Vraag

• SoundHound0172
  • Registratie: September 2010
  • Laatst online: 19-01 10:40
Hallo iedereen, sorry als ik dit het verkeerde onderwerp zet.

Ik zit met het volgende:

Tijdje terug heb ik een werkende 2de hands Gigabyte videokaart gekocht inclusief factuur en fabrieksgarantie.
Na een korte tijd deze kaart gebruikt te hebben is deze defect gegaan. Er zijn nu vierkante blokjes, (artifacts) te zien op het scherm, deze videokaart is normaal gebruikt en niet overgeklokt geweest.

Ik heb alle bedenkbare testen gedaan: Herinstallatie drivers d.m.v. DDU, andere PC, scherm, kabel zelfs nieuwe Windows installatie. Dit allemaal zonder positief resultaat. Dit doet mijn vermoeden bevestigen op een hardware defect, mogelijk een probleem in het VRAM o.i.d.

Mijn eerste gedachte was deze videokaart te retourneren naar Amazon, maar die gaven mij aan dat de alleen het Amazon account waarmee de videokaart is gekocht deze kan retourneren. Ik heb zelf geen contact meer met de verkoper en wat mij betreft hebben wij ook geen zaken meer met elkaar. ik voel er ook niks voor het de reparatie via een vreemde, of tussen station te laten lopen.

Vervolgens heb ik geprobeerd een RMA aan te melden bij Gigabyte, echter zij verwijzen mij naar de reseller die de videokaart heeft verkocht. (zie mijn eerste poging). |:(

Kortom ik loop nu een beetje vast, mijn inziens valt de garantie op de hardware zelf en niet op de persoon. In het uiterste geval moet ik contact opnemen met de persoon waarvan ik deze kaart gekocht heb, alleen ben ik ook dan ook afhankelijk van zijn medewerking en bereidwilligheid.

Heeft iemand hier ervaring mee, of weet iemand hoe dit juridisch zit?

Alvast bedankt, reacties worden gewaardeerd. :)

Alle reacties

• Icephase
  • Registratie: Mei 2008
  • Laatst online: 05-02 10:36

Icephase

Alle generalisaties zijn FOUT!

SoundHound0172 schreef op dinsdag 3 januari 2023 @ 12:11:
Hallo iedereen, sorry als ik dit het verkeerde onderwerp zet.

Ik zit met het volgende:

Tijdje terug heb ik een werkende 2de hands Gigabyte videokaart gekocht inclusief factuur en fabrieksgarantie.
Na een korte tijd deze kaart gebruikt te hebben is deze defect gegaan. Er zijn nu vierkante blokjes, (artifacts) te zien op het scherm, deze videokaart is normaal gebruikt en niet overgeklokt geweest.

Ik heb alle bedenkbare testen gedaan: Herinstallatie drivers d.m.v. DDU, andere PC, scherm, kabel zelfs nieuwe Windows installatie. Dit allemaal zonder positief resultaat. Dit doet mijn vermoeden bevestigen op een hardware defect, mogelijk een probleem in het VRAM o.i.d.

Mijn eerste gedachte was deze videokaart te retourneren naar Amazon, maar die gaven mij aan dat de alleen het Amazon account waarmee de videokaart is gekocht deze kan retourneren. Ik heb zelf geen contact meer met de verkoper en wat mij betreft hebben wij ook geen zaken meer met elkaar. ik voel er ook niks voor het de reparatie via een vreemde, of tussen station te laten lopen.

Vervolgens heb ik geprobeerd een RMA aan te melden bij Gigabyte, echter zij verwijzen mij naar de reseller die de videokaart heeft verkocht. (zie mijn eerste poging). |:(

Kortom ik loop nu een beetje vast, mijn inziens valt de garantie op de hardware zelf en niet op de persoon. In het uiterste geval moet ik contact opnemen met de persoon waarvan ik deze kaart gekocht heb, alleen ben ik ook dan ook afhankelijk van zijn medewerking en bereidwilligheid.

Heeft iemand hier ervaring mee, of weet iemand hoe dit juridisch zit?

Alvast bedankt, reacties worden gewaardeerd. :)
Geen ervaring mee, maar ik weet wel dat in juridische zin 'garantie' en 'non-conformiteit' 2 verschillende dingen zijn. Wettelijk gezien heb je geen recht op garantie, wel dat een product een bepaalde tijd 'conform de redelijke verwachtingen' blijft werken.
Dat Gigabyte en Amazon nu geen garantieclaim honoreren, is omdat ze wettelijk m.b.t. garantie dus niets aan jou verplicht zijn want ze hebben met jou geen overeenkomst. Wel zijn ze gehouden aan het non-conformiteitsbeginsel, maar daarbij speelt gebruik en ouderdom van het product ook mee. Ik neem ook aan dat de videokaart ouder is dan 6 maanden, dus dan zul jij mogen aantonen dat het product non-conform is en dat het defect niet is veroorzaakt door verkeerd gebruik.

• Markozv
  • Registratie: December 2017
  • Nu online
https://www.rijksoverheid...gaat%20dan%20het%20andere.

En ja ook bij een 2de hands product heb je recht op fabrieksgarantie, de leverancier levert een product en dit moet voldoen aan bepaalde richtlijnen en levensduur, valt dit niet binnen dat termijn maakt niet uit wie de koper / verkoper is heb jij recht op garantie.

Je kunt een juridisch opgemaakt formulier opsturen naar zowel Gigabyte 9 van de 10 keer gaan ze dan alsnog akkoord om jou te helpen.

• Thomg
  • Nu online

Thomg

Aww yiss

Waarom neem je niet gewoon contact op met de verkoper?
Het enige wat hij hoeft te doen is een garantie claim aan te vragen en informatie naar je doorspelen.

Enige echte risico dat je hier loopt is dat de originele verkoper de vervanging vervolgens verduistert (of je gewoon negeert I guess), dat is het risico dat je loopt met een 2ehands product helaas.

• SoundHound0172
Icephase schreef op dinsdag 3 januari 2023 @ 12:17:
[...]

Geen ervaring mee, maar ik weet wel dat in juridische zin 'garantie' en 'non-conformiteit' 2 verschillende dingen zijn. Wettelijk gezien heb je geen recht op garantie, wel dat een product een bepaalde tijd 'conform de redelijke verwachtingen' blijft werken.
Dat Gigabyte en Amazon nu geen garantieclaim honoreren, is omdat ze wettelijk m.b.t. garantie dus niets aan jou verplicht zijn want ze hebben met jou geen overeenkomst. Wel zijn ze gehouden aan het non-conformiteitsbeginsel, maar daarbij speelt gebruik en ouderdom van het product ook mee. Ik neem ook aan dat de videokaart ouder is dan 6 maanden, dus dan zul jij mogen aantonen dat het product non-conform is en dat het defect niet is veroorzaakt door verkeerd gebruik.
Dank je voor je bericht de kaart is een jaar oud en heeft destijds 1.600,- gekost. iedereen zijn gevoel zegt hopelijk wel dat zo een kaart van dit bedrag wel langer dan een jaar mag meegaan.

Alleen een het vast stellen van een "bepaald termijn" is natuurlijk lastig te bepalen en hoe doe je dat überhaupt?

• SoundHound0172
Markozv schreef op dinsdag 3 januari 2023 @ 12:21:
https://www.rijksoverheid...gaat%20dan%20het%20andere.

En ja ook bij een 2de hands product heb je recht op fabrieksgarantie, de leverancier levert een product en dit moet voldoen aan bepaalde richtlijnen en levensduur, valt dit niet binnen dat termijn maakt niet uit wie de koper / verkoper is heb jij recht op garantie.

Je kunt een juridisch opgemaakt formulier opsturen naar zowel Gigabyte 9 van de 10 keer gaan ze dan alsnog akkoord om jou te helpen.
Thanks, interessant stukje, ik ga eens onderzoeken

[Voor 18% gewijzigd door SoundHound0172 op 03-01-2023 14:56]

• DaWizza
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 06:35
SoundHound0172 schreef op dinsdag 3 januari 2023 @ 14:54:
[...]

Thanks, interessant stukje, tot ik onderstaande las:

"Als er iets mis is met een product binnen 6 maanden na aankoop, moet de verkoper bewijzen dat dit uw schuld is. Bijvoorbeeld door aan te tonen dat u het product niet goed heeft gebruikt.

Gaat het product na 6 maanden of langer kapot? Dan moet u bewijzen dat dit niet uw schuld is en dat het aan het product ligt."
Niet teveel nadenken voor de fabrikant/leverancier ;)

Je hebt waarschijnlijk al bij ze gemeld dat je kaart defect is, dat ie niet overgeklokt is en dat je er geen vreemde dingen mee hebt gedaan. Dat is bewijs genoeg.

Het ligt eraan waar je het op wilt gooien: garantieclaim of non-conformiteit. Beide wegen hebben een ander pad en/of uitkomst.
Pagina: 1

Tweakers maakt gebruik van cookies

Tweakers plaatst functionele en analytische cookies voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Deze cookies zijn noodzakelijk. Om op Tweakers relevantere advertenties te tonen en om ingesloten content van derden te tonen (bijvoorbeeld video's), vragen we je toestemming. Via ingesloten content kunnen derde partijen diensten leveren en verbeteren, bezoekersstatistieken bijhouden, gepersonaliseerde content tonen, gerichte advertenties tonen en gebruikersprofielen opbouwen. Hiervoor worden apparaatgegevens, IP-adres, geolocatie en surfgedrag vastgelegd.

Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Sluiten

Toestemming beheren

Hieronder kun je per doeleinde of partij toestemming geven of intrekken. Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Functioneel en analytisch

Deze cookies zijn noodzakelijk voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie. Meer details

janee

Relevantere advertenties

Dit beperkt het aantal keer dat dezelfde advertentie getoond wordt (frequency capping) en maakt het mogelijk om binnen Tweakers contextuele advertenties te tonen op basis van pagina's die je hebt bezocht. Meer details

Tweakers genereert een willekeurige unieke code als identifier. Deze data wordt niet gedeeld met adverteerders of andere derde partijen en je kunt niet buiten Tweakers gevolgd worden. Indien je bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je account. Indien je niet bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je sessie die maximaal 4 maanden actief blijft. Je kunt deze toestemming te allen tijde intrekken.

Ingesloten content van derden

Deze cookies kunnen door derde partijen geplaatst worden via ingesloten content. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie over de verwerkingsdoeleinden. Meer details

janee