Toon posts:

Inbouwdoos niet diep genoeg voor zwave module

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• Adam1980
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 06-02 22:22
Dag tweakers, ik ben op zoek naar advies voor het installeren van een zwave module in een inbouwdoos.

Ik heb de fibaro fgs222, 20mm diep. Die had ik willen inbouwen achter een, nog aan te schaffen, dubbele pulsdrukker. Busch jaeger zit overal in mijn huis, de pulsdrukker van dat merk is 36mm diep. De inbouwdoos is volgens mij 50mm diep. Dat gaat niet samen.

De module zou achter de dubbele wipper komen. Daar komt de elektra ook binnen, waardoor het nog wat krapper is.

Ik zou dat kunnen omdraaien: enkele wipper naar links, daar zwave module achter plaatsen en die aansluiten op de dubbele pulsdrukker rechts. Wordt denk ik nog steeds krap. Misschien dat het iets helpt als ik soepel draad gebruik om de module aan te sluiten (is dat veilig genoeg?).

Ik zou ook een ander merk kunnen kopen. De dubbele pulsdrukker van gira is 25mm, meen ik. Niet ideaal, ziet er minder mooi uit met verschillende merken (hoewel dit in de hal is).

Zijn er ook andere oplossingen te bedenken? Bv een 'halve' opbouwdoos op de inbouwdoos? (Niet de standaard opbouwdoos van busch jaeger, de heeft geen mogelijkheid om op een inbouwdoos te schroeven en is wel erg log).

Alle reacties

• saturn21
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 16:58
Adam1980 schreef op dinsdag 3 januari 2023 @ 11:27:
Busch jaeger zit overal in mijn huis, de pulsdrukker van dat merk is 36mm diep. De inbouwdoos is volgens mij 50mm diep en daar waar ikDat gaat niet samen.
Dat is wel diep. Ik heb onlangs alle lichtschakelaars in ons huis naar Shelly Dimmer 2 + pulsdrukker van Jung (LS serie) omgebouwd en de combinatie van Shelly Dimmer 2 met pulsdrukker was ~42mm diep. Dat is bij inbouwdozen van 50mm nog steeds krap (door andere elektradraden/WAGOs) maar wel haalbaar.

Is de diepte van de pulsdrukker (36mm) ook echt de inbouwdiepte? Of heeft men hier de schakelaar zelf ook meegerekend? De schakelaar zit natuurlijk boven het muuroppervlak en hoeft dus de inbouwdoos niet in.

• Adam1980
saturn21 schreef op dinsdag 3 januari 2023 @ 11:31:
[...]

Dat is wel diep. Ik heb onlangs alle lichtschakelaars in ons huis naar Shelly Dimmer 2 + pulsdrukker van Jung (LS serie) omgebouwd en de combinatie van Shelly Dimmer 2 met pulsdrukker was ~42mm diep. Dat is bij inbouwdozen van 50mm nog steeds krap (door andere elektradraden/WAGOs) maar wel haalbaar.

Is de diepte van de pulsdrukker (36mm) ook echt de inbouwdiepte? Of heeft men hier de schakelaar zelf ook meegerekend? De schakelaar zit natuurlijk boven het muuroppervlak en hoeft dus de inbouwdoos niet in.
Ik heb de schakelaar dus nog niet aangeschaft en ik kan van de dubbele BJ pulsdrukker geen goede tekening vinden, ook niet op hun eigen site. Er wordt geschreven dat de inbouwdiepte 36mm is.

• Adam1980
saturn21 schreef op dinsdag 3 januari 2023 @ 11:31:
[...]

Die shelly is 14mm diep, dat is wel lekker plat. Zou de omvang eigenlijk ook nog iets zeggen over de duurzaamheid?

• Slinkos
  • Registratie: Januari 2012
  • Laatst online: 18:23
In mijn vorige huis had ik gewoon de achterkant van mijn inbouwdoos er uit gesloopt :-p

Aangeboden: MHI Airco Wifi controller (MHI-AC-Ctrl)

• strandbal
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 19:10

strandbal

Was het maar zo'n feest.

En om even outside the box te denken, is er in je lamp/armatuur misschien ruimte over? Of de centraaldoos waar 'ie op hangt?

Ik heb plekken in huis waar ik de z-wave modules mooi in de voet van 't armatuur kwijt kon.

Hier stond een dode link.

• Kazu
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 12:33
strandbal schreef op dinsdag 3 januari 2023 @ 11:55:
En om even outside the box te denken, is er in je lamp/armatuur misschien ruimte over? Of de centraaldoos waar 'ie op hangt?

Ik heb plekken in huis waar ik de z-wave modules mooi in de voet van 't armatuur kwijt kon.
Dit, inderdaad. Ik heb twee plaatsen in mijn huis waar de inbouwdoos zo vol zit met draad dat er geen Z-Wave dimmer meer bij kan. Bij die twee heb ik de dimmer in de centraaldoos geplaatst. Werkt prima, je moet alleen even opletten bij het aansluiten.

PS5 PSN: UnrealKazu

• Slinkos
  • Registratie: Januari 2012
  • Laatst online: 18:23

Goeie! Dat wilde ik er nog aan toevoegen dat heb ik nu in mijn nieuwe huis dus ook gedaan. Maar ik vergat mijn verhaal af te maken. :P

Aangeboden: MHI Airco Wifi controller (MHI-AC-Ctrl)

• Adam1980

Helaas niet. De vorige lamp had dat wel, zelfs voor zo'n lompe sonoff wifi module.
Bovendien moeten er 2 lampen worden geschakeld.
Misschien dat dat kan als ik de module in de centraaldoos van de hal plaats en dan 1 of 2 draden erbij trek, om de 2e lamp te schakelen.

[Voor 4% gewijzigd door Adam1980 op 03-01-2023 12:04]

• septillion
  • Registratie: Januari 2009
  • Nu online

septillion

Moderator Wonen & Mobiliteit
Toegegeven, ook met 50mm blijft het krap en kan je er niet ook nog 3 lasdoppen ofzo bij kwijt. Maar over het algemeen is het wel te doen in 50mm.

Draden toevallig lang genoeg om door te trekken naar rechts? Anders kan wat soepel draad gebruiken handig zijn.

• Adam1980
Kazu schreef op dinsdag 3 januari 2023 @ 11:57:
[...]

Dit, inderdaad. Ik heb twee plaatsen in mijn huis waar de inbouwdoos zo vol zit met draad dat er geen Z-Wave dimmer meer bij kan. Bij die twee heb ik de dimmer in de centraaldoos geplaatst. Werkt prima, je moet alleen even opletten bij het aansluiten.

De centraaldoos in de hal; gaat 'm niet worden helaas. Misschien met een plafondarmatuur met 20 extra diepte/hoogte, maar dat vind ik suboptimaal.
Pagina: 1

Tweakers maakt gebruik van cookies

Tweakers plaatst functionele en analytische cookies voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Deze cookies zijn noodzakelijk. Om op Tweakers relevantere advertenties te tonen en om ingesloten content van derden te tonen (bijvoorbeeld video's), vragen we je toestemming. Via ingesloten content kunnen derde partijen diensten leveren en verbeteren, bezoekersstatistieken bijhouden, gepersonaliseerde content tonen, gerichte advertenties tonen en gebruikersprofielen opbouwen. Hiervoor worden apparaatgegevens, IP-adres, geolocatie en surfgedrag vastgelegd.

Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Sluiten

Toestemming beheren

Hieronder kun je per doeleinde of partij toestemming geven of intrekken. Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Functioneel en analytisch

Deze cookies zijn noodzakelijk voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie. Meer details

janee

Relevantere advertenties

Dit beperkt het aantal keer dat dezelfde advertentie getoond wordt (frequency capping) en maakt het mogelijk om binnen Tweakers contextuele advertenties te tonen op basis van pagina's die je hebt bezocht. Meer details

Tweakers genereert een willekeurige unieke code als identifier. Deze data wordt niet gedeeld met adverteerders of andere derde partijen en je kunt niet buiten Tweakers gevolgd worden. Indien je bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je account. Indien je niet bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je sessie die maximaal 4 maanden actief blijft. Je kunt deze toestemming te allen tijde intrekken.

Ingesloten content van derden

Deze cookies kunnen door derde partijen geplaatst worden via ingesloten content. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie over de verwerkingsdoeleinden. Meer details

janee