• Pimmuz
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 29-01 12:01
Beste mede Tweakers,

Ik heb onlangs een nieuw systeem samen gesteld en opgebouwd en ondertussen in gebruik genomen.
Wat mij meteen opviel was de micro lag/stuttering bij normaal gebruik als in stream open via KPN Tv en daarbij browsen, mail/whatsapp/discord gebruik.

Als ik een andere pagina open zie ik het programma wat ik afspeel in een ander scherm van Google Chrome stilstaan voor tjah zal minder dan een seconde zijn maar bloed irritant.

Terwijl ik dit typ zie ik nu ook dat mijn cursor soms ook gewoon verdwijnt in het gedeelte waar je dit typt. Ook heb ik rare problemen met vensters als de pc terug komt uit Beeldscherm uit of slaapstand. De vensters springen dan rond en sommige staan zelfs actief op mijn Tv dat als 3de beeldscherm is aangesloten maar uitstaat dus moet alles dan terug slepen.

Merk ook dat bepaalde vensters zoals discord die ik voorheen naar mijn 2de scherm sleepte daar ook niet actief op blijven en altijd op mijn hoofscherm openen dit was voorheen niet zo.

Ondertussen ook maar een m.2 ssd aangeschaft en nu voor de 4de keer een herinstallatie gedaan en het blijft aanwezig.

Voorheen had ik een Ryzen 5 1600x & Nvidia 1080 OC systeem en nu heb ik het volgende:

Ryzen 7 5700x
ASUS TUF Gaming B550-PLUS
G.Skill Ripjaws V F4-3200C16D-32GVK
ASRock Radeon RX 6800 XT Phantom Gaming D 16G OC
Samsung 980 1TB

Ik installeer altijd als volgt:

Windows 10 bootstick
Windows 10 update's
Alle drivers & software

BIOS ga ik nu controleren en eventueel updaten mocht dat mogelijk zijn.

Hoor graag jullie advies,

• freaky35
  • Registratie: September 2012
  • Laatst online: 01:12
update ook de gpu drivers en chipset drivers naar de laatste versie
Verder zou ik ook kijken of er niet wat op de achtergrond draait aan programma's wat dit kan veroorzaken

[Voor 44% gewijzigd door freaky35 op 03-01-2023 15:21]

• Q_7
  • Registratie: December 2006
  • Niet online
Chipset drivers van AMD.com halen, die Asus meuk NIET installeren.

In je bios de geheugen op D.O.C.P. (of iets wat erop lijkt) zetten, als ik je zo hoor ben je geen bios expert maar waarschijnlijk staat iets niet goed.

Die 980 1TB in je eerste m2 slot, die is iets sneller dan via chipset.

Edit: check je temperaturen via HW64

[Voor 6% gewijzigd door Q_7 op 03-01-2023 15:31]

• Pimmuz
Heel erg bedankt voor jullie vlotte reactie,
freaky35 schreef op dinsdag 3 januari 2023 @ 15:20:
update ook de gpu drivers en chipset drivers naar de laatste versie
Verder zou ik ook kijken of er niet wat op de achtergrond draait aan programma's wat dit kan veroorzaken
Alles is up2date en er draait niks op de achtergrond ja de standaard Windows programma's etc. Het is zelf zo erg dat als ik de muis alleen maar beweeg het hele systeem hapert en schokt.
Q_7 schreef op dinsdag 3 januari 2023 @ 15:28:
Chipset drivers van AMD.com halen, die Asus meuk NIET installeren.

In je bios de geheugen op D.O.C.P. (of iets wat erop lijkt) zetten, als ik je zo hoor ben je geen bios expert maar waarschijnlijk staat iets niet goed.

Die 980 1TB in je eerste m2 slot, die is iets sneller dan via chipset.

Edit: check je temperaturen via HW64
Drivers komen inderdaad van Asus en niet AMD dus dat ga ik zeker nog even proberen. Ik was ooit een expert als in dat ik in de IT werkte maar voel me tegenwoordig meer een gebruiker :p

RAM profiel staat vanaf het eerste moment op 3200Mhz en dat lijkt prima en stabiel te werken want met gamen heb ik dus geen enkel probleem alleen normaal gebruik van vensters & programma's.

SSD zit in slot 1 dat had ik ook gelezen als advies i.v.m. de bandbreedte van je pci-e lanes of iets dergelijks.
Tempratuur is dik in orde goede airflow is aanwezig dus we gaan nogmaals een her installatie doen en dan de AMD drivers i.p.v. die van Asus hopelijk fixed dat het probleem.

• freaky35
  • Registratie: September 2012
  • Laatst online: 01:12
Pimmuz schreef op dinsdag 3 januari 2023 @ 21:05:
Heel erg bedankt voor jullie vlotte reactie,

[...]

Alles is up2date en er draait niks op de achtergrond ja de standaard Windows programma's etc. Het is zelf zo erg dat als ik de muis alleen maar beweeg het hele systeem hapert en schokt.

[...]

Drivers komen inderdaad van Asus en niet AMD dus dat ga ik zeker nog even proberen. Ik was ooit een expert als in dat ik in de IT werkte maar voel me tegenwoordig meer een gebruiker :p

RAM profiel staat vanaf het eerste moment op 3200Mhz en dat lijkt prima en stabiel te werken want met gamen heb ik dus geen enkel probleem alleen normaal gebruik van vensters & programma's.

SSD zit in slot 1 dat had ik ook gelezen als advies i.v.m. de bandbreedte van je pci-e lanes of iets dergelijks.
Tempratuur is dik in orde goede airflow is aanwezig dus we gaan nogmaals een her installatie doen en dan de AMD drivers i.p.v. die van Asus hopelijk fixed dat het probleem.
Rare vraag misschien ,maar al eens een andere muis geprobeerd.Ik had laatst zelf dat een muis de hapering,stottert veroorzaakte met een andere was het weg. :o

• Pimmuz
freaky35 schreef op dinsdag 3 januari 2023 @ 21:08:
[...]

Rare vraag misschien ,maar al eens een andere muis geprobeerd.Ik had laatst zelf dat een muis de hapering,stottert veroorzaakte met een andere was het weg. :o
Ja terwijl ik het typte en naderhand nog eens las dacht ik ook van dat moet ik dan ook maar proberen maar gebruik deze Logitech G Pro Gaming Mouse al paar jaar zonder probleem dus wellicht andere usb poort.

Als ik de herinstallatie heb uitgevoerd hopelijk komende donderdag laat ik het weten :)

• Pimmuz
Goed ben er iets eerder aan toegekomen en heb wat nieuwe bevindingen.

Het haperend/stilstaand beeld met tv kijken via de browser is direct aanwezig nadat ik voor de eerste keer in Windows kom. Het probleem word flink verergerd als ik eenmaal het complete adrenalin software pakket van AMD installeer dat zijn dus de drivers & software voor mijn videokaart.

Als ik alleen de drivers installeer beperkt het probleem zich tot schokken/stilstaan als ik een webpagina of url open.

Ook een andere muis aangesloten maar hielp ook niks. Ik ga morgen een andere videokaart erin stoppen en alles weer opnieuw doen maar word er wel een klein beetje moe van ;(

• raymondw
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 00:26
Kijk eens of Global C-states aanstaan in je UEFI. (Staat onder de advanced instellingen )
Bij mij zorgde dat ook voor hinderlijke micro stotters.
YT Buildzoid heeft er een mooie video over gemaakt.

to linux or not ,that's my quest... | 5800X | 32GB 3800C15 | X570-Pro | 980 1TB | 7900XTX | iRacing | PVoutput

• Pimmuz
raymondw schreef op woensdag 4 januari 2023 @ 15:21:
Kijk eens of Global C-states aanstaan in je UEFI. (Staat onder de advanced instellingen )
Bij mij zorgde dat ook voor hinderlijke micro stotters.
YT Buildzoid heeft er een mooie video over gemaakt.
Sorry maar waar kan ik dat precies vinden? zie namelijk geen UEFI instellingen onder Advanced in de bios.

• Gaming247
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 29-01 12:33
Pimmuz schreef op woensdag 4 januari 2023 @ 15:44:
[...]

Sorry maar waar kan ik dat precies vinden? zie namelijk geen UEFI instellingen onder Advanced in de bios.
Bij mij staat het onder AMD CBS - CPU common options. En anders gewoon door alles heen bladeren.

Zit je op het laatste bios? Bij het op 1 na laatste bios staat dit: 2. Fix AMD fTPM issue causes random stuttering.

[Voor 15% gewijzigd door Gaming247 op 04-01-2023 19:30]

[Updated spec's]

• jonatw
  • Registratie: December 2010
  • Laatst online: 27-01 13:07
Gisteren mijn pc geupgrade met een setje Ripjaws 3600, de rest hetzelfde gelaten. Vergelijkbare stutters die ik ervoor nooit had met het Corsair geheugen setje. Met XMP aan crasht mn game naar desktop. Inmiddels het voltage handmatig op 1.38v gezet (een 0.02 verhoging van standaard XMP profiel) en probleem lijkt opgelost...

• Pimmuz
jonatw schreef op woensdag 4 januari 2023 @ 19:44:
Gisteren mijn pc geupgrade met een setje Ripjaws 3600, de rest hetzelfde gelaten. Vergelijkbare stutters die ik ervoor nooit had met het Corsair geheugen setje. Met XMP aan crasht mn game naar desktop. Inmiddels het voltage handmatig op 1.38v gezet (een 0.02 verhoging van standaard XMP profiel) en probleem lijkt opgelost...
Ok ja ik heb totaal geen last met gamen dat gaat allemaal erg soepel het is alleen als ik iets afspeel of stream via mijn browser vensters. Als ik eenmaal die software heb geïnstalleerd hoef ik alleen maar de muis van rechts naar links te doen en je ziet gewoon heel dat beeld dat word afgespeeld stotteren en happeren.

Bizar dit nog nooit mee gemaakt en hopelijk is het niet de combinatie van mijn AMD CPU & GPU dat zou echt balen zijn.

• Pimmuz
Gaming247 schreef op woensdag 4 januari 2023 @ 19:17:
[...]

Bij mij staat het onder AMD CBS - CPU common options. En anders gewoon door alles heen bladeren.

Zit je op het laatste bios? Bij het op 1 na laatste bios staat dit: 2. Fix AMD fTPM issue causes random stuttering.
Ik heb 2803 geïnstalleerd aangezien 2806 niet de juiste cap file was ofzoiets en nu jij het zegt zie ik het volgende staan:

TUF GAMING B550-PLUS BIOS 2803
Versie 2803 20.31 MB
"1. Update AMD AM4 AGESA V2 PI 1.2.0.7.
2. Fix AMD fTPM issue causes random stuttering.

Het is ook geen random stuttering het is gewoon wanneer ik iets afspeel in de browser en dan op een ander tapblad/venster een website open en daarop verder links/knoppen whatever ga openen.

Heb ik eenmaal die AMD adrenalin software in zijn geheel geïnstalleerd word het echt extreem en gebeuren er nog andere vage dingen.

Als ik zaterdag zin & tijd heb ga ik eens mijn oude systeem installeren en wat dingen proberen of ik prop even die 1070 oc in me nieuwe pc om te zien of het niet gewoon die 6800xt is.

• jonatw
  • Registratie: December 2010
  • Laatst online: 27-01 13:07
Test dan ook ff met je oude geheugen, is snel en simpel en sluit uit dat je hetzelfde issue als ik hebt.

• raymondw
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 00:26
Pimmuz schreef op woensdag 4 januari 2023 @ 15:44:
[...]

Moest voor je zoeken
F2 UEFI/BIOS in
F7 voor de advanced features
tab advanced
onder aan AMD CBS
Global c-states : disable !

to linux or not ,that's my quest... | 5800X | 32GB 3800C15 | X570-Pro | 980 1TB | 7900XTX | iRacing | PVoutput

• Pimmuz
raymondw schreef op donderdag 5 januari 2023 @ 20:53:
[...]

Moest voor je zoeken
F2 UEFI/BIOS in
F7 voor de advanced features
tab advanced
onder aan AMD CBS
Global c-states : disable !
Dankjewel ik ga het zaterdag weer proberen en laat het hier weten.

• Pimmuz
Goed we zijn weer wat verder in het vinden/oplossen van het probleem want het werd steeds gekker.

YouTube: chrome

Hierop ging nog maar eens googlen en vond ik het volgende topic op Toms hardware:

https://forums.tomshardwa...-playing-a-video.3771142/

Daarop heb ik die hardware acceleration uitgezet en voila het haperen en beeld vastlopen is verdwenen.
Uiteraard is dit niet de oplossing die ik zocht maar ben ergens wel blij om te weten dat het niet aan mijn nieuwe hardware ligt. Ik was in het begin wat sceptisch voor een AMD GPU maar het ligt niet aan de hardware want deze 6800|XT is gewoon top het is zoals gewoonlijk bij AMD weer de software/drivers die het verknallen.

Ik heb 5jaar lang een Ryzen 5 1600X + Asus 1080 Strix gehad en geen enkel probleem ervaren en nu heb ik een compleet AMD systeem en het gedonder is er weer heel erg jammer.

Ga ook nog even een topic openen op het AMD forum kijken of ze daar misschien nog iets weten.

• Lyanna
  • Registratie: December 2018
  • Laatst online: 24-01 11:49
Ik had een systeem samengesteld voor mijn moeder en zelfde issues.. Vensters van de computer enzo, kopieren van docs en dergelijke gaven problemen. Bleek dat de usb stick waarmee ik windows heb geïnstalleerd defect was--> andere usb, windows opnieuw en pc liep als een zonnetje! Was ervoor 6 uur bezig en na nieuwe instal met andere usb was ik na 1.5 uur verder als met 6 uur ervoor.
Pagina: 1

Tweakers maakt gebruik van cookies

Tweakers plaatst functionele en analytische cookies voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Deze cookies zijn noodzakelijk. Om op Tweakers relevantere advertenties te tonen en om ingesloten content van derden te tonen (bijvoorbeeld video's), vragen we je toestemming. Via ingesloten content kunnen derde partijen diensten leveren en verbeteren, bezoekersstatistieken bijhouden, gepersonaliseerde content tonen, gerichte advertenties tonen en gebruikersprofielen opbouwen. Hiervoor worden apparaatgegevens, IP-adres, geolocatie en surfgedrag vastgelegd.

Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Sluiten

Toestemming beheren

Hieronder kun je per doeleinde of partij toestemming geven of intrekken. Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Functioneel en analytisch

Deze cookies zijn noodzakelijk voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie. Meer details

janee

Relevantere advertenties

Dit beperkt het aantal keer dat dezelfde advertentie getoond wordt (frequency capping) en maakt het mogelijk om binnen Tweakers contextuele advertenties te tonen op basis van pagina's die je hebt bezocht. Meer details

Tweakers genereert een willekeurige unieke code als identifier. Deze data wordt niet gedeeld met adverteerders of andere derde partijen en je kunt niet buiten Tweakers gevolgd worden. Indien je bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je account. Indien je niet bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je sessie die maximaal 4 maanden actief blijft. Je kunt deze toestemming te allen tijde intrekken.

Ingesloten content van derden

Deze cookies kunnen door derde partijen geplaatst worden via ingesloten content. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie over de verwerkingsdoeleinden. Meer details

janee