Jaren 30 huis dubbel glas vervangen door HR++?

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• K.123
  • Registratie: September 2013
  • Laatst online: 17-12-2024
Ik heb een huis uit 1934 met de volgende kenmerken:

- Woonoppervlak 120m3
- Gasverbruik 1800m3 per jaar
- Woonkamer 4m breed, 13 meter diep
- Zoldervloer geïsoleerd
- Spouwmuren (niet geïsoleerd, kan ook niet vanwege leeftijd woning en buitenkant is gestuct en geverfd)
- Vanaf eind deze maand wordt een full electric warmtepomp geïnstalleerd (dus gasloos)
- Vloerverwarming en LTV jaga radiatoren
- Dubbelglas (ouder dan 2000, weet het jaartal niet precies)

Nu zou ik graag willen weten of het zinvol is om het dubbel glas in de woonkamer beneden te laten vervangen door HR++ glas. Ik wil met name weten of deze investering zich terug verdient (dus energie bespaart) of dat het alleen maar het comfort gevoel vergroot.

Ik vraag dit omdat de muren niet geïsoleerd zijn (en dat kan ook niet omdat ik dan vochtproblemen verwacht) en het raamoppervlak veel minder groot is dan het oppervlak van de muren.

De ramen zijn niet lek en de kozijnen (hout) zijn nog goed. Dat zal allemaal opnieuw geschilderd moeten worden nadat de ramen vervangen zijn (dat kan ik zelf wel doen maar kost tijd)

Graag jullie advies / ervaringen _/-\o_

Alle reacties

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Panzer_V
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 13-05 16:40
Ik vind je gasverbruik nogal hoog.

Heb zelf een woning uit 34 met 200m2 woonoppervlakte. Beneden nog de helft enkel glas (grote raampartijen) de rest een mix van HR++ en dubbelglas.

Mijn gasverbruik is 1500m3 per jaar.

Bespaart HR++ glas t.o.v. dubbelglas uit de vorige eeuw, ja! Ik zou het gewoon doen. Want zo te lezen is jouw woning behoorlijk "lek". (of je zet de thermostaat op 21....dat zou ook kunnen ;) ).

Ik doe wat ik kan, zodoende blijft er veel liggen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MSXBas
  • Registratie: Mei 2022
  • Laatst online: 01-05 14:12
heeft de woonkamer beneden wel vloerisolatie?

iets over glas en besparingen:
https://www.milieucentraa...glas-hr-glas-triple-glas/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tazzios
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 20:59

Tazzios

..

Om een idee te geven, (fouten en variatie onder voorbehoud)

Maximale isolatie waarde (U-waarde)Licht- transmissieZontoetredings- factorLicht- reflectieRC-Waarde
Enkel glas5,8 W/m2.K)88%84%8%0,17
dubbelglas 4-6-43,3 W/m2.K)81%77%14%0,29
Dubbelglas 4-12-42,8 W/m2.K)81%77%14%0,35
HR++1,1 W/m2.K)79%64%12%0,9
HR++ Zonwerend1,1 W/m2.K)71%42%12%0,9
HR+++0,8 W/m2.K)?55%?1,25

Laatste kolom heb ik toegevoegd zodat mensen een beter idee krijgen hoe slecht glas isoleert ten opzichte van een gevel.

HR++ isoleert 3 keer zo goed. wat betreft comfort heb je dan veel minder kou val van je ramen.

[ Voor 3% gewijzigd door Tazzios op 03-01-2023 12:34 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ericplan
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 22:08

ericplan

5180 Wp PV

Vrijwel altijd staat er in de spouw van het glas een code en vaak ook een jaartal. De moeite waard om even te zoeken.

A'dam PVOutput

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ThinkPad
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 21:44
Heb je al eens offertes opgevraagd wat vervanging zou kosten? Ik vond het een jaar of 5 geleden best wel meevallen wat het kostte om oude dubbelglas (1998) eruit te laten halen en HR++ erin. De neuslatten e.d. werden in de grondverf afgeleverd, aflakken heb ik toen zelf gedaan. De ruiten vervangen zou je (afhankelijk van hoe handig je bent) ook zelf kunnen doen, echt heel moeilijk is het ook weer niet namelijk. Glas gewoon via de glashandel/online in de juiste maat bestellen. Zie ook YouTube voor how-to.

Besparing weet ik niet, heb het gedaan vrij kort nadat we er kwamen wonen. Comfort zeker beter, veel minder koudeval. Een ruit voelt nu binnenshuis 'lauw' aan bij vorst buiten en niet koud zoals met de oude ruiten.

Je ziet toch vaak wel dat na een jaar of 20 de werking van dubbelglas hard achteruit gaat. Vaak in een woning meerdere ruiten met die leeftijd die dan lek raken. Condens komt ertussen en isolerende werking grotendeels weg. Nu met HR++ heb ik in de winter het ijs op de buitenkant staan, isoleert dus top.

[ Voor 35% gewijzigd door ThinkPad op 03-01-2023 12:41 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• natural colour
  • Registratie: April 2022
  • Laatst online: 13-05 20:06
Om hoeveel m² glas gaat het?
Stel dat er aan de voor en achterkant van de woning totaal 4 tal ramen zitten van á 1.5m² dan zal je het verschil tussen oud en Hr+++ in de energie jaarrekening praktisch niet terug vinden, de rest (muren/ tocht/ dak) verliest vele malen meer energie.

20x JA Solar 6.9KW; Fronius Symo 7.0; Panasonic 7H Mono; Atlantic Explorer V4; https://www.astrobin.com/users/naturalcolor/

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Theo
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 20:13

Theo

moederbord

Het vervangen van glas zal best een besparing opleveren, al is het de vraag of je dit echt hard gaat merken.

Stel je hebt echt oud dubbel glas, dat laat zo'n 3 watt per vierkante meter per graadverschil (tussen binnen en buiten) door. En stel je vervangt dit voor heel goed HR++ glas dat maar 1 W/K.m2 doorlaat. Dan is de besparing dus 2 W/K.m2. Ofwel (2*24=) 48 Wh per dag per graad verfschil tussen binnen en buiten, ofwel 48 Wh per graaddag.

Een jaar bevat zo'n 2.800 graaddagen. Hierdoor bespaar je dus (2.800 * 48 =) 134 kWh aan warmte per jaar per vierkante meter aan glas. Stel je verwarmt op gas met een goed afgestelde CV ketel dan kun je zo'n 9.5 kWh uit een kuub gas halen. Per vierkante meter glas kun je dus (134 /9.5=) 14 kuub gas per jaar besparen.

Ik heb geen idee hoeveel je kwijt bent aan een kuub gas (binnen of buiten het energieplafond) , en ik weet niet wat het moet kosten om het glas in je woning te vervangen. Maar ik gok dat dit best de moeite waard kan zijn. Met een gasprijs van 1.40 euro per kuub is de besparing zo'n 20 euro per vierkante meter aan glas, en heb je het binnen 10 jaar zeker weer terugverdient.

Maar stel je hebt 3 vierkante meter aan glas, dan bespaar je dus zo'n 40-45 kuub per jaar. Dat is iets dat je niet direct zal zien in de jaarafrekeningen omdat deze niet stevig omlaag gaat. DE verlaging (40-45 kuub) verdwijnt dan in de ruis die je hebt vanwege een strenge winter, een slecht afgestelde CV ketel of een paar weken wintervakantie (en daardoor de CV uit hebben staan)

Los van dat gaat het comfort ook gelijk omhoog in huis omdat je geen/minder koudeval hebt langs de ramen.

[ Voor 15% gewijzigd door Theo op 03-01-2023 12:46 ]

7400 Wp op het dak

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• WaMeLiNoS
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 12-05 16:58
Hier een jaren 30 woning, waar we in 2019 al het glas van hebben laten vervangen rondom naar HR++ glas. Uiteraard is het gasverbruik enorm aan variabelen onderhevig, maar we hebben een besparing van een goede 30% op ons gasverbruik weten te realiseren tov het jaar ervoor.

Voor de beeldvorming, we wonen;
- Jaren 30 , 2 onder 1 kap
- 145m2 woonoppervlak
- Goede isolatie (dak(PIR)/ (spouw)muur/ vloer begane en HR++ ruiten)
- Vloerverwarming staat aan zodra de binnentemperatuur onder de 17.5 graden komt en staat in de nacht op 17.5 en overdag (tot 16u) op 18.5.

In 2021 een verbruik van 1200m3 en in 2022 net geen 1000m3.

Naast de investering op het verlies van warmte is de vermindering van het geluid (wonen aan een doorgaande weg) een verademing. Wat een verschil en comfort heeft ons dat gegeven.

[ Voor 13% gewijzigd door WaMeLiNoS op 03-01-2023 14:21 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• K.123
MSXBas schreef op dinsdag 3 januari 2023 @ 12:21:
heeft de woonkamer beneden wel vloerisolatie?

iets over glas en besparingen:
https://www.milieucentraa...glas-hr-glas-triple-glas/
yes, die heeft vloerisolatie.

Die site van millieu centraal ken ik en heb al meer info gegoogled. Maar dat is allemaal vrij algemeen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• K.123
ericplan schreef op dinsdag 3 januari 2023 @ 12:34:
Vrijwel altijd staat er in de spouw van het glas een code en vaak ook een jaartal. De moeite waard om even te zoeken.
die staat er niet in, heb alle ramen al bekeken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• K.123
[quote]ThinkPad schreef op dinsdag 3 januari 2023 @ 12:35:
Heb je al eens offertes opgevraagd wat vervanging zou kosten?

Ik heb dat globaal berekend en met subsidie lijkt dat mee te vallen inderdaad. ik krijg donderdag de eerste man op bezoek voor een offerte (en inmeten etc)

Voordat die komt wil ik graag voorbereid zijn, vandaar dat ik hier wat vragen stel :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• K.123
natural colour schreef op dinsdag 3 januari 2023 @ 12:39:
Om hoeveel m² glas gaat het?
Stel dat er aan de voor en achterkant van de woning totaal 4 tal ramen zitten van á 1.5m² dan zal je het verschil tussen oud en Hr+++ in de energie jaarrekening praktisch niet terug vinden, de rest (muren/ tocht/ dak) verliest vele malen meer energie.
Ben nu niet thuis, maar ik denk dat het ongeveer is

1: Raam voorzijde: 3.5 meter breed en 1.80 hoog
2: Raam achter 2.50 breed en 1.80 hoog
3: Zijramen: 1 meter bij 1.50 (2 stuks)

Wat je zegt ben ik dus ook bang voor dat de muren veel meer verlies hebben dan de ramen dit alle breek en schilderwerk en kosten misschien niet waard is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• K.123
Theo schreef op dinsdag 3 januari 2023 @ 12:43:
Het vervangen van glas zal best een besparing opleveren, al is het de vraag of je dit echt hard gaat merken.

Stel je hebt echt oud dubbel glas, dat laat zo'n 3 watt per vierkante meter per graadverschil (tussen binnen en buiten) door. En stel je vervangt dit voor heel goed HR++ glas dat maar 1 W/K.m2 doorlaat. Dan is de besparing dus 2 W/K.m2. Ofwel (2*24=) 48 Wh per dag per graad verfschil tussen binnen en buiten, ofwel 48 Wh per graaddag.

Een jaar bevat zo'n 2.800 graaddagen. Hierdoor bespaar je dus (2.800 * 48 =) 134 kWh aan warmte per jaar per vierkante meter aan glas. Stel je verwarmt op gas met een goed afgestelde CV ketel dan kun je zo'n 9.5 kWh uit een kuub gas halen. Per vierkante meter glas kun je dus (134 /9.5=) 14 kuub gas per jaar besparen.

Ik heb geen idee hoeveel je kwijt bent aan een kuub gas (binnen of buiten het energieplafond) , en ik weet niet wat het moet kosten om het glas in je woning te vervangen. Maar ik gok dat dit best de moeite waard kan zijn. Met een gasprijs van 1.40 euro per kuub is de besparing zo'n 20 euro per vierkante meter aan glas, en heb je het binnen 10 jaar zeker weer terugverdient.

Maar stel je hebt 3 vierkante meter aan glas, dan bespaar je dus zo'n 40-45 kuub per jaar. Dat is iets dat je niet direct zal zien in de jaarafrekeningen omdat deze niet stevig omlaag gaat. DE verlaging (40-45 kuub) verdwijnt dan in de ruis die je hebt vanwege een strenge winter, een slecht afgestelde CV ketel of een paar weken wintervakantie (en daardoor de CV uit hebben staan)

Los van dat gaat het comfort ook gelijk omhoog in huis omdat je geen/minder koudeval hebt langs de ramen.
Thanks! Het punt is alleen dat ik na deze maand geen gasverbruik meer heb (vanwege de warmtepomp die komt)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• naftebakje
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 22:30
1) Elk stukje wat beter geïsoleerd is helpt; dus los van je muren gaat ramen verbeteren besparing en confort opleveren (je zal wat minder stookkosten hebben, en het zal veel aangenamer/warmer voelen dichtbij de ramen).
2) Ik vind het best gek dat je de muren niet wil isoleren omdat je dan vochtproblemen verwacht. Ofwel zijn er vochtproblemen (wat nu door tocht door kieren en spleten gemaskeerd word bijvoorbeeld) en die moet je sowiezo oplossen (vb muren impregneren tegen opstijgend vocht, niet moeilijk en kan je zelf, en dan kan je toch isoleren). Ofwel zijn er geen vochtproblemen, en kan je de muur gewoon isoleren. Of is de buitenmuur dampdicht opgebouwd?

Als de boer zijn koeien kust, zijn ze jarig wees gerust. Varkens op een landingsbaan, leiden nooit een lang bestaan. Als de boer zich met stront wast, zijn zijn hersens aangetast. Als het hooi is in de schuur, zit het wijf bij den gebuur.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tijmeng
  • Registratie: December 2004
  • Laatst online: 14-05 09:19

tijmeng

Panasonic 7J

K.123 schreef op dinsdag 3 januari 2023 @ 15:00:
[...]

Thanks! Het punt is alleen dat ik na deze maand geen gasverbruik meer heb (vanwege de warmtepomp die komt)
dus maal 9.5 / een COP van 3 van de warmtepomp en je hebt je kwh aan stroom dat je bespaart ipv kuubs gas. Daarnaast weet ik uit ervaring dat je ook wat lager kan gaan stoken omdat zaken als koudeval van grote raamoppervlakken niet meer voorkomt en t dus wat warmer aanvoelt. Hier een huis uit 1927 met 30m2 glas. Scheelde een hoop!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ikmattie
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 13:53
Wij hebben hetzelfde dilemma gehad, dubbelglas vervangen door HR++ of niet.
Slecht geïsoleerd huis. Toch maar het gros vervangen, en grootste zichtbare verschil wat we nu zien is dat we in plaats van condens aan de binnenkant nu condens aan de buitenkant hebben.
Dus het doet in ieder geval wel wat (nou moet ik wel zeggen dat het oude dubbelglas ook echt lek was, zat een waas aan de binnenkant)

Nu moeten eigenlijk nog de oude glas-in-lood-ramen in HR++ glas laten verpakken, maar dat is best prijzig volgens mij.

Mijn Flickr; Sony A7iii

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MSXBas
  • Registratie: Mei 2022
  • Laatst online: 01-05 14:12
@ikmattie
Een voorzetraam aan binnen- of buitenzijde van het glas in lood kan ook.
Is minder isolerend maar minder kostbaar/ ingrijpend: het kan vaak zonder kozijnaanpassingen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• K.123
naftebakje schreef op dinsdag 3 januari 2023 @ 15:09:

2) Ik vind het best gek dat je de muren niet wil isoleren omdat je dan vochtproblemen verwacht. Ofwel zijn er vochtproblemen (wat nu door tocht door kieren en spleten gemaskeerd word bijvoorbeeld) en die moet je sowiezo oplossen (vb muren impregneren tegen opstijgend vocht, niet moeilijk en kan je zelf, en dan kan je toch isoleren). Ofwel zijn er geen vochtproblemen, en kan je de muur gewoon isoleren. Of is de buitenmuur dampdicht opgebouwd?
Ik heb meerdere isolatiebedrijven op bezoek gehad en ook op internet lees ik steeds hetzelfde.

Huizen die ouder zijn dan 1975 zijn zo gebouwd dat ze vocht afvoeren door natuurlijke ventilatie. Het vocht verdampt in de spouwmuren. Als je dat vol gaat spuiten dan kan het vocht nergens meer heen en krijg je schimmelvorming.

Daarnaast is mijn muur aan de buitenzijde gestuct (over de bakstenen heen) en geschilderd. Dus het vocht kan dan sws niet naar buiten toe. Bovendien moeten er dan gaten worden geboord in het stucwerk om het isolatiespul erin te spuiten en moet alle stucwerk opnieuw.

Er zijn dus meerdere reden waardoor het niet kan. Vorige week was er nog een item op tv van een paar dat het had laten doen en hett huis vol schimmel zat. Het isolatiemateriaal moest er weer uit worden gehaald. Gat in de gevel geboord. Wat een drama hadden die mensen :o

De enige manier om een oud huis te isoleren is door aan de binnenzijde voorzetwanden te plaatsen. Maar dan wordt je huis kleiner :)

[ Voor 4% gewijzigd door K.123 op 03-01-2023 15:46 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• K.123
tijmeng schreef op dinsdag 3 januari 2023 @ 15:10:
[...]

dus maal 9.5 / een COP van 3 van de warmtepomp en je hebt je kwh aan stroom dat je bespaart ipv kuubs gas. Daarnaast weet ik uit ervaring dat je ook wat lager kan gaan stoken omdat zaken als koudeval van grote raamoppervlakken niet meer voorkomt en t dus wat warmer aanvoelt. Hier een huis uit 1927 met 30m2 glas. Scheelde een hoop!
Ja eens, hier ben ik dus naar op zoek. Ik wacht de offertes / advies even af en kijken dan de investering is en kan dan een afweging maken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• K.123
MSXBas schreef op dinsdag 3 januari 2023 @ 15:29:
@ikmattie
Een voorzetraam aan binnen- of buitenzijde van het glas in lood kan ook.
Is minder isolerend maar minder kostbaar/ ingrijpend: het kan vaak zonder kozijnaanpassingen.
Krijg je dan geen last van vochtproblemen op den duur?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• K.123
ikmattie schreef op dinsdag 3 januari 2023 @ 15:16:
Slecht geïsoleerd huis. Toch maar het gros vervangen, en grootste zichtbare verschil wat we nu zien is dat we in plaats van condens aan de binnenkant nu condens aan de buitenkant hebben.
Dus het doet in ieder geval wel wat (nou moet ik wel zeggen dat het oude dubbelglas ook echt lek was, zat een waas aan de binnenkant)

Nu moeten eigenlijk nog de oude glas-in-lood-ramen in HR++ glas laten verpakken, maar dat is best prijzig volgens mij.
Wanneer heb je dat laten doen? en merk je ook iets in het gasverbruik?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Theo

Theo

moederbord

[...]

Dat maakt het hele verhaal wat complexer,maar nog steeds kan het lucratief zijn. Met gas win je dus per vierkante meter glas zo'n 14 kuub gas per jaar. Met een warmtepomp zal dit rond de 33 kWh zijn dat je jaarlijks bespaart. Of dit dan weer financieel rendabel is hangt van je stroomprijs af, én of je een overproductie met je zonnepanelen hebt (meer opwek dan dat je verbruikt, inc verbruik van je warmtepomp).
Ik gok dat je geen overproductie hebt, en je (laatste beetje) stroom moet inkopen, en ik gok dat dit voor 50 cent per kWh is. Dan is de jaarlijkse besparing dus zo'n 16-17 euro. Heb je overproductie met je zonnepanelen, ook met je warmtepomp? Dan is de besparing zeer gering. (maar dit verandert dan weer wanneer de saldering wordt afgebouwd)

7400 Wp op het dak

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ikmattie
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 13:53
K.123 schreef op dinsdag 3 januari 2023 @ 15:48:
[...]

Wanneer heb je dat laten doen? en merk je ook iets in het gasverbruik?
Vorige winter laten doen.
Hebben ook een nieuwe hr ketel en proberen ietsje minder te stoken.
Dus dat zijn te veel variabelen om iets zinnigs te zeggen over alleen het glas wat vervangen is.

Mijn Flickr; Sony A7iii

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• K.123
Theo schreef op dinsdag 3 januari 2023 @ 17:00:
[...]

Dat maakt het hele verhaal wat complexer,maar nog steeds kan het lucratief zijn. Met gas win je dus per vierkante meter glas zo'n 14 kuub gas per jaar. Met een warmtepomp zal dit rond de 33 kWh zijn dat je jaarlijks bespaart. Of dit dan weer financieel rendabel is hangt van je stroomprijs af, én of je een overproductie met je zonnepanelen hebt (meer opwek dan dat je verbruikt, inc verbruik van je warmtepomp).
Ik gok dat je geen overproductie hebt, en je (laatste beetje) stroom moet inkopen, en ik gok dat dit voor 50 cent per kWh is. Dan is de jaarlijkse besparing dus zo'n 16-17 euro. Heb je overproductie met je zonnepanelen, ook met je warmtepomp? Dan is de besparing zeer gering. (maar dit verandert dan weer wanneer de saldering wordt afgebouwd)
Goeie reactie! Ik heb idd ook zonnepanelen sinds september 2022. Dat zijn er 20 en die wekken 6000kwh op.

Mijn huis verbruikt 3000KwH en de WP schat ik in 5000 tot 6000, dus totaal 8000 a 9000. Dus ik zal in moeten kopen

Als ik 15 tot 20 euro per jaar zou gaan besparen dan ga ik me al dat werk niet op de hals halen :) _/-\o_

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ronald.42
  • Registratie: Maart 2021
  • Niet online
Niet bijzonder veel toe te voegen denk ik maar,
Wij zitten in een huis uit 1930
Afgelopen jaar de ketel eruit gemikt, warmtepomp en warmtepompboiler geplaats, oudjaarsdag een inductie fornuis erin en de gaskraan dicht.

We hebben een overschot aan pv zoals het nu lijkt.

Maar we hebben overal hr++ op 1 of eigenlijk 2 ruiten na er zit nog een uitzetraampje ook daar zit nog thermopane in uit 87 dacht ik.

En ik bemerk bij de stoel voor die ruiten wel een koudeval dus die worden nog vervangen ( staan ook al klaar tijdgebrek)
Als het vouwgordijn dicht is is het prima, maar anders merk je het echt wel.

Dus voor comfort zou ik het wel doen...

Solar 15040wp 12x425 ZZW schuin dak 8x260 N schuin dak16x zzw platdak, 6x430 terras oost, wp Sprsun10Kw, wpb arostor 150l

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Theo

Theo

moederbord

K.123 schreef op dinsdag 3 januari 2023 @ 17:39:
[...]

Goeie reactie! Ik heb idd ook zonnepanelen sinds september 2022. Dat zijn er 20 en die wekken 6000kwh op.

Mijn huis verbruikt 3000KwH en de WP schat ik in 5000 tot 6000, dus totaal 8000 a 9000. Dus ik zal in moeten kopen

Als ik 15 tot 20 euro per jaar zou gaan besparen dan ga ik me al dat werk niet op de hals halen :) _/-\o_
Het is 15 tot 20 euro per vierkante meter aan glas dat het per jaar bespaard. Dus wanneer je 10 vierkante meter aan glas hebt is het jaarlijks 150 tot 200 euro aan besparing. :)

7400 Wp op het dak

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• tijmeng
  • Registratie: December 2004
  • Laatst online: 14-05 09:19

tijmeng

Panasonic 7J

Als je 6000kwh met een warmtepomp gaat verbruiken zou ik maar eens hard gaan werken aan betere isolatie anders is t echt dweilen met de kraan open en draait die warmtepomp ook matig omdat je op een lage temperatuur (waarbij de warmtepomp het meest efficiënt is) je woning niet warm krijgt.

De meest duurzame energie is de energie die je niet gebruikt. Isoleren, isoleren, isoleren ......... Daarna eigenlijk pas alle makkelijke gadgets zoals warmtepomp, PV etc.

En ik maak me er zelf ook schuldig aan. Een warmtepomp of PV aanschaffen is veel leuker. Isolatie is gedoe en niet bepaald sexy ofzo.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• K.123
tijmeng schreef op dinsdag 3 januari 2023 @ 20:24:
Als je 6000kwh met een warmtepomp gaat verbruiken zou ik maar eens hard gaan werken aan betere isolatie anders is t echt dweilen met de kraan open en draait die warmtepomp ook matig omdat je op een lage temperatuur (waarbij de warmtepomp het meest efficiënt is) je woning niet warm krijgt.

De meest duurzame energie is de energie die je niet gebruikt. Isoleren, isoleren, isoleren ......... Daarna eigenlijk pas alle makkelijke gadgets zoals warmtepomp, PV etc.

En ik maak me er zelf ook schuldig aan. Een warmtepomp of PV aanschaffen is veel leuker. Isolatie is gedoe en niet bepaald sexy ofzo.
Die 5000 a 6000kwh is een inschatting he? ik heb de WP nog niet en het duurt een jaar voordat ik weet wat de WP echt heeft verbruikt.

Ik heb meerdere mensen op bezoek gehad voor advies over een WP. Er zijn 3 dingen van belang voordat je een WP aanschaft

1: Je afgifte systeem
2: Je afgifte systeem
3; Je afgifte systeem

Pas daarna komt isoleren waarmee je efficiency voordelen behaald.

Zoals beschreven heb ik al mijn isolatie al voor elkaar

1: Vloer is geïsoleerd
2: Spouwmuren met lucht (die kunnen niet volgespoten worden, uitleg hierboven ergens)
3: Zoldervloer geïsoleerd
4: Dubbel glas

Dat dubbele glas kan ik vervangen door HR++ glas. Het betreft circa 10m2 heb ik gisteren gemeten. Als ik het goed begrijp bespaart je daarmee circa 33kWh per m2. Dus in totaal 330kwh op jaarbasis. Met een tarief van 20 tot 40 cent bespaar je per jaar dus tussen 66 tot 132 euro...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• K.123
Theo schreef op dinsdag 3 januari 2023 @ 18:22:
[...]

Het is 15 tot 20 euro per vierkante meter aan glas dat het per jaar bespaard. Dus wanneer je 10 vierkante meter aan glas hebt is het jaarlijks 150 tot 200 euro aan besparing. :)
Thanks, maar hoe kom je aan die 15 tot 20 euro per m2 besparing?

Iemand anders hier zegt dat het 33Kwh per m2 is, dan kom ik aan 6,6 tot 13 euro (op basis van 20 tot 40 cent aan stroom)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Marzman
  • Registratie: December 2001
  • Niet online

Marzman

They'll never get caught.

Als je ramen nu nat worden in de winter heb je kans dat je muren nat gaan worden als je die vervangt.

Spouwmuren met parels kan denk ik gewoon, dat is waterdoorlatend wat ik er van begrepen heb (heb twee verkopers gehad en dat ook gevraagd omdat de kruipruimte hier ook soms vochtig is bij veel regen).

☻/ Please consider the environment before printing this signature
/▌
/ \ <-- This is bob. copy and paste him and he will soon take over the world.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Theo

Theo

moederbord

K.123 schreef op woensdag 4 januari 2023 @ 07:58:
[...]

Thanks, maar hoe kom je aan die 15 tot 20 euro per m2 besparing?

Iemand anders hier zegt dat het 33Kwh per m2 is, dan kom ik aan 6,6 tot 13 euro (op basis van 20 tot 40 cent aan stroom)
Die 33 kWh was ook ik die dat berekende :) Alleen die 20 tot 40 cent per kWh dat lijkt mij nogal laag gezien de huidige variabele tarieven rond de 80 ct/kWh liggen, en er een energieplafond is op 40 ct/kWh voor de eerste 2.900 kWh per jaar.

Wanneer je het slechte/oude dubbeglas voor HR++ vervangt dan is de besparing 134 kWh aan energie per jaar per vierkante meter aan glas omdat het nieuwe glas minder warmte (dus energie) naar buiten laat gaan.

Met gas is dit zo'n 14 kuub per jaar wat je dus per vierkante meter aan glas bespaart.
Met een warmtepomp (met COP van 4) is dit 33 kWh per jaar.

De exacte geldelijke besparing is heel afhankelijk van je energietarieven.
Wanneer je geen zonnepanelen hebt en de warmtepomp gebruikt dan verbruik je meer dan het energieplafond en is je besparing dus gelijk aan de stroomprijs die je betaalt buiten dat plafond. Wanneer je 50 ct per kWh betaalt (wat weinig is gezien Eneco momenteel 80 ct/kWh vraagt) dan is dit dus zo'n 16-17 euro per vierkante meter aan glas per jaar wat je aan stroom bespaart.
Wanneer je op gas stookt, en je gasverbruik valt binnen het energieplafond (1.40 euro voor een kuub gas) dan is de besparing dus 19-20 euro.

Dit komt dus neer op zo'n 15-20 euro besparing per vierkante meter glas per jaar.

Wanneer je echter veel zonnepanelen hebt dan wordt het complexer:
- Moet je op jaarbasis minder dan 2400 kWh inkopen (dus bijv 5.000 kWh opwek en 7.000 kWh totaal verbruik) dan kost de stroom 40 cent per kWh, en is de besparing dus 13-14 euro per jaar per m2 glas.
- Heb je op jaarbasis een stroomoverschot, dan is de besparing afhankelijk van je teruglevertarief. Dit ligt tussen de 5 en 90 cent per kW, afhankelijk van je contract. De besparing is dan ergens tussen de 2 en 30 euro per jaar per m2.
- De salderingsregeling gaat binnenkort op de schop waardoor je in de winter meer stroom moet inkopen, en de teruglevertarieven dus minder relevant worden.

7400 Wp op het dak

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GermanPivo
  • Registratie: September 2010
  • Laatst online: 22:04
K.123 schreef op dinsdag 3 januari 2023 @ 15:45:
[...]

Huizen die ouder zijn dan 1975 zijn zo gebouwd dat ze vocht afvoeren door natuurlijke ventilatie. Het vocht verdampt in de spouwmuren. Als je dat vol gaat spuiten dan kan het vocht nergens meer heen en krijg je schimmelvorming.
Dit klopt, maar isoleren is ventileren. Veel mensen ventileren onvoldoende, maar komen daarmee weg door de natuurlijke ventilatie (passief). Wordt de muur nageïsoleerd, dan moet er gezorgd worden dat er op een andere manier (actief) wordt geventileerd.

Dus iets van mechanische ventilatie installeren of decentralte WTW.
K.123 schreef op woensdag 4 januari 2023 @ 07:55:
[...]

Die 5000 a 6000kwh is een inschatting he? ik heb de WP nog niet en het duurt een jaar voordat ik weet wat de WP echt heeft verbruikt.
Als je nu 1800m3 gas verbruikt (en dat is dan nog voor het vervangen van je glas), dan ga je eerder richting de 3600 kWh om dit te vervangen (COP4 kan je wel mee rekenen over een stookseizoen). Dus je inschatting is wat aan de hoge kant ;)

[ Voor 26% gewijzigd door GermanPivo op 04-01-2023 09:02 ]

9040 Wp | Zendure 11,5 kWh | MHI SCM60/SCM40/SRC25

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• K.123
GermanPivo schreef op woensdag 4 januari 2023 @ 08:58:
[...]

Dit klopt, maar isoleren is ventileren. Veel mensen ventileren onvoldoende, maar komen daarmee weg door de natuurlijke ventilatie (passief). Wordt de muur nageïsoleerd, dan moet er gezorgd worden dat er op een andere manier (actief) wordt geventileerd.

Dus iets van mechanische ventilatie installeren of decentralte WTW.
[...]
ja dat weet ik maar wordt het allemaal erg duur en een hoop gebreek. De business case is er dan niet.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• n9iels
  • Registratie: November 2017
  • Niet online
Voor de comfort zou ik het zeker doen. Ik woon in een jaren 30 hoekhuis met een woonoppervlak van 65m2 zonder geïsoleerde spouwmuur (überhaupt geen spouwmuur). In 2022 jaar heb ik net voor de winter mijn ramen op de beneden verdieping laten vervangen van dubbelglas uit ~1997 naar HR++ glas. Dit heeft mijn woonkamer een stuk comfortabeler gemaakt, waar er vroeger veel tocht/kou was als je op de bank zat is dat nu weg. Zeker als in de avond de rolgordijnen dicht zijn blijft het lekker warm.

Qua absolute besparing heb ik in november en december 15% minder gas verbruikt per graaddag t.o.v. 2021 (339m3 in 2021 en 293m2 in 2022). Tegelijkertijd staat de thermostaat ook fors lager en heb ik radiator folie geplakt, dus lastig te zeggen hoeveel echt door het nieuwe glas komt.

De luchtvochtigheid is naar niet enorm toegenomen t.o.v. vorig jaar. Deze daalt / stijgt bij mijn huis redelijk mee met hoe het buiten is. Goed ventileren, opletten dat de deur van de douche dicht blijft en en wat vochtvreters helpt voldoende.

[ Voor 15% gewijzigd door n9iels op 04-01-2023 09:11 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zipb
  • Registratie: December 2007
  • Laatst online: 02-04 15:44
Isolerende voorzetwanden lijken me veel effectiever. Maar ja. Da's ook gedoe.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stef87
  • Registratie: Mei 2012
  • Laatst online: 10-05 01:50
[...]

Ik heb meerdere mensen op bezoek gehad voor advies over een WP. Er zijn 3 dingen van belang voordat je een WP aanschaft

3; Je afgifte systeem

Pas daarna komt isoleren waarmee je efficiency voordelen behaald.

Zoals beschreven heb ik al mijn isolatie al voor elkaar

1: Vloer is geïsoleerd
2: Spouwmuren met lucht (die kunnen niet volgespoten worden, uitleg hierboven ergens)
3: Zoldervloer geïsoleerd
4: Dubbel glas
Die 6000 kWh extra is gewoon een berekening obv huidig gasverbruik. Ik vermoed dat je de 7000 kWh extra ook wel haalt, want oud glas en geen geïsoleerde spouw met koude muren in de winter..
[...]
Ik heb meerdere mensen verkopers op bezoek gehad voor advies over een WP. Er zijn 3 dingen van belang voordat je een WP aanschaft

3; Je afgifte systeem
Pas daarna komt isoleren waarmee je efficiency voordelen behaald. Bullshit
Fixed that for you (dikgedrukt! Zolang maar kan verkopen ipv eerst naar concurrentie mbt ventilatie en isolatie..)

Ventilatie + isolatie komt in dit geval echt eerst, afgifte wil je namelijk niet gebaseerd hebben op een te zware, duurdere en minder zuinige warmtepomp.

Ventilatie kan je ook prima in een oud huis in orde maken. Helaas zit je straks waarschijnlijk met een te zware warmtepomp opgescheept die niet ver terug kan moduleren op een laag vermogen, omdat je afgifte is berekend op huidige staat woning (met vaak te grote marge/te zwaar)

Hoeveel vermogen komt er?

Model Y -P, Hyundai Inster, Daikin FTXM & 5kW Monoblock. Ex-Autotechnisch Specialist. www.GewoonDuurzaamAdvies.nl

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Theo

Theo

moederbord

Stef87 schreef op woensdag 4 januari 2023 @ 11:23:
[...]

Die 6000 kWh extra is gewoon een berekening obv huidig gasverbruik. Ik vermoed dat je de 7000 kWh extra ook wel haalt, want oud glas en geen geïsoleerde spouw met koude muren in de winter..

[...]

Fixed that for you (dikgedrukt! Zolang maar kan verkopen ipv eerst naar concurrentie mbt ventilatie en isolatie..)

Ventilatie + isolatie komt in dit geval echt eerst, afgifte wil je namelijk niet gebaseerd hebben op een te zware, duurdere en minder zuinige warmtepomp.

Ventilatie kan je ook prima in een oud huis in orde maken. Helaas zit je straks waarschijnlijk met een te zware warmtepomp opgescheept die niet ver terug kan moduleren op een laag vermogen, omdat je afgifte is berekend op huidige staat woning (met vaak te grote marge/te zwaar)

Compleet met je eens. Een warmtepomp is niks anders dan een CV ketel die ook warmte maakt; je stopt er stroom/gas in, en er komt een vracht aan warmte uit. Enig verschil is dat je met een warmtepomp de aanvoertemperatuur zo laag mogelijk moet/wil houden (liefst 30-35C), waardoor vloerverwarming bijna een must is, terwijl een gasketel dit geen probleem is. Een plaatsingseis van een warmtepomp is daardoor dus wel wat de verkopers beweren; het afgiftesysteem moet compatibel zijn met een warmtepomp. Dus vloerverwarming en/of Jaga radiatoren. Heb je deze niet? Dan is een warmtepomp een uitdaging...

Isoleren, en als gevolg daarvan een ventilatieplan staan inderdaad helemaal los van het wel, of niet hebben van een warmtepomp. Dat doe je om energie te besparen (gas, stroom, haardhout of stadsverwarming) en comfort te verhogen in huis.

De aanschafprijs van een warmtepomp neemt hard toe met het vermogen dat deze kan leveren. (een gasketel kent dit probleem niet; elke CV ketel kan elk huis in NL warm houden) Hiertoe is het dus inderdaad belangrijk om éérst de isolatie en ventilatie op orde te maken, en dan een WP te plaatsen zodat je inderdaad niet komt te zitten met een te zware (en te dure) warmtepomp.

7400 Wp op het dak

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• marvel27
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 21:41
Gek dat dat altijd als standaardoplossing wordt aangegeven, terwijl dat niet hoeft. Het is inderdaad enorm prijzig: ik heb 2-3 offertes gekregen van zo'n 5000€ voor 3m² GIL.

Ik heb daarom een paar maanden geleden gewoon een hr++ voorzetraam met warm edge afstandhouders laten plaatsen aan de binnenkant (kan ook aan de buitenkant, maar was specifiek bij ons niet mogelijk). Betere isolatiewaarden dan het GIL in dubbelglas te plaatsen, want in deze situatie kun je de spouw van de twee glasplaten vullen met een edelgas, wat niet kan als er GIL in de spouw zit. Daarnaast hou je 1 zijde van het GIL over waar geen vlakke glasplaat voorzit, dus ook esthetisch mooier.

Tip: vraag specifiek om kunststof warm edge afstandhouders (ook wel spacers genoemd): kost maar een paar tientjes extra en ze zorgen ervoor dat het glas gemiddeld nog 10% beter isoleert in vergelijking met de standaard aluminium afstandhouders. Die zorgen namelijk voor een koudebrug. Dit is voornamelijk van belang bij kleinere ramen ramen waarbij je veel rand hebt ten opzichte van het oppervlak.

De rest van het glas in huis hebben we ook vervangen door HR++ glas, was zo'n 18m². Samen met 3m² HR++ voorzetraam voor het GIL kwamen we uit op 4700€, of 223€ per m². Daarvoor krijg je nog 53€ per m² subsidie, dus totaalbedrag komt voor ons uit op 3600€, of 171€ per m².

De klus was in 1 dag geklaard, maar ze hebben het een maand later moeten afmaken omdat een raam kapot was gegaan bij het plaatsen.

Ik ervaar veel minder koudeval in vergelijking met het vorige glas. Wat de energiebesparing betreft heb ik niet genoeg gegevens om dit te kunnen inschatten, gezien we er pas een jaar wonen en er allerlei factoren spelen.

[ Voor 30% gewijzigd door marvel27 op 04-01-2023 12:39 ]

Gebruikte NRGkick met Schuko en rode 32A adapters te koop, 7.5.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Terpen Tijn
  • Laatst online: 15:57
marvel27 schreef op woensdag 4 januari 2023 @ 11:46:
[...]

Gek dat dat altijd als standaardoplossing wordt aangegeven, terwijl dat niet hoeft. Ik heb een paar maanden geleden gewoon een hr++ voorzetraam met warm edge afstandhouders laten plaatsen aan de binnenkant (kan ook aan de buitenkant, maar was specifiek bij ons niet mogelijk). Betere isolatiewaarden dan het GIL in dubbelglas te plaatsen, en je houdt 1 zijde van het GIL over waar geen vlakke glasplaat voorzit, dus ook esthetisch mooier.
Ik ga dit ook doen met het glas in lood bij ons. Waar ik echter wel wat bang voor ben is condensatie tussen het glas in lood en het isolatieglas. Heb jij daar iets voor gedaan (e.g., uitneembaar kozijn)?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• marvel27
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 21:41
Niets specifieks voor gedaan, en ook nog geen condensatie gezien. Ik heb dit nagevraagd bij de glaszetter en hij zei dat hij daar niet bang voor was. Als het er wel is, dan mag hij het oplossen :)

Gebruikte NRGkick met Schuko en rode 32A adapters te koop, 7.5.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Terpen Tijn
  • Laatst online: 15:57
marvel27 schreef op woensdag 4 januari 2023 @ 12:09:
Niets specifieks voor gedaan, en ook nog geen condensatie gezien. Ik heb dit nagevraagd bij de glaszetter en hij zei dat hij daar niet bang voor was. Als het er wel is, dan mag hij het oplossen :)
Ok, dank, mijn glaszetter was minder stellig...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• K.123
Stef87 schreef op woensdag 4 januari 2023 @ 11:23:
[...]

[...]

Ik heb mensen van het forum hier op bezoek gehad die niet eens installateur zijn voor particulieren. Dus oprecht advies.

Als je afgifte systeem onvoldoende is krijg je het met geen enkele warmtepomp warm. Ook niet als je isolatie op orde is.

Derhalve heb ik dus nieuwe leidingen laten leggen met LTV JAGA radiatoren (vloerverwarming had ik al) zodat de afgifte capaciteit uitkomt op 5KW

Ik heb een 7KW monoblock besteld met 45 liter buffervat en een 200 liter boiler

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• K.123
Theo schreef op woensdag 4 januari 2023 @ 11:34:
[...]

Een plaatsingseis van een warmtepomp is daardoor dus wel wat de verkopers beweren; het afgiftesysteem moet compatibel zijn met een warmtepomp. Dus vloerverwarming en/of Jaga radiatoren. Heb je deze niet? Dan is een warmtepomp een uitdaging...
precies dat

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stef87
  • Laatst online: 10-05 01:50
K.123 schreef op woensdag 4 januari 2023 @ 13:26:
[...]
Derhalve heb ik dus nieuwe leidingen laten leggen met LTV JAGA radiatoren (vloerverwarming had ik al) zodat de afgifte capaciteit uitkomt op 5KW

Ik heb een 7KW monoblock besteld met 45 liter buffervat en een 200 liter boiler
Tja.. Ik hoop dat het goed gaat komen niet te erg gast tegenvallen.. Oud glas én geen geïsoleerde spouw, natuurlijke ventilatie en maar 7kW..

Ook volgens de “Koevlaas” formule (even los van warmteverlies berekening) zit je al op 9kW minimaal nodig.

Ook is vloerverwarming niet de hoofdverwarming denk ik gezien je LTV radiatoren.

Model Y -P, Hyundai Inster, Daikin FTXM & 5kW Monoblock. Ex-Autotechnisch Specialist. www.GewoonDuurzaamAdvies.nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• K.123
Stef87 schreef op woensdag 4 januari 2023 @ 13:55:
[...]

Tja.. Ik hoop dat het goed gaat komen niet te erg gast tegenvallen.. Oud glas én geen geïsoleerde spouw, natuurlijke ventilatie en maar 7kW..

Ook volgens de “Koevlaas” formule (even los van warmteverlies berekening) zit je al op 9kW minimaal nodig.

Ook is vloerverwarming niet de hoofdverwarming denk ik gezien je LTV radiatoren.
Thanks, ik heb drie onafhankelijke personen hier thuis gehad (waarvan 2 van het forum) die mijn situatie thuis bekeken hebben en zij stellen allemaal dat 7KW meer dan genoeg is. Die formules zijn bekend maar dat zijn grove richtlijnen. De situatie thuis speelt ook mee en die hebben zij gezien.

De vloerverwarming is inderdaad niet de hoofdverwarming. Daarom komt er ook een buffervat tussen van 45 liter.

Ik heb 100% vertrouwen in de installateur (die is meerdere keren op bezoek geweest en ik heb een hele waslijst aan vragen gesteld)

het is een ZZP-er meer ruime ervaring op dit gebied en hij woont ook nog eens in de buurt :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• K.123
Gisteren is een glaszetter (een bekende van me) op bezoek geweest

Zijn bevindingen

1: Het dubbelglas is waarschijnlijk uit 1995 of eerder (omdat het vastzit met butyleen en niet met kit en er geen jaartal in staat)
2: Twee van 5 ramen zijn in elk geval lek (iets vocht tussen de ramen)
3; Het grote raam (2.80 x 1.80) aan de voorzijde is mogelijk ook lek omdat er soms condens aan de binnenzijde zit (heb ik zelf gezien in september)
4: De isolatiewaarde is na al die jaren volgens hem bijna volledig verdwenen

Hij komt nog een keer terug om bij het grote raam aan de voorzijde de glasdikte te meten. Mogelijk is het buitenglas extra dik vanwege geluidsisolatie. Als ik er dan standaard HR++ in laat zetten ga ik er met geluidsreductie op achteruit in plaats van vooruit.

Volgende week verwacht ik een offerte voor het vervangen van alle ramen beneden. Online zie ik dat de subsidie op dit moment 26 euro per m2 is maar dat wordt verdubbeld als je een tweede maatregel neemt. En die heb ik, namelijk de warmtepomp. Dus dan kom ik uit op 52 euro subsidie per m2.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• K.123
Heb inmiddels een offerte ontvangen voor de 10m2 glas in mijn woonkamer. 3900 euro incl BTW. Het raam aan de voorzijde blijft extra dik ivm geluidsreductie. De HR++ versie van dat raam kost 1500 euro.....(5m2)

Met subsidie eraf kom ik dan aan 3500 euro totale investering.

Dat gaat hem in de verste verte natuurlijk niet worden al ik daarmee 330KWH per jaar aan stroom ga besparen.

;)

[ Voor 20% gewijzigd door K.123 op 14-01-2023 06:50 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• De_Bastaard
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 00:18

Dat laatste gaat helaas niet. Normaal dubbelglas is het beste wat de glasboeren hier bij ons konden doen. Geen garantie op “lek” glas, etc.

Kosten vond ik nog meevallen ten opzichte van het werk dat ze eraan hadden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Accretion
  • Registratie: April 2014
  • Laatst online: 19:46

Accretion

⭐⭐⭐⭐⭐ (5/5)

K.123 schreef op zaterdag 14 januari 2023 @ 06:48:
Heb inmiddels een offerte ontvangen voor de 10m2 glas in mijn woonkamer. 3900 euro incl BTW. Het raam aan de voorzijde blijft extra dik ivm geluidsreductie. De HR++ versie van dat raam kost 1500 euro.....(5m2)

Dat gaat hem in de verste verte natuurlijk niet worden al ik daarmee 330KWH per jaar aan stroom ga besparen.

;)
Hoe kom je op 330kWh?

Vergelijk je dan dubbel glas met HR++; of lek glas met HR++?

En 330kWh * €0,80 is in 15 jaar ook wel terugverdient.
Maar ik hoop niet dat de prijs €0,80 blijft...

Waarschijnlijk kun je beter zonnepanelen leggen, als je die niet al hebt.

Óf zelf de ramen vervangen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Accretion
  • Registratie: April 2014
  • Laatst online: 19:46

Accretion

⭐⭐⭐⭐⭐ (5/5)

[...]
Je realiseert je wel dat je met de warmtepomp volledig over het energieplafond heen gaat?

Als je gunstig gebruik wil maken van de regeling, moet je juist zorgen dat je qua gas en elektriciteit binnen het plafond blijft.

Met gas verwarmen binnen het plafond ben je gunstiger uit dan elektriciteit buiten het plafond (of je moet kunnen salderen).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• K.123
Accretion schreef op zaterdag 14 januari 2023 @ 09:05:
[...]

Hoe kom je op 330kWh?

Vergelijk je dan dubbel glas met HR++; of lek glas met HR++?

En 330kWh * €0,80 is in 15 jaar ook wel terugverdient.
Maar ik hoop niet dat de prijs €0,80 blijft...

Waarschijnlijk kun je beter zonnepanelen leggen, als je die niet al hebt.

Óf zelf de ramen vervangen.
Iemand op dit forum zei dat je per m2 ongeveer 33KWH bespaart. dus 10 x 3 = 330KwH. Laat het afgerond 400 zijn.

Ik ga uit van gemiddeld 40 cent stroom voor de komende 15 jaar. Maar dat vind ik echt al heel erg hoog. Dan kom ik aan besparing van 160 euro per jaar. Zit je aan TVT van 21 jaar.

Dat ga ik echt niet doen.

Heb in september 20 panelen laten plaatsen die 6000KWH per jaar opwekken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• K.123
Accretion schreef op zaterdag 14 januari 2023 @ 09:12:
[...]

Je realiseert je wel dat je met de warmtepomp volledig over het energieplafond heen gaat?

Als je gunstig gebruik wil maken van de regeling, moet je juist zorgen dat je qua gas en elektriciteit binnen het plafond blijft.

Met gas verwarmen binnen het plafond ben je gunstiger uit dan elektriciteit buiten het plafond (of je moet kunnen salderen).
Ja dat snap ik. De WP verbruikt ergens tussen de 5000 en 7000. Mijn panelen wekken 6000 op en mijn huis verbruikt 3000.

Dus ik zal 3000KwH in moeten kopen aan stroom. Allemaal boven het plafond.

Maar 3500 euro investeren om 330KwH te besparen vind ik crazy.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Noutie
  • Registratie: December 2020
  • Laatst online: 22:05
Het is ook een verbetering van je huis. Het gaat niet alleen om het geld. Je comfort neemt toe en we zullen ook minder energie moeten gaan verbruiken met elkaar.

Ik heb 2 jaar geleden de beglazing laten vervangen bij een reguliere schilderbeurt. Dan combineer je het en dan lijkt het iets minder duur :+.

Panasonic 7kW J-Series Split op radiatoren. SWW: Remeha Tzerra CW4. PV: 6.3 kWp op Growatt 5000TL3-X en 1500TL-X

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• K.123
Noutie schreef op maandag 16 januari 2023 @ 08:46:
Het is ook een verbetering van je huis. Het gaat niet alleen om het geld. Je comfort neemt toe en we zullen ook minder energie moeten gaan verbruiken met elkaar.

Ik heb 2 jaar geleden de beglazing laten vervangen bij een reguliere schilderbeurt. Dan combineer je het en dan lijkt het iets minder duur :+.
Op internet zag ik richtrprijzen van 140 euro per m2, dus ik hield rekening met 1400 a 1900 euro investering met subsidie zou ik dan uitkomen op 1000 a 1500 netto.

Wat ik nu zie is bijna 3 x zoveel :'(

Heb vorig jaar al 7000 uitgegeven aan 20 zonnepanelen en 13.000 aan een warmtepomp. Mijn spaarrekening is al behoorlijk leeg O-)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Supertip
  • Registratie: November 2006
  • Niet online
K.123 schreef op maandag 16 januari 2023 @ 11:38:
[...]

Op internet zag ik richtrprijzen van 140 euro per m2, dus ik hield rekening met 1400 a 1900 euro investering met subsidie zou ik dan uitkomen op 1000 a 1500 netto.

Wat ik nu zie is bijna 3 x zoveel :'(

Heb vorig jaar al 7000 uitgegeven aan 20 zonnepanelen en 13.000 aan een warmtepomp. Mijn spaarrekening is al behoorlijk leeg O-)
Die zonnepanelen heb je prijstechnisch goed gedaan, alleen voor de warmtepomp en het dubbelglas heb je een Goudsmit uitgenodigd.

Dus nog ff rondshoppen is mijn idee.

12X Rec peak energy 275 WP pal Zuid platdak 20° Growatt 3000 MTL-S /bj. Half mei 2018

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• K.123
Supertip schreef op maandag 16 januari 2023 @ 12:14:
[...]

Die zonnepanelen heb je prijstechnisch goed gedaan, alleen voor de warmtepomp en het dubbelglas heb je een Goudsmit uitgenodigd.

Dus nog ff rondshoppen is mijn idee.
Thanks, Hoezo een goudsmit voor de warmtepomp? Het betreft

1: Drie JAGA radiatoren inclusief nieuwe leidingen:
2: Een full electric Vallaint Arotherm monoblock inclusief leidingen (20 meter)
3: Een 200 liter boiler
4: Inclusief gaten boren (6 stuks) en aansluiten van alles
A: De JAGA's zijn al geplaatst (1 dag werk)
B: Gaten zijn al geboord en de aanvoer en retour leiding zijn al geplaatst (2 dagen werk)
C: De WP (buiten en binnenunit en boiler) worden over twee weken geplaatst (4 dagen werk)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Supertip
  • Registratie: November 2006
  • Niet online
K.123 schreef op maandag 16 januari 2023 @ 13:05:
[...]

Thanks, Hoezo een goudsmit voor de warmtepomp? Het betreft

1: Drie JAGA radiatoren inclusief nieuwe leidingen:
2: Een full electric Vallaint Arotherm monoblock inclusief leidingen (20 meter)
3: Een 200 liter boiler
4: Inclusief gaten boren (6 stuks) en aansluiten van alles
A: De JAGA's zijn al geplaatst (1 dag werk)
B: Gaten zijn al geboord en de aanvoer en retour leiding zijn al geplaatst (2 dagen werk)
C: De WP (buiten en binnenunit en boiler) worden over twee weken geplaatst (4 dagen werk)
Een koopje dan, alleen nog ff de glaszetter tackelen.

12X Rec peak energy 275 WP pal Zuid platdak 20° Growatt 3000 MTL-S /bj. Half mei 2018

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• K.123
Supertip schreef op maandag 16 januari 2023 @ 16:17:
[...]

Een koopje dan, alleen nog ff de glaszetter tackelen.
Ik heb twee offertes opgevraagd, de andere verwacht ik deze week binnen te hebben.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• K.123
De tweede offerte is ook binnen. Die vragen 3100 euro. Dus 800 goedkoper :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Knowbody
  • Registratie: December 2016
  • Laatst online: 23:32
K.123 schreef op zaterdag 14 januari 2023 @ 06:48:

;)
Deze wereld is ziek.

Even geleden had je voor dat geld nieuw glas en nieuwe kozijnen.

0599 BJ 2022, Nibe Split 12 kW, SMO S40. Getuned naar 56 Hz max, 20 lpm debiet verwarming en koeling, stille mode altijd aan.Hier verdwijnt de legionella aangroei dagelijks in het riool. 9000 Wp plat dak 10xNO, 10xZW, 5xZO

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• K.123
Knowbody schreef op vrijdag 3 februari 2023 @ 21:21:
[...]

Deze wereld is ziek.

Even geleden had je voor dat geld nieuw glas en nieuwe kozijnen.
Ja er zit subsidie op van circa 50 euro per m2 als je twee maatregelen neemt (ik heb net een WP aan laten sluiten)

Die glas bedrijven weten dat, dus feitelijk beland de subsidie uiteindelijk in hun zak :P

• Joseph95
  • Registratie: Februari 2024
  • Laatst online: 15-02-2024
Mocht je vraag nog gelden, wij hebben ook recent een nieuw huis gekocht met oud dubbel glas. Het dubbel glas was meer dan 30 jaar oud, dus vandaar hebben wij het vervangen. Zelf hebben we een goede ervaring met Glas-Gigant. Wellicht goed om hier eens te kijken: https://www.glas-gigant.nl/glas-vervangen/.

Daarnaast kan je inderdaad gebruik maken van de subsidieregeling! :)

• K.123
Joseph95 schreef op donderdag 15 februari 2024 @ 11:48:
Mocht je vraag nog gelden, wij hebben ook recent een nieuw huis gekocht met oud dubbel glas. Het dubbel glas was meer dan 30 jaar oud, dus vandaar hebben wij het vervangen. Zelf hebben we een goede ervaring met Glas-Gigant. Wellicht goed om hier eens te kijken: https://www.glas-gigant.nl/glas-vervangen/.

Daarnaast kan je inderdaad gebruik maken van de subsidieregeling! :)
Dank, ik heb alles in mei laten vervangen :)
Pagina: 1