Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mosin
  • Registratie: Januari 2012
  • Laatst online: 10:10
Beste mede Tweakers,

Afgelopen week is mijn pc inclusief scherm van de tafel afgevallen. Het scherm is volledig kapot en over de computer heb ik zo mijn twijfels.
De kast heeft schade, alleen mijn grote vraag is, kan het zo zijn dat onderdelen vanaf nu uit gaan vallen door de klap? Aangezien wij een zaak hebben, mag er in geen enkele mogelijkheid iets kapot gaan of uitvallen. Zover ik weet zijn SSD’s erg gevoelig. In ons geval zit er een NVME in.

Voordat wij een keuze maken, wil ik eerst weten wat er mogelijk kan gebeurden hierdoor.
Val hoogte is 80cm.

Als er vragen zijn, reageer ik daar zo snel mogelijk op.

Met vriendelijke groet

[ Voor 9% gewijzigd door Mosin op 03-01-2023 09:24 ]

Ѫа$тёя чѳця аят

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• sapphire
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 16:59

sapphire

Die-hard pruts0r

Als het zo belangrijk is dat er niets kapot is zou ik zeggen ga naar een PC winkel of huur iemand in om het te controleren. Op afstand kunnen we hier natuurlijk weinig over zeggen.

Gabriël AM5

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• HugoBoss1985
  • Registratie: December 2006
  • Nu online

HugoBoss1985

Xenotech

Foto's van de behuizing/het systeem zijn wellicht handig voor ons.
Werkt alles nu nog naar behoren w.b.t. de pc?
Heb je een fysieke inspectie (schroefjes enzo nog goed vast/alles op zijn plek?) uitgevoerd van de binnenkant?

Omdat er geen hdd('s) in het systeem zitten zal het denk ik wel meevallen :P

[ Voor 35% gewijzigd door HugoBoss1985 op 03-01-2023 09:28 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• plakpot
  • Registratie: April 2009
  • Laatst online: 10-04 15:57
Ik ben geen expert in schades, maar toen ik mijn inboelverzekering afsloot heb ik nadrukkelijk gevraagd of het vallen van een pc van een tafel gedekt was. Dit is het geval, maar gelukkig niet hoeven gebruiken.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• D4NG3R
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 17:28

D4NG3R

kiwi

:)

SSD's zijn juist veel minder gevoelig (dan harde schijven) voor acceleratie en vallen. Ik zou mij meer zorgen maken om eventueel zware componenten als een dikke videokaart of CPU koeler. Componenten met zo'n massa opeens tot stilstand brengen kan vrij makkelijk voor (haar)scheurtjes in de de (onderliggende) componenten zorgen.

Sowieso ligt het er heel erg aan hoe en waar de boel de grond geraakt heeft.

Uit nieuwsgierigheid: Hoe heb je dat überhaupt voor elkaar gekregen? Zeker als het bedrijfskritiek is vind ik het nogal raar dat een systeem zomaar naar beneden kan donderen.

[ Voor 26% gewijzigd door D4NG3R op 03-01-2023 10:59 ]

Komt d'r in, dan kö-j d’r oet kieken

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Kryziek
  • Registratie: Juni 2010
  • Laatst online: 27-04 20:29

Kryziek

bb || !bb

Als er in geen enkele mogelijkheid iets kapot mag gaan dan zou ik hierna meteen goede backups gaan regelen. Dat lijkt me geen verkeerde investering als ik dat zo lees :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Schumaster
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 25-04 15:31
Mosin schreef op dinsdag 3 januari 2023 @ 09:23:
Aangezien wij een zaak hebben, mag er in geen enkele mogelijkheid iets kapot gaan of uitvallen. Zover ik weet zijn SSD’s erg gevoelig. In ons geval zit er een NVME in.
Vroeg of laat gaat er eens iets kapot of uitvallen, ook als je je PC niet van het bureau gooit. Ik neem aan dat je een backup hebt om deze situatie op te kunnen vangen, en deze backup ook regelmatig test?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• The_BoKmeester
  • Registratie: Februari 2022
  • Laatst online: 16-03-2024
Ik zou m open schroeven, schade bekijken (zit alles nog vast? CPU-koeler etc), opslag/SSD even verwijderen , en kijken of hij opstart.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• _Apache_
  • Registratie: Juni 2007
  • Laatst online: 16:19

_Apache_

For life.

Eerst even kijken of koelers nog vastzitten en je nergens losse zaken hebt hangen die niet los horen te zitten.
En daarna op starten. Klassieke HDD's kunnen opzich wel wat hebben als ze uit staan, dus fingers crossed.

Stond de pc aan toen hij viel?

Zero SR/S 17.3kWh / 2700WP PV / HRSolar zonneboiler

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• KilleBladhark
  • Registratie: December 2022
  • Laatst online: 17:33
Eigenlijk net zoals iedereen in deze post zegt, zonder bijvoorbeeld foto's van de eventuele schade of uberhaupt foto's van de PC nadat hij is gevallen van zowel de buitenkant als binnenkant kunnen wij niet heel goed inschatten of het systeem problemen gaat opbrengen.

Mocht het zo zijn dat je geen behoefte hebt om foto's te maken dan kan ik je alleen meegeven om te kijken of er schade is binnen in de case, kijk dan naar bijvoorbeeld een losse CPU koeler, losse GPU, losse stickjes RAM en losse connectoren. Uiteraard kijk dan ook naar fysieke schade zoals stukken die zijn afgebroken van componenten etc.

Zoals iemand ook al zei in deze post zijn SSD's juist minder gevoelig voor vibraties en in het algemeen het laten vallen van. Dit komt doordat er geen bewegende onderdelen inzitten zoals dat is bij een HDD. Uiteraard kunnen ze nog steeds kapot gaan tijdens een val, maar zal dit wat minder snel gebeuren als bij een HDD.

The One Piece is real. (Can we get much higher!)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• WEBGAMING
  • Registratie: Oktober 2017
  • Laatst online: 27-04 21:05
Zoals gezegd, ssd's zijn absoluut niet zo gevoelig. Dat is zo ongeveer het laatste waar ik me zorgen om zou maken eigenlijk.

Kritiek systeem? Meteen vervangen.

Kan zijn dat je hem nakijkt, alles in orde is, en het nog jaren werkt. Kan ook zijn dat het nog jaren problemen geeft. Voor een "normaal" systeem niet echt een probleem, voor een kritiek systeem natuurlijk wel.

Je kan het eigenlijk gewoon niet zien. Er kunnen componenten onzichtbaar beschadigd zijn. Hoogstwaarschijnlijk is er weinig aan de hand, maar ik zou het risico niet willen nemen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Mosin
  • Registratie: Januari 2012
  • Laatst online: 10:10
Bedankt allemaal voor jullie reacties!
Wat het systeem betreft, ik vind geen fysieke schades binnen in de kast en het systeem werkt helemaal naar behoren. Ik heb het dan ook verkeerd bergrepen dat SSD’s gevoelig zijn. Van harde schijven wist ik het.
In het systeem zitten geen zware koelers/videokaarten, die eventueel schade kunnen veroorzaken of buigen. Ik denk dat mijn behuizing de klap netjes heeft opgevangen.

Een back up maken van alle bestanden staat sowieso in de planning.

Ѫа$тёя чѳця аят

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• markje1
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 27-04 21:15
Mosin schreef op dinsdag 3 januari 2023 @ 09:23:
...

Aangezien wij een zaak hebben, mag er in geen enkele mogelijkheid iets kapot gaan of uitvallen. Zover ik weet zijn SSD’s erg gevoelig. In ons geval zit er een NVME in.
Een back up maken van alle bestanden staat sowieso in de planning.
Ik zou je willen adviseren om zsm een back up te maken en dit vanaf nu ook consequent te doen. Het lijkt erop dat je geluk hebt gehad deze keer maar een back up is erg waardevol als het geluk eens niet aan jou zijde staat.

Opslag en back-up

-

Pagina: 1