Problemen met oud Compaq spul

Pagina: 1
Acties:
  • 114 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

• Neman
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 19-08 14:07

Neman

Een uit de lucht gegrepen naam

Topicstarter
Ok, ik heb hier dus alle losse onderdelen uit een oude 486 (DX2-66MHz) Compaq PC, maar zonder kast. Ik wil hier een router draaiende op FreeSCO van maken.

Ik dacht leuk de onboard netwerkkaart te kunnen gebruiken (merk Intel?), maar die herkend 'ie niet. Dus ik zoeken naar een util om de PnP-modes uit te schakelen en zelf een IRQ+i/o adress toe te kennen, niet te vinden :(. BIOS kan ik ook niet meer in, omdat die verwijderd is van de hd.

Ik kan nergens een model+serial nr vinden van het complete systeem, dat stond waarschijnlijk op de kast, die ik dus niet heb :(. Er staan tientallen nr's op alle losse componenten, maar die moet ik volgens mij niet hebben.

Weet iemand hoe ik aan het juiste model/serial nr kan komen (zodat ik het BIOS weer terug kan zetten)? Is die onboard netwerkkaart straks vanuit het BIOS te configgen? Zo niet, weet iemand waar ik de juiste util kan downloaden om dat te doen? Of kan ik maar beter gelijk een andere losse netwerkkaart gebruiken (al dat gezeik)?

En dit moest ik ook nog even kwijt: :r Compaq :r
;)

• EsCo
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 09:12
In de bios moet je kunnen, die staat dus niet op de hd maar in het rom op het moederbord |:( Zonder bios draait je compu niet...

de Internet Jongens BV - Noeste webwerkers

• Neman

Neman

Topicstarter
Zonder bios draait je compu niet...
Normaal gesproken niet nee. Maar wat ik begrepen had, is dat ze bij Compaq 2 gedeelten hebben: een standaard gedeelte dat het booten ed mogelijk maakt dmv auto-detectie en een 'advanced' gedeelte dat een UI weergeeft om het voor de user mogelijk te maken om de settings te veranderen. Wat weer niet bij elk systeem hetzelfde werkt.

Ik heb echt al elke toetsencombo geprobeerd, maar ik kom die BIOS gewoon niet in :(.

• grep
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 24-07 11:23

grep

meer begrep...

Standaard moet je op F10 drukken bij een Compaq.

• Neman

Neman

Topicstarter
Jep, er zijn nog heel wat andere mogelijkheden. Maar zoals gezegd, ik heb ze allemaal geprobeerd en niets werkt...

• EsCo
  • Laatst online: 09:12
Kun je dat niet flashen?

de Internet Jongens BV - Noeste webwerkers

Verwijderd

Op donderdag 30 augustus 2001 15:15 schreef grep het volgende:
BIOS kan ik ook niet meer in, omdat die verwijderd is van de hd.
|:(

Op de site van compaq kan je de bios-en downloaden. Maar als je niet weet welk type het is, kan je niet echt veel beginnen.

Wat je kan proberen is alle bios-en te downloaden en installeren van 486(+type).

Ik weet dat dit zuigt, maar lijkt me de enige oplossing.

- Als je het jaartal weet, dan kan je op de compaq site wél de bios vinden.

• GA!S
  • Registratie: Maart 2000
  • Niet online

GA!S

295 g/km

Op donderdag 30 augustus 2001 15:39 schreef Escobar het volgende:
Kun je dat niet flashen?
Je kan de BIOS wel flashen maar dan heb je nog niets. Compaq gebruikt idd een "verborgen" partitie op je HD met een eigen setup-tool erop. Die zijn wel terug te zetten alleen moet je wel weten wat voor systeem je hebt.
Ik zou bij Compaq eens wat op de site zoeken naar vergelijkbare systemen. Probeer die utils maar een terug te zetten.
Je kan ook aan de hand van de chips op het moederbord proberen te achterhalen wat de netwerkchip is. Bij Compaq meestal een Intel bij mijn weten (Intel design moederborden.).

Het is ff klooien maar Compaq heeft wel een goede support op zijn spullen dus allen moet te achterhalen zijn en zeker nog ergens van de site te plukken.

de betaler vervuilt

Verwijderd

download het F10 progje even bij compaq

Verwijderd

Op donderdag 30 augustus 2001 15:49 schreef cooler het volgende:
download het F10 progje even bij compaq
zoek jij even voor hem uit welke?

• Neman

Neman

Topicstarter
Bedankt voor de reacties. Ik merk al dat het een heel gedoe wordt om de juiste BIOS te vinden en te installeren...

Ik quote mezelf nog maar even:
Of kan ik maar beter gelijk een andere losse netwerkkaart gebruiken (al dat gezeik)?
Dit heb ik dus maar ff gedaan, de IRQ en I/O ingesteld en FreeSCO vindt hem meteen. Dus ik denk dat ik dit maar gewoon doe, scheelt een hoop opzoekwerk.

• happy3736
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 30-12-2024
staat er nog wat op het moederbord

een logo
bv een tennismannetje
en daar bij staat wanny's world

ik heb dat namelijk op 1 compaq moederbord staan
van een prosignia server

Verwijderd

Als je eenmaal een inet verbinding hebt met dat ding (je hebt er immers een ander kaartje ingezet) dan kun je op de compaq site het serienummer laten autoedetecten (www.compaq.com --> support home --> your hardware oid --> detect).

Dan kun je gelijk de juiste drivers + dat fucking bios downloaden..

• DSK
  • Laatst online: 17-08 09:29

DSK

boeiend...

je kunt trouwens zoveel BIOSen (of ROMPAQs :?) downlaoden als je wil, en op diskette zetten, proberen ofie werkt enzoverder, je bent niet direct verplicht om het te installen -> Bij mijn Compaq Contura 410C en Armada 4160T toch niet:z

Blog (Linux-related)

Pagina: 1