Toon posts:

Leuke fanbus uitdaging...

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Hoi, zoals in een andere thread te lezen ga ik een fanbus maken. Met 6 fans, 6 wisselschakelaars en 6 duo-leds.
Afbeeldingslocatie: http://members.chello.nl/~h.vleeshouwers/danimg/fanbusv1.0_schema.jpg

Het is de bedoeling dat de fan uit kan (middelste stand schakelaar) op 12 V kan draaien en op 7 V (12-5)
Als de FAN op 12V draait moet de rode LED branden en als hij op 7V draait dan moet de groene LED branden. Dit wordt geregeld door de Op-Amp.
Nu is het probleem:
Als de fan op 12V draait of uit is, de rode led blijft barnden omdat de op-amp het signaal vergelijkt met de 2.5V op de andere ingang. Hierdoor blijft de uitgang laag en het schemaatje daarachter zorgt dat de rode led blijft branden...
hoe is dit op te lossen?

{het makkelijkste is een relais tussen de fan en de schakelaar; die dan bij R2 het signaal onderbreekt als er geen stroom loopt... maar dit is niet technisch....

Wie weet de oplossing???

Verwijderd

misschien met een diode tussen <d2> en <0v>??? weet niet ook maar een gokje hoor

Verwijderd

Topicstarter
Op donderdag 30 augustus 2001 15:11 schreef double_j_wicked het volgende:
misschien met een diode tussen <d2> en <0v>??? weet niet ook maar een gokje hoor
Verklaar je nader???

Verwijderd

Topicstarter
Weet nou niemand een oplossing?? >:)

• Raafz0r
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 17-02 21:21
Op donderdag 30 augustus 2001 14:55 schreef daNpy het volgende:
Het is de bedoeling dat de fan uit kan (middelste stand schakelaar) op 12 V kan draaien en op 7 V (12-5)
Als de FAN op 12V draait moet de rode LED branden en als hij op 7V draait dan moet de groene LED branden. Dit wordt geregeld door de Op-Amp.
Nu is het probleem:
Als de fan op 12V draait of uit is, de rode led blijft barnden omdat de op-amp het signaal vergelijkt met de 2.5V op de andere ingang. Hierdoor blijft de uitgang laag en het schemaatje daarachter zorgt dat de rode led blijft branden...
hoe is dit op te lossen?
Ehm, Kun je niet beter een Dual LED met drie pootjes nemen? Daar gaat dan op 1 kant 2,5V (of zoiets) en op de andere 12V, dus dat is heel makkelijk te maken.

Met dank aan Cliffe's Fanbus:

Een mooi uitgebreide tutorial

Afbeeldingslocatie: http://www.fanbus.com/thelab/BayBusAug01/pictures/schematic_full.jpg

• Twynn
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 16:54
Uhm.. Ik was effe wat aan het bedenken.. (Elektronica kennis gaat alweer grotendeels verdwenen merk ik!)

Maar als je tussen de opamp en R2, of tussen R2 en de led nou es een transistor zet (gewoon simpel dingetje dat als schakelaar werkt!), en daarover heen anti-parallel een diode (anders gaat een led niet meer werken!).

Vervolgens zet je na de schakelaars, dus in het schema parallel met de fans een spanningsdeler (2 weerstanden in serie, met een aftakking in het midden), en stuurt hiermee de transistor aan?

Zodra er stroom loopt (dat is wanneer de schakelaar gesloten is) zal de transistor open gaan, dus je ledje gaat branden. Zet je de schakelaar open, dan loopt er geen stroom, dus ledje zal uitblijven!

• lvh
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 02-11-2022

lvh

[zeikmodus]
Is baybus, niet fanbus.
Sorry maar ik wou dit even rechtzetten.
Fanbus is gewoon een beetje hetzelfde als een kroonsteentje: je kan er errug gemakkelijk je fans op aansluiten zodat je niet moet knoeien met je molexen enzow.
[/zeikmodus]

edit:
als ik niet geedit had zat ik altijd in zeikmodus :)

• LauPro
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 17:10

LauPro

Prof Mierenneuke®

Ik snap het probleem niet helemaal maar kon je niet gewoon een potmeter nemen ofzo en dat je die dan opdraait? Stel:

12v FAN?

12 x 50 = 600 Ohm, ok potmeter moet dus 600 Ohm zijn

Wil je 6 leds? (2 groen, 2 orange en 2 rode) dan heb je voor:

LED 1 met 0 Ohm weerstand (geen
LED 2 met 100 Ohm weerstand
..
LED 6 met 500 Ohm weerstand

mmm, ik zit nu is te denken dat dit niet kan, ehh nouja misschien was die potmeter nog niet zo'n gek idee?

Inkoopacties - HENK terug! - Megabit
It is a war here, so be a general!

Verwijderd

bijna het zelfde als blauwe ledjes in je nokia
stuur dat plaatje even naar mij toe
dan kijk ik mijn werk wel even

Verwijderd

Waarom niet wat digitale logica? een setje Nands?

• Xandrios
  • Registratie: Februari 2001
  • Nu online
wat dacht je om dubbele schakelaars te gebruiken :)

hoef je helemaal nietmeer met elecronica te kloten :)

dan stuur je gewoon met het 2e schakelsignaal je leds aan :)

ps. dubbele draaischakelaars zijn niet duurder dan elkele hoor :)

Verwijderd

Topicstarter
Op donderdag 30 augustus 2001 17:21 schreef Twynn het volgende:
Uhm.. Ik was effe wat aan het bedenken.. (Elektronica kennis gaat alweer grotendeels verdwenen merk ik!)

Maar als je tussen de opamp en R2, of tussen R2 en de led nou es een transistor zet (gewoon simpel dingetje dat als schakelaar werkt!), en daarover heen anti-parallel een diode (anders gaat een led niet meer werken!).

Vervolgens zet je na de schakelaars, dus in het schema parallel met de fans een spanningsdeler (2 weerstanden in serie, met een aftakking in het midden), en stuurt hiermee de transistor aan?

Zodra er stroom loopt (dat is wanneer de schakelaar gesloten is) zal de transistor open gaan, dus je ledje gaat branden. Zet je de schakelaar open, dan loopt er geen stroom, dus ledje zal uitblijven!
Slim uitgedacht, maar de stroom zal dan door de fan via 1 weerstand van de spanningsdeler en de basis van de tor naar de emitter lopen.. dus brandt er altijd iets..

Of als ik eht niet goed begrijp, teken het even aub! z gedaan....

thx

Verwijderd

Wat vindt je van het idee om 3-state logica te gebruiken?
Twee three-state buffers waarbij de uitgangen met elkaar verbonden zijn met een LED en voorschakelweerstand ertussen.
en dan darlingtontransistoren via spanningsniveaus laten werken om de juiste digitale code door te sturen.

Ik zie alleen zo een stabiele uitweg, en (misschien) eenvoudig...
Ik wil je wel helpen met dit uit te werken als je dit niet té omslachtig vindt :)

• AcouSE
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 06-05 09:24

AcouSE

Swedish Chef

Op donderdag 30 augustus 2001 14:55 schreef daNpy o.a. het volgende:
[afbeelding]
[...]
Nu is het probleem:
hoe is dit op te lossen?
Wie weet de oplossing???
Helaas, helaas, dit schema is niet eenvoudig aanpasbaar...
Het probleem zit 'em in de comparator (opamp-circuit). Die kent maar twee mogelijkheden (Vuit=Vvoeding+ of Vvoeding-) Dit komt door de (oneindig) hoge versterkingsfactor van min 10000. (Vuit=(Verschil tussen in+ en in-)*Versterkingsfactor).

Ik zal is ff nadenken over een oplossing... (m'n baas komt eraan, ik moet aan het werk...)

Verwijderd

Topicstarter
Op donderdag 30 augustus 2001 22:56 schreef D-dayzz het volgende:
Wat vindt je van het idee om 3-state logica te gebruiken?
Twee three-state buffers waarbij de uitgangen met elkaar verbonden zijn met een LED en voorschakelweerstand ertussen.
en dan darlingtontransistoren via spanningsniveaus laten werken om de juiste digitale code door te sturen.

Ik zie alleen zo een stabiele uitweg, en (misschien) eenvoudig...
Ik wil je wel helpen met dit uit te werken als je dit niet té omslachtig vindt :)
Idd, mn pa en ik zaten daar ook al aan te denken. Ik moet dat nog ff uitzoeken! Maar ik moet eerst mee boodschappen doen met 's ma :o en mn uitlaat van mn brommer fixen >:) >:)
en vanmiddag ga ik naar mn vriendin ;)
dus...
ik kijk nog wel :)
Pagina: 1