Toon posts:

Vraag over Huawei 15KTL icm aansluiting 3x25A

Pagina: 1
Acties:

Onderwerpen

Vraag

• tjacon
  • Registratie: Juli 2020
  • Laatst online: 28-01 11:08
Ik heb de afgelopen tijd me verdiept in diverse items op dit forum en ben gekomen tot een PV installatie waarvan ik denk dat dit allemaal goed op de rit staat. Maar toch voor de zekerheid nog even de controle (en ook nog aantal vragen).

We hebben een grote schuur (hellingshoek dak 23 graden) en willen daarop 56 PV panelen neerleggen (Jinko 415WP N-type). Het is een oost (30 panelen) / west (26 panelen) opstelling. De gekozen omvormer is een HUAWEI 15-ktl met 4 strings en 2 MPP trackers.

De configuratie wordt als volgt (redenerend vanaf meterkast naar de zonnepanelen)
1. 3x 25A aansluiting bij Liander

2. Aardlekschakelaar 40A 0,03A – 3 fase groep

3. B25 3 fase groep

4. 4 x 6 mm2 kabel van ca 65 meter naar omvormer in de schuur + aarde
Volgens de berekening van Huawei Smart Design zijn de kabelverliezen op deze afstand 1,78% (SMA:1,9%), hetgeen binnen de marge van 3 – 5% zit, iets lager zou mooier zijn, maar kabel ligt er al.

5. Werkschakelaar 25A 3 fase

6. Huawei omvormer 15-KTL (zie technische specificaties onderaan)

7. 4 strings van zonnepanelen

West
string 1: 13 panelen , aangesloten 6mm2 solar kabel van 25m naar 1e paneel en retourkabel 6mm2 40m
string 2: 13 panelen , aangesloten 6mm2 solar kabel van 20m naar 1e paneel en retourkabel 6mm2 35m
Kabelverlies circa 0,73%

Oost
string 3: 15 panelen , aangesloten 6mm2 solar kabel van 20m naar 1e paneel en retourkabel 6mm2 35m
string 4: 15 panelen , aangesloten 6mm2 solar kabel van 20m naar 1e paneel en retourkabel 6mm2 35m
Kabelverlies circa 0,40%

8. Aarde kabel op de bevestigingsconstructie zonnepanelen - 6mm2 flexibele kabel
Aarde kabel aan de omvormer - 6mm2 flexibele kabel

Tot zover de opstelling!

Attentiepunten die ik heb onderzocht zijn:
- De aansluitwaarde van de 15KTL zou precies moeten passen op 3x25A. Klopt deze mening?

- Door Oost-West opstelling forse over-dimensionering 23.240 WP (1,55), maar gezien huidige energietarieven liever wat verlies/aftopping in zomermaanden door overschrijding maximum watts omvormer, maar de andere maanden meer opbrengst.

- De kabel dimensionering zou voldoende moeten zijn om veilig de hogere wattages te kunnen terug leveren.

De volgende vragen cq aandachtspunten heb ik nog:
a. Zie ik zaken over het hoofd?

b. De aansluitwaarde van de 15KTL zou precies moeten passen op 3x25A. Klopt deze mening?

b. Item 5: Kan de werkschakelaar ook in 25A worden uitgevoerd of toch beter in 40A? Ik lees op diverse sites dat 40A werkschakelaar wordt aanbevolen.

Technische gegevens Huawei 15-KTL (AC gedeelte):
Nominaal actief vermogen: 15.000W
Maximaal schijnbaar vermogen: 16.500VA
Maximaal actief vermogen (cosφ = 1): 16.500W
Nominale uitgangsstroom: 22,8 A (380 V)//21,7 A (400 V)
Maximale uitgangsstroom: 25,2 A

Technische gegevens Huawei 15-KTL (DC gedeelte):
Maximale ingangsspanning: 1.080V
Maximale ingangsstroom (per MPPT): 22A
Maximale kortsluitstroom (per MPPT): 30A
Minimale opstartspanning: 200V
MPPT-spanningsbereik bij vollast: 380–850 V
Nominale ingangsspanning: 600V
Aantal ingangsroutes: 4
Aantal MPP-trackers: 2

Hoop op jullie feedback!

Alle reacties

• Ronald
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 17:25
Je kunt zelfs tot net boven de 17kW gaan.

De aftop op vermogen zal niet heel erg zijn, zouden huawei of sma simulaties duidelijk moeten maken.

Je gaat met deze aansluiting wel aftoppen op stroom: de panelen doen ruim 13A bij STC, 2 strings samen is dus 26A, meer dan de 22A die getrokken zal worden.

Je kunt de panelen niet gelijk verdelen zodat je O+W polystrings van 14 kan maken? Dan blijf je dichterbij of zelfs onder de 22A

Kabels verder prima

PV Output - Obdam; SolarEdge SE5K 'Voor korte strings'; 12x350Wp Oost-West 13°; 8x350Wp Zuid 10°; Totaal 7000Wp.

• Navi
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 17:55
Grappig, ik heb praktisch dezelfde opstelling. 20x oost en 40x west 400wp panelen.
3 strings van 20.

Ook op 3x25 met B25 groep en 6mm2 kabel op SMA Tripower X 20kW omvormer, software gelimiteerd op 17kW.

Je hebt met 15kW dus nog wel iets ruimte. Werkschakelaar is bij mij wel 40A, hij ging hem nog speciaal omruilen omdat hij eerst de 25 bij zich had. Gewoon 40 doen, kost niet veel meer.

Tweakers maakt gebruik van cookies

Tweakers plaatst functionele en analytische cookies voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Deze cookies zijn noodzakelijk. Om op Tweakers relevantere advertenties te tonen en om ingesloten content van derden te tonen (bijvoorbeeld video's), vragen we je toestemming. Via ingesloten content kunnen derde partijen diensten leveren en verbeteren, bezoekersstatistieken bijhouden, gepersonaliseerde content tonen, gerichte advertenties tonen en gebruikersprofielen opbouwen. Hiervoor worden apparaatgegevens, IP-adres, geolocatie en surfgedrag vastgelegd.

Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Sluiten

Toestemming beheren

Hieronder kun je per doeleinde of partij toestemming geven of intrekken. Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Functioneel en analytisch

Deze cookies zijn noodzakelijk voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie. Meer details

janee

Relevantere advertenties

Dit beperkt het aantal keer dat dezelfde advertentie getoond wordt (frequency capping) en maakt het mogelijk om binnen Tweakers contextuele advertenties te tonen op basis van pagina's die je hebt bezocht. Meer details

Tweakers genereert een willekeurige unieke code als identifier. Deze data wordt niet gedeeld met adverteerders of andere derde partijen en je kunt niet buiten Tweakers gevolgd worden. Indien je bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je account. Indien je niet bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je sessie die maximaal 4 maanden actief blijft. Je kunt deze toestemming te allen tijde intrekken.

Ingesloten content van derden

Deze cookies kunnen door derde partijen geplaatst worden via ingesloten content. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie over de verwerkingsdoeleinden. Meer details

janee