• engineer88
  • Registratie: December 2011
  • Laatst online: 26-01 14:35
Ik start dit topic omdat ik graag jullie mening over het volgende wil:
Ik werk nu bijna 4 jaar bij mijn werkgever in dezelfde functie. Een klein jaar geleden heb ik aangegeven een andere functie te willen. Dat was eigenlijk geen probleem en ook de afdeling waar ik naartoe zou willen zag het meteen zitten. Echter, het kon uiteindelijk niet doorgaan vanwege mijn salaris i.c.m. het budget van de afdeling. Uiteindelijk heeft het hoogste management zich er mee bemoeit en toen kon het wel. Totdat ons bedrijf volledig vanuit de VS geleid ging worden en mijn toekomstige afdeling een Amerikaanse manager kreeg. Weer gedoe over budgetten en de zorg of ik wel geschikt was voor deze rol. Dit heeft mijn vertrouwen in het bedrijf een behoorlijke knauw gegeven. Daarbij spelen er ook nog andere zaken in het bedrijf waardoor ik mij niet meer op mijn plek voel.

Hoe dan ook, ik heb eigenlijk begin december 2022 besloten actief op zoek te gaan naar een nieuwe uitdaging bij een ander bedrijf. Het een en ander loopt al. Waar ik nu echter tegen aanloop is dat het niet aan de collega's hier in Nederland ligt dat mijn transitie naar de andere afdeling niet doorgaat en meerdere personen doen nog steeds hun best mij naar de afdeling over te zetten. Moet ik nu aangeven dat dit eigenlijk van mij niet meer hoeft, want ik weet dat ik op een dag (ik hoop een à twee maanden) toch mijn vertrek aankondig? Of laat ik het zo lopen en kom ik misschien toch nog (kortstondig) op de nieuwe afdeling, of misschien zelfs helemaal niet? Ik zou het vervelend vinden als ik dan zo zou vertrekken, na alle moeite van mijn collega's.Ik ben erg benieuwd naar jullie zienswijze hierin.

• basdej
  • Registratie: Augustus 2010
  • Laatst online: 14:08

basdej

OutSystems Consultant

Als je echt zeker weet dat je weg gaat, zou ik ze wel de moeite besparen en zeggen dat de transfer niet meer nodig is, maar ik zou er dan niet bij vertellen dat je op zoek bent naar een nieuwe baan. Zorg eerst dat je die daadwerkelijk hebt gevonden (en getekend) voordat je je huidige werkgever dit laat weten.

Hoi.

Acties:
  • +29Henk 'm!

• TheDudez
  • Registratie: Mei 2013
  • Laatst online: 08:54

TheDudez

Usenet stofzuiger!

Ik zou wachten tot je getekend hebt. En daarna netjes melden.

Usenet handleidingen

• engineer88
basdej schreef op dinsdag 3 januari 2023 @ 11:49:
Als je echt zeker weet dat je weg gaat, zou ik ze wel de moeite besparen en zeggen dat de transfer niet meer nodig is, maar ik zou er dan niet bij vertellen dat je op zoek bent naar een nieuwe baan. Zorg eerst dat je die daadwerkelijk hebt gevonden (en getekend) voordat je je huidige werkgever dit laat weten.
Nu heb ik wel al eerder aangegeven dat ik erg dichtbij een overstap zit vanwege alle perikelen. In die zin is het niet totaal onbekend, maar ook niet volledig eerlijk cq. transparant.

Acties:
  • +13Henk 'm!

• flyyy
  • Registratie: Maart 2013
  • Laatst online: 15:24
Pas aangeven nadat alles rond is is mijn advies.
De kijk veranderd toch altijd op het moment dat zoiets uitgesproken word om welke reden dan ook...
En die kijk is 9 van de 10 keer niet heel positief.

Geduld is een schone zaak!

• Racing_Reporter
  • Registratie: Januari 2012
  • Laatst online: 07:55

Racing_Reporter

Contentmaker

engineer88 schreef op dinsdag 3 januari 2023 @ 11:51:
[...]

Nu heb ik wel al eerder aangegeven dat ik erg dichtbij een overstap zit vanwege alle perikelen. In die zin is het niet totaal onbekend, maar ook niet volledig eerlijk cq. transparant.
Ik snap zeker dat je met die overstap in je maag zit. Wat als je in week 2 opeens weg bent? Maar er lijkt me niet echt een lekker 'excuus' te zijn om te melden dat het van jou niet meer hoeft, dat zal altijd de vraag opleveren waarom dan niet.

Maar ze kunnen die rol toch wel met iemand anders invullen, of rekening houden met de toekomst? Ik vind het erg goed dat je rekening houdt met het bedrijf, vanuit je normen en waarden. Normaal gesproken zou ik dit zeggen: dit kan je melden dat je voor het bedrijf inschat dat ze veel moeite doen om jou op die plek te zetten, maar dat je wel aan het solliciteren bent. Tot die tijd doe je uiteraard je stinkende best voor hun, as always, maar dat het niet aan je commitment zal liggen. Wat dit wel zal betekenen, is dat ze ondanks dat je het netjes aanpakt, ze je gaan zien als een gepasseerd station. Wat je ook zegt. Als je nieuwe deal wegvalt, sta je met lege handen, want dit is in principe een onomkeerbaar traject.

Als je dit leest, heb je teveel tijd.

Acties:
  • +10Henk 'm!

• Panzer_V
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 08:46

Panzer_V

Microsoft & Apple Fan

Niet het beste/ netste jongetje van de klas willen spelen. Gewoon niet melden. Lekker je sollicitaties voeren en pas nadat je het nieuwe contract getekend hebt je ontslag melden en je verlof opnemen.

In de tussentijd kan je altijd nog "tijdrekken" mocht e.e.a. opeens in een stroomversnelling geraken bij je huidige werkgever.

Laat ze hun handen maar eens branden....

En wat @flyyy zegt....na uitspreken vertrek is de kijk 9 van de 10 keer niet heel positief meer.

3850Wp WZW, 1155Wp ONO - Enphase IQ7+ - pvoutput.org

• Ernemmer
  • Registratie: Juli 2009
  • Niet online
Je kan natuurlijk aangeven dat de transfer naar de andere afdeling niet meer hoeft, dat je aan het solliciteren bent zou ik niet melden.

• engineer88
Ik lees, gelukkig, wat ik zelf voorheen ook al dacht, maar op een gegeven moment ga je dan toch aan jezelf twijfelen. De enige reden dat ik hier mee zit is vanwege alle moeite die mijn directe collega's en huidige leidinggevenden doen om alsnog de transfer mogelijk te maken. Het bedrijf kan mij ondertussen gestolen worden, want het is niet meer het bedrijf waar ik ben gaan werken. Mensen zijn al vertrokken of ontslagen, de cultuur is weg en voor nu ziet de toekomst er ook niet geweldig uit.

• Verder
  • Registratie: Maart 2012
  • Niet online
engineer88 schreef op dinsdag 3 januari 2023 @ 12:08:
Ik lees, gelukkig, wat ik zelf voorheen ook al dacht, maar op een gegeven moment ga je dan toch aan jezelf twijfelen. De enige reden dat ik hier mee zit is vanwege alle moeite die mijn directe collega's en huidige leidinggevenden doen om alsnog de transfer mogelijk te maken. Het bedrijf kan mij ondertussen gestolen worden, want het is niet meer het bedrijf waar ik ben gaan werken. Mensen zijn al vertrokken of ontslagen, de cultuur is weg en voor nu ziet de toekomst er ook niet geweldig uit.
Transparant willen zijn is een kwaliteit die je valt aan te prijzen. Ik ben het echter met de andere tweakers eens dat solliciteren een moment is waarbij transparantie alleen maar tegen je kan werken. Dit kan onwennig / onnatuurlijk aanvoelen, maar hoort en past bij een zakelijke opstelling. Mijn advies is om jouw belang in de gaten te houden en niet na te denken over de belangen van je huidige werkgever.

• Zeewolf
  • Registratie: Juni 2013
  • Laatst online: 26-01 15:56
Ik heb het wel zo transparant gespeeld, omdat ik het bedrijf wilde behoeden voor een grote ongemakkelijkheid. Nu trekt het bedrijf mij overal in twijfel, en zit ik met het ongemak. Ik zou het niet snel nog een keer zo spelen.

• init6
  • Registratie: Mei 2012
  • Niet online
Gooi je oude schoenen niet weg voordat je nieuwe hebt.

Iemand die aangeeft weg te willen is iemand waar meestal geen investeringen in gedaan gaat worden, je komt dus op een dood spoor te zitten.

• Tehh
  • Registratie: Maart 2013
  • Niet online
engineer88 schreef op dinsdag 3 januari 2023 @ 11:46:
Ik start dit topic omdat ik graag jullie mening over het volgende wil:
Ik werk nu bijna 4 jaar bij mijn werkgever in dezelfde functie. Een klein jaar geleden heb ik aangegeven een andere functie te willen. Dat was eigenlijk geen probleem en ook de afdeling waar ik naartoe zou willen zag het meteen zitten. Echter, het kon uiteindelijk niet doorgaan vanwege mijn salaris i.c.m. het budget van de afdeling. Uiteindelijk heeft het hoogste management zich er mee bemoeit en toen kon het wel. Totdat ons bedrijf volledig vanuit de VS geleid ging worden en mijn toekomstige afdeling een Amerikaanse manager kreeg. Weer gedoe over budgetten en de zorg of ik wel geschikt was voor deze rol. Dit heeft mijn vertrouwen in het bedrijf een behoorlijke knauw gegeven. Daarbij spelen er ook nog andere zaken in het bedrijf waardoor ik mij niet meer op mijn plek voel.

Hoe dan ook, ik heb eigenlijk begin december 2022 besloten actief op zoek te gaan naar een nieuwe uitdaging bij een ander bedrijf. Het een en ander loopt al. Waar ik nu echter tegen aanloop is dat het niet aan de collega's hier in Nederland ligt dat mijn transitie naar de andere afdeling niet doorgaat en meerdere personen doen nog steeds hun best mij naar de afdeling over te zetten. Moet ik nu aangeven dat dit eigenlijk van mij niet meer hoeft, want ik weet dat ik op een dag (ik hoop een à twee maanden) toch mijn vertrek aankondig? Of laat ik het zo lopen en kom ik misschien toch nog (kortstondig) op de nieuwe afdeling, of misschien zelfs helemaal niet? Ik zou het vervelend vinden als ik dan zo zou vertrekken, na alle moeite van mijn collega's.Ik ben erg benieuwd naar jullie zienswijze hierin.
Niet vergeten: je arbeidsovereenkomst is een zakelijke aangelegenheid. Zou je bij je huidige bedrijf willen werken in die andere functie? Zo ja, dan zou je kunnen zeggen dat je actief bent gaan solliciteren. Misschien gaat er dan opeens een deur open. Maar je kan er ook juist deuren mee sluiten en dat zou ik het risico niet waard vinden als ik geen alternatief had.

Ik heb ook wel collega's meegemaakt die hun vertrek aankondigden in de maand dat hun promotie was aangekondigd.

• JohnR
  • Registratie: April 2003
  • Niet online

JohnR

Koffie is lekker!

Persoonlijk hou ik niet van verrassingen. Ik zou het dus ook gewoon aangeven. Ik kan me herinneren dat ik bij mijn eerste werkgever tijdens zo'n gesprek over doelstellingen / ambities aangaf dat mijn ambitie was om binnen een jaar een andere baan te hebben. Daar werd nogal vreemd over gedaan, maar ik vond het wel zo netjes.

Een baan is voor mij gewoon een soort relatie. Als het goed gaat vertel je dat elkaar, als er dingen niet naar wens gaan vertel je dat elkaar, en als je van plan bent hem te verbreken dan vertel je dat elkaar.

/(bb|[^b]{2})/

• Marzman
  • Registratie: December 2001
  • Niet online

Marzman

They'll never get caught.

Als je het zeker weet kun je het zeggen, als je ze blind vertrouwd kun je het zeggen. Anders even wachten tot je getekend hebt :)

☻/ Please consider the environment before printing this signature
/▌
/ \ <-- This is bob. copy and paste him and he will soon take over the world.

• chrisborst
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 13:33
@engineer88
Loyaliteit richting een werkgever/collega's is een goede eigenschap, echter moet het wel van twee kanten komen.
En onderaan de streep zal een bedrijf altijd voor het collectief kiezen en nooit voor het individu.
Dus kies wat voor jou het beste is. Lekker solliciteren, nieuwe baan aannemen en dan pas op je huidige werk vertellen.

• BazzH
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 09:46

BazzH

Kei-goed...

En hoe goed hebben ze jou op de hoogte gehouden van de toekomstplannen rond de overgang van de dagelijkse leiding naar de VS, de komst van een nieuwe (US) manager en de gevolgen daarvan op de met jou gemaakte afspraken? Die kreeg je zeker pas te horen toen het allemaal rond was?

Je hebt werkelijk geen enkele verplichting om je huidige werkgever in te lichten over "een mogelijke overstap naar een andere werkgever op termijn". Je doet gewoon hetzelfde: je brengt het nieuws pas als het er is en als alles rond is. Anders dupeer je mogelijk alleen maar jezelf.

Think smart........ Act stupid........

• DropjesLover
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 11:29

DropjesLover

Dit dus ->

Zelf al eens met een collega meegemaakt dat die aangaf een andere rol/functie te willen binnen het bedrijf waar ik werkte. Daar zou over nagedacht / gesproken worden binnen het management. Paar weken later navragen "ja we denken er nog over na". Nog een paar weken later vragen "ja we denken er nog over na". Heeft ondertussen gesolliciteerd bij ander bedrijf, aanbod gekregen, management op de hoogste gesteld, en toen was het ineens binnen 2 dagen bedacht en besproken binnen het management hoor :')
Scheelt dat hij beide bedrijven even leuk vind, en waar hij werkte al kende en gewoon verder prima is, etc etc, dus gebleven is.

BThGvNeOA
Bond Tegen het Gebruik van Nutteloze en Onbekende Afkortingen!
Gewoon uitschrijven wat je bedoelt is zo moeilijk niet... PR (persoonlijk record?), ICE/M/A (verbrandingsmotor?), kdv (kinderdagverblijf), DA (dierenarts?)etc...,

• TwiSteD1
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 26-01 10:16
Ik zou niet verwachten dat ze wat toegeeflijker zijn nu ze het zelf gaan managen. Verwacht maar dat de nieuwe manager alles "lean" wil doen en eerder mensen gaat ontslaan dan over laat zetten naar een afdeling met al bestaande budgetproblemen.

• eric.1
  • Registratie: Juli 2014
  • Laatst online: 15:23
Doe vooral waar jij je goed bij voelt.

Uiteindelijk heb ik zelf nog nooit een probleem ervaren binnen een afdeling wanneer iemand aangaf actief een baan buiten het bedrijf te zoeken. Sterker nog, die personen kregen veelal gewoon wat extra ruimte om dit goed te kunnen doen.

Uit mijn persoonlijke ervaring kan ik dan ook niet veel meer zeggen dan; ik zie geen reden om het niet te melden. Ze kunnen je er om die reden niet direct uitgooien. Als ze echt vervelend willen doen, dan kunnen ze dat natuurlijk wel - maar goed - het klinkt er niet naar dat jouw leidinggevende / directe collega's dit zouden doen. Tuurlijk kunnen er scheve gezichten komen, maar dat is niet jouw probleem; je bent duidelijk geweest en daar is niets mee gedaan (ongeacht de reden). Dan moeten ze niet gek kijken dat iemand dan maar zelf de touwtjes in handen neemt - dat is een logisch gevolg.

• _Max_
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 14:37
Niemand is speciaal en iedereen is vervangbaar.

Pas melden dat je weggaat als de inkt droog is op je nieuwe contract. :)

• Bever!
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 13:15
Wat zouden ze moeten doen als het niet mag.. je ontslaan? :+

Gewoon zeggen als het een done deal is. Niemand zal er raar van opkijken

• AGee
  • Registratie: December 2002
  • Niet online

AGee

Formerly known as naitsoezn

Fake it till you make it. Oftewel: Schone schijn ophouden totdat je zekerheid hebt over je nieuwe stap. Uiteindelijk is het gewoon een zakelijke beslissing, de meeste mensen zullen dat gewoon (uiteindelijk) begrijpen.

Members only:
Alleen zichtbaar voor ingelogde gebruikers. Inloggen

[Voor 59% gewijzigd door AGee op 04-01-2023 11:05]

't Het nog nooit, nog nooit zo donker west, of 't wer altied wel weer licht

• ex87
  • Laatst online: 12:53
Mooi weer spelen. Ik zit ook diep in een sollicitatie maar, er zijn nog wat kleine punten uit het contract die toch ineens kunnen zorgen dat ik het niet doe. Dan ga ik waarschijnlijk nog wel weg het komende jaar maar misschien veel later. Dus:

- Tot dat je een getekend contract heb, weet je niet dat je gaat (dus je liegt verder niet)
- Je hebt er zelf niks aan want daarna wordt je alleen maar scheef aangekeken
- Misschien veranderd er door die transfer juist wel iets waardoor je wel wilt blijven

Tot dat het zeker is: Niks melden.

• RM-rf
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 12:09

RM-rf

1 2 3 4 5 7 6 8 9

engineer88 schreef op dinsdag 3 januari 2023 @ 11:46:

Waar ik nu echter tegen aanloop is dat het niet aan de collega's hier in Nederland ligt dat mijn transitie naar de andere afdeling niet doorgaat en meerdere personen doen nog steeds hun best mij naar de afdeling over te zetten. Moet ik nu aangeven dat dit eigenlijk van mij niet meer hoeft, want ik weet dat ik op een dag (ik hoop een à twee maanden) toch mijn vertrek aankondig? Of laat ik het zo lopen en kom ik misschien toch nog (kortstondig) op de nieuwe afdeling, of misschien zelfs helemaal niet? Ik zou het vervelend vinden als ik dan zo zou vertrekken, na alle moeite van mijn collega's.Ik ben erg benieuwd naar jullie zienswijze hierin.
je _moet_ niks... maar dit is vooral een persoonlijke loyaliteitszaak, die vooral speelt tussen jouw en die andere collega's en of je denkt dat zijn teleurgesteld in jou zouden zijn als zij mischien heel veel moeite voor je doen.

ik zou dan vooral afvragen of die extra moeite die zij misschien voor jou doen voor hen bezwaarlijk is?
Dat hoeft namelijk niet eens altijd zo te zijn...

als erachter een budgetstrijd ligt kan het voor hen zijn dat ze als je voorheen zou vertrekken dan juist een hoger budget hebben voor een eventuele vervanger, en die winst dus sowieso behouden..
Mocht je vertrekken voordat de overstap erdoorheen is geeft het hen een extra argument de directie duidelijk te maken dat ze meer moeten doen om goed personeel te behouden, en kunnen ze alsnog dat extra budget misschien vrijkrijgen door erop te wijzen dat hun eerdere weigering dat te doen geleid heeft tot je vertrek.

Intelligente mensen zoeken in tijden van crisis naar oplossingen, Idioten zoeken dan schuldigen

• Racing_Reporter
  • Registratie: Januari 2012
  • Laatst online: 07:55

Racing_Reporter

Contentmaker

Bever! schreef op woensdag 4 januari 2023 @ 10:58:
Wat zouden ze moeten doen als het niet mag.. je ontslaan? :+

Gewoon zeggen als het een done deal is. Niemand zal er raar van opkijken
Haha, zou wat zijn. Zou ook wel jammer zijn als ze de werksfeer zo onmogelijk maken daarna, omdat je in hun hoofd toch al vervangen bent, dat je uiteindelijk gedwongen bent te vertrekken. Dusss... we komen op dezelfde conclusie uit, alleen de route daar naartoe is wel ietsje anders ;)

Als je dit leest, heb je teveel tijd.

• mmniet
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 26-01 15:22

mmniet

De beetje weter

Veel is eigenlijk al gezegd en ik denk dat de meeste het juist zeggen NIET MELDEN.

De kans dat je jezelf er een plezier mee doet is minimaal, zelfs als je al weet dat je actief bezig bent om weg te gaan en dit waarschijnlijk binnen enkele maanden gaat lukken. Je moet nu werken echt als een zakelijke deal zien. Het bedrijf staat je al niet meer aan. De collega's waar je goed mee kunt zullen het echt wel begrijpen dat je het zo speelt.

Ik begrijp volledig wat je voelt. Ik ken eenzelfde situatie van mijzelf waarbij er ook dit soort zaken spelen. Het is lastig om de focus goed te houden, maar belangrijk is om de schone schijn op te houden. Mocht de sollicitatie niets worden dan moet je een backup plan hebben. Zelfs al verwacht je snel weg te zijn, zolang je niets ergens anders getekend hebt weet je niets en zeg je niets.

Begrijpelijke innerlijke strijd, maar niets zeggen. Je collega's zullen het achteraf begrijpen en diegene die dat niet doen, hebben pech. Het gaat in eerste instantie om jezelf. Wees loyaal naar jezelf. Jammer voor de energie, maar misschien leert zo een bedrijf er weer van (al verwacht ik dat niet bij amerikaanse toestanden als dit (been there to many times)).

It's me Mario

• Chromoris
  • Registratie: Juni 2021
  • Laatst online: 09:18
Gezien het directe management vervangen is door Amerkanen zou ik heel voorzichtig zijn om het te melden. Amerikaanse managers kunnen behoorlijk fors reageren op een indicatie dat iemand weg wilt gaan. En hoewel ze je niet kunnen ontslaan, goede kans dat ze daar pas achter komen wanneer ze het proberen.

Daarom eerst zorgen dat je plan B hebt gerealiseerd en dan pas melden. Een mooie regel hierin is dat je dit soort dingen kunt melden als de handtekeningen op het nieuwe contract gezet zijn.

• Hillie
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 08:51

Hillie

Poepen = ultieme ontspanning

Heerlijk, die stereotypes over Amerikanen en Amerikaans management. Alsof slechte en impulsief emotioneel reagerend management elders niet zou voorkomen.

Zelf woon en werk ik al weer enige tijd in de VS. Een paar maanden geleden ben ik overgestapt. M'n oude werkgever had al wat senior volk verloren en later begreep ik dat ik mijn vertrek en dag na een andere senior engineer meldde. Maar ik heb de tijd genomen voor de overdracht, etcetera, en ben niet naar een klant of concurrent gegaan. Dat werd allemaal op prijs gesteld, vooral de periode waarin ik kon overdragen, aangezien ik een 0 seconden opzegtermijn had (een nu weer heb).

Maar dat melden en het proces in gang zetten heb ik pas gedaan nadat de contacten getekend waren. Een goed werkgever begrijpt dat mensen altijd de markt in de gaten houden, zeker de niet vastgeroeste en getalenteerde groep werknemers. Als mijn oud-werkgever moeilijk had gedaan, dan was de relatie bekoeld, maar we hebben allebei flexibiliteit getoond en ik heb ze onlangs nog getipt over een potentiële klus voor ze. Je blijft immers wel werkzaam in een bepaald vakgebied en het kan best zijn dat je mensen over 10 of 15 jaar weer tegenkomt. Een nette afhandeling houdt toekomstige relaties en misschien zelfs banen open.

Maar vooral niet melden totdat je een getekend contract hebt.

Liefhebber van schieten en schijten. Ouwehoer en niet-evangelisch atheist.

Camacha: Je hebt nog gelijk ook.

• Hahn
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 26-01 18:26
engineer88 schreef op dinsdag 3 januari 2023 @ 12:08:
Ik lees, gelukkig, wat ik zelf voorheen ook al dacht, maar op een gegeven moment ga je dan toch aan jezelf twijfelen. De enige reden dat ik hier mee zit is vanwege alle moeite die mijn directe collega's en huidige leidinggevenden doen om alsnog de transfer mogelijk te maken.
Al die mensen die moeite doen om jou te voorzien van een transfer, doen dat niet uit liefdadigheid voor jou, ze krijgen er gewoon voor betaald :)

Bekijk het op die manier: zakelijk. Want dat is het. En dan heb je er hopelijk minder moeite mee.

The devil is in the details.

• Lelletje
  • Registratie: Juli 2007
  • Nu online
Toen ik naar een andere baan zocht, heb ik mijn mond gehouden, tot ik bij een ander bedrijf aan de slag kon.

Voordat ik het contract kreeg, heb ik een directe collega (met wie ik close was) ingelicht, die was er uiteraard niet blij mee, maar gunde het mij wel.

Toen ik het contract kreeg, heb ik mijn leidinggevende op de hoogte gesteld; die vond het heel erg jammer, maar gunde het mij ook.

Daarna is alles gewoon in goed overleg verder gegaan en hebben we nog een leuk afscheid gehad.

• The_Vice
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 26-01 20:56
Wat anderen zeggen, gewoon doorgaan met solliciteren. Op het exit gesprek zal men vast de vermoorde onschuld spelen, dat als ze hadden geweten dat de maat voor je vol was ze wat harder hun best hadden gedaan.

Uiteindelijk werkt loyaliteit twee kanten op. Als het te lang uitblijft is het niet raar dat je je heil elders gaat zoeken.

Verder alles netjes afhandelen, de wereld is klein. Ondank het elders willen werken heb ik al redelijk wat vertrokken mensen zien terugkeren naar een voormalig werkgever. Gras was dan elders toch niet groener.

• HenkEisjedies
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 15:25
Ik heb iets vergelijkbaars gehad. Ik moest een nieuwe leaseauto uitzoeken terwijl ik wist dat ik over een aantal maanden zou vertrekken. Toen uiteindelijk de fleetmanager wat vaart achter het proces wilde zetten heb ik hem verteld dat ik hem eigenlijk niets kan/wil vertellen, ik geen nieuwe auto nodig zal hebben en of hij dit even onder ons wil houden. Dat waardeerde hij want anders had hij met een gloednieuw auto in zijn maag gezeten.

• njitter
  • Registratie: Oktober 2000
  • Niet online
Zorg ervoor dat je op vriendelijke voet uit elkaar gaat. Maar besef je wel dat je geen enkele verplichting hebt om je huidige werkgever op de hoogte te houden van je plannen. Je zit er uiteindelijk alleen voor je eigen toekomst, niet voor die van je collega's.

• Free rider
  • Registratie: November 2006
  • Laatst online: 18-01 21:58
Niet melden dat je solliciteert.
Als je in je maag zit dat collega's zich voor jou inzetten, en daarmee de toorn van het nieuwe management riskeren: zeg hun dat je het even hebt gehad met de situatie (teveel negatieve energie enz.) en dat je in de zomer, als er meer duidelijkheid is, een nieuwe poging wil wagen.

• engineer88
Ik ga het niet melden. Bedankt voor alle adviezen.
Ze zijn er nu mee bezig, weer, en ik hoor zelfs verhalen over een assesment. Als het zover komt, nog maar eens kijken of ik dat dan ook ga doen. Gaande de rit de regels van het spel veranderen heb ik niet zoveel zin in. Van gewoon starten met een andere functie tot een bijna complete sollicitatie is mijn eer te na.

• moshimoshi
  • Registratie: November 2022
  • Laatst online: 15:07
Ik heb zelf ook in zo'n schuitje gezeten. Ik en een collega zouden al anderhalf jaar van een engineer naar een managerpositie gaan op een functie die gecreëerd zou worden. Na anderhalf jaar wachten was ik er klaar mee en heb ik gesolliciteerd op eenzelfde managerpositie bij een andere bedrijf. Brief 's middags verstuurd, 's avonds belden ze al voor een afspraak en een week later was het contract getekend inclusief drie gesprekken.

Mijn collega heeft nog een jaar zitten wachten voordat hij die positie kreeg en heeft het toen minder dan een jaar volgehouden. Vertrouwen beschadigd door 2,5 jaar wachten en het kwam niet meer goed.

Moraal van het verhaal: niet vertellen en er al helemaal niet vanuit gaan dat je op korte termijn een stap maakt intern.

• kevinr1
  • Laatst online: 25-01 10:09

kevinr1

Dude?

engineer88 schreef op maandag 9 januari 2023 @ 14:17:
Ik ga het niet melden. Bedankt voor alle adviezen.
Ze zijn er nu mee bezig, weer, en ik hoor zelfs verhalen over een assesment. Als het zover komt, nog maar eens kijken of ik dat dan ook ga doen. Gaande de rit de regels van het spel veranderen heb ik niet zoveel zin in. Van gewoon starten met een andere functie tot een bijna complete sollicitatie is mijn eer te na.
Goede keuze. Laat even weten hoe het verder loopt.
En btw, puur uit nieuwsgierigheid, is wat sector/branche etc, zit je?

Life is meant to be experienced

• engineer88
kevinr1 schreef op dinsdag 10 januari 2023 @ 12:52:
[...]
En btw, puur uit nieuwsgierigheid, is wat sector/branche etc, zit je?
Technische sector, werktuigbouw.

• pjottum
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 14:46

pjottum

¯\_(ツ)_/¯

Nooit vertellen, want dat maakt je aangeschoten wild.

En wat @moshimoshi schetst: je wordt al een jaar lekker op je plekje gehouden. Jij doet je werk vast heel goed: niemand, behalve jij, wil dat anders. Waarom veranderen?

Dus gewoon om je heen kijken, en als je iets getekend hebt tot ziens zeggen in de hoop dat je een goede stap kan maken.

ping 127.212.23.124

• wm1234
  • Registratie: Mei 2017
  • Laatst online: 11:18
Eigenlijk is alles al gezegd maar ik had in het verleden ook een teamgenoot die goed presteerde en vervolgens ging zijn nieuwe werk baan niet door (na ondertekening van het contract). Eigenlijk is dan de sfeer al verziekt en sta je al op 10-0 achterstand en moet je uiteindelijk vertrekken omdat je weinig kans hebt.

Nu zit je nog in het traject voor ontwikkeling binnen het bedrijf, mocht het lukken prima en anders naar je nieuwe baan ook prima. Je kan altijd zeggen, dat een mooie kans langs kwam onverwacht en je die hebt gepakt. Vervolgens zeg je dat je iedereen waardeert, dat ze zo hard hebben gestreden maar deze kans niet kan laten liggen en dat het misschien anders was geweest als ze direct de beslissing hadden gemaakt zonder assessment (daardoor stond de deur open op een kier). Hopelijk leren ze het dan een keer.

Overigens als je vertrekt, verandert de dynamiek altijd in de vorm van een soort afwijzing (vaak nog vriendelijk maar toch anders) vanuit het oude bedrijf dus beter het vertrek ook niet te lang maken (1/2 weken netjes overdracht en 2/3 weken op vakantie ofzo om je maand opzegtermijn door te komen). Beter de klap geven en dan moven, voor iedereen beter.

• engineer88
wm1234 schreef op dinsdag 10 januari 2023 @ 20:43:
Eigenlijk is alles al gezegd maar ik had in het verleden ook een teamgenoot die goed presteerde en vervolgens ging zijn nieuwe werk baan niet door (na ondertekening van het contract). Eigenlijk is dan de sfeer al verziekt en sta je al op 10-0 achterstand en moet je uiteindelijk vertrekken omdat je weinig kans hebt.

Nu zit je nog in het traject voor ontwikkeling binnen het bedrijf, mocht het lukken prima en anders naar je nieuwe baan ook prima. Je kan altijd zeggen, dat een mooie kans langs kwam onverwacht en je die hebt gepakt. Vervolgens zeg je dat je iedereen waardeert, dat ze zo hard hebben gestreden maar deze kans niet kan laten liggen en dat het misschien anders was geweest als ze direct de beslissing hadden gemaakt zonder assessment (daardoor stond de deur open op een kier). Hopelijk leren ze het dan een keer.

Overigens als je vertrekt, verandert de dynamiek altijd in de vorm van een soort afwijzing (vaak nog vriendelijk maar toch anders) vanuit het oude bedrijf dus beter het vertrek ook niet te lang maken (1/2 weken netjes overdracht en 2/3 weken op vakantie ofzo om je maand opzegtermijn door te komen). Beter de klap geven en dan moven, voor iedereen beter.
Heb je helemaal gelijk in. Zo was het ook toen ik de vorige keer mijn onstalg indiende. De sfeer verandert toch. Ik doe gewoon of alles normaal is, en zodra ik een contract getekend heb, dan horen ze het.

• Boerenlater
  • Registratie: April 2022
  • Niet online
Zeker niet zeggen.
Toen ik mijn ontslag indiende werd mij de huid volgescholden en meer nare opmerkingen.

• engineer88
Boerenlater schreef op woensdag 11 januari 2023 @ 12:54:
Zeker niet zeggen.
Toen ik mijn ontslag indiende werd mij de huid volgescholden en meer nare opmerkingen.
Dat klinkt wel heel heftig. Dat had ik gelukkig niet bij mijn vorige werkgever.

• Hahn
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 26-01 18:26
Boerenlater schreef op woensdag 11 januari 2023 @ 12:54:
Zeker niet zeggen.
Dan weet je direct dat een nieuwe baan zoeken een goed idee was.

The devil is in the details.

Pagina: 1

Tweakers maakt gebruik van cookies

Tweakers plaatst functionele en analytische cookies voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Deze cookies zijn noodzakelijk. Om op Tweakers relevantere advertenties te tonen en om ingesloten content van derden te tonen (bijvoorbeeld video's), vragen we je toestemming. Via ingesloten content kunnen derde partijen diensten leveren en verbeteren, bezoekersstatistieken bijhouden, gepersonaliseerde content tonen, gerichte advertenties tonen en gebruikersprofielen opbouwen. Hiervoor worden apparaatgegevens, IP-adres, geolocatie en surfgedrag vastgelegd.

Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Sluiten

Toestemming beheren

Hieronder kun je per doeleinde of partij toestemming geven of intrekken. Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Functioneel en analytisch

Deze cookies zijn noodzakelijk voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie. Meer details

janee

Relevantere advertenties

Dit beperkt het aantal keer dat dezelfde advertentie getoond wordt (frequency capping) en maakt het mogelijk om binnen Tweakers contextuele advertenties te tonen op basis van pagina's die je hebt bezocht. Meer details

Tweakers genereert een willekeurige unieke code als identifier. Deze data wordt niet gedeeld met adverteerders of andere derde partijen en je kunt niet buiten Tweakers gevolgd worden. Indien je bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je account. Indien je niet bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je sessie die maximaal 4 maanden actief blijft. Je kunt deze toestemming te allen tijde intrekken.

Ingesloten content van derden

Deze cookies kunnen door derde partijen geplaatst worden via ingesloten content. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie over de verwerkingsdoeleinden. Meer details

janee