijk wat betreft audio. Al die Realtek chips verschillen maar weinig van elkaar. Een DAC via SPDIF of USB is tig x beter.

• SambalBij
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 17:14

SambalBij

We're all MAD here

Djarune schreef op woensdag 4 januari 2023 @ 08:31:
[...]
Kast is goedkoop, maar niet zo mooi. De uitvoering: Cooler Master Silencio S400 is een prima en stillere keus.
In geval van de vader van TS, die volgens de post blind is, is wellicht het uiterlijk ondergeschikt aan de functionaliteit.
In de kast die je linkt, zit de optical drive achter een deurtje, wat nou nét ongewenst was...
Mooie kast, maar in dit geval zeker geen prima keus dus ;)

Life should not be a journey to the grave with the intention of arriving safely in a pretty and well preserved body, but rather to skid in broadside, in a cloud of smoke, thoroughly used up, totally worn out, and loudly proclaiming, 'Wow! What a Ride!'

• D4NG3R
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 00:05
Melkunie schreef op dinsdag 3 januari 2023 @ 16:42:
  • Intel processor: sommige software die hij gebruikt om met de computer te werken heeft dit als systeemeis staan. Ik heb dit nog nagevraagd bij de Nederlandse dealer (ik dacht dat dit niet veel meer uitmaakte tegenwoordig) en zij beaamde dit. Intel it is dus.
Wat wil je doen met je nieuwe systeem?
Reguliere kantoorwerkzaamheden (MS Office) en lichte audiobewerking.
Kan je deze iets verder verklaren? Behalve in de professionele virtualisatie wereld ken ik deze eis namelijk niet. En zelfs dan is het alleen relevant bij vrij specifieke usecases.

Als er wazige eisen als AVX512 bij komen kijken dan volstaat menig Intel CPU bijvoorbeeld ook niet terwijl dat een stukje tech is van de blauwe hoek. ;)

Welke software gaat het om en waarom zou deze alleen op Intel chips moeten werken? :)

[Voor 11% gewijzigd door D4NG3R op 04-01-2023 08:43]

Komt d'r in, dan kö-j d’r oet kieken

• olafmol
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 23:39
Goed geluid voor wat precies? Bv Opnames van vinyl? Of alleen afspelen van Office geluiden of wat audio/muziek bestanden? Maakt nogal wat uit voor wat je qua DAC nodig hebt.
Pagina: 1

Tweakers maakt gebruik van cookies

Tweakers plaatst functionele en analytische cookies voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Deze cookies zijn noodzakelijk. Om op Tweakers relevantere advertenties te tonen en om ingesloten content van derden te tonen (bijvoorbeeld video's), vragen we je toestemming. Via ingesloten content kunnen derde partijen diensten leveren en verbeteren, bezoekersstatistieken bijhouden, gepersonaliseerde content tonen, gerichte advertenties tonen en gebruikersprofielen opbouwen. Hiervoor worden apparaatgegevens, IP-adres, geolocatie en surfgedrag vastgelegd.

Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Sluiten

Toestemming beheren

Hieronder kun je per doeleinde of partij toestemming geven of intrekken. Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Functioneel en analytisch

Deze cookies zijn noodzakelijk voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie. Meer details

janee

Relevantere advertenties

Dit beperkt het aantal keer dat dezelfde advertentie getoond wordt (frequency capping) en maakt het mogelijk om binnen Tweakers contextuele advertenties te tonen op basis van pagina's die je hebt bezocht. Meer details

Tweakers genereert een willekeurige unieke code als identifier. Deze data wordt niet gedeeld met adverteerders of andere derde partijen en je kunt niet buiten Tweakers gevolgd worden. Indien je bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je account. Indien je niet bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je sessie die maximaal 4 maanden actief blijft. Je kunt deze toestemming te allen tijde intrekken.

Ingesloten content van derden

Deze cookies kunnen door derde partijen geplaatst worden via ingesloten content. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie over de verwerkingsdoeleinden. Meer details

janee