Hoe geluiddempende laag tussen tapijt en trap bevestigen?

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• grasmanek94
  • Registratie: Juli 2015
  • Laatst online: 10-05 18:46
Ik wil graag mijn trap bekleden maar ben er een leek in. Ik wilde eerst traplaminaat, dat zou ik nog kun zelf kunnen, maar blijkt dat deze huizen icm met hoe mensen in mijn huishouden lopen iets te gehorig zijn.

Dus met de rust van de buren in mijn hoofd dan maar de trap bekleden met tapijt.

Nu heb ik zelf zoiets van.. gewoon de tapijt vast schroeven, geen lijm, maar mensen keken mij raar aan.. toch lijmen dus denk ik?

Als ik ga bekleden wil ik er (met gedachte aan buren) wel een ondertapijt / geluiddempende isolatie bij; ik heb deze b.v. gevonden: https://www.vloerbedekkin...egalsoft-6-5-mm-per-meter

Nu ben ik benieuwd;

- Deze isolatielaag moet op de trap worden gelijmd, toch? Of geschroefd of iets anders?
- De tapijt bekleding bevestigen, hoe gaat dat? Op deze isolatielaag ook nog eens lijmen? Maar worden de geluiddempende eigenschappen van de isolatielaag dan niet (negatief) aangetast door de tapijtlijm?

Liefst zou ik alles willen vastschroeven zodat als het ooit gerenoveerd moet worden dat het makkelijker is.. maar mensen zijn bang dat de schroeven zichtbaar zullen zijn.

Ik heb mijn huis al best voor een groot deel zelf aangepakt, nieuwe elektra groepen / leidingen in muren, overgegaan naar 3-fase stroom, stuccen, verven, afwerken, vloeren egaliseren, laminaat leggen, plafond vervangen in de slaapkamers / gang boven, isoleren, etc etc.. maar voor trap leggen ben ik helemaal een leek, en online zoeken vind ik vooral websites van trapboeren die toch sturen richting een offerte aanvragen in plaats van mij echt informatie geven hoe nou bekleding inclusief geluiddempende laag gelegd moet worden. Andere website die een stappenplan voorleggen beschrijven dan weer niet inhoudelijk hoe de bevestiging moet gebeuren (alles lijmen is dan de implicatie?).

Het enige wat ik heb weten te vinden:
- Tapijt moet slijtvast zijn (blijkbaar een symbooltje voor op de achterkant van de tapij, vraag ik in de winkel wel naar)
- Geluiddempend materiaal dat traplegfirma's gebruiken zal waarschijnlijk de gevonden link zijn; egalsoft 6.5
- Ik weet nog niet welke lijm er wordt gebruik maar ik neem aan dat de 1e beste bison tapijt/vloer lijm van de bouwmarkten prima zal werken
- Groot papier oid gebruiken om 'mallen' te maken en deze te snijden en te passen, om daarna in 1x goed de tapijt te snijden (wel paar cm speling erbij nemen)
- Elke trede in dezelfde 'vezel lijn' leggen om kleurverschillen te voorkomen

Wie kan mij wat tips / pointers in de goeie richting geven? Bedank!

[ Voor 7% gewijzigd door grasmanek94 op 03-01-2023 02:02 ]

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• -36-
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 30-04 21:36

-36-

Trust me. I'm an amateur

Als amateurprutser waren de paar trappen waar ik ooit tapijt heb afgehaald altijd gelijmd. maar dat was zonder extra ondervloer. leggen zou ik niet al te moelijk doen. daar waar je niet vantevoren kan opmeten grof op maat maken, en dan met een stalen lineaal in de hoek drukken en afsnijden met een scherp tapijtmes daar krijg je vanzelf handigheid in. Voordeel van een trap is dat het kleine stukjes zijn dus het is niet zo erg als je een paar proefstukjes verprutst

en als je echt niet wilt lijmen zou ik nog eerder een tapijtnagel of tacker dan schroeven gebruiken, hoewel me dat ivm mogelijk loslaten wel minder veilig lijkt.

het is natuurlijk te prijzen dat je de overlast voor de buren wilt beperken maar je zou je kunnen afvragen of het extra werk en kosten het rendement wel waard is voor die enkele keer per dag dat je een trap gebruikt. Als je het echt wilt zou je op de treden misschien eerder iets van rubberen ondervloer kunnen gebruiken dan stof. dat is beter te verlijmen

[ Voor 61% gewijzigd door -36- op 03-01-2023 02:42 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LuisjeNL
  • Registratie: Augustus 2006
  • Laatst online: 21:10
Wat horen de buren eigelijk? Maakt nogal een verschil of je inspanning veel nut gaat hebben.

Mochten jullie lomp de trap aflopen zou ik eerder het met wat meer beleid doen en een trap nemen die je wilt.

Lichtpuntje...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zenomyscus
  • Registratie: September 2012
  • Laatst online: 11-05 12:52
Onze trappen zijn recent aangepakt met een kunstof toplaag. Door middel van een redelijke laag kit / lijm is het geluid nu een stuk minder. Ik zou de oplossing daarom zoeken bij het verlijmen van de nieuwe toplaag. Wij lopen overigens alleen op sokken naar boven, maar met schoenen hoor je ook amper wat en het kraken is 90% minder

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• grasmanek94
@-36- Inderdaad voor de veiligheid en gemak zou ik liever schroeven gebruiken.

@-36- @LuisjeNL
De buren klaagde ooit over trap lawaai, ik heb toen van afgedankt tapijt tijdelijk erop gedaan met eronder 5mm ikea geluiddempend torquoise isolatie voor laminaat leggen. Sinds dien geen klachten meer over de trap. Heb ook met wat schroefjes (moet eigenlijk wiegen vinden) op key locaties het kraken verminderd.

@Zenomyscus

Je hebt dis bijvoorbeeld traplaminaat en daarop kunststof, doet dat niet af aan de mooie laminaat? En wat voor acoustisch dempende lijmen/kits zijn er aan te raden? Ik vond bv https://www.kitcentrum.nl...FAGcH5FTAbzxoCO-8QAvD_BwE maar dit lijkt mij normale tack kit eigenlijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zenomyscus
  • Registratie: September 2012
  • Laatst online: 11-05 12:52
grasmanek94 schreef op dinsdag 3 januari 2023 @ 10:31:
@-36- Inderdaad voor de veiligheid en gemak zou ik liever schroeven gebruiken.

@-36- @LuisjeNL
De buren klaagde ooit over trap lawaai, ik heb toen van afgedankt tapijt tijdelijk erop gedaan met eronder 5mm ikea geluiddempend torquoise isolatie voor laminaat leggen. Sinds dien geen klachten meer over de trap. Heb ook met wat schroefjes (moet eigenlijk wiegen vinden) op key locaties het kraken verminderd.

@Zenomyscus

Je hebt dis bijvoorbeeld traplaminaat en daarop kunststof, doet dat niet af aan de mooie laminaat? En wat voor acoustisch dempende lijmen/kits zijn er aan te raden? Ik vond bv https://www.kitcentrum.nl...FAGcH5FTAbzxoCO-8QAvD_BwE maar dit lijkt mij normale tack kit eigenlijk.
Wij hadden vergelijkbare kit, van het merk Otto. Het voordeel van kit is dat het elastisch is en dat ook lang blijft. Wij hebben dus niet eens een ondervloer, de ondervloer is een flinke laag kit ;). De kunststof delen verdelen de druk over het volledige trapdeel met dank aan die kit. De originele trap die eronder zit (het kale hout) hebben we verder niet verbeterd. Die kraakte eerst enorm, maar daar hebben we niets aan hoeven veranderen. Je hoorde ook steeds een bonk die doordreunde als je je voet neerzette, dat is nu weg. Het loopt ook best wel lekker, alsof je zweeft op de trap (goed, nu overdrijf ik wat, maar het loopt lekker).

Overigens weet je pas na een aantal maanden welke kraakjes en piepjes echt verdwenen zijn. Uiteindelijk wordt het geheel vrij massief en zullen er ongetwijfeld plekken zijn die nog steeds geluid maken. Maar onze ervaring is dat het zeker 90% minder is door die laag kit die als een soort kussen tussen de toplaag en de originele trap zit. Een betonnen vloer kan ook een hoop herrie maken, leg daar een mat van rubber op en je hoort bijna niets meer. Zo werkt dat denk ik ook met de kit op onze trap.

Schroeven zou ik trouwens niet teveel doen. Dat zijn juist de punten die uiteindelijk geluid gaan produceren omdat het niet flexibel is. De trapdelen liggen ook niet strak tegen de zijkanten en de achterkant aan. Aan alle kanten zit kit.

Ik weet overigens niet of een flinke laag kit gaat werken met tapijt. Het lijkt me heel moeilijk om dat goed egaal te verdelen. Dat is bij ons geen probleem omdat we kunststof trapdelen hebben die zelf al massief zijn. Persoonlijk was ik aan het twijfelen tussen wel of geen tapijt, maar tapijt gaat er naar mijn mening al snel oud uit zien en is moeilijker schoon te maken. De kat bij mijn ouders heeft het tapijt ook behoorlijk vernield, dat risico wilde ik zelf niet lopen. Vandaar hebben wij gekozen voor bekleden met een massieve laag en dat bevalt enorm.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MrMonkE
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 11-05 15:45

MrMonkE

★ EXTRA ★

Ik, iemand die de lijm en tapijt van de vorige bewoner van zijn trap heeft gehaald, dagenlang heeft geschuurd op de treden en de hele trap opnieuw in de verf heeft gezet zou ik persoonlijk nooit tapijt op de trap nemen tenzij het een rechte, dichte trap was wat met 1 stuk tapijt kan worden bedekt.

Op de kopse kanten van de treden slijt het het snelst.
Dat was hier helemaal weggesleten en kon je het hout zien door horizontale slierten vloerbedekking aan voorkanten van treden en sommige op het loop oppervlak..

(Om over tapijt tegen muren aanlijmen helemaal maar te zwijgen)

* NB: Elke tree boven, onder, voor en achter met een steekmes de lijm er af bikken.
13 treden. Elke trede met een dozijn spijkers waar de einden van de vloerbedekking voor de tree bij elkaar komen.

Maar zonder lijm gaat het waarschijnlijk slijten als de neten. Zeker op de kopse kanten.

[ Voor 29% gewijzigd door MrMonkE op 03-01-2023 11:25 ]

★ Lijkt joop.nl wel hier ★

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• grasmanek94
Ik ga het toch met schroeven proberen.

De meneer die de egalsoft verkocht stelde ik deze vraag en die zei dat dit materiaal en de tapojt beide gwlijmd moeten/mogen worden.
Pagina: 1