Toon posts:

office 365 business en extern gehoste mail ombouwen

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• ijzerman86
  • Registratie: Augustus 2009
  • Laatst online: 20:03
Goedemorgen,

Situatie is als volgt, een familielid is voor zichzelf begonnen. Ik heb een domeinnaam geregistreerd bij mijndomein. Die redirect nu nog naar een linkedinprofiel.
Er wordt een mailadres gebruikt via mijndomein, naam@domijn.nl. Hier staan tien mailtjes in dus de mailbox heeft geen omvang.
Omdat office365 toch nodig bleek heb ik een business licentie aangeschaft. Hier is ook een mailadres aan gekoppeld, naam@domijn.onmicrosoft.com.
Familielid gaat teams meetings en vergaderverzoeken primair vanaf het 365 account versturen want daar is de betaalde licentie. Alleen, deze mailt vanaf naam@domijn.onmicrosoft.com en ik vind dat niet zo chique, ik zou het liefst dit vanaf naam@domijn.nl laten versturen. Deze mailbox draait bij mijndomein en niet bij microsoft.

Ik moet sowieso het custom domijn toevoegen in het office365 account( https://learn.microsoft.c...d-custom-verified-domains), hier kom ik wel uit.

Hiermee is het mail probleem nog niet opgelost. Volgens mij kan ik 2 dingen doen, ik kan met SPF and DKIM records de boel aan de webhoster kant instellen en de boel aan elkaar koppelen(https://learn.microsoft.c...d-custom-verified-domains).
Of ik doek het naam@domijn.nl adres op bij mijndomein en maak een alias aan in office365 met dezelfde naam. De mails die nu bij mijndomein staan zet ik wel over via msg of een pst file.
Of moet ik sowieso de spf en dkim records aanpassen omdat mail sowieso bij de primaire hoster van het domein wordt afgeleverd?
Hosting en records zijn voor mij nieuw dus ik vraag me af wat de beste aanpak is. Ben benieuwd, dank voor de input alvast!

Beste antwoord (via ijzerman86 op 27-01-2023 20:47)

• akimosan
  • Registratie: Augustus 2003
  • Niet online
De MX records bepalen waar mail voor het domein naartoe gaat. Allerlei aliassen en gedoe die mail van de ene mailbox naar de andere forwarden is lelijk en gaat uiteindelijk door diverse spamfilters geblokkeerd worden. Indien je het goed instelt kun je gebruikmaken van alle functies die Microsoft je met de licenties en plans biedt.

https://learn.microsoft.c...dress?view=o365-worldwide

Zakelijke email instellen met een bestaand domein
Stap 1 is inderdaad aanschaffen van een custom domain en dat heb je al gedaan maar dan bij MijnDomein in plaats van bij een partner van MS.
Stap 2 is configuratie van het custom domain in het admin panel van Microsoft (niet in Azure E-mail Communication Service) en een wizard leidt je ook tot stappen als bijwerken en aanmaken van verschillende records in DNS panel van je hosting provider. Hiermee bevestig je eigenaarschap van het domein
Stap 3 is het toevoegen van een alias naam@domein.nl aan de bestaande naam@domein.onmicrosoft.com mailbox en instellen als primair SMTP adres / primaire alias.

Wanneer je MX records successvol gewijzigd zijn naar domein-tld.mail.protection.outlook.com (onderdeel van stap 2) wordt email niet langer gestuurd naar de mailservers van MijnDomein en dan afgeleverd in de mailbox aldaar, maar naar Exchange Online en vervolgens afgeleverd in de mailbox met het alias naam@domein.nl
Zaken als SPF en DKIM richt je daarna ook in maar dan binnen Exchange Online. Ook daarvoor moet je enkele DNS records aanpassen binnen het dns paneel van je hoster.
Indien dit allemaal te complex voor je is, zoek bij Vraag & Aanbod naar iemand met de juiste kennis die het vaker doet en onderhandel over de juiste vergoeding.

[Voor 5% gewijzigd door akimosan op 03-01-2023 16:17]

Alle reacties

Acties:
  • Beste antwoord
  • +3Henk 'm!

• akimosan
  • Niet online
De MX records bepalen waar mail voor het domein naartoe gaat. Allerlei aliassen en gedoe die mail van de ene mailbox naar de andere forwarden is lelijk en gaat uiteindelijk door diverse spamfilters geblokkeerd worden. Indien je het goed instelt kun je gebruikmaken van alle functies die Microsoft je met de licenties en plans biedt.

https://learn.microsoft.c...dress?view=o365-worldwide

Zakelijke email instellen met een bestaand domein
Stap 1 is inderdaad aanschaffen van een custom domain en dat heb je al gedaan maar dan bij MijnDomein in plaats van bij een partner van MS.
Stap 2 is configuratie van het custom domain in het admin panel van Microsoft (niet in Azure E-mail Communication Service) en een wizard leidt je ook tot stappen als bijwerken en aanmaken van verschillende records in DNS panel van je hosting provider. Hiermee bevestig je eigenaarschap van het domein
Stap 3 is het toevoegen van een alias naam@domein.nl aan de bestaande naam@domein.onmicrosoft.com mailbox en instellen als primair SMTP adres / primaire alias.

Wanneer je MX records successvol gewijzigd zijn naar domein-tld.mail.protection.outlook.com (onderdeel van stap 2) wordt email niet langer gestuurd naar de mailservers van MijnDomein en dan afgeleverd in de mailbox aldaar, maar naar Exchange Online en vervolgens afgeleverd in de mailbox met het alias naam@domein.nl
Zaken als SPF en DKIM richt je daarna ook in maar dan binnen Exchange Online. Ook daarvoor moet je enkele DNS records aanpassen binnen het dns paneel van je hoster.
Indien dit allemaal te complex voor je is, zoek bij Vraag & Aanbod naar iemand met de juiste kennis die het vaker doet en onderhandel over de juiste vergoeding.

[Voor 5% gewijzigd door akimosan op 03-01-2023 16:17]

• SambalBij
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 05-02 14:56

SambalBij

We're all MAD here

In mijn ervaring is Office365 hier vrij duidelijk is; op het moment dat je dat domein gaat toevoegen gaat Office je exact vertellen welke DNS records je moet gaan opnemen, en ook (later) voor je controleren of het allemaal goed staat.
Initieel is dat een TXT record met een waarde MS=xxxxxx om te bevestigen dat je de controle hebt over dat domein, en daarna de juiste A, CNAME, MX etc records.

[Voor 30% gewijzigd door SambalBij op 03-01-2023 16:25]

Life should not be a journey to the grave with the intention of arriving safely in a pretty and well preserved body, but rather to skid in broadside, in a cloud of smoke, thoroughly used up, totally worn out, and loudly proclaiming, 'Wow! What a Ride!'

• nelizmastr
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 21:56

nelizmastr

Goed wies kapot

Mail bij Mijndomein opzeggen en alles naar Microsoft 365 omzetten.
MX naar Microsoft, alsook SPF, DKIM en DMARC en gaan met die banaan.

Huidige mailtjes in de mijndomein box ff exporteren en door.

I reject your reality and substitute my own

• ijzerman86
Bedankt voor de input, ik ga er komend weekend mee aan de slag!

• ThomasJ
  • Registratie: September 2008
  • Laatst online: 04-02 22:34
Zorg overigens wel dat je de juiste licentie(s) hebt. Om mail te gebruiken in MS365 en daarnaast de desktop apps te kunnen gebruiken, heb je minimaal Microsoft 365 Business Standard nodig.

• ijzerman86
Bedankt voor alle reacties, net het stappenplan doorlopen, het is echt heel simpel, zoals @SambalBij SambalBij ook al vertelt, er wordt gewoon een checklist afgewerkt. Documentatie van mijndomein was verwarrender dan van Microsoft. Alles werkt naar behoren. Dank voor alle feedback :)

• akimosan
  • Niet online
Heb je ook SPF, DKIM en DMARC ingesteld?
Zou ik wel gelijk doen

[Voor 8% gewijzigd door akimosan op 28-01-2023 13:55]

• ijzerman86
Nog niet, zal morgen even controleren. Bedankt voor de suggestie :)

• DVX73
  • Registratie: November 2012
  • Laatst online: 04:44
Vergeet de beveiliging niet.
Handigste is om een benchmark hiervoor te gebruiken bijvoorbeeld de CIS Microsoft 365 Benchmark https://www.cisecurity.org/benchmark/microsoft_office.
In deze benchmark zitten ook instructies hoe je alles veilig instel (waaronder SPF, DKIM en DMARC)
Pagina: 1

Tweakers maakt gebruik van cookies

Tweakers plaatst functionele en analytische cookies voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Deze cookies zijn noodzakelijk. Om op Tweakers relevantere advertenties te tonen en om ingesloten content van derden te tonen (bijvoorbeeld video's), vragen we je toestemming. Via ingesloten content kunnen derde partijen diensten leveren en verbeteren, bezoekersstatistieken bijhouden, gepersonaliseerde content tonen, gerichte advertenties tonen en gebruikersprofielen opbouwen. Hiervoor worden apparaatgegevens, IP-adres, geolocatie en surfgedrag vastgelegd.

Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Sluiten

Toestemming beheren

Hieronder kun je per doeleinde of partij toestemming geven of intrekken. Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Functioneel en analytisch

Deze cookies zijn noodzakelijk voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie. Meer details

janee

Relevantere advertenties

Dit beperkt het aantal keer dat dezelfde advertentie getoond wordt (frequency capping) en maakt het mogelijk om binnen Tweakers contextuele advertenties te tonen op basis van pagina's die je hebt bezocht. Meer details

Tweakers genereert een willekeurige unieke code als identifier. Deze data wordt niet gedeeld met adverteerders of andere derde partijen en je kunt niet buiten Tweakers gevolgd worden. Indien je bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je account. Indien je niet bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je sessie die maximaal 4 maanden actief blijft. Je kunt deze toestemming te allen tijde intrekken.

Ingesloten content van derden

Deze cookies kunnen door derde partijen geplaatst worden via ingesloten content. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie over de verwerkingsdoeleinden. Meer details

janee