Toon posts:

Intel completeert 13th Gen Core-cpu's voor desktops

Pagina: 1
Acties:

Anoniem: 1832746

Topicstarter
nieuws: Intel completeert 13th Gen Core-cpu's voor desktops met E-cores voor ...

Persoonlijk vind ik de titel van die artikel totaal niet duidelijk, het voelt heel onleesbaar door de lengte en de mengelmoes van relatief weinig gebruikt Nederlands (completeert) en wat voor mijn gevoel onneccecary Englische words ;). Ik snap dat er soms geen alternatief is, maar '13th Gen Core-CPU's' voelt meer als een letterlijke kopie van het persbericht dan iets waar echt geen Nederlands alternatief voor is.

@Tomas Hochstenbach

• Tomas Hochstenbach
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 16:06

Tomas Hochstenbach

Redacteur componenten
Is completeert zo'n gek woord ja? Ik krijg niet echt een mooi synoniem bedacht. Iets als 'vult aan' zou erg ver uit elkaar komen te staan (Intel vult 13th Gen Core-cpu's voor desktops aan met...), dat komt de leesbaarheid ook niet ten goede.

De naam 13th Gen Core heb ik letterlijk zo gebruikt in de review van de eerste Raptor Lake-cpu's voor desktops: review: Intel 13th Gen Core Raptor Lake - Core i5 13600K, i7 13700K en i9 139.... Volgens mij is 'gen' in het Nederlands geen gebruikelijke afkorting van generatie, terwijl 'Gen' in het Engels dat wel is voor 'Generation', dus vandaar dat ik de schrijfwijze op z'n Engels laat. Voor 'dertiende generatie Intel Core-processors' is in elk geval geen plek :P

Topicstarter
Een gek woord is het niet, maar ook geen heel standaard woord. Zeker omdat je het combineert met 13th Gen Core-cpu's, wat in mijn ogen voelt als een marketing naam voor een enkel product, snap ik niet direct wat je hiermee bedoelt. Ik moest het wel een paar keer lezen om überhaupt te begrijpen wat er stond, terwijl het gaat over iets simpels als: Er komen nieuwe i5 CPUs, wat volgens mij niet heel complex hoeft te zijn.

Daarnaast klopt de titel na nog een keer lezen volgens mij taal technisch ook niet. Er staat nu dat de 13e generatie Core CPU's compleet wordt gemaakt met E-cores op locked i5's, maar die twee staan los van elkaar toch? Ze maken de generatie compleet met i5's die toevallig E-cores hebben, dat het E-cores zijn staat los van of het compleet is.

En ik snap dat jij de naam 13th Gen Core hebt gebruikt, maar maakt dat het meteen goed? Zolang het geen marketing naam is vind ik het heel gek om opeens een Engelse zin te gebruiken terwijl 13e generatie Core CPU's net zo goed de lading dekt, en de zin wat logischer maakt.

• dcm360
  • Registratie: December 2006
  • Niet online

dcm360

HD7566 powered

Aangezien er al een topic over dit bericht loopt, plaats ik mijn vraag maar even hier bij in plaats van nog een topic te openen.

Bij het lezen van het bericht dacht ik meteen 'Hee, nieuwe Atoms!', maar ondanks dat de E-cores van origine uit de Atom-serie komen, worden deze vreemd genoeg niet genoemd. Is daar een specifieke reden voor?

• Tomas Hochstenbach
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 16:06

Tomas Hochstenbach

Redacteur componenten
@Anoniem: 1832746 Ah, nu snap ik wat je bedoelt. 13th Gen Core is geen verzinsel van mij, maar hoe Intel deze serie officieel noemt: https://www.intel.com/con.../13th-gen-processors.html. Iets als '13de generatie Core-cpu's' had ik ook prima gevonden, maar past in dit geval niet. Oplossing zou zijn om het feitje dat de nieuwe i5's E-cores krijgen uit de titel te halen, alleen dat vind ik juist veruit de belangrijkste vernieuwing. En andersom dekt iets als 'er komen nieuwe i5's' de lading niet (er komen veel meer chips dan alleen i5's).

@dcm360 Ik kan je opmerking niet helemaal plaatsen. Klopt het dat je vraag juist over dit (andere) nieuwsbericht gaat? nieuws: Nieuwe N-serie processors van Intel heeft alleen maar E-cores

De naam Atom wordt al ruim een decennium niet meer gebruikt voor dit soort processors. De laatste jaren werden dit soort processors verkocht als Celeron of Pentium (Silver). De laatste 'echte' Atoms voor consumenten stammen uit 2011 (de chips voor netbooks), er is in 2015 nog wel een serie tablet-processors onder de naam Atom verschenen maar die waren weinig succesvol. Ik denk dat dus veel meer mensen deze soort processors inmiddels kennen als Celeron/Pentium (bv. in Chromebooks) dan als Atom. Bovendien heeft Intel de Atom-naam inmiddels weer hergebruikt voor allerlei embedded/zakelijke chips, wat zo'n verwijzing er niet duidelijker op maakt.

Nu zijn de E-cores van tegenwoordig ook wel echt technisch totaal anders dan wat je bijvoorbeeld in een Atom N280 oid aantrof. Qua mogelijkheden en werking (bv. out-of-order execution) komen ze veel dichter in de buurt bij een moderne 'P-core' dan bij de Atom-cores van toen.

• dcm360
  • Registratie: December 2006
  • Niet online

dcm360

HD7566 powered

@Tomas Hochstenbach Ah, excuus, inderdaad precies het nieuwsbericht ernaast. Ik had inderdaad de embedded/zakelijke chips in gedachten (waar overigens die E-cores dus ook vandaan komen, die lijken zoals je noemt niet meer op de chips die we nog kennen van de netbooks). Dat die vanwege de wat meer onbekendheid niet genoemd worden is een prima verklaring :)

Topicstarter
Aha duidelijk, ik heb het zelf altijd begrepen als gewoon de aanduiding van de generatie (alleen dan in het Engels). Persoonlijk vind ik de titel nog steeds wat onduidelijk, maar ik snap wel dat je het zo opschrijft als dat gewoon de officiële naam is van het product!
Pagina: 1

Tweakers maakt gebruik van cookies

Tweakers plaatst functionele en analytische cookies voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Deze cookies zijn noodzakelijk. Om op Tweakers relevantere advertenties te tonen en om ingesloten content van derden te tonen (bijvoorbeeld video's), vragen we je toestemming. Via ingesloten content kunnen derde partijen diensten leveren en verbeteren, bezoekersstatistieken bijhouden, gepersonaliseerde content tonen, gerichte advertenties tonen en gebruikersprofielen opbouwen. Hiervoor worden apparaatgegevens, IP-adres, geolocatie en surfgedrag vastgelegd.

Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Sluiten

Toestemming beheren

Hieronder kun je per doeleinde of partij toestemming geven of intrekken. Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Functioneel en analytisch

Deze cookies zijn noodzakelijk voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie. Meer details

janee

Relevantere advertenties

Dit beperkt het aantal keer dat dezelfde advertentie getoond wordt (frequency capping) en maakt het mogelijk om binnen Tweakers contextuele advertenties te tonen op basis van pagina's die je hebt bezocht. Meer details

Tweakers genereert een willekeurige unieke code als identifier. Deze data wordt niet gedeeld met adverteerders of andere derde partijen en je kunt niet buiten Tweakers gevolgd worden. Indien je bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je account. Indien je niet bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je sessie die maximaal 4 maanden actief blijft. Je kunt deze toestemming te allen tijde intrekken.

Ingesloten content van derden

Deze cookies kunnen door derde partijen geplaatst worden via ingesloten content. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie over de verwerkingsdoeleinden. Meer details

janee