Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Ik zoek een dubbele 10 GbE netwerkadapter voor mijn Windows 11 pc.
Voor mijn PC zoek ik een netwerkadapter met twee RJ45 poorten. Minimaal één van de twee moet een 10 GbE poort zijn. De ander liever ook. Ik wil met de ene poort mijn pc direct op mijn 10 GbE NAS aansluiten. De andere poort is voor internet en de rest van het interne netwerk.

Wat is je budget?
Ik vind zo'n €200 wel genoeg.

Heb je bepaalde (merk)voorkeuren?
Ik heb geen specifiek merk dat ik graag wil. Ik wil graag dat het simpel werkt en gewoon werkt. Geen poespas behalve het installeren van drivers etc.

Specificeer het systeem en de omgeving waarin je het product gaat gebruiken.?
Moederbord: Gigabyte Aorus X570
Processor: AMD 5800X
Geheugen: 32 GB
Videokaart: AMD RX7900XTX
Software: Windows 11 home edition
Internet: Ziggo 600 mbit down/40 up, straks T-Mobile 1 Gbit up-down
Router: Netgear Orbi Quad-band AXE11000
Switch: 10 GbE switch van TP-Link

Mijn vraag is ook gewoon, past min of meer elke netwerkswitch die ik filter op Tweakers in mijn pc of moet ik verder ergens rekening mee houden?

En kan iemand mij simpelweg een aanbeveling doen?

Beste antwoord (via Tostie1987 op 03-01-2023 11:53)

• nelizmastr
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 20:50

nelizmastr

Goed wies kapot

Je hebt al een 10GbE switch zeg je, hang je PC en NAS daar aan, heb je maar een kaart met 1 poort nodig.

Of kom je dan tekort op je switch?

Want met maar 1 poort ben je ook al onder de 100 euro klaar.

uitvoering: TP-Link TX401 10 Gigabit PCI Express Network Adapter
uitvoering: ASUS XG-C100C

Wil je er toch graag 2:

uitvoering: Intel Ethernet Converged Network Adapter X540-T2
uitvoering: Dell Broadcom 57810S Dual-Port 10GBASE-T Converged Network Adapter

( de tweede draait hier in mijn NAS. Prima kaart, wel zelf de fan gewisseld voor een Noctua)

I reject your reality and substitute my own

Alle reacties

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Djarune
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 04-07 14:00
Er zijn heel veel 10Gb kaarten in omloop met bedroevende driver support. Een kaart die altijd werkt is de uitvoering: Intel Ethernet Converged Network Adapter X540-T2. Naast Intel is Mellanox ook top.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Djarune schreef op maandag 2 januari 2023 @ 23:22:
Er zijn heel veel 10Gb kaarten in omloop met bedroevende driver support. Een kaart die altijd werkt is de uitvoering: Intel Ethernet Converged Network Adapter X540-T2. Naast Intel is Mellanox ook top.
Hallo Djarune,

Bedankt voor je antwoord! Gekke vraag misschien, maar waarom werkt de door jou aanbevolen adapter altijd wel en anderen minder? Is dat puur driver support of stabiele drivers? Of ligt dat aan iets anders?
Is deze zo simpel te gebruiken als:
- adapter in de pc doen
- drivers installeren
- internetkabel erin
- klaar?

Ik heb in het verleden namelijk een andere 10 GbE netwerkadapter gehad en Windows herkende deze niet goed. Hierdoor moest ik mijn pc herstarten om internet te krijgen, soms zelfs meerdere keren. Ik probeer dit nu echt te voorkomen, vandaar bovenstaande vragen.

Alvast bedankt voor je antwoord!

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Iemand toevallig ook ervaring met de X550-T2 van Intel?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• White Feather
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 19:51
Waarom wil je perse een kaart met 2 netwerk-aansluitingen?

Die zijn er niet of nauwelijks in de combi 1x 10 Gbit en 1x 1gbit, dus dan kom je uit op 2x 10 Gbit, waarvan je er 1 als 1 Gbit gebruikt. Nogal prijzig en zonde lijkt me.

Je hebt al een netwerkkaart op je moederbord, gebruik die dan voor het reguliere werk.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Nielson
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 00:11
Tostie1987 schreef op maandag 2 januari 2023 @ 21:16:
Switch: 10 GbE switch van TP-Link
Welke switch is dit? Want anders kun je toch een enkele 10Gb kaart in je pc plaatsen en alles via de switch laten lopen?

Acties:
  • Beste antwoord
  • +2 Henk 'm!

• nelizmastr
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 20:50

nelizmastr

Goed wies kapot

Je hebt al een 10GbE switch zeg je, hang je PC en NAS daar aan, heb je maar een kaart met 1 poort nodig.

Wil je er toch graag 2:

( de tweede draait hier in mijn NAS. Prima kaart, wel zelf de fan gewisseld voor een Noctua)

I reject your reality and substitute my own

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Pazo
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 21:44

Pazo

Mroaw?

Ik heb zelf 2x deze: uitvoering: Intel Ethernet Converged Network Adapter X540-T2

In mijn server met Windows 11, de andere in de werk/game-pc (ook Windows 11).
Ik heb ze beide 2de hands via V&A gekocht hier. Werken uitstekend, geen problemen gehad met drivers o.i.d.
Zit ook een switch tussen die 10GbE poorten heeft. Echter moet je ook wel snelle SSD's hebben, anders heb je nog niets aan die snelheid.

Testje / vergelijking die ik toen had gemaakt met het kopiëren van een groot bestand:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/G5Uip0VxvRfmM8gyDb2K8kEBIoQ=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/HIjSbifeANWuHxthm81svmFX.png?f=user_large

Grote Enphase topicIQ Gateway uitlezenPVOutput
PV 10,7kWp O/W • WP Panasonic KIT-WC07K3E5 7kW • Airco ME MSZ HR50VF 5kW • Gasloos per 11-2023

Acties:
  • 0 Henk 'm!
nelizmastr schreef op dinsdag 3 januari 2023 @ 08:37:

Wil je er toch graag 2:

Allereerst, allen hartelijk bedankt voor het antwoorden. Ik zat inderdaad in een tunnelgedachte. Ik kan inderdaad een 1-poorts 10 GbE netwerk adapter gebruiken en deze koppelen aan mijn TL-SX105 switch (5x10 GbE poorten). Vervolgens koppel ik daar weer de NAS'sen aan. 8)7 .

Ik zie bij die TP-Link TX401 een review score van 5 sterren staan en bij de ASUS XG-C100C een gemiddelde van 3.5 sterren. Heeft iemand toevallig ervaring met één van deze netwerkadapters?
Oftewel, welke zou je aanraden en waarom?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• PEBKAC
  • Registratie: Juli 2016
  • Laatst online: 17:33
Wat @Pazo zegt, je moet kijken waar uiteindelijk de bottleneck zit en meestal zijn dat inderdaad de schijven. Alleen M2 SSD's halen een theoretische snelheid van +- 3GB's.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
PEBKAC schreef op dinsdag 3 januari 2023 @ 12:07:
Wat @Pazo zegt, je moet kijken waar uiteindelijk de bottleneck zit en meestal zijn dat inderdaad de schijven. Alleen M2 SSD's halen een theoretische snelheid van +- 3GB's.
Zeker waar. Ik heb het al een keer gehad, maar die insteekkaart beviel toen niet. Vandaar dat ik dat nu koste wat het kost probeer te voorkomen.
Daarnaast wil ik gewoon op de toekomst zijn voorbereid. Nu goed doen, is later makkelijk(er).

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Pazo schreef op dinsdag 3 januari 2023 @ 08:45:
Ik heb zelf 2x deze: uitvoering: Intel Ethernet Converged Network Adapter X540-T2

In mijn server met Windows 11, de andere in de werk/game-pc (ook Windows 11).
Ik heb ze beide 2de hands via V&A gekocht hier. Werken uitstekend, geen problemen gehad met drivers o.i.d.
Zit ook een switch tussen die 10GbE poorten heeft. Echter moet je ook wel snelle SSD's hebben, anders heb je nog niets aan die snelheid.

Testje / vergelijking die ik toen had gemaakt met het kopiëren van een groot bestand:

[Afbeelding]
Hallo Pazo, bedankt voor je bericht. Dit maakt al veel duidelijk.
Ik heb gekeken naar de X540-T2, maar deze is op het moment erg duur (en blijkbaar onnodig voor mij, aangezien ik natuurlijk die TL-SX105 10GbE switch heb 8)7 )

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Pazo
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 21:44

Pazo

Mroaw?

Tostie1987 schreef op dinsdag 3 januari 2023 @ 12:11:
[...]

Hallo Pazo, bedankt voor je bericht. Dit maakt al veel duidelijk.
Ik heb gekeken naar de X540-T2, maar deze is op het moment erg duur (en blijkbaar onnodig voor mij, aangezien ik natuurlijk die TL-SX105 10GbE switch heb 8)7 )
Ja ik heb ze vorig jaar van een mede tweaker voor €90 per stuk kunnen overkopen.
Staat er nu 1 in voor €100 in de V&A.

Maar het is dus zo snel als de langzaamste schakel, wat meestal de harde schijf is, helemaal in een storage device zoals een NAS. Dan klinkt 10GbE leuk, maar als daar gewoon SATA HDD schijven in zitten, heb je er eigenlijk niets aan want die stoppen bij ca 100MB/sec, zoals mijn testje ook laat zien.

Grote Enphase topicIQ Gateway uitlezenPVOutput
PV 10,7kWp O/W • WP Panasonic KIT-WC07K3E5 7kW • Airco ME MSZ HR50VF 5kW • Gasloos per 11-2023

Acties:
  • +1 Henk 'm!
Pazo schreef op dinsdag 3 januari 2023 @ 12:17:
[...]

Ja ik heb ze vorig jaar van een mede tweaker voor €90 per stuk kunnen overkopen.
Staat er nu 1 in voor €100 in de V&A.

Maar het is dus zo snel als de langzaamste schakel, wat meestal de harde schijf is, helemaal in een storage device zoals een NAS. Dan klinkt 10GbE leuk, maar als daar gewoon SATA HDD schijven in zitten, heb je er eigenlijk niets aan want die stoppen bij ca 100MB/sec, zoals mijn testje ook laat zien.
Klopt ook. Van M.2 SSD naar M.2 SSD ging inderdaad erg snel. Mijn schijven stonden in RAID...... waardoor data op beide schijven werd weggeschreven. Toen haalde ik zo'n 300 MB/s.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dcm360
  • Registratie: December 2006
  • Niet online

dcm360

Moderator Discord

HD7767 powered

Pazo schreef op dinsdag 3 januari 2023 @ 12:17:
[...]
100MB/s voor sequentieel lezen is tegenwoordig eigenlijk best weinig, veel schijven halen tegenwoordig wel richting of over de 200MB/s. In een NAS in RAID-opstelling zou je zelfs met HDD's wel eens 5Gbe volledig vol kunnen trekken (waarschijnlijk echter niet constant).
Tostie1987 schreef op dinsdag 3 januari 2023 @ 12:27:
[...]

Klopt ook. Van M.2 SSD naar M.2 SSD ging inderdaad erg snel. Mijn schijven stonden in RAID...... waardoor data op beide schijven werd weggeschreven. Toen haalde ik zo'n 300 MB/s.
Moderne SSD's zouden toch wel een ordegrootte sneller moeten zijn, enkele GB/s is tegenwoordig normaal.

Acties:
  • +1 Henk 'm!
Hallo allemaal,

Ik ben eruit, dankzij jullie advies.

Ik heb via een medetweaker de Intel X550-T2 aangeschaft. Niet zozeer omdat deze nu twee poorten had, maar meer omdat deze leuk geprijsd was en beschikbaar was.

Nogmaals, bedankt voor alle adviezen.
Pagina: 1