Toon posts:

Twee oude PC's samenvoegen

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• LankHoar
  • Registratie: April 2013
  • Nu online

LankHoar

Langharig tuig

Topicstarter
Voor onze club gebruiken we een oude PC om muziek en een slide show af te spelen. Dat hoeft dus geen snelheidsmonster te zijn. Nu had de huidige PC wat software kuren dus Windows opnieuw geïnstalleerd. Nu gaat er iets mis met W10 activatie (hij herkent de sleutel niet, en volgens mij was het wel een legale versie - PC is ooit gekregen en van voor mijn tijd dus weet de geschiedenis niet). Enfin, ik heb nog een oud systeem liggen uit ongeveer dezelfde periode, dus zit te denken om deze twee te combineren. Ik kon niet alle onderdelen in de PW terugvinden, maar de belangrijkste staan er in (zit nog een Nvidia GT 420 GPU in PC 2 maar die lijkt me niet nodig).

PC 1
#CategoryProductPrijsSubtotaal
1ProcessorsIntel Core i3 3220 Boxed€ 50,34€ 50,34
1MoederbordenMSI H61I-E35 (B3)€ 0,-€ 0,-
1Interne harde schijvenHGST Travelstar Z5K500 3GB/s, 500GB€ 0,-€ 0,-
1Geheugen internCrucial CT102464BA160B€ 166,95€ 166,95
Totaal€ 217,29

PC 2
#CategoryProductPrijsSubtotaal
1ProcessorsIntel Core i5 2310 Boxed€ 0,-€ 0,-
1Interne harde schijvenWD Blue 3,5" (SMR, 256MB cache, 5400rpm), 2TB€ 50,23€ 50,23
1Geheugen internTranscend JM1333KLN-4GK€ 0,-€ 0,-
1Solid state drivesKingston SSDNow V300 60GB€ 0,-€ 0,-
Totaal€ 50,23

Nu vraag ik me af welke combinatie het beste is. PC 1 is een kleiner formaat, en daarom praktischer (neemt minder ruimte in onder de bar). Daarom overweeg ik om de CPU over te zetten (i5 vs i3, 1 generatie verschil), tezamen met de SSD want snelheid. RAM is sowieso al beter in PC 1. Verder betwijfel ik of er een extra schijf nodig is, want er staat niet veel data op naast een setje foto's. Zal er even om spannen, maar dan zou de 500 GB HDD sowieso voldoende moeten zijn.

Mijn vragen: is dit de meest logische setup? Kan ik de W10 licentie van PC 2 werkend krijgen op PC 1 als ik het moederbord niet overzet, maar wel de processor en SSD / eventueel HDD?

When life throws you a curve, lean into it and have faith! ~ Looking for a job in a fun IT company? Ask me about it!

Alle reacties

• heuveltje
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 09:38

heuveltje

KoelkastFilosoof

Zodra je iets van een hd of cpu, mobo vervangt moet windows opnieuw geactiveerd worden.
Afhankelijk van je licentie kan dat wel of niet, (oem versie officieel niet) maar dat kun je beter direct aan Microsoft zelf vragen.

Heuveltjes CPU geschiedenis door de jaren heen : AMD 486dx4 100, Cyrix PR166+, Intel Pentium 233MMX, Intel Celeron 366Mhz, AMD K6-450, AMD duron 600, AMD Thunderbird 1200mhz, AMD Athlon 64 x2 5600, AMD Phenom X3 720, Intel i5 4460, AMD Ryzen 5 3600

• BrainCrash
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 09:43
Als PC2 het nog doet, dan zou je vooraf kunnen checken of je op die PC een Windows Retail licentie hebt.... die kun je zonder problemen overzetten en activeren op een (compleet) andere PC.
(maar uiteraard wel op maar één PC tegelijkertijd geactiveerd)
Hoe te controleren: Open een command window, typ het commando
slmgr -dli
Je krijgt dan een pop-up met je windows versie en uitvoering.
(voor meer uitgebreide info: vervang -dli door -dlv )

-They say the User lives outside the Net, and inputs games for pleasure.... No one knows for sure... but I intend to find out!! .... REBOOT!!!!

• The_Doman
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 10:31
Nu gaat er iets mis met W10 activatie (hij herkent de sleutel niet, en volgens mij was het wel een legale versie - PC is ooit gekregen en van voor mijn tijd dus weet de geschiedenis niet).
En wat voor sleutel is het?, Is deze aanwezig op de PC (sticker)?, Misschien nog een Windows 7 key?
Als de PC is geupgrade naar Windows 10 zijn normaal gesproken de activatiegegeven gekoppeld aan het moederbord en opgeslagen bij Microsoft.
Bij een nieuwe installatie wordt Windows hiermee automatisch weer geactiveerd.
Misschien een verkeerde Windows (Home/Pro) gekozen bij de herinstallatie?

Zelfde geldt ook voor de ander PC natuurlijk

Bij de samenstelling van de PC zou ik in ieder geval wel een SSD als bootschijf gebruiken.

• LankHoar
  • Nu online

LankHoar

Langharig tuig

Topicstarter
BrainCrash schreef op dinsdag 3 januari 2023 @ 13:01:
Als PC2 het nog doet, dan zou je vooraf kunnen checken of je op die PC een Windows Retail licentie hebt.... die kun je zonder problemen overzetten en activeren op een (compleet) andere PC.
(maar uiteraard wel op maar één PC tegelijkertijd geactiveerd)
Hoe te controleren: Open een command window, typ het commando

[...]

Je krijgt dan een pop-up met je windows versie en uitvoering.
(voor meer uitgebreide info: vervang -dli door -dlv )
Hier komt het volgende uit:
Naam: Windows(R), Core edition
Beschrijving: Windows(R) Operating System, RETAIL channel
Gedeeltelijke productcode: XXXXX
Licentiestatus: licentie
Gezien er retail staat, lijkt het me dat deze licentie dan herbruikbaar is? Hoe werkt dit met Windows 10, waar haal ik die licentiesleutel weg en hoe zet ik die dan op de andere PC? Ik heb dit W7 en daarvoor regelmatig gedaan, maar nog niet eerder met W10. Wat me bijstaat van de herinstallaties (op zelfde apparaat) is dat deze gebonden is aan je account, dus moet ik dan per se hetzelfde MS account gebruiken op de nieuw (samengestelde) PC?
The_Doman schreef op dinsdag 3 januari 2023 @ 13:31:
[...]

En wat voor sleutel is het?, Is deze aanwezig op de PC (sticker)?, Misschien nog een Windows 7 key?
Als de PC is geupgrade naar Windows 10 zijn normaal gesproken de activatiegegeven gekoppeld aan het moederbord en opgeslagen bij Microsoft.
Bij een nieuwe installatie wordt Windows hiermee automatisch weer geactiveerd.
Misschien een verkeerde Windows (Home/Pro) gekozen bij de herinstallatie?

Zelfde geldt ook voor de ander PC natuurlijk

Bij de samenstelling van de PC zou ik in ieder geval wel een SSD als bootschijf gebruiken.
PC 1 heeft geen sticker. Gezien ik W10 al opnieuw geïnstalleerd heb, denk ik ook niet dat ik kan achterhalen wat voor sleutel het was. Het was wel de juiste versie, dat heb ik bekeken voordat ik hem opnieuw installeerde.

[Voor 6% gewijzigd door LankHoar op 03-01-2023 14:36]

When life throws you a curve, lean into it and have faith! ~ Looking for a job in a fun IT company? Ask me about it!

• LankHoar
  • Nu online

LankHoar

Langharig tuig

Topicstarter
Even wat geprutst, maar ik heb de originele product key weten te recoveren uit de registry! Probeerde dit eerst via CMD en toen Powershell, en hoewel hij het commando wel uitvoerde, liet hij de product key gek genoeg niet zien (ja ik runde als admin).

Enfin, nu is het een kwestie van SSD en CPU overzetten, en dan kan ik dezelfde PC kast met mobo en voeding volgens mij blijven gebruiken (PC 1). Scheelt toch een stukje ruimte, dus mooi dat dit zo kan dan :)

• LankHoar
  • Nu online

LankHoar

Langharig tuig

Topicstarter
CPU en SSD overzetten is prima gegaan. De Windows activatie lukt echter niet. Wanneer ik de product key invoer blijft hij zeggen dat het geen geldige is en activatie dus niet lukt. De troubleshooter lost dat niet op. Heb een support ticket ingeschoten bij Microsoft, wellicht dat het te kort geleden is dat deze key gebruikt is op de vorige PC?

• SVMartin
  • Registratie: November 2005
  • Niet online
Misschien raar, maar voor wat muziek afspelen en een slideshow op oude hardware... Linux?

• LankHoar
  • Nu online

LankHoar

Langharig tuig

Topicstarter
SVMartin schreef op dinsdag 3 januari 2023 @ 23:32:
Misschien raar, maar voor wat muziek afspelen en een slideshow op oude hardware... Linux?
Daar heb ik helaas geen kaas van gegeten, en de mensen die er ook mee om moeten kunnen gaan ook niet.

• BrainCrash
LankHoar schreef op woensdag 4 januari 2023 @ 00:23:
[...]

Daar heb ik helaas geen kaas van gegeten, en de mensen die er ook mee om moeten kunnen gaan ook niet.
Mwoah, das tegenwoordig zelfs makkelijker dan een Android tablet voor de eerste keer instellen en bedienen, waar je nieuwe apps moet installeren enz.

Daar hoor je toch ook geen mens iets van zeggen?
“ohh.. ik heb geen kaas gegeten van tablets en iphones, dus daar ga ik maar niet aan beginnen” ?

Installeren van Linux is serieus makkelijker dan het installeren van een nieuwe Windows installatie! Geen gekloot met allerlei activatiecodes, dat irritante semi-dwingend gebruik van allerlei Microsoft accounts en andere cloud koppelingen (laat staan waar je allemaal omheen moet klikken als je dat niet wil gebruiken), meldingen dat je systeem te oud is, enz. (“Microsoft Rewards”, anyone?)

Zet een iso installatie image van Linux Mint (Cinnamon) op een USB stick, en installeer die op de PC. Gewoon vanaf USB opstarten en de stappen opvolgen.
Als je een Windows Serial uit de registry kan halen, dan is installeren van linux echt peanuts.

Ik heb mensen van 70+ jaar op Linux Mint overgezet, mensen in een metaalwerkplaats, mensen die werken bij een schoonmaakbedrijf, mensen die de PC alleen maar gebruiken voor wat internetten, of die er een complete eigen administratie op beheren… ze konden er allemaal vrijwel direct mee werken.
Als je met een Windows PC en een smartphone overweg kunt, dan kun je dat ook met Linux Mint.

Hier te downloaden:
https://linuxmint.com/download.php

-They say the User lives outside the Net, and inputs games for pleasure.... No one knows for sure... but I intend to find out!! .... REBOOT!!!!

• BrainCrash
LankHoar schreef op dinsdag 3 januari 2023 @ 20:17:
Even wat geprutst, maar ik heb de originele product key weten te recoveren uit de registry! Probeerde dit eerst via CMD en toen Powershell, en hoewel hij het commando wel uitvoerde, liet hij de product key gek genoeg niet zien (ja ik runde als admin).
De originele product key staat niet altijd in de registry… wel bij oudere windows versies (7-), maar bij alle nieuwere versies staat die opgeslagen in de UEFI firmware…
Daarom blijft die automatisch opgeslagen, ook bij een reinstall.
Het kan dat er in de registry zelfs een andere key staat dan in de UEFI… dat is dan bijv. een of andere default key in de registry
Er zijn meerdere gratis tooltjes om de windows keys in zowel de uefi als in de registry uit te lezen…

bijvoorbeeld:
https://www.nirsoft.net/utils/product_key_scanner.html
https://www.nirsoft.net/utils/product_cd_key_viewer.html

• S-te-fan
  • Registratie: Juni 2010
  • Laatst online: 07:15
Er zijn ook zat websites waar je een nieuwe Windows key kan vinden voor een paar euro.
Dit is wel een beetje in het grijze circuit.

Maar het functioneert gewoon goed :)

• LankHoar
  • Nu online

LankHoar

Langharig tuig

Topicstarter
BrainCrash schreef op woensdag 4 januari 2023 @ 00:51:
[...]

Mwoah, das tegenwoordig zelfs makkelijker dan een Android tablet voor de eerste keer instellen en bedienen, waar je nieuwe apps moet installeren enz.

Daar hoor je toch ook geen mens iets van zeggen?
“ohh.. ik heb geen kaas gegeten van tablets en iphones, dus daar ga ik maar niet aan beginnen” ?

Installeren van Linux is serieus makkelijker dan het installeren van een nieuwe Windows installatie! Geen gekloot met allerlei activatiecodes, dat irritante semi-dwingend gebruik van allerlei Microsoft accounts en andere cloud koppelingen (laat staan waar je allemaal omheen moet klikken als je dat niet wil gebruiken), meldingen dat je systeem te oud is, enz. (“Microsoft Rewards”, anyone?)

Zet een iso installatie image van Linux Mint (Cinnamon) op een USB stick, en installeer die op de PC. Gewoon vanaf USB opstarten en de stappen opvolgen.
Als je een Windows Serial uit de registry kan halen, dan is installeren van linux echt peanuts.

Ik heb mensen van 70+ jaar op Linux Mint overgezet, mensen in een metaalwerkplaats, mensen die werken bij een schoonmaakbedrijf, mensen die de PC alleen maar gebruiken voor wat internetten, of die er een complete eigen administratie op beheren… ze konden er allemaal vrijwel direct mee werken.
Als je met een Windows PC en een smartphone overweg kunt, dan kun je dat ook met Linux Mint.

Hier te downloaden:
https://linuxmint.com/download.php
Ik begrijp je punt wel, en toch deel ik dat standpunt niet helemaal. Het gaat niet enkel om installatie, maar ook om gebruik en onderhoud. Een jaar of 8 geleden heb ik voor mijn vrouw Ubuntu op haar destijds nieuwe Lenovo laptop gezet. Dit ging redelijk, hoewel ik de CD speler niet aan de praat kreeg. In de ~5 jaar dat er Ubuntu op haar laptop heeft gedraaid, zijn er regelmatig problemen geweest die ik niet heb kunnen oplossen. Sommige waren gewoon irritant, maar anderen vrij vervelend (regelmatig uitvallen Wi-Fi). Lang proberen vol te houden, ook juist omdat ze Ubuntu wel fijn vond werken verder. Maar uiteindelijk toch overstag gegaan en maar W10 er opgezet. Vanaf dat moment werkte alles weer soepel en moeiteloos. Ja, er zijn ook wel eens issues, maar die weet ik zelf goed op te lossen omdat ik daar de kennis en kunde voor in huis heb.

Met dit in het achterhoofd lijkt Linux me waarschijnlijk niet de beste keuze voor de club PC. Mocht het er straks op uitkomen dat er anders een nieuwe licentie gekocht moet worden, dan kan ik het nog voorstellen (ik ben niet de hoofdgebruiker, dus zo'n keuze moet wel draagvlak hebben). En dan hopen dat het goed gaat :)
BrainCrash schreef op woensdag 4 januari 2023 @ 01:08:
[...]

De originele product key staat niet altijd in de registry… wel bij oudere windows versies (7-), maar bij alle nieuwere versies staat die opgeslagen in de UEFI firmware…
Daarom blijft die automatisch opgeslagen, ook bij een reinstall.
Het kan dat er in de registry zelfs een andere key staat dan in de UEFI… dat is dan bijv. een of andere default key in de registry
Er zijn meerdere gratis tooltjes om de windows keys in zowel de uefi als in de registry uit te lezen…

bijvoorbeeld:
https://www.nirsoft.net/utils/product_key_scanner.html
https://www.nirsoft.net/utils/product_cd_key_viewer.html
Poeh, wat obscuur zeg! Wel bijzonder dat ze dit zo verborgen maken, dan zelfs in de registry niet eens de echte key staat die in gebruik is.. Geen idee wat daar de reden voor is, maar zeker verwarrend. Ik zou graag zo'n tooltje gebruiken, maar nadat ik gisteren de CPU's en SSD/HDD geswapt hebt, wil PC 2 (met die werkende W10 licentie) ineens niet meer opstarten. Had geen zin meer om heel lang te troubleshooten omdat het al laat was, maar het leek niet aan het RAM of GPU te liggen want heb die + CD speler en HDD even ontkoppeld, toch bleef de PC niet opstarten (meermalen spon de CPU fan kort op, en dan na een paar keer leek het wel te starten maar niets geen beeld of oplichtend toetsenbord bijvoorbeeld).
S-te-fan schreef op woensdag 4 januari 2023 @ 06:53:
Er zijn ook zat websites waar je een nieuwe Windows key kan vinden voor een paar euro.
Dit is wel een beetje in het grijze circuit.

Maar het functioneert gewoon goed :)
Een paar euro, of een paar tientjes? Het goedkoopste dat ik heb gezien was zo'n 4 tientjes namelijk. Grijs gebied klopt wel, maar ik heb er persoonlijk geen moeite mee om EOM licenties te gebruiken. Leuk dat MS besloten heeft dat die niet verkocht mogen worden, maar dat maakt het nog niet wettig of correct :+

• Sacul
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 08-02 15:10
LankHoar schreef op woensdag 4 januari 2023 @ 09:47:
Een paar euro, of een paar tientjes? Het goedkoopste dat ik heb gezien was zo'n 4 tientjes namelijk. Grijs gebied klopt wel, maar ik heb er persoonlijk geen moeite mee om EOM licenties te gebruiken. Leuk dat MS besloten heeft dat die niet verkocht mogen worden, maar dat maakt het nog niet wettig of correct :+
Check dit anders even:

https://nl.hardware.info/...uro-hoe-kan-dat-a-mag-dat

• BrainCrash
[...]
Ik begrijp je punt wel, en toch deel ik dat standpunt niet helemaal. Het gaat niet enkel om installatie, maar ook om gebruik en onderhoud. Een jaar of 8 geleden
Ja heej zeg!
Je bent het *nu* niet eens vanwege je ervaringen van 8 jaar geleden, met ook nog een andere linux versie dan die ik noemde ??? Dat telt niet meer.

Ik heb het toch niet voor niks over tegenwoordig..!
We zijn inmiddels vele main releases, en nog veel meer subreleases verder!
De vooruitgang in Linux is harder gegaan dan die van Windows.
Dat is hetzelfde als zeggen dat je Windows 10 niks vind vanwege je ervaringen met Windows Millenium Edition uit 2002. :o
Of dat je Maps navigatie op je Google telefoon maar niks vind vanwege je ervaringen met TomTom op een Nokia N95. (ok, ok, dat is wellicht ietsje overdreven.. maar you get the point.)

Je kunt overigens met de Linux installatie USB stick ook het OS gewoon live vanaf USB runnen, gewoon om te testen of dingen uit te proberen... Doet dan niks met je eventuele bestaande installatie op de PC.

Qua onderhoud: de support op Windows 10 eindigt ook al over ruim 2,5 jaar. En die oude PC's kunnen geen Windows 11 draaien, dus dan zul je toch al weer aan de slag moeten met iets anders.

• BrainCrash
[...]
maar nadat ik gisteren de CPU's en SSD/HDD geswapt hebt, wil PC 2 (met die werkende W10 licentie) ineens niet meer opstarten.
Dus in de PC die nu niet meer wil opstarten heb je de i5-2310 vervangen voor de i3-3220 ?

Die i3 is van een nieuwere generatie CPU's...
Weet je zeker dat dat moederbord daarmee overweg kon?
Is dat moederbord in PC2 voorzien van een voldoende up-to-date BIOS waarbij die overweg kan met die nieuwere CPU's ? (dus naderhand ooit de BIOS hiervoor geupdate?)

• LankHoar
  • Nu online

LankHoar

Langharig tuig

Topicstarter
BrainCrash schreef op woensdag 4 januari 2023 @ 19:16:
[...]

Ja heej zeg!
Je bent het *nu* niet eens vanwege je ervaringen van 8 jaar geleden, met ook nog een andere linux versie dan die ik noemde ??? Dat telt niet meer.

Ik heb het toch niet voor niks over tegenwoordig..!
We zijn inmiddels vele main releases, en nog veel meer subreleases verder!
De vooruitgang in Linux is harder gegaan dan die van Windows.
Dat is hetzelfde als zeggen dat je Windows 10 niks vind vanwege je ervaringen met Windows Millenium Edition uit 2002. :o
Of dat je Maps navigatie op je Google telefoon maar niks vind vanwege je ervaringen met TomTom op een Nokia N95. (ok, ok, dat is wellicht ietsje overdreven.. maar you get the point.)

Je kunt overigens met de Linux installatie USB stick ook het OS gewoon live vanaf USB runnen, gewoon om te testen of dingen uit te proberen... Doet dan niks met je eventuele bestaande installatie op de PC.

Qua onderhoud: de support op Windows 10 eindigt ook al over ruim 2,5 jaar. En die oude PC's kunnen geen Windows 11 draaien, dus dan zul je toch al weer aan de slag moeten met iets anders.
Je hebt wel een punt hoor. Maar destijds ben ik ook overgehaald door enthousiastelingen die riepen dat het tegenwoordig allemaal goed vertoeven is, en in de praktijk bleek dat toen toch tegen te vallen. Vandaar mijn skeptische insteek :+

Morgen hebben we een vergadering en kan het dan wel even in de groep gooien. Je hebt ook wel een punt van 2,5 jaar support voor W10.
BrainCrash schreef op woensdag 4 januari 2023 @ 19:20:
[...]

Dus in de PC die nu niet meer wil opstarten heb je de i5-2310 vervangen voor de i3-3220 ?

Die i3 is van een nieuwere generatie CPU's...
Weet je zeker dat dat moederbord daarmee overweg kon?
Is dat moederbord in PC2 voorzien van een voldoende up-to-date BIOS waarbij die overweg kan met die nieuwere CPU's ? (dus naderhand ooit de BIOS hiervoor geupdate?)
Goed punt, chips daar heb ik niet over nagedacht. Die BIOS is grootkans nooit van een update voorzien. Is er nog een manier om dat te doen zonder de CPU's weer te switchen? Ik heb precies mijn koelpasta opgemaakt, en kan ze dus niet even 1-2-3 zo weer wisselen.

[Voor 3% gewijzigd door LankHoar op 04-01-2023 21:38]

• LankHoar
  • Nu online

LankHoar

Langharig tuig

Topicstarter
Nog geen euro voor een product key, dat is wel bizar zeg!

• SVMartin
  • Registratie: November 2005
  • Niet online
Ik ben waarschijnlijk ook gekleurd, gebruik als sinds eind jaren 90 prive enkel Linux en heb veel distributies gebruikt.

Mijn ervaring is ook dat het nu veel beter is. Geen gedoe meer met wifi drivers compilen en firmware extracten, hoogstens een vinkje dat je closed binaries ok vind.

Let wel op: grote invloed heeft je keuze voor de distributie (kies je er een om te tweaken zoals arch, of ready to use Ubuntu), draai je stabiele of test versies, en gebruik je de standaard set applicaties, of ga je allerlei repositories erbij halen?

Met de functies die jij nodig hebt zou ik voor een lts versie van Ubuntu gaan, of zelfs Debian kiezen. Maar het is alweer een tijd terug dat ik Mint heb geprobeerd, wellicht is dat ook een uitstekende keus.

• The_Doman
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 10:31
Goed punt, chips daar heb ik niet over nagedacht. Die BIOS is groot kans nooit van een update voorzien. Is er nog een manier om dat te doen zonder de CPU's weer te switchen? Ik heb precies mijn koelpasta opgemaakt, en kan ze dus niet even 1-2-3 zo weer wisselen.
Volgens de specs is deze wel compatible met je moederbord van PC1?
Maar het zijn ook oudere PC's en onderdelen dus het kan weer van alles zijn natuurlijk.
Zo kaal mogelijk opstarten, CMOS reset, RAM herplaatsen, eventuele beep fout codes?
Als laatste optie CPU toch maar weer terugplaatsen natuurlijk, als er nog wat koelpasta aanwezig is kan dat nog prima, kan je later eventueel nog extra aanbrengen indien nodig.
Even wat geprutst, maar ik heb de originele product key weten te recoveren uit de registry!
Heb je niet de generieke Windows installatie keys uitgelezen?
Want er was toch opnieuw geïnstalleerd?
Misschien toch wel met de verkeerde versie waardoor er geen automatische heractivatie was.
Maar het is allemaal wat onoverzichtelijk zo natuurlijk.
Ook zonder activatie werkt Windows 10/11 gewoon zonder veel restricties dus dat heeft geen hoge prioriteit om direct te fixen.
de support op Windows 10 eindigt ook al over ruim 2,5 jaar. En die oude PC's kunnen geen Windows 11 draaien, dus dan zul je toch al weer aan de slag moeten met iets anders.
Windows 11 zal ook wel werken, alleen zonder officiële ondersteuning natuurlijk.
En zoals gezegd het zijn maar oude PC's en Windows 10 kan nog wel even mee totdat er verdere ontwikkelingen zijn?
Ik denk ook niet dat ze op de club zitten te wachten om met Linux aan de gang te gaan?

• LankHoar
  • Nu online

LankHoar

Langharig tuig

Topicstarter
@SVMartin in ons geval moet het zo simpel en probleemloos mogelijk draaien, dus zo kaal mogelijk, en zeker geen test versies e.d. Dat is, als Linux al als optie gezien word :)
The_Doman schreef op donderdag 5 januari 2023 @ 00:09:
[...]

Volgens de specs is deze wel compatible met je moederbord van PC1?
Maar het zijn ook oudere PC's en onderdelen dus het kan weer van alles zijn natuurlijk.
Zo kaal mogelijk opstarten, CMOS reset, RAM herplaatsen, eventuele beep fout codes?
Als laatste optie CPU toch maar weer terugplaatsen natuurlijk, als er nog wat koelpasta aanwezig is kan dat nog prima, kan je later eventueel nog extra aanbrengen indien nodig.
Het is de CPU die oorspronkelijk in PC 1 zat, die nu in PC 2 zit. Welk moederbord daar inzit weet ik niet precies, want het is een Dell PC en wat er met speccy naar boven kwam kon ik niet in de PW vinden :X

Ik heb het opgestart met alleen de basics, en herplaatste RAM, maar dan blijft hij kort meermalen zijn CPU fan opspinnen, om vervolgens ogenschijnlijk te starten maar dat er geen beeld of contact met toetsenbord/muis gemaakt word (toetsenbord licht niet op).
[...]

Heb je niet de generieke Windows installatie keys uitgelezen?
Want er was toch opnieuw geïnstalleerd?
Misschien toch wel met de verkeerde versie waardoor er geen automatische heractivatie was.
Maar het is allemaal wat onoverzichtelijk zo natuurlijk.
Ook zonder activatie werkt Windows 10/11 gewoon zonder veel restricties dus dat heeft geen hoge prioriteit om direct te fixen.
Ik weet zeker dat ik de juiste versie heb gekozen, daar heb ik bewust op gelet. En je hebt gelijk hoor qua restricties, ik had kort na Windows installatie in principe alles al klaar behalve de Windows instellingen, want die kun je niet aanpassen.
[...]

Windows 11 zal ook wel werken, alleen zonder officiële ondersteuning natuurlijk.
En zoals gezegd het zijn maar oude PC's en Windows 10 kan nog wel even mee totdat er verdere ontwikkelingen zijn?
Ik denk ook niet dat ze op de club zitten te wachten om met Linux aan de gang te gaan?
Nee ik denk het niet. Vanavond hebben we vergadering dus zal wel een balletje opgooien. Of ik knal er gewoon een key in van een paar euro en dan zijn we in ieder geval weer 2,5 jaar verder voor dit een vraagstuk is :)

Pagina: 1

Tweakers maakt gebruik van cookies

Tweakers plaatst functionele en analytische cookies voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Deze cookies zijn noodzakelijk. Om op Tweakers relevantere advertenties te tonen en om ingesloten content van derden te tonen (bijvoorbeeld video's), vragen we je toestemming. Via ingesloten content kunnen derde partijen diensten leveren en verbeteren, bezoekersstatistieken bijhouden, gepersonaliseerde content tonen, gerichte advertenties tonen en gebruikersprofielen opbouwen. Hiervoor worden apparaatgegevens, IP-adres, geolocatie en surfgedrag vastgelegd.

Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Sluiten

Toestemming beheren

Hieronder kun je per doeleinde of partij toestemming geven of intrekken. Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Functioneel en analytisch

Deze cookies zijn noodzakelijk voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie. Meer details

janee

Relevantere advertenties

Dit beperkt het aantal keer dat dezelfde advertentie getoond wordt (frequency capping) en maakt het mogelijk om binnen Tweakers contextuele advertenties te tonen op basis van pagina's die je hebt bezocht. Meer details

Tweakers genereert een willekeurige unieke code als identifier. Deze data wordt niet gedeeld met adverteerders of andere derde partijen en je kunt niet buiten Tweakers gevolgd worden. Indien je bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je account. Indien je niet bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je sessie die maximaal 4 maanden actief blijft. Je kunt deze toestemming te allen tijde intrekken.

Ingesloten content van derden

Deze cookies kunnen door derde partijen geplaatst worden via ingesloten content. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie over de verwerkingsdoeleinden. Meer details

janee