Toon posts:

Welke maatregelen om energierekening te verlagen?

Pagina: 1
Acties:

• Thenotorious
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 23:46
Dag allemaal,

Mijn vriendin en ik zijn vanaf maart eigenaar van onze eerste woning. Natuurlijk, onder andere door de energieprijzen, willen wij graag wat maatregelen treffen om de maandelijkse energierekening zo laag mogelijk te houden.

De situatie
  • Huis uit 2017, goed geïsoleerd, energie label A.
  • Het huis heeft op dit moment 4 zonnepanelen met een enkele omvormer.
  • Dak op het zuiden heeft ruimte voor +/- 14 panelen
  • CV ketel uit 2017
  • We willen de keuken vernieuwen, dus mogelijkheid om over te stappen naar inductie
  • Op alle drie de verdiepingen is vloerverwarming aanwezig
  • We zijn van plan (ook al kun je dit uiteraard niet voorspellen) 5-10 jaar in de woning te blijven wonen
Verbruik
Ons gemiddeld verbruik in de nieuwe woning weten wij uiteraard nog niet, maar in ons huidige appartement (ook uit 2017, ook met vloerverwarming en gas koken) verbruiken we gemiddeld 213m3 gas en 1900 kWh stroom.

Budget.
Aangezien dit onze eerste woning is, en we ook nog wat geld willen uitgeven aan de keuken/vloer, is ons budget beperkt tot €6000 - €8000.

Nu heb ik al in het volgende topic met een paar mede-tweakers zitten brainstormen over de huidige zonnepanelen situatie, waarbij de conclusie was dat het makkelijkste/beste was om de huidige setup ergens anders te plaatsen of te verkopen en een compleet nieuwe set op het dak te leggen.

Ook de hoeveelheid panelen kwam hierbij ter sprake, echter heeft mij dit ook aan het denken gezet wat nu wijsheid is onze situatie. Ik kan uiteraard het budget maximaal opmaken aan zonnepanelen, echter is mijn vraag of dit verstandig is als we vervolgens nog altijd in huis verwarmen met gas. Tegelijkertijd, zijn de andere maatregelen (bijv. warmtepomp) vrij onbetaalbaar op dit moment en is de vraag of het met deze prijzen nu überhaupt een slimme investering is.

We zaten zelf, als een soort ''tussen'' oplossing nog aan het volgende denken om het maximale te halen uit de scenario waarbij we alles uitgeven aan zonnepanelen:
  • Elektrische kachel op zolder en op de werkkamer, de benedenverdieping zal dan gewoon met de vloerverwarming (gas) verwarmd worden in de koude maanden
  • Kleine elektrische 10L boiler in de keuken om water te verwarmen
  • Elektrische kookplaat ipv gas
Graag jullie advies op onze situatie. Alvast bedankt!

Im notorious

Acties:
  • +21Henk 'm!

• Wilke
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 00:28
Waarom zou je een 4 jaar oude keuken uit een zo goed als nieuwbouw huis laten slopen?

Vernietiging van kapitaal en grondstoffen, als je het mij vraagt.

Als er toch nog gas aangesloten is, dan is het omschakelen daarvan wel je laatste zorg. Het verbruik door koken is enkele m3 per maand, als je dagelijks kookt.

Elektrisch verwarmen is sowieso een slecht idee, de centrale verstookt dan meer gas dan wanneer je het zelf direct had verbrand.

Dak volleggen klinkt goed, je zou verwarmen met een airco nog kunnen overwegen, de aanschafprijs is een stuk lager dan L/W en de efficiëntie vergelijkbaar. Dat laatste kun je later alsnog doen, dan blijft de airco fijn als het heet is in de zomer.

• FuaZe
  • Registratie: April 2014
  • Laatst online: 08:09
Dak volleggen (oude panelen/omvormer verkopen als set) en een airco nemen en die zo hard mogelijk laten werken ;)

Overal LED lampen en je CV beter inregelen.

Het geld wat je panelen en airco besparen over de komende jaren opsparen om nog meer richting volledig elektrisch te gaan?
___

De helft van het dak volleggen is meestal zonde (of je moet een goed plan hebben) en des te minder stroom je over hebt, des te minder je kunt gebruiken voor warmtepompen e.d.

Elektrische kookplaat scheelt echt bijzonder weinig in gasverbruik, dat is eigenlijk alleen nuttig als je daarna volledig van het gas af bent, geloof ik.

Elektrisch verwarmen heeft alleen nut als je een elektrische deken hebt en daarmee kunt voorkomen dat je de hele bovenverdieping warm hoeft te stoken omdat de eerste 5min in bed anders koud aan voelen.

• Yaldair
  • Registratie: April 2012
  • Laatst online: 22:27
Is de keuken zo tegen je/partners liking? Ik zou die inderdaad laten zitten...wij kregen ooit het advies om eerst een jaartje te wonen voordat je dingen gaat vervangen. I.p.v. 10-20K kapot te gooien tegen een iets andere keuken.

Advies hier is meestal dak vol leggen. Dat is ook wat ik zou doen (en ook bij onze eerste huis heb gedaan). Later nog een ander dakhelft laten vol leggen (had ik beter meteen kunnen laten doen). Dan kijken naar lucht/water WP misschien. Je vloerverwarming ligt is 10cm h.o.h?

• Thenotorious
Wilke schreef op maandag 2 januari 2023 @ 22:44:
Waarom zou je een 4 jaar oude keuken uit een zo goed als nieuwbouw huis laten slopen?

Vernietiging van kapitaal en grondstoffen, als je het mij vraagt.

Als er toch nog gas aangesloten is, dan is het omschakelen daarvan wel je laatste zorg. Het verbruik door koken is enkele m3 per maand, als je dagelijks kookt.

Elektrisch verwarmen is sowieso een slecht idee, de centrale verstookt dan meer gas dan wanneer je het zelf direct had verbrand.

Dak volleggen klinkt goed, je zou verwarmen met een airco nog kunnen overwegen, de aanschafprijs is een stuk lager dan L/W en de efficiëntie vergelijkbaar. Dat laatste kun je later alsnog doen, dan blijft de airco fijn als het heet is in de zomer.
Yaldair schreef op maandag 2 januari 2023 @ 23:00:
Is de keuken zo tegen je/partners liking? Ik zou die inderdaad laten zitten...wij kregen ooit het advies om eerst een jaartje te wonen voordat je dingen gaat vervangen. I.p.v. 10-20K kapot te gooien tegen een iets andere keuken.

Advies hier is meestal dak vol leggen. Dat is ook wat ik zou doen (en ook bij onze eerste huis heb gedaan). Later nog een ander dakhelft laten vol leggen (had ik beter meteen kunnen laten doen). Dan kijken naar lucht/water WP misschien. Je vloerverwarming ligt is 10cm h.o.h?
FuaZe schreef op maandag 2 januari 2023 @ 22:57:
Dak volleggen (oude panelen/omvormer verkopen als set) en een airco nemen en die zo hard mogelijk laten werken ;)

Het geld wat je panelen en airco besparen over de komende jaren opsparen om nog meer richting volledig elektrisch te gaan?
___

De helft van het dak volleggen is meestal zonde (of je moet een goed plan hebben) en des te minder stroom je over hebt, des te minder je kunt gebruiken voor warmtepompen e.d.

Elektrische kookplaat scheelt echt bijzonder weinig in gasverbruik, dat is eigenlijk alleen nuttig als je daarna volledig van het gas af bent, geloof ik.

Elektrisch verwarmen heeft alleen nut als je een elektrische deken hebt en daarmee kunt voorkomen dat je de hele bovenverdieping warm hoeft te stoken omdat de eerste 5min in bed anders koud aan voelen.
Keuken is in principe prima (gewoon wit), probleem is dat de huidige bewoner de allergoedkoopste optie heeft genomen. Er zit bijvoorbeeld geen vaatwasser in, en de keuken heeft een losse fornuis, losse koelkast en afzuigkap die ze meeneemt. Deze moeten dus alsnog worden aangeschaft.

Is elektrisch verwarmen ook een slecht idee als het gaat om een kamertje van max. 7m2? De rest van de bovenverdieping verwacht ik namelijk niet tot weinig te hoeven te verwarmen.

Airco, helemaal niet aan gedacht inderdaad. Ik zal mij eens gaan verdiepen daarin. Raden jullie dan aan om een airco te installeren op alle drie de verdiepingen? Als ik naar ons stookgedrag nu kijk, dan staat eigenlijk de verwarming alleen aan in de woonkamer.

Goed om te weten ook over de inductie kookplaat, wellicht gewoon weer voor een gas-unit gaan dan die evt altijd later geüpgraded kan worden.

Im notorious

• Ronald
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 07:56
Foto’s zeggen meer dan 1000 woorden.

Gooi de keuken eens in de groep: komen vast ideeën om het voor minder op te lappen.

Inductie is fijner dan gas wat mij betreft, maar het is geen besparing op kosten. Energie uit gas is gewoon minder duur zolang je voor andere reden nog gas in huis hebt. Ik heb mijn bij mij een mooie marktplaats inductie plaat in het gat van het gasfornuis gedropt *O*

[Voor 56% gewijzigd door Ronald op 02-01-2023 23:58]

PV Output - Obdam; SolarEdge SE5K 'Voor korte strings'; 12x350Wp Oost-West 13°; 8x350Wp Zuid 10°; Totaal 7000Wp.

• The_Vice
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 21:58
Persoonlijk zou ik er zelf eerst een jaar in gaan wonen, en dan kijken hoe het uitpakt. Kan je ondertussen de buffers weer aanvullen en rustig oriënteren op de mogelijkheden.

Vraag vooral aan de huidige eigenaren naar hun afrekeningen. Ondanks dat dit wegens corona en wellicht andere gezinssamenstelling vast anders uitpakt heb je in ieder geval een idee. En je toekomstige buren kunnen vast ook nog wel wat ervaring getallen oplepelen.

Wellicht als je hier en daar toch verbouwing doet, zoals bijvoorbeeld keuken aanpassen, dan is het wel handig om een eventuele voorzieningen voor een switch te voorzien.

In plaats van airco eerst zorgen voor goede zonwering (screens, luifels), dan kan je vaak al af met slechts één op de bovenste verdieping. Die kou valt wel naar beneden.

• Thenotorious
Ronald schreef op maandag 2 januari 2023 @ 23:56:
Foto’s zeggen meer dan 1000 woorden.

Gooi de keuken eens in de groep: komen vast ideeën om het voor minder op te lappen.
Haha vooruit, foto's van de keuken:

Im notorious

• Ronald
Die afzuigkap gaat mee ? *O*
Wat een raar figuur, maar mooi is het niet aangelegd. Gewoon los te vervangen.

Koelkast zou ik gewoon een vrijstaand model pakken. Ombouw is wel mooier, maar de keuken gaat langer mee dan een koelkast… als het goed is… een tzt ga je moeite hebben om een passende vervangende inbouw te vinden…
Misschien ben ik te praktisch ingesteld :9

Ik heb het vermoeden dat een vervangend kook toestel / oven in die breedte te vinden gaat zijn.

PV Output - Obdam; SolarEdge SE5K 'Voor korte strings'; 12x350Wp Oost-West 13°; 8x350Wp Zuid 10°; Totaal 7000Wp.

• Ronald
Oja vaatwasser: is er een kast met deur die tussen de wanden de breedte van een inbouw heeft?

Ik heb er net bij mij een vervangen. Staat gewoon op grond, deur er tegen klaar… ga niet verbaast zijn als het mogelijk is.

• Yaldair
  • Registratie: April 2012
  • Laatst online: 22:27
(elektrisch) fornuisje moet wel te vinden zijn:
https://www.coolblue.nl/f...ductie/merk:siemens,bosch

(kan ook ander merk natuurlijk).

• MieJuul
  • Registratie: Januari 2008
  • Laatst online: 06-02 18:11

MieJuul

3970Wp

Neemt ze die items mee?
Of zijn ze ter overname?

(van die koelkast kan ik nog inkomen, dat fornuis en die afzuigkap daarentegen.......)

12x SH-230P6 all-black op een Effekta ES3300 live en 22x SM55 op 2 Steca's 500 en 1 Steca 300 live

• Oekiejoekie
  • Registratie: Juli 2016
  • Laatst online: 06:45
Die keuken is nog redelijk recent. Kun je nergens het merk/type/leverancier er van vinden, en als deze dezelfde lijn nog levert er op de plaats van de losse koelkast een hoge kast met een inbouw koel-vriescombi bij laten plaatsen ?

Een inbouwvaatwasser kun je kwijt door de 3 laatjes tussen fornuis en koelkast op te offeren, of het kastje links van de wasbak. Bij de laatste optie heb je het water en de afvoer al bij de hand, maar ben je waarschijnlijk wel de ruimte in de hoek kwijt, dat wordt dan onbereikbare loze hoek.

Voor een inbouwkookplaat kun je, als de keukenboer nog levert, (een deel van) het blad laten vervangen, met een onderbouwkast voor een inbouwoven.

Verder: Eens met de mensen hierboven dat kookgas maar een heel klein deel van je gasverbruik is. Inductie is dan een dure hobby. Een 90 cm breed gasfornuis met elektrische oven heb je vanaf 900 euro en kun je zo inpluggen, zo'n zelfde fornuis met inductiekoken begint vanaf 1800 euro. Reken daarbij dat je waarschijnlijk nog een kook/krachtgroep aan moet laten leggen (afhankelijk van zelf doen of erkende installateur 100 tot een paar 100 euro) en dat je je pannen moet vervangen (want je kookt nu op gas), Oh, en in je zonnepanelentopic lees ik dat je een eenfase-elektrameter hebt. Reken dus ook een paar honderd euro voor verzwaring van je aansluiting mee. Al met al kom je al snel boven de 3000 euro uit. En dat voor een besparing van ongeveer 100 euro aan gas per jaar. De investering in inductie is eigenlijk alleen maar rendabel als je tegelijk je gas de deur uit doet (dan vervalt het vastrecht van gas). Maar dat gas heb je de komende jaren nog nodig voor verwarming en warm water.

Voor verwarming van de zolder en de kamer zou je kunnen kijken naar een IR-paneel. Daarmee kun je elektrisch heel gericht bijvoorbeeld je werkplek verwarmen. En als je de ruimte verlaat, zet je hem weer uit. Zo'n paneel kan tegen de muur of aan het plafond. Leverbaar in alle kleuren en maten, en ook met bedrukking. Dan is het gewoon een foto of schilderij aan de muur wat warmte uitstraalt.

Uitbreiding van je panelen is geen verkeerd idee. Die 4 panelen dekken waarschijnlijk niet jullie eigen gebruik, en dat eigen gebruik kan in de komende 5 tot 10 jaar meer worden. Nu gaan jullie er nog met z'n tweeen wonen, maar dat kan in de komende 5 tot 10 jaar zomaar meer worden. En in die periode heb je de panelen al lang weer terugverdiend...

Jullie krijgen in Maart de sleutel ? Levertijden van keukens zijn lang. Als je nu bestelt, kan het goed zijn dat je pas in het najaar geleverd krijgt. En ik neem aan dat je tot die tijd wel wil koken en een koelkast wil. Je komt dus waarschijnlijk niet er onderuit dat je losse apparaten moet kopen. Alhoewel je een tijdelijke koelkast en fornuis natuurlijk ook op marktplaats of bij de plaatselijke kringloop kunt halen...

[Voor 11% gewijzigd door Oekiejoekie op 03-01-2023 04:03]

WEES BLIJ !!! Hier had uw advertentie kunnen staan...

• atsan
  • Registratie: Januari 2018
  • Laatst online: 07-02 20:26
Groot gelijk betreffende die keuken, die is heel mooi, voor een garage.

On topic:
- zoveel mogelijk zonnepanelen
- airco in woonkamer +/- 5kw (maar ik zou ze eigenlijk overal ophangen)
- cv-tuning

• Yucon
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 07:05

Yucon

*broem*

atsan schreef op dinsdag 3 januari 2023 @ 06:13:
[...]

Groot gelijk betreffende die keuken, die is heel mooi, voor een garage.
Je kunt gewoon nieuwe deurtjes ervoor laten maken. En dan gelijk een kast voor koelkast en fornuis meepakken.

https://keukendeurtjesaffabriek.nl/keuken-renovatie/

(willekeurige link)

verspilling van grondstoffen zal verder wel meevallen. Als je dit ding als gratis op te halen/zelf afbreken op MP zet heb je binnen een uur 20 reacties. De container zal hij niet ingaan

[Voor 20% gewijzigd door Yucon op 03-01-2023 06:59]

• Puddi Puddin
  • Registratie: December 2014
  • Laatst online: 00:02
Ik zou kijken naar het verwarmen met de airco. Je hebt een vrij ruime woonkamer met goede isolatie dus dat moet te doen zijn met een unit op een centrale plek zonder veel temperatuur verschil te creëeren. Deze investering heb je ook het snelste terug verdiend. Ik zou vooral door blijven koken op gas aangezien je hier het minst op bespaard en dus ook niet snel terug verdiend.

• MSXBas
  • Registratie: Mei 2022
  • Laatst online: 07-02 16:51
om de energierekening zo laag mogelijk te houden:
de nieuwe keukenapparatuur / ledverlichting met een zo zuinig mogelijk energielabel kiezen.

Soms zetten de keukenfabrikanten stickers onderop de lades: dat maakt het makkelijker om aanvullende/nieuwe delen te vinden.

• Tom-Z
  • Registratie: Augustus 2010
  • Laatst online: 23:54
Zo'n (quasi-)nieuwbouwhuis is natuurlijk al behoorlijk energiezuinig. Zeker omdat je er misschien niet lang blijft wonen zou ik een beetje terughoudend doen met investeren, want misschien verdien je het wel niet terug. Ik zou het eerst een jaartje aankijken, bepalen wat je verbruik is, en de meest voor de hand liggende en goedkope dingen doen (LED-lampen, CV goed inregelen, sluipverbruikers uitzetten). Die superhoge energieprijzen zijn waarschijnlijk ook niet eeuwigdurend; als die weer gaan dalen dan stijgt de terugverdientijd van je bespaarmaatregelen fors.

Airco's vind ik een beetje een matige oplossing. Ze zijn er vaak niet op gemaakt te verwarmen als het buiten écht koud is, dus je hebt alsnog een CV en gasaansluiting nodig. Drie airco's ophangen kost waarschijnlijk net zo veel als (of meer dan) een warmtepomp, maar met een warmtepomp kan je daadwerkelijk van het gas (en het vastrecht daarvoor) af.

• ericplan
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 08:00

ericplan

5180 Wp PV

Wat betreft de afzuigkap: vraag of je die kan overnemen. Scheelt een hoop opknapwerk
Overigens vreemd een afzuigkap met directe afvoer naar buiten. Geeft een flink warmteverlies.

Verder niet genoemd, maar stookgedrag kan een hoop schelen. Overal warme voetjes is lekker, maar ik zou de vloerverwarming op een aantal plaatsen uitzetten.

En leer je aan om de binnendeuren in het stookseizoen dicht te houden. In een huis trekt alle warmte naar boven, in een appartement heb je daar veel minder last van.

Verder zou ik er eerst gewoon gaan wonen. Dan krijg je ook een beter idee wat je in de keuken nodig hebt aan bergruimte en aanrecht.

A'dam ZonPHP PVOutput

• de Peer
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 07:30

de Peer

under peer review

Tom-Z schreef op dinsdag 3 januari 2023 @ 09:25:
Airco's vind ik een beetje een matige oplossing. Ze zijn er vaak niet op gemaakt te verwarmen als het buiten écht koud is, dus je hebt alsnog een CV en gasaansluiting nodig.
*knip*, dat is niet erg vriendelijk
Airco = warmtepomp. En vaak in gebruik zuiniger dan een L/W warmtepomp.
Met de airco van het gas af gaan is een populaire route vandaag de dag. Heb ik zelf in 2018 gedaan.
Doet het nog prima bij -10 graden hoor.
En zoals je zelf al zegt: veel verwarming heeft hij niet nodig.

Mijn airco heeft 1200 euro gekost. Zelf opgehangen en toen nog 200 euro voor inbedrijfstelling.. Dat was lekker goedkoop van het gas af gaan.

[Voor 26% gewijzigd door Proton_ op 03-01-2023 16:56]

Tibber-klant, 18.285 Wp, Atlantic Explorer V3, 3x Daikin airco, Nissan Leaf, Gasloos sinds 2018

• Tom-Z
  • Registratie: Augustus 2010
  • Laatst online: 23:54
de Peer schreef op dinsdag 3 januari 2023 @ 09:38:
[...]

Airco = warmtepomp. En vaak in gebruik zuiniger dan een L/W warmtepomp.
Ja, dat weet ik ook wel.
Doet het nog prima bij -10 graden hoor.
Dat geldt niet per se voor iedere doorsnee airco. Moet je wel even opletten welk model je kiest.
Mijn airco heeft 1200 euro gekost. Zelf opgehangen en toen nog 200 euro voor inbedrijfstelling.. Dat was lekker goedkoop van het gas af gaan.
Is leuk als je met één airco je hele huis kan verwarmen, maar TS zit al aan 3 units vast (en moet dan ook nog een oplossing voor SSW hebben). Hij heeft overal al vloerverwarming, dus L/W ligt behoorlijk voor de hand.

• de Peer
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 07:30

de Peer

under peer review

Tom-Z schreef op dinsdag 3 januari 2023 @ 09:51:
[...]

Ja, dat weet ik ook wel.

[...]

Dat geldt niet per se voor iedere doorsnee airco. Moet je wel even opletten welk model je kiest.

[...]

Is leuk als je met één airco je hele huis kan verwarmen, maar TS zit al aan 3 units vast (en moet dan ook nog een oplossing voor SSW hebben). Hij heeft overal al vloerverwarming, dus L/W ligt behoorlijk voor de hand.
Ja mee eens dat L/W dan de betere keuze is. Dat maakt Airco's echter geen matige oplossing. Uiteraard koop je die niet bij de Gamma maar koop je wel een goed merk met goede specs.

Tibber-klant, 18.285 Wp, Atlantic Explorer V3, 3x Daikin airco, Nissan Leaf, Gasloos sinds 2018

• Sendak239
  • Registratie: April 2000
  • Nu online
MSXBas schreef op dinsdag 3 januari 2023 @ 09:01:
om de energierekening zo laag mogelijk te houden:
de nieuwe keukenapparatuur / ledverlichting met een zo zuinig mogelijk energielabel kiezen.

Soms zetten de keukenfabrikanten stickers onderop de lades: dat maakt het makkelijker om aanvullende/nieuwe delen te vinden.
Wees blij dat je een losse koelkast kunt kopen in plaats van inbouw. Los is een stuk voordeliger, meer keus en makkelijker een zuinig model te kiezen. De zuinigste koelkasten hebben wel wat minder binnenruimte, wat bij inbouw lastiger is. Losse koelkast kun je makkelijker een breder of hoger exemplaar nemen.

Ik heb een inbouw koelvries en losse vriezer. Dat zijn de grootste energievreters in huis. Allebei rond de 300 kWh/jaar per stuk. Tijdens hete zomer gebruiken ze merkbaar meer dan in de winter.

Voor een zuinige en stille inbouw koelvries zit je tegenwoordig op 900 tot 1200 euro en dat voor een besparing van 40 euro per jaar. Dat past niet echt bij de besparingsadviezen van de milieuclubs (gooi je oude koelkast eruit).

Als ik ruimte had voor een losse koelvries zou ik met een C-label van 800 euro 80 euro per jaar kunnen besparen. Dat kan nog wel uit.

• Valorian
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 07:21
Sendak239 schreef op dinsdag 3 januari 2023 @ 10:33:
[...]

Wees blij dat je een losse koelkast kunt kopen in plaats van inbouw. Los is een stuk voordeliger, meer keus en makkelijker een zuinig model te kiezen. De zuinigste koelkasten hebben wel wat minder binnenruimte, wat bij inbouw lastiger is. Losse koelkast kun je makkelijker een breder of hoger exemplaar nemen.

Ik heb een inbouw koelvries en losse vriezer. Dat zijn de grootste energievreters in huis. Allebei rond de 300 kWh/jaar per stuk. Tijdens hete zomer gebruiken ze merkbaar meer dan in de winter.

Voor een zuinige en stille inbouw koelvries zit je tegenwoordig op 900 tot 1200 euro en dat voor een besparing van 40 euro per jaar. Dat past niet echt bij de besparingsadviezen van de milieuclubs (gooi je oude koelkast eruit).

Als ik ruimte had voor een losse koelvries zou ik met een C-label van 800 euro 80 euro per jaar kunnen besparen. Dat kan nog wel uit.
IKEA heeft ook koelkasten die je los kan inzetten qua formaat in de meeste inbouw-ruimtes passen En waarbij je het frontje van je keukenkast vastmaakt aan de koelkastdeur. Dat werkt in ieder geval prima bij IKEA keukenkastjes,’aar aangezien die maat redelijk universeel is zou het ook wel moeten kunnen met bestaande niet-ikea-keukens. Het materiaal om deur-aan-frontje te bevestigen is ook gewoon van IKEA. Zo kan je relatief voordelig je koelkast en of vriezer blijven updaten zonder dat je een hele nieuwe keuken nodig hebt.

• Soepstengel
  • Registratie: April 2006
  • Laatst online: 07-02 17:09
Ik zou zelf ook een losse koelkast/vriezer prefferen omdat die inderdaad makkelijker te vervangen zijn en de kans op ressonatie geluid een heel stuk kleiner is (daar hebben wij nu last van). Daarnaast heb ik het idee dat die koelkasten een stuk efiecienter zijn qua indeling, op één of andere manier is zo'n inbouw vriezer toch altijd te klein...

We zijn een paar weken geleden verhuisd naar een ouder huis en hebben we gelijk de gas kookplaat vervangen door inductie omdat we in ons oude huis al inductie hadden. Misschien gebruikt het niet zoveel gas, maar als je doel uiteindelijk is om van het gas af te gaan is het een no-brainer (dat is ons doel in ieder geval). Daarnaast hebben wij ook nog een 1 fase aansluiting (wordt in februari vervangen omdat er ook nog zonnepanelen komen) maar inductie kan prima werken op 1 fase (in ons oude huis hebben we 7 jaar lang inductie gekookt, vaak zelfs in combinatie met een grote oven en air fryer aan zonder problemen). Voor 700 euro heb je een inductie kookplaat bij de Ikea en ze zijn zelfs nog wel goedkoper te krijgen. Als je een beetje handig bent kan je dat prima zelf doen. Mijn stiefvader heeft het toevallig allemaal aangelegd, maar het is geen rocket science. We moesten wel via de kruipruimte een gat in de vloer boren voor een nieuwe leiding en die in de meterkast aansluiten op een nieuwe kookgroep.

Probleem bij jullie is alleen dat je helemaal geen stuk aanrecht hebt daar omdat het hele blok blijkbaar meegenomen wordt door de verkoper (raar inderdaad). Aangezien je ook nog een vaatwasser en afzuigkap mist (en dit ook niet mooi is weg gewerkt) zou ik zelf inderdaad ook voor een nieuwe keuken gaan in dit geval. Ik denk dat de kosten voor een monteur aardig pittig zullen zijn waardoor het wellicht niet zal afwegen tegen een nieuwe keuken, maar je kan eens bij een keukenboer langs gaan om te informeren.

Een elektrisch kacheltje werkt prima voor een werkkamer in de winter. Ja het verbruikt wel een hoop, maar je kunt heel gericht je kleine kamer vrij snel warm krijgen en dan de rest van het huis lekker laten als je bijvoorbeeld alleen thuis werkt. Bij mij werkt dat dus juist energie besparend daardoor. Uiteindelijk komen hier overal airco's te hangen ter vervanging van de CV ketel (en een warmtepomp boiler) wat een heel stuk beter en zuiniger werkt.

Desktop: Ryzen 3600 | 16 GB | Radeon RX 6800 | Asus MG279Q

• The_Vice
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 21:58
ericplan schreef op dinsdag 3 januari 2023 @ 09:31:
Wat betreft de afzuigkap: vraag of je die kan overnemen. Scheelt een hoop opknapwerk
Overigens vreemd een afzuigkap met directe afvoer naar buiten. Geeft een flink warmteverlies.
Dat zou overigens het laatste zijn waar ik me zorgen om maak. Geef mij maar de voordelen van rook en vocht afvoer boven een tiental minuten per dag warmteverlies in het stook seizoen. Zeker in een open keuken.

Er gaat 100 gram lucht doorheen per seconde, als je dat weer op moet warmen met 10 °C is dat 1 kW. Valt aardig weg tegen 3½ kW die een beetje brander op een kooktoestel doet.

• alwind
  • Registratie: Maart 2015
  • Laatst online: 07:02
even terug naar een deel va de vraag. Voor 8k kun je echt wel 14 panelen op je dak krijgen. Ik zou dat sowieso doen.

• Oilman
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 07-02 20:07
Soepstengel schreef op dinsdag 3 januari 2023 @ 11:23:
Probleem bij jullie is alleen dat je helemaal geen stuk aanrecht hebt daar omdat het hele blok blijkbaar meegenomen wordt door de verkoper (raar inderdaad). Aangezien je ook nog een vaatwasser en afzuigkap mist (en dit ook niet mooi is weg gewerkt) zou ik zelf inderdaad ook voor een nieuwe keuken gaan in dit geval. Ik denk dat de kosten voor een monteur aardig pittig zullen zijn waardoor het wellicht niet zal afwegen tegen een nieuwe keuken, maar je kan eens bij een keukenboer langs gaan om te informeren.
Als er nu geen kookgroep is dan maakt het geen verschil of je nu enkel een inductieplaat gaat plaatsen of de volledige keuken vervangt. Keukenbedrijf gaat echt niet zonder meerkosten een kookgroep realiseren, waarschijnlijk willen ze de vingers er überhaupt niet aanbranden en leggen ze de verantwoordelijkheid bij de koper neer om het in orde te (laten) maken.

Als ik van de foto schat, dan zou ik zeggen dat de huidige unit gewoon 60 cm breed is. Dan kan je qua apparaat voor <800 Euro een nieuw fornuis met oven + inductie kopen. Nieuwe keuken kan natuurlijk, maar gezien het formaat van de keuken en de tijd waarin we leven gaat dat een uitdaging zijn om onder de 15k te blijven en de WAF op niveau te houden.

• Soepstengel
  • Registratie: April 2006
  • Laatst online: 07-02 17:09
Oilman schreef op dinsdag 3 januari 2023 @ 11:55:
[...]

Als er nu geen kookgroep is dan maakt het geen verschil of je nu enkel een inductieplaat gaat plaatsen of de volledige keuken vervangt. Keukenbedrijf gaat echt niet zonder meerkosten een kookgroep realiseren, waarschijnlijk willen ze de vingers er überhaupt niet aanbranden en leggen ze de verantwoordelijkheid bij de koper neer om het in orde te (laten) maken.

Als ik van de foto schat, dan zou ik zeggen dat de huidige unit gewoon 60 cm breed is. Dan kan je qua apparaat voor <800 Euro een nieuw fornuis met oven + inductie kopen. Nieuwe keuken kan natuurlijk, maar gezien het formaat van de keuken en de tijd waarin we leven gaat dat een uitdaging zijn om onder de 15k te blijven en de WAF op niveau te houden.
Dat is niet mijn punt, mijn punt is dat het realiseren van fornuis + oven + vaatwasser + afzuigkap door een keukenboer (of monteur) waarschijnlijk aardig in de kosten loopt waardoor het misschien interessanter is om de hele keuken te laten doen, dat staat los van de keuze inductie/gas. Natuurlijk is een compleet nieuwe keuken duurder dan een paar onderdelen, maar ik denk dat je meer bang for buck krijgt met een nieuwe keuken en beter kunt onderhandelen.

Desktop: Ryzen 3600 | 16 GB | Radeon RX 6800 | Asus MG279Q

• Marzman
  • Registratie: December 2001
  • Niet online

Marzman

They'll never get caught.

Ik denk niet dat je een huis uit 2017 goedkoop kunt isoleren (want dat is allemaal al goed geisoleerd). Een airco ofzo om te verwarmen zal wel lukken voor dat bedrag als dat goedkoper is in het verbruik en/of wat extra zonnepanelen.

Koken verbruikt niet zo veel gas, daar ga je geen grote besparing uit halen.

[Voor 7% gewijzigd door Marzman op 03-01-2023 12:50]

☻/ Please consider the environment before printing this signature
/▌
/ \ <-- This is bob. copy and paste him and he will soon take over the world.

• FuaZe
  • Registratie: April 2014
  • Laatst online: 08:09
Oilman schreef op dinsdag 3 januari 2023 @ 11:55:
[...]
Als er nu geen kookgroep is dan
Met 3x25A zou ik een krachtgroep leggen, of in ieder geval de kabels daarvoor.

Dan kun je het beter verdelen over de groepen en kun je kiezen uit meer kookplaten.

• Thenotorious
Haha topic is een beetje begrijpelijk geëscaleerd naar de keuken, maar dank allemaal. We zullen jullie tips meenemen. Het gaat er bij ons inderdaad ook uiteindelijk om wat het verschil zal zijn met de huidige keuken behouden en paar dingen aanpassen + compleet nieuwe keuken. Voor een compleet nieuwe keuken, waren we sowieso niet van plan om iets heel duurs aan te schaffen maar zaten we eerder aan een IKEA keuken te denken of iets dergelijks.

Ik ga ook even verder verdiepen in airco's en inmiddels heb ik ook de eerste offertes voor zonnepanelen aangevraagd.

Wat ik mij nog afvroeg: kan het interessant zijn om een elektrische boiler toe te voegen aan onze bestaande CV ketel, dat deze elektrische boiler verwarmde water voed aan de CV ketel wanneer die deze nodig heeft? Of is de besparing vergeleken met de investering nihil?

Im notorious

• Oekiejoekie
  • Registratie: Juli 2016
  • Laatst online: 06:45
Thenotorious schreef op woensdag 4 januari 2023 @ 21:48:
Wat ik mij nog afvroeg: kan het interessant zijn om een elektrische boiler toe te voegen aan onze bestaande CV ketel, dat deze elektrische boiler verwarmde water voed aan de CV ketel wanneer die deze nodig heeft? Of is de besparing vergeleken met de investering nihil?
Vooral inefficient denk ik... Waar zat je aan te denken ? Aan een 10/30 liter boilertje voor de wateraanvoer voor je CV, die je de hele dag warm houdt, voor die ene keer per dag dat jullie gaan douchen ? En de rest van de dag warmteverlies heeft ?

Als je het hebt over een hot-fillboilertje in de keuken, dan heb je groot gelijk. Niet dat het energie bespaart, maar wel water. Als je iets af wilt spoelen heb je meteen warm water. En water wordt ook schaars.

WEES BLIJ !!! Hier had uw advertentie kunnen staan...

• wolly_a
  • Registratie: September 2002
  • Niet online
Wij hebben hier de afgelopen jaren een flinke klap kunnen maken door:
- Zelf zonnepanelen aan te leggen (in ons geval zelf gedaan op het platte dak van de garage)
- Het aanbrengen van een airco voor verwarmen van de woonkamer

Als ik kijk wat het ons gekost heeft, dan past dat goed binnen jullie budget. Uiteraard met wat werk zelf gedaan.

Daarnaast zijn er nog veel kleine dingen mogelijk, die los niet zo aanbotsen, maar in het grote geheel wel aardig meewerken. Denk bijvoorbeeld aan energiezuinige verlichting. Toen we hier kwamen wonen, zaten er nog veel energievretende spotjes in de woning. Eens kijken naar de instellingen van de ketel. Hier viel bij ons nog wel veel eer mee te behalen.

• Toerq
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 07:54
Persoonlijk zou ik mp in de gaten houden, zie daar regelmatig mooie keukens voorbij komen voor weinig geld soms met nog prima apparatuur erbij. Dan bespaar je iig een hoop kosten die je in andere dingen kan stoppen en vaatwasser sja met 2 personen kun je beter ff met de hand doen.

• mr_evil08
  • Registratie: December 2008
  • Laatst online: 07-02 17:54
Thenotorious schreef op maandag 2 januari 2023 @ 23:46:
[...]

[...]

[...]

Keuken is in principe prima (gewoon wit), probleem is dat de huidige bewoner de allergoedkoopste optie heeft genomen. Er zit bijvoorbeeld geen vaatwasser in, en de keuken heeft een losse fornuis, losse koelkast en afzuigkap die ze meeneemt. Deze moeten dus alsnog worden aangeschaft.

Is elektrisch verwarmen ook een slecht idee als het gaat om een kamertje van max. 7m2? De rest van de bovenverdieping verwacht ik namelijk niet tot weinig te hoeven te verwarmen.

Airco, helemaal niet aan gedacht inderdaad. Ik zal mij eens gaan verdiepen daarin. Raden jullie dan aan om een airco te installeren op alle drie de verdiepingen? Als ik naar ons stookgedrag nu kijk, dan staat eigenlijk de verwarming alleen aan in de woonkamer.

Goed om te weten ook over de inductie kookplaat, wellicht gewoon weer voor een gas-unit gaan dan die evt altijd later geüpgraded kan worden.
Als ik in jouw situatie zat zou ik ook de keuken vervangen, ik neem aan dat het een standaard keukenblok is wat je ook in huurhuizen ziet.

Als je de keuken vervangt dan wel meteen voor inductie gaan dat is een no-brainer.

WP | SP, Daikin FTXM35M/RXM35M

• mr_evil08
Als je nog iets wil doen aan verduurzaming van een huis van 2017 dan is het een WTW als die er niet in zit, isolatie niks aan doen want dat is al goed.

• Zenomyscus
  • Registratie: September 2012
  • Laatst online: 08:15
alwind schreef op dinsdag 3 januari 2023 @ 11:32:
even terug naar een deel va de vraag. Voor 8k kun je echt wel 14 panelen op je dak krijgen. Ik zou dat sowieso doen.
De offertes die ik hier heb gekregen afgelopen week gaan voor 14 panelen naar 10000 euro. Met 8K krijg ik er 7, 8 of 9 afhankelijk van de aanbieder.

• mr_evil08
ericplan schreef op dinsdag 3 januari 2023 @ 09:31:
Tegenwoordig heb je goed geisolleerde terugslag kleppen die ook goed luchtdicht zijn, voor die paar minuten per dag dat de kap aan staat weegt niet op tegen de hoeveelheid fijnstof en andere rotzooi wat in huis blijft circuleren omdat het niet of slecht gefiltert wordt door een recirculatiekap.

Pak bijvoorbeeld een frituurpan met een reciculatiekap, mooi man wat een plezier je daarna hebt. :+

[Voor 8% gewijzigd door mr_evil08 op 07-01-2023 23:26]

• ericplan
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 08:00

ericplan

5180 Wp PV

mr_evil08 schreef op zaterdag 7 januari 2023 @ 23:25:
[...]

Tegenwoordig heb je goed geisolleerde terugslag kleppen die ook goed luchtdicht zijn, voor die paar minuten per dag dat de kap aan staat weegt niet op tegen de hoeveelheid fijnstof en andere rotzooi wat in huis blijft circuleren omdat het niet of slecht gefiltert wordt door een recirculatiekap.

Pak bijvoorbeeld een frituurpan met een reciculatiekap, mooi man wat een plezier je daarna hebt. :+
De ts vraagt wat hij kan doen aan z’n energierekening. Dan moet hij dus iets met een klep en het niet zo laten zitten.

A'dam ZonPHP PVOutput

• B-Real
  • Registratie: Juni 2009
  • Nu online
Ik zou het eerst eens aankijken hoe het gaat. Er gaat wat mij betreft weinig boven het comfort van vloerverwarming.

Oké, “even” de verwarming een graadje hoger zetten duurt even maar eenmaal op temperatuur is het erg prettig.

Onze woning is 10 jaar ouder, maar ik vind het gasverbruik best meevallen en heb de kosten voor het comfort wel over.

Slaapkamers blijven zonder verwarming ook een graad of 17, wat prima is om in te slapen. Mijn werkkamer verwarm ik elektrisch bij, tenzij de vloerverwarming aan staat.

Wel zou ik een paar extra panelen laten leggen, want vier stuks is wat weinig wellicht.

Al met al blijven wij ruim onder het energieplafond, dus dat moet een woning uit 2017 ook wel lukken.

• M14
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 01:08
Tom-Z schreef op dinsdag 3 januari 2023 @ 09:25:

Airco's vind ik een beetje een matige oplossing. Ze zijn er vaak niet op gemaakt te verwarmen als het buiten écht koud is, dus je hebt alsnog een CV en gasaansluiting nodig. Drie airco's ophangen kost waarschijnlijk net zo veel als (of meer dan) een warmtepomp, maar met een warmtepomp kan je daadwerkelijk van het gas (en het vastrecht daarvoor) af.
Hier ben ik het niet mee eens. De dagen dat het buiten echt koud is zijn op 2 handen te tellen. De andere 355 dagen van het jaar gaat het prima. Voor 10 dagen per jaar heel veel geld uitgeven is een slecht idee.

Paar notes:
- een warmtepomp heeft net zo goed last van lage buiten temperatuur.

- onze airco doet het met lage temperaturen prima, volgens mij tot -10 of -15 (Mitsubishi Heavy Industries).

- Voor het geld van een airco + installatie krijg je nooit een warmtepomp geïnstalleerd. Ik heb in de woonkamer een split-airco en op de bovenverdieping een multi split met 2 binnen units. Dat heeft minder dan 7k gekost. Voor dat geld krijg je nooit een warmtepomp geïnstalleerd.

Ik heb een vrij grote vrijstaande woning (bj 1970, nageïsoleerd). Sinds juli heb ik zo'n homewizard in de p1 poort van mijn meter. Van juli tot en met december is er slechts 400m² aan gas verstookt. En dat komt puur omdat er is bijverwarmd met de aircos.

Mess with the best, Die like the rest
There is no such thing as Society
There are 2 kinds of people: Snipers and their targets
Never run for a sniper ... you only die tired :)

• mr_evil08
B-Real schreef op zondag 8 januari 2023 @ 08:50:
Ik zou het eerst eens aankijken hoe het gaat. Er gaat wat mij betreft weinig boven het comfort van vloerverwarming.

Onze woning is 10 jaar ouder, maar ik vind het gasverbruik best meevallen en heb de kosten voor het comfort wel over.

Slaapkamers blijven zonder verwarming ook een graad of 17, wat prima is om in te slapen. Mijn werkkamer verwarm ik elektrisch bij, tenzij de vloerverwarming aan staat.

Wel zou ik een paar extra panelen laten leggen, want vier stuks is wat weinig wellicht.

Al met al blijven wij ruim onder het energieplafond, dus dat moet een woning uit 2017 ook wel lukken.
Een kleine reminder het nadeel van vloerverwarming bij goed geisolleerde woningen zoals TS is dat de vloer helemaal niet meer "groeit" zoals je gewend bent bij oudere woningen, dus in hoeverre kun je nog spreken over beter comfort, wil je dat oudewetse "gloeien" terug zal het veel te warm worden in huis.

Koeling wordt steeds belangrijker bij goed geisolleerde huizen.

Het is maar waar je voorkeur ligt maar hoe beter de woning geisolleerd des te minder worden de verschillen tussen vloer en luchtverwarming, zeker als er ook een WTW aanwezig is.

Heb je eenmaal vloerverwarming overal liggen dan is de optie naar l/W WP interessanter dat klopt.

[Voor 37% gewijzigd door mr_evil08 op 08-01-2023 09:49]

Pagina: 1

Tweakers maakt gebruik van cookies

Tweakers plaatst functionele en analytische cookies voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Deze cookies zijn noodzakelijk. Om op Tweakers relevantere advertenties te tonen en om ingesloten content van derden te tonen (bijvoorbeeld video's), vragen we je toestemming. Via ingesloten content kunnen derde partijen diensten leveren en verbeteren, bezoekersstatistieken bijhouden, gepersonaliseerde content tonen, gerichte advertenties tonen en gebruikersprofielen opbouwen. Hiervoor worden apparaatgegevens, IP-adres, geolocatie en surfgedrag vastgelegd.

Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Sluiten

Toestemming beheren

Hieronder kun je per doeleinde of partij toestemming geven of intrekken. Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Functioneel en analytisch

Deze cookies zijn noodzakelijk voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie. Meer details

janee

Relevantere advertenties

Dit beperkt het aantal keer dat dezelfde advertentie getoond wordt (frequency capping) en maakt het mogelijk om binnen Tweakers contextuele advertenties te tonen op basis van pagina's die je hebt bezocht. Meer details

Tweakers genereert een willekeurige unieke code als identifier. Deze data wordt niet gedeeld met adverteerders of andere derde partijen en je kunt niet buiten Tweakers gevolgd worden. Indien je bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je account. Indien je niet bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je sessie die maximaal 4 maanden actief blijft. Je kunt deze toestemming te allen tijde intrekken.

Ingesloten content van derden

Deze cookies kunnen door derde partijen geplaatst worden via ingesloten content. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie over de verwerkingsdoeleinden. Meer details

janee