Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• oviMivo
  • Registratie: September 2012
  • Laatst online: 05-06 17:05
Mijn vraag
Advies over groothoekobjectief voor oa het Noorderlicht te fotograferen

Relevante software en hardware die ik gebruik
Software: Lightroom voor iPad
Hardware:
- iPad Pro 12.9 2021
- Sony A7R3a
- Sony 24-105G f/4
- Laowa 100mm macro
- Sony 200-600G
- Rollei C5i carbon statief
- diverse andere accessoires

Wat ik al gevonden of geprobeerd heb
Diverse groothoekobjectieven bekeken en reviews gezocht, degene waarvan ik denk dat ze geschikt kunnen zijn, zijn:
- Sony 14mm f/1.8GM
- Sony 20mm f/1.8G
- Samyang 14mm AF f/2.8
- Tamron 20mm f2.8

Ik ben al een tijdje aan het brainstormen over de aanschaf van een groothoekobjectief. Nu staat onze vakantie naar Noorwegen (Lofoten) voor de deur, we gaan medio februari 2wk die kant op, en kriebelt het heel erg om een goede lens erbij te kopen. Voornamelijk vanwege het vastleggen van Noorderlicht.

In februari 2022 zijn we naar Ijsland geweest, en merkte ik dat met de f/4 dit toch moeizamer ging. Nu had ik de A7R3 toen ook pas een paar weken, dus de ervaring was ook minder dan nu. Echter is het advies met Noorderlicht toch om een diafragma van 2.8 of lager te hanteren.

In principe gaat mijn voorkeur uit naar de 14mm GM van Sony. Kost wat, maar heb je ook een prachtige lens. Op de R3 is ie ook als aps-c formaat prima bruikbaar, en gedraagt ie zich als een 21mm (2 vliegen in 1 klap).

Echter de prijs is een dingetje, en de vraag ligt daarvoor bij mij of dat het waard is om uit te geven vóór de vakantie (zal toch wat budget van de vakantie opeten). Dan heb je de 20mm 1.8G, zelfde diafragma, groter brandpunt, komt erg sterk uit de reviews. Echter kost deze ook 1100€+- en dus niet erg veel goedkoper dan de GM (1400€ nu).

Zodoende ben ik wat verder gaan kijken naar goedkopere opties, meer om enkel mee te nemen voor vakantie en niet als “volwaardige” vervanger te zien van bovenstaande lenzen, maar die wel nuttig zijn voor Noorderlicht of gewoon groothoek werk.

Beide zijn f/2.8 en dus al een stukje lichtsterker dan mijn 24-105. Beide komen aardig positief uit de reviews, maar niet op een gelijk niveau met de Sony’s. De Samyang heeft het voordeel van 14mm (en dus ook 21mm), de Tamron is een 1:2 macro, en macro is iets wat ik graag doe.

De Tamron is erg gunstig geprijsd en kan voor de prijs gewoon na de vakantie in de tas blijven als aanvulling op de lenzen. De Samyang twijfel ik dan over, aangezien ik uiteindelijk (denk ik) de GM alsnog zou willen. Dit ook vanwege mijn interesse in de sterrenhemel en wens hier foto’s van te maken tzt.

Heel verhaal. Vraag kortom; wat is een goede keuze. Een duur objectief nú kopen en wat budget vakantie opofferen. Of nu eerst een goedkoper objectief aanschaffen en nadien verkopen of houden voor andere dingen.

Twijfel die bij mij voornamelijk zit; geven de Samyang en Tamron genoeg detail/scherpte om mooie foto’s te maken van het Noorderlicht (en natuurlijk andere natuur foto’s, maar dat is met beter licht).

Of zouden jullie een hele andere keuze maken, of überhaupt een/meerdere lenzen van het lijst níét overwegen.

Alvast dank!

MBP14 // Sony A7RV // Sony 14GM // Sony 16-35GMii // Sony 24-70GMii // Sony 70-200Gii // Sony 200-600G // Laowa 100mm macro

Beste antwoord (via oviMivo op 06-01-2023 12:18)

• PageFault
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 08-05 06:45
Ikzelf had altijd een 20mm f/2.8 mee, meer groothoek zou ik zelf niet willen, dan valt er vaak teveel in beeld. 20mm is al heel groot in hoek.

f/2.8 vind ikzelf wel een beetje behelpen. De sluitertijd moet dan toch wat te lang open met kans op ruis of bewegen tot gevolg. Vooral als het licht wat "sneller" beweegt, is dat een probleem. Als je de keuze hebt, zou ik zelf een 20mm f/1.4 halen, desnoods een 1.8.

Sigma heeft een hele goede 20mm f/1.4, die is ergens rond de 950 euro in NL:

uitvoering: Sigma 20mm F1.4 DG HSM Art (Sony E)

Alle reacties

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• zzzzz
  • Registratie: Juni 2007
  • Laatst online: 25-05 21:59
14GM of 20G zijn allebei uitstekende opties. 14GM is wat lastiger met filters en mogelijk duurder. De 20G heeft wat meer all-round gebruik en zal je misschien vaker meenemen.
Heb je al vaker echt wijds geschoten. 14mm is nogal wat namelijk.

Fotografie: Sony A7RIV + Canon P + DJI Mini 2 Flickr - PC: Ryzen 5600X | Gigabyte RX6800XT Aorus Master | Dell U4320Q 4K

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• oviMivo
zzzzz schreef op maandag 2 januari 2023 @ 22:09:
14GM of 20G zijn allebei uitstekende opties. 14GM is wat lastiger met filters en mogelijk duurder. De 20G heeft wat meer all-round gebruik en zal je misschien vaker meenemen.
Heb je al vaker echt wijds geschoten. 14mm is nogal wat namelijk.
Nog geen echte ervaring mee. Maar wel erg in geïnteresseerd, ook het stukje astrofotografie, mede daarom dat de 14mm hoog op het lijstje is gekomen. Met daarbij dus de kanttekening dat de 14mm ook als 21mm gebruikt kan worden met nog altijd voldoende MP. De 20mm natuurlijk als 30mm maar dat bereik heb ik natuurlijk ook op de 24-105.

Heb idd gelezen dat 14mm al vrij extreem is, en oefening zal vragen. Maar dat vind ik wel weer een leuke uitdaging :) . Filters e.d is wel een nadeel, al gebruik ik die niet veel (behalve transparant voor bescherming)

Heb je ervaring met de twee goedkopere? Al is het enkel voor de vakantie of als leuke lens erbij? Dan zou mijn voorkeur richting de 20mm tamron gaan (kan vrouwlief die later ook gebruiken op haar a6000 voor macro/vakanties etc). Geeft mij de tijd om te stoeien met groothoek en evt daarna de stap te maken naar de 14mm GM.

Maar in Noorwegen wil ik natuurlijk wel een lens hebben die het noorderlicht goed kan vangen (als we het zien uiteraard)

MBP14 // Sony A7RV // Sony 14GM // Sony 16-35GMii // Sony 24-70GMii // Sony 70-200Gii // Sony 200-600G // Laowa 100mm macro

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Royz
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 04-06 10:22

Royz

Kleurenblind!!

Mooi vooruitzicht en ik snap je keuzestress wel. Elke (halve) stop meer licht is mooi meegenomen. Op zich hoef je in Noorwegen niet perse een 14mm te hebben, waar dat in IJsland denk ik iets meer het geval is. Zelf vind ik de 24mm 1.4 onverslaanbaar, maar de 20mm komt daar het meest bij in de buurt, is ook erg mooi en goed bruikbaar. De Samyang heeft trouwens een astro-feature, dan kan je op oneindig focussen als het super donker is. Ben benieuwd of dat goed werkt :)

Fotografie kanalen: Website - Royz.nl | YouTube - @Royz.nl | Instagram - @Royz.nl.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• oviMivo
Royz schreef op dinsdag 3 januari 2023 @ 00:19:
Mooi vooruitzicht en ik snap je keuzestress wel. Elke (halve) stop meer licht is mooi meegenomen. Op zich hoef je in Noorwegen niet perse een 14mm te hebben, waar dat in IJsland denk ik iets meer het geval is. Zelf vind ik de 24mm 1.4 onverslaanbaar, maar de 20mm komt daar het meest bij in de buurt, is ook erg mooi en goed bruikbaar. De Samyang heeft trouwens een astro-feature, dan kan je op oneindig focussen als het super donker is. Ben benieuwd of dat goed werkt :)
Thanks, kan mij voorstellen dat het niet per se nodig is in Noorwegen, maar zal daarna natuurlijk op meer plekken gebruikt worden :)

Van de Samyang wist ik niet, zal ik eens induiken

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• zzzzz
oviMivo schreef op maandag 2 januari 2023 @ 22:37:
[...]
Heb je ervaring met de twee goedkopere? Al is het enkel voor de vakantie of als leuke lens erbij? Dan zou mijn voorkeur richting de 20mm tamron gaan (kan vrouwlief die later ook gebruiken op haar a6000 voor macro/vakanties etc). Geeft mij de tijd om te stoeien met groothoek en evt daarna de stap te maken naar de 14mm GM.
Nee, geen verdere ervaring. De Samyang word vaak genoemd als leuke lens 'voor erbij', maar is misschien voor wat meer professionele doeleinden ontoereikend etc. De Tamron is op zich ook prima, maar geen uitblinker.
Ik ben zelf blijer met een kleine selectie goede lenzen dan een tas vol middelmaat :)

Fotografie: Sony A7RIV + Canon P + DJI Mini 2 Flickr - PC: Ryzen 5600X | Gigabyte RX6800XT Aorus Master | Dell U4320Q 4K

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• oviMivo
zzzzz schreef op dinsdag 3 januari 2023 @ 08:39:
[...]

Nee, geen verdere ervaring. De Samyang word vaak genoemd als leuke lens 'voor erbij', maar is misschien voor wat meer professionele doeleinden ontoereikend etc. De Tamron is op zich ook prima, maar geen uitblinker.
Ik ben zelf blijer met een kleine selectie goede lenzen dan een tas voor middelmaat :)
dat laatste ben ik ook absoluut met je eens. in dit geval zou het meer voor de vakantie als tussen oplossing zijn, en daarna ergens de 20mm of 14mm Sony voor definitief. de andere kan dan leuk in gebruik zijn voor vrouwlief die minder waarde hecht aan hele dure objectieven :)

Ga ik toch even naar de Samyang nog kijken, en in vergelijking met de Tamron.

Wat betreft de 20mm of 14mm Sony's is mijn grootste twijfel of de 20mm wel genoeg ''nieuws'' brengt. als ik voorbeelden bekijk van 20mm en 24mm zit er wel verschil in, maar ook weer niet extreem. de 14mm heeft dat duidelijk wel, maakt de lens natuurlijk specifieker, maar wel meer een aanvulling (gevoelsmatig).

hoe kijken jullie daar tegen aan?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• zzzzz
oviMivo schreef op dinsdag 3 januari 2023 @ 10:49:
[...]
Ik heb zelf alleen een 15mm lens, maar composities hiermee maken is echt oprecht lastig door vervorming/perspectief en het feit dat je simpelweg gewoon veel op de plaat hebt staan. Ja, een echte superwide geeft mooie foto's, maar hoe vaak maak je dat soort foto's? Ik zelf echt heel weinig. Er zijn situaties waar ik de lens heel graag bij me heb, maar er zijn ook maanden dat hij in de kast blijft liggen omdat ik simpelweg niet in een situatie kom waar ik hem nodig heb. Dan vind ik een GM-kwaliteit lens zonde van mijn geld althans. Een 20mm of 24mm prime heeft dan meer algemene mogelijkheden; zeker met croppen.

Acties:
  • Beste antwoord
  • +1 Henk 'm!

• PageFault
Ikzelf had altijd een 20mm f/2.8 mee, meer groothoek zou ik zelf niet willen, dan valt er vaak teveel in beeld. 20mm is al heel groot in hoek.

f/2.8 vind ikzelf wel een beetje behelpen. De sluitertijd moet dan toch wat te lang open met kans op ruis of bewegen tot gevolg. Vooral als het licht wat "sneller" beweegt, is dat een probleem. Als je de keuze hebt, zou ik zelf een 20mm f/1.4 halen, desnoods een 1.8.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• zzzzz
Dit is een 'designed for DSLR' lens. Bij wide-angle lenzen is dit niet direct aan te raden op mirrorless vanwege de flange-distance die anders is.
Sigma heeft wel een DG DN lens in de 20mm range: https://www.sigmaphoto.co...ndscape/20mm-f1-4-dg-dn-a

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• oviMivo
PageFault schreef op dinsdag 3 januari 2023 @ 11:14:

Thanks, ga ik die Sigma ook eens bekijken, en hoe die is tov de Sony 20mm. zitten qua prijs gelijkwaardig zie ik.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PageFault
zzzzz schreef op dinsdag 3 januari 2023 @ 11:19:
[...]

Dit is een 'designed for DSLR' lens. Bij wide-angle lenzen is dit niet direct aan te raden op mirrorless vanwege de flange-distance die anders is.
Sigma heeft wel een DG DN lens in de 20mm range: https://www.sigmaphoto.co...ndscape/20mm-f1-4-dg-dn-a
Je hebt gelijk, ik ging even uit van een Canon EOS R met converter. Maar bij E heb je geen converter nodig. De lens die jij noemt, is dan diegene die je moet hebben, 50 euro duurder:

uitvoering: Sigma 20mm f/1.4 DG DN Art (Sony E)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• PageFault
oviMivo schreef op dinsdag 3 januari 2023 @ 11:32:
[...]

Thanks, ga ik die Sigma ook eens bekijken, en hoe die is tov de Sony 20mm. zitten qua prijs gelijkwaardig zie ik.
Kies de variant waar zzzzz naar refereert voor jouw camera: uitvoering: Sigma 20mm f/1.4 DG DN Art (Sony E)

Al die Sigma ART lenzen met vaste brandpunten zijn extreem goed.

[ Voor 7% gewijzigd door PageFault op 03-01-2023 11:34 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• oviMivo
PageFault schreef op dinsdag 3 januari 2023 @ 11:33:
[...]

Kies de variant waar zzzzz naar refereert voor jouw camera: uitvoering: Sigma 20mm f/1.4 DG DN Art (Sony E)

Al die Sigma ART lenzen met vaste brandpunten zijn extreem goed.
Zag het inderdaad, ik heb ze momenteel inde vergelijker/Google reviews :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• PageFault
oviMivo schreef op dinsdag 3 januari 2023 @ 11:44:
[...]

Zag het inderdaad, ik heb ze momenteel inde vergelijker/Google reviews :)
Je weet dat deze adviezen niet "gratis" zijn: na je trip zien we natuurlijk wel graag een indrukwekkende showcase van Noordwegen/Aurora Borealis foto's :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• oviMivo
PageFault schreef op dinsdag 3 januari 2023 @ 11:48:
[...]

Je weet dat deze adviezen niet "gratis" zijn: na je trip zien we natuurlijk wel graag een indrukwekkende showcase van Noordwegen/Aurora Borealis foto's :+
dat is geen straf om te doen natuurlijk :+

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• PageFault
oviMivo schreef op dinsdag 3 januari 2023 @ 11:51:
[...]

dat is geen straf om te doen natuurlijk :+
Ha ha ha, nee en ook geen straf om naar te kijken.

De eerste keer was ik daar begin september en letterlijk weggespoeld, dus snel doorgereden. De 2e keer was eind november en -6, dus droog. Prachtig. De hele dag donker, maar doordat het landschap helemaal bedekt is met sneeuw, licht alles wat op. Heel veel plezier alvast en rij voorzichtig!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• oviMivo
PageFault schreef op dinsdag 3 januari 2023 @ 11:52:
[...]

De eerste keer was ik daar begin september en letterlijk weggespoeld, dus snel doorgereden. De 2e keer was eind november en -6, dus droog. Prachtig. De hele dag donker, maar doordat het landschap helemaal bedekt is met sneeuw, licht alles wat op. Heel veel plezier alvast en rij voorzichtig!
Wij zijn in 2021 getrouwd (oktober) en kort daarna als huwelijksreis naar (noord) Noorwegen geweest. met vliegtuig naar Lofotoen en van daaruit met de Hurtigruten boot naar Kirkenes en terug.

Daarna nog 2wk Lofoten in een huisje. we hebben de eerste week elke dag het licht gezien, fantastisch. maar destijds nog met een a6000 en kitlens dus pauper foto's geworden haha. Dit jaar gaan we naar dezelfde plek terug dus hopelijk nu beter qua fotografie :+

In februari dus in Ijsland geweest, daar wel met de A7R3, maar met f/4 ietswat behelpen, dus vandaar nu toch een goede lens mee voor het spectakel. Noorderlicht was daar wel echt intens mooi. we gaan het meemaken!

Zie dat de Sony 20mm wel qua afmeting en gewicht een stuk kleiner/lichter is dan de Sigma. ook iets om mee te nemen in de overweging.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Universal Creations
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 04-06 22:28
De Sony 20mm f/1.8 is scherper op groot diafragma, maar de coma van de Sigma 20mm f/1.4 ziet er wat beter uit. Mocht je dus sterren willen fotograferen. Voor Noorderlicht is scherpte niet belangrijk, wel het landschap wat erachter zit.

https://www.the-digital-p...omp=0&FLIComp=0&APIComp=0

Afbeeldingslocatie: https://www.lenstip.com/upload2/272057_sig20niebo1.jpg
Hoek coma, Sigma 20mm f/1.4 op f/1.4

Afbeeldingslocatie: https://www.lenstip.com/upload2/267960_son20niebo1.jpg
Hoek coma, Sony 20mm f/1.8 op f/1.8

Sony A7R III | Sigma MC-11 | Sigma 50mm f/1.4 Art | Sigma 135mm f/1.8 Art
Zeiss 21mm f/2.8 | Minolta Rokkor 58mm f/1.2 | Godox V860II

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Royz

Royz

Kleurenblind!!

oviMivo schreef op dinsdag 3 januari 2023 @ 10:49:
[...]

Wat betreft de 20mm of 14mm Sony's is mijn grootste twijfel of de 20mm wel genoeg ''nieuws'' brengt. als ik voorbeelden bekijk van 20mm en 24mm zit er wel verschil in, maar ook weer niet extreem. de 14mm heeft dat duidelijk wel, maakt de lens natuurlijk specifieker, maar wel meer een aanvulling (gevoelsmatig).

Wat bedoel je precies met nieuws? En wat is je verwachting dan? Zowel de 14 als 24mm zijn GM lenzen, de 20mm is een G lens. Eigenlijk kan je niet fout gaan als je 1 van deze lenzen koopt, behalve als je ze niet meer gebruikt na je trip ;)

Fotografie kanalen: Website - Royz.nl | YouTube - @Royz.nl | Instagram - @Royz.nl.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• oviMivo
Royz schreef op woensdag 4 januari 2023 @ 13:24:
[...]

Wat bedoel je precies met nieuws? En wat is je verwachting dan? Zowel de 14 als 24mm zijn GM lenzen, de 20mm is een G lens. Eigenlijk kan je niet fout gaan als je 1 van deze lenzen koopt, behalve als je ze niet meer gebruikt na je trip ;)
Een toevoeging op mijn bestaande bereik, ander soort foto's. de 20mm voelt als een iets wijdere 24mm (logisch natuurlijk), waarde 14mm voelt als een totaal andere categorie lens, maar ook bruikbaar is als +-20mm dmv genoeg ruimte met croppen/super35 mode.

Gisteren nog heel veel reviews gezocht, vergelijkingen gezocht zover goed aanwezig. en ook voorbeeldfoto's bekeken qua composities en verschil in beeldhoek. daarbij viel mij weer op dat de 20mm en 24mm relatief weinig verschil hebben (uiteraard zie je het wel), maar de stap van 20mm naar 14mm vele malen groter is.

Dat verschil maakt dat het meer voelt als een extra toevoeging op mijn lenzen. Wil niet zeggen dat de 20mm's niet iets toevoegen, want qua scherpte en lichtsterkte zijn ze een dikke stap vooruit. en hebben qua vormfactor (en prijs) zeker hun voordelen ook. daarnaast is het praktischer om evt filters te gebruiken, al doe ik dat op dit moment niet veel (heb 1 ND1000 filter, voor de rest alleen helder glas ter bescherming vd frontlens).

qua vorm/gewicht en persoonlijk gevoel ga ik liever voor de Sony dan de Sigma, hoewel ook die beide hun kracht hebben geeft gevoel de doorslag daarin.

De keuze ligt dan tussen de 14mm GM wat dus extra dimensie toevoegt (vind ik) en de 20mm G die allrounder is wellicht, maar minder nieuwe mogelijkheden biedt.

Momenteel heeft Sony een 200eu cashback op de GM, wat het prijsverschil nog wat drukt. met al de bovenstaande reacties, reviews, vergelijkingen, prijs en gevoel in acht te nemen........ gaat mijn voorkeur dan toch uit de naar 14mm.

Ik ben mij daarbij heel bewust dat het wellicht de ''moeilijkste'' weg is, maar een hobby mag ook uitdaging hebben natuurlijk. daarnaast zoals je net aangeeft, met alle opties heb je natuurlijk een dijk van een lens voor de komende jaren.

Nu vrouwlief nog even overtuigen, maar die zag de buit (postief) wel een beetje hangen haha :+

Iedereen hier, wederom, heel erg bedankt voor jullie input. heeft mij weer goed aan het denken en overwegen gezet, met, ik denk, een positieve uitkomst! _/-\o_

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Royz

Royz

Kleurenblind!!

Heel veel plezier, mooie keuze en genieten van de 14mm dan ;)

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• oviMivo
PageFault schreef op dinsdag 3 januari 2023 @ 11:52:
[...]

Het eerste resultaat, soort van.

Nog geen hevige Noorderlicht gezien, maar vandaag was het al weer aardig goed. De 14mm geeft een heerlijk weids beeld hiervoor :)

https://flic.kr/p/2ohSgYH

Ik krijg m niet direct zichtbaar als foto vanuit Flickr.

[ Voor 9% gewijzigd door oviMivo op 20-02-2023 00:40 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• PageFault
oviMivo schreef op maandag 20 februari 2023 @ 00:37:
[...]

Nog geen hevige Noorderlicht gezien, maar vandaag was het al weer aardig goed. De 14mm geeft een heerlijk weids beeld hiervoor :)

Ah je bent er nu. Heel veel plezier!

Maakt niet uit, voor mooie platen klik ik graag door 😃

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Archer_VC10
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 16:21
Dat lijkt te werken! 😆

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ehtweak
  • Registratie: Juli 2002
  • Niet online

ehtweak

ICT opruimer

[...]

Klik op [Share] en kies dan de [BBCode] en plak die vervolgens alhier.

Mooie Plaatjes   

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ehtweak
  • Registratie: Juli 2002
  • Niet online

ehtweak

ICT opruimer

[...]

Nog geen hevige Noorderlicht gezien, maar vandaag was het al weer aardig goed.
Is toch niks mis mee?
Ik vind 'm zeer fraai! d:)b

Mooie Plaatjes   

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• oviMivo
ehtweak schreef op maandag 20 februari 2023 @ 10:28:
[...]

Klik op [Share] en kies dan de [BBCode] en plak die vervolgens alhier.
Ah ga ik dat volgende keer even proberen, thanks!

En ik ben idd wel blij met de foto, alleen hoop op nog iets sterker noorderlicht, met wat meer dansende lijnen 😊

Maargoed dit is al heel fijn, we zitten hier nu twee avonden, en 2 avonden noorderlicht, dus dat gaat goed 😄

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• SnoeiKoei
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 04-06 10:04

SnoeiKoei

Koeien Snoeien Loeiend!

[...]

Ik vind 'm gaaf hoor! d:)b

SuBBaSS: "SnoeiKoei, de topic-Freek"

Pagina: 1