@
Anoniem: 1832746 Ah, nu snap ik wat je bedoelt. 13th Gen Core is geen verzinsel van mij, maar hoe Intel deze serie officieel noemt:
https://www.intel.com/con.../13th-gen-processors.html. Iets als '13de generatie Core-cpu's' had ik ook prima gevonden, maar past in dit geval niet. Oplossing zou zijn om het feitje dat de nieuwe i5's E-cores krijgen uit de titel te halen, alleen dat vind ik juist veruit de belangrijkste vernieuwing. En andersom dekt iets als 'er komen nieuwe i5's' de lading niet (er komen veel meer chips dan alleen i5's).
@
dcm360 Ik kan je opmerking niet helemaal plaatsen. Klopt het dat je vraag juist over dit (andere) nieuwsbericht gaat?
nieuws: Nieuwe N-serie processors van Intel heeft alleen maar E-cores
De naam Atom wordt al ruim een decennium niet meer gebruikt voor dit soort processors. De laatste jaren werden dit soort processors verkocht als Celeron of Pentium (Silver). De laatste 'echte' Atoms voor consumenten stammen uit 2011 (de chips voor netbooks), er is in 2015 nog wel een serie tablet-processors onder de naam Atom verschenen maar die waren weinig succesvol. Ik denk dat dus veel meer mensen deze soort processors inmiddels kennen als Celeron/Pentium (bv. in Chromebooks) dan als Atom. Bovendien heeft Intel de Atom-naam inmiddels weer hergebruikt voor allerlei embedded/zakelijke chips, wat zo'n verwijzing er niet duidelijker op maakt.
Nu zijn de E-cores van tegenwoordig ook wel echt technisch totaal anders dan wat je bijvoorbeeld in een Atom N280 oid aantrof. Qua mogelijkheden en werking (bv. out-of-order execution) komen ze veel dichter in de buurt bij een moderne 'P-core' dan bij de Atom-cores van toen.