Toon posts:

Ervaring met Domoticz als aanvulling voor CV installatie

Pagina: 1
Acties:

• JVaags
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 06-02 22:08

JVaags

Je voelt je beter in een 504

Topicstarter
Dit topic is om mijn ervaringen te delen als Domoticz ter ondersteuning voor de CV installatie. Op dit moment draait Domoticz al in de 3e winter en brengt het mij gasbesparing en comfort. Ik ben overigens geen Domoticz expert, maar heb via diverse fora (ook dit forum) zaken kunnen combineren.

Met Domoticz heb ik de mogelijkheid om op afstand de thermostaat uit en aan te schakelen en de mogelijkheid om de ketel kort te laten lopen voor het warm stoken van de badkamer. Dit laatste is iets specifieks voor als we de houtkachel aan hebben en de thermostaat in de woonkamer niet aan gaat.

Tevens heb ik een script gemaakt die de CV onafhankelijk schakelt op basis van de buitentemperatuur (via buienradar). Dit gebruik ik als we de houtkachel stoken en de overige ruimtes iets op temperatuur willen houden.

Als hardware gebruik ik Raspberry Pi met relay board aangesloten op de GPIO poorten. Ik gebruik 2 relays, een voor de thermostaat en een voor de CV. De relay voor de thermostaat schakelt de draad die is aangesloten op de tele ingang van mijn Honeywell Touch Modulation. De relay voor de CV schakelt de aan/uit ingang van mijn Intergas HR 28/24.

Op de Raspberry draai ik Raspbian met Domoticz. Die hangt achter mijn Edgerouter die ik op afstand kan benaderen met een client VPN.

Het ziet er als volgt dan uit in Domoticz

Je ziet de hardware aangesloten op de GPIO relays. Overigens zie je hier ook direct dat ik blijkbaar bij het aanmaken de relays verkeerde namen heb gegeven maar ik krijg dat niet meer aangepast. Ja of ik moet de kabels omsteken :)

Ook heb ik een dummy switch Houtkachel gemaakt en de buienrader plugin geinstalleerd.

Het resultaat is drie schakelaars
https://tweakers.net/i/S8BLiF3StTWeY-YHsRcftGr9hN8=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/9Qky8cEQHpDdyLsbV7jEoJJN.jpg?f=fotoalbum_large

CV badkamer

De eerste schakelaar is CV badkamer, hiermee stook ik in korte tijd onze badkamer warm. Ik draai dan de radiotoren in de woonkamer dicht en enkel op de badkamer open. Ik heb met een IR thermometer gemeten dat die radiator in max 7 minuten helemaal warm is.
Als hij klaar is draai ik de radiotoren dan weer open.

Kamerthermostaat UIT

De tweede schakelaar is Kamerthermostaat UIT. Hiermee schakel ik de tele ingang op mijn thermostaat. Mijn thermostaat draait een simpel klok programma, in de ochtend aan, in de avond uit. Wanneer de tele ingang geactiveerd wordt gaat hij naar een lage temperatuur. Zo kan ik dus op afstand de thermostaat uitzetten en aanzetten (mits het klok programma actief is).
Overigens heb ik er laatst een timer op gezet die de schakelaar reset in de nacht. Heel handig als je eerder in bed ligt en erachter komt dat je de CV vergeten bent uit te zetten.

Houtkachel

De laatste is houtkachel en daar ben ik best wel trots op. Deze dummy schakelaar schakelt een lua script. Wat hij doet is dat hij naar de buitentemperatuur van buienradar kijkt en op basis daarvan de CV af en toe (3 keer per uur) schakelt. Dit gebruik ik als we de houtkachel stoken maar de overige ruimtes ook iets warm willen hebben. Ik schakel dan het programma in en draait de radiatoren in de woonkamer dicht.
Overigens activeert deze schakelaar ook de "Kamerthermostaat UIT" knop, dat heeft als reden dat ik op de thermostaat kan zien dat het programma actief is.

Ik heb hiervoor het volgende script gemaakt.

code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
return {
    on =
    {
        timer = {'Every 20 minutes'}
    },

execute = function(domoticz)
    temp = domoticz.devices('Buiten').temperature
    cvruntime = (((10 - temp) * 3) + 80)
    cvruntime = domoticz.utils.round(cvruntime,0)

if domoticz.devices('Houtkachel').active and temp <10 then
            domoticz.devices('$CV').switchOn().forSec(cvruntime)
            print ('De buiten temperatuur is ' .. temp .. ' graden en de gecalculeerde CV looptijd is ' .. cvruntime .. ' seconden.')
        else

end
    end
}

Het is af en toe spelen met de formule maar dit werkt momenteel het beste voor mij.

Ben ik er nu klaar mee? Nog niet helemaal ik heb nog een kleine wishlist. Zo moet de hardware verbeterd worden, de Raspberry is niet stabiel en ik wil een vakantie knop (als Kamerthermostaat UIT maar dan zonder timer).

Ik hoop dat ik jullie heb kunnen inspireren, als er vragen zijn stel ze gerust. En mogelijk zijn er suggesties waar ik nog niet aan heb gedacht.

Tweakers maakt gebruik van cookies

Tweakers plaatst functionele en analytische cookies voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Deze cookies zijn noodzakelijk. Om op Tweakers relevantere advertenties te tonen en om ingesloten content van derden te tonen (bijvoorbeeld video's), vragen we je toestemming. Via ingesloten content kunnen derde partijen diensten leveren en verbeteren, bezoekersstatistieken bijhouden, gepersonaliseerde content tonen, gerichte advertenties tonen en gebruikersprofielen opbouwen. Hiervoor worden apparaatgegevens, IP-adres, geolocatie en surfgedrag vastgelegd.

Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Sluiten

Toestemming beheren

Hieronder kun je per doeleinde of partij toestemming geven of intrekken. Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Functioneel en analytisch

Deze cookies zijn noodzakelijk voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie. Meer details

janee

Relevantere advertenties

Dit beperkt het aantal keer dat dezelfde advertentie getoond wordt (frequency capping) en maakt het mogelijk om binnen Tweakers contextuele advertenties te tonen op basis van pagina's die je hebt bezocht. Meer details

Tweakers genereert een willekeurige unieke code als identifier. Deze data wordt niet gedeeld met adverteerders of andere derde partijen en je kunt niet buiten Tweakers gevolgd worden. Indien je bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je account. Indien je niet bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je sessie die maximaal 4 maanden actief blijft. Je kunt deze toestemming te allen tijde intrekken.

Ingesloten content van derden

Deze cookies kunnen door derde partijen geplaatst worden via ingesloten content. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie over de verwerkingsdoeleinden. Meer details

janee