Toon posts:

Voorzetwanden of niet, jaren 30 woning

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• JohnyIV
  • Registratie: Oktober 2022
  • Laatst online: 23:02
Dag,

Wij zijn bezig met renovatie van onze 2 onder 1 kap jaren-30 woning (begane grond, 1e verdieping en zolder).

- Wij laten al de kozijnen en het glas vervangen voor HR++ glas.
- Wij storten een nieuwe betonvloer met isolatieplaten
- Verder is er een spouw van 5cm aanwezig, welke wij gaan laten isoleren. -RD waarde 1.45m2
- Wij laten 20cm dak-isolatie aanbrengen.

Nu vraag ik mij af, is het het waard om nog voorzetwanden te plaatsen op de begane grond (met de voor en nadelen van dien qua ruimte verlies, stevigheid, kosten etc. en wellicht eerste verdieping...

Wij zullen ook overgaan op all-electric op den duur, maar ik vraag mij af of het loont... of dat het verstandiger is om evt. eerder een paar extra zonnepanelen bij te leggen voor hetzelfde geld als het nodig is?

Ik ben benieuwd naar jullie reactie.

Vriendelijke groet,
Jan

Alle reacties

• Terpen Tijn
  • Registratie: Mei 2012
  • Laatst online: 20:10
De Rd waarde van de spouw-isolatie is vrij laag, dus als je het daarbij laat, dan blijf je altijd met relatief hoge verwarmingskosten zitten.

Het enige nadeel van voorzetwanden is het ruimteverlies. Hoe erg dat is hangt misschien ook af van hoe groot de woning nu is. Mijn eigen ervaring met voorzetwanden rondom (vrijstaande woning) is dat ik die ~15 cm niet mis. De Rd 5 van mijn isolatiemateriaal in die wanden is echter wel erg fijn.

Ander (ongevraagd) advies: 20 cm dakisolatie is erg dik. Als je dit binnen gaat aanbrengen verlies je daardoor ook aardig wat ruimte. Je kan met sterker isolerende materialen (Resol, PIR) met de minder toe, en toch goed isoleren. Ik heb zelf 12 cm Resol gebruikt (Rd 6).

• Zenomyscus
  • Registratie: September 2012
  • Laatst online: 21:33
JohnyIV schreef op dinsdag 3 januari 2023 @ 11:14:
Dag,

Wij zijn bezig met renovatie van onze 2 onder 1 kap jaren-30 woning (begane grond, 1e verdieping en zolder).

- Wij laten al de kozijnen en het glas vervangen voor HR++ glas.
- Wij storten een nieuwe betonvloer met isolatieplaten
- Verder is er een spouw van 5cm aanwezig, welke wij gaan laten isoleren. -RD waarde 1.45m2
- Wij laten 20cm dak-isolatie aanbrengen.

Nu vraag ik mij af, is het het waard om nog voorzetwanden te plaatsen op de begane grond (met de voor en nadelen van dien qua ruimte verlies, stevigheid, kosten etc. en wellicht eerste verdieping...

Wij zullen ook overgaan op all-electric op den duur, maar ik vraag mij af of het loont... of dat het verstandiger is om evt. eerder een paar extra zonnepanelen bij te leggen voor hetzelfde geld als het nodig is?

Ik ben benieuwd naar jullie reactie.

Vriendelijke groet,
Jan
Persoonlijk zou ik dat wel doen. Wij hebben nu niet de financiele middelen om onze benedenverdieping aan te pakken, dus dat gaan we wellicht ergens in de toekomst doen. Maar een van de dingen die ik dan graag zou willen doen is een voorzetwand plaatsen. Juist omdat die zijmuur bij ons zo moeilijk te isoleren is. Wij zijn ook bezig met dakisolatie en binnenkort wordt de spouwmuur en de vloer aangepakt, maar als je kijkt naar de isolatiewaarde is die van de muur niet echt heel hoog. Die RD waarde van 1.45 is nou eenmaal niet zo heel veel en dat ga je niet op een andere manier oplossen vrees ik. Dakisolatie kun je zo dik maken als je wilt en als je een beetje ruime kruipruimte hebt kun je ook daar flink wat isolatie onder kwijt. De spouwmuur is echter net als bij ons zeer beperkt, dus zul je ofwel naar binnen of buiten moeten isoleren (waarbij binnen dan de makkelijkste weg is). Dat kost je over de gehele lengte natuurlijk iets van 15 centimeter ruimte, maar ik denk dat je dat niet gaat merken. Ik heb voor de grap de meubels een keer 15 centimeter opgeschoven omdat ik benieuwd was en dat ging prima bij ons.

• Asteroid9
  • Registratie: Maart 2002

Asteroid9

General Failure

Absoluut voorzetwanden doen, zeker bij een 2 onder 1 kap omdat je anders heel veel warmte via de buitengevels gaat verliezen.
Ik heb precies hetzelfde gedaan, woning uit 1938 met 7 cm spouw. Overal waar het kon een voorzetwand met PIR geplaatst en achteraf de spouw ook nog laten vullen.

Nieuwe kozijnen maar slechts HR++? Waarom de keuze om niet naar triple te gaan?
Dat verschil is echt heel groot.... Hier zijn alle nieuwe kozijnen triple, enkel in de bestaande erker is HR++ gegaan en je voelt gewoon het temperatuurverschil.

- = Simpele oplossingen zijn vaak vermomd als schier onoplosbare problemen.... = -

• D-e-n
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 23:55
@Asteroid9
Maar ik neem aan dat je geen voorzetwanden hebt geplaatst bij de scheidingsmuur met je buren?

• Asteroid9

Asteroid9

General Failure

Inderdaad, alleen de buitengevels. Dat ging hier bijna overal, alleen de badkamer niet gedaan omdat we daar erg slecht uitkwamen met de beschikbare ruimte.

- = Simpele oplossingen zijn vaak vermomd als schier onoplosbare problemen.... = -

• _JGC_
  • Registratie: Juli 2000
  • Nu online
Die scheidingsmuur zou ik ook aandacht aan schenken. Heb dat bij ons 2 jaar terug gedaan samen met buurman. Hij had lekkage dus moesten toch op het dak zijn. Pannen gelicht boven de woningscheidende muur, strookjes PIR gezaagd en ertussen gepropt en met PUR afgewerkt.

Door de bovenkant af te sluiten hebben we de luchtstroom door het dak gestopt. Bij ons in de straat enkele weken terug alle huizen het dak voor 75% ontdooid, bij ons alleen 2 streepjes ontdooid omdat we de kopse kant van de muur niet mee hebben genomen.

• FRANQ
  • Registratie: Juli 2017
  • Laatst online: 22:15
Wij hebben ook een jaren 30 woning, en we hebben de binnenmuren afgebroken, geisoleerd met XPS en de binnenmuren weer opnieuw opgemetseld.

basf styrodur 3035 cs
80mm Rd=2,40

Als ik het nu had gedaan had ik voor PIR gekozen met een Rd-waarde: 3,60

[Voor 5% gewijzigd door FRANQ op 03-01-2023 12:09]

• SkullboyNL
  • Registratie: April 2009
  • Nu online
FRANQ schreef op dinsdag 3 januari 2023 @ 12:05:
Wij hebben ook een jaren 30 woning, en we hebben de binnenmuren afgebroken, geisoleerd met XPS en de binnenmuren weer opnieuw opgemetseld.

[Afbeelding][Afbeelding]
Dat is wel echt next level. Ik ben ook bezig met het opknappen van een jaren 30 woning maar mijn plan is om er 12cm pir met fermacel tegen de binnenmuur te zetten. Op dit moment met het dak bezig en daar komt nu 14cm pir tegen aan. Nieuwe kozijnen staan ook al klaar met daarin HR+++ glas.

Pir van 12cm heeft een RD van 5,5 en pir van 14cm heeft een RD van 6,4.

[Voor 5% gewijzigd door SkullboyNL op 03-01-2023 12:12]

iRacing Profiel

• FRANQ
SkullboyNL schreef op dinsdag 3 januari 2023 @ 12:08:
[...]

Dat is wel echt next level. Ik ben ook bezig met het opknappen van een jaren 30 woning maar mijn plan is om er 12cm pir met fermacel tegen de binnenmuur te zetten. Op dit moment met het dak bezig en daar komt nu 14cm pir tegen aan. Nieuwe kozijnen staan ook al klaar met daarin HR+++ glas.
Ja klopt.
Voordeel dat wij hadden was dat het alleen om de voorgevel ging en 3,5 meter van de zijgevel.
De rest is inpandig geworden door uitbouwen.

Vloerbalken moesten ook vervangen worden door brand, dus we waren toch al wat meer aan het slopen.
Voordeel is wel dat de muur maar 1,5-2cm naar voren is gekomen.

• SkullboyNL
  • Nu online
Asteroid9 schreef op dinsdag 3 januari 2023 @ 11:39:
Absoluut voorzetwanden doen, zeker bij een 2 onder 1 kap omdat je anders heel veel warmte via de buitengevels gaat verliezen.
Ik heb precies hetzelfde gedaan, woning uit 1938 met 7 cm spouw. Overal waar het kon een voorzetwand met PIR geplaatst en achteraf de spouw ook nog laten vullen.

Nieuwe kozijnen maar slechts HR++? Waarom de keuze om niet naar triple te gaan?
Dat verschil is echt heel groot.... Hier zijn alle nieuwe kozijnen triple, enkel in de bestaande erker is HR++ gegaan en je voelt gewoon het temperatuurverschil.
hoe heb jij die pir platen gemonteerd als ik vragen mag?

iRacing Profiel

• Asteroid9

Asteroid9

General Failure

SkullboyNL schreef op dinsdag 3 januari 2023 @ 12:13:
[...]

hoe heb jij die pir platen gemonteerd als ik vragen mag?
Dat mag je, opbouw van de muur naar binnen:
Ventilatielatten (slagpluggen)
PIR (met high tack op de ventilatielatten)
OSB12
Gipsplaat (doorgeschroefd tot in de ventilatielatten)

Dat was de woonkamer, op de slaapkamer heb ik fermacell gebruikt ipv OSB+gips maar het principe blijft hetzelfde. Stevig genoeg uiteindelijk, daar kun je nog heel wat aan ophangen.

Wij hebben alles nog af laten stucen, alleen de naden dichtzetten krijg je niet strak genoeg, door de opbouw krijg je toch kleine hoogteverschillen.
Het eindresultaat is superstrak en prima geisoleerd in elk geval.

• JohnyIV
  • Registratie: Oktober 2022
  • Laatst online: 23:02
Hartelijk dank voor de reacties tot zover.

Vanwaar de keuze PIR VS minerale wol, vanwege de dikte/isolatiewaarde of ook nog andere zaken?

• SkullboyNL
  • Nu online
Ik heb gekozen voor PIR omdat de platen aardig dun zijn vergeleken met andere isolatie materiaal met de zelfde Rd waarde. 12cm pir heeft een Rd van 5,55 en 12cm minerale wol heeft een Rd van 3,4. Verder is PIR makkelijk te monteren omdat de platen hard zijn dus je kan ze zo tegen de muur schroeven/lijmen bij de meeste andere materialen moet je eerst een raamwerk maken.

iRacing Profiel

• FRANQ
@JohnyIV pir kan je ook kopen met daarop volledig verlijmd gipsplaat of osb plaat.

Als je pir met osb neemt kun je die tegen de muren kitten. En dan op het osb gips schroeven.

• Jailhouse
  • Registratie: April 2022
  • Laatst online: 21:18
Ik heb zelf gevelisolatie en spouwmuur isolatie laten doen. Achtergevel was -recent verbouwd - al voldoende geïsoleerd. Voorgevel laten voorzien van nieuw glas en wat harde isolatieplaten rondom de kozijnen. Vwb (zij)gevel isolatie : ik heb een lening hiervoor afgesloten... Kon daardoor wel zelf de dikte bepalen. Daarbij moet je wel een vergunning aanvragen. Belangrijk punten waren bij binnenwanden zeker de badkamer, die was 2 jaar oud. Die wilde ik echt niet openbreken. En de begane grond : alle electra bedrading is dan te kort. Zet je het op het laminaat of op de constructievloer, maar hoe dan? En onze kachel pijp doorvoer komt heel dicht op de binnenwand... Moeilijke keuze was het. Visueel is de zijgevel wel prachtig. In dezelfde kleuren als de rest vh huis. Dakgoten waren overstek en zitten nu recht boven de gevelisolatie.

• Michiel_1982
  • Registratie: April 2020
  • Laatst online: 31-01 10:27
Bij binnenisolatie komen je kozijnen wel heel diep te liggen toch? Of valt dat niet op?
Pagina: 1

Tweakers maakt gebruik van cookies

Tweakers plaatst functionele en analytische cookies voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Deze cookies zijn noodzakelijk. Om op Tweakers relevantere advertenties te tonen en om ingesloten content van derden te tonen (bijvoorbeeld video's), vragen we je toestemming. Via ingesloten content kunnen derde partijen diensten leveren en verbeteren, bezoekersstatistieken bijhouden, gepersonaliseerde content tonen, gerichte advertenties tonen en gebruikersprofielen opbouwen. Hiervoor worden apparaatgegevens, IP-adres, geolocatie en surfgedrag vastgelegd.

Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Sluiten

Toestemming beheren

Hieronder kun je per doeleinde of partij toestemming geven of intrekken. Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Functioneel en analytisch

Deze cookies zijn noodzakelijk voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie. Meer details

janee

Relevantere advertenties

Dit beperkt het aantal keer dat dezelfde advertentie getoond wordt (frequency capping) en maakt het mogelijk om binnen Tweakers contextuele advertenties te tonen op basis van pagina's die je hebt bezocht. Meer details

Tweakers genereert een willekeurige unieke code als identifier. Deze data wordt niet gedeeld met adverteerders of andere derde partijen en je kunt niet buiten Tweakers gevolgd worden. Indien je bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je account. Indien je niet bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je sessie die maximaal 4 maanden actief blijft. Je kunt deze toestemming te allen tijde intrekken.

Ingesloten content van derden

Deze cookies kunnen door derde partijen geplaatst worden via ingesloten content. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie over de verwerkingsdoeleinden. Meer details

janee