Toon posts:

[3D printen] draden

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• Artwido
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 11:22
Voor hobby heb ik een 3D printer aangeschaft.
Nu heb ik twee figuren geprint. Het rechter figuur was na twee uur geprint en zag er netjes uit.
Het linker figuur was kleiner en met meer details was al na een half uur klaar maar zit onder de draadjes.
Is dit normaal of kan dat beter?

Ik heb de standaard bijgeleverde PLA van 1,75 mm filament gebruikt.
De printer is een Raptor Brazzer. De software die ik gebruik is Cura.

Alle reacties

• Marco1994
  • Registratie: Juli 2012
  • Nu online
Die draadjes noemen ze “stringing”. Je zou eens kunnen spelen met “retracting” en “print speed”. Check ook even of je wel op de juiste temperatuur print.

• Bartske
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 30-01 19:03

Bartske

Valar Morghulis

En probeer het ook eens met zelf gekocht PLA filament, het meegeleverde PLA is in sommige gevallen niet van goede kwaliteit.

Maar inderdaad wat @Marco1994 zegt. Hier een goede link om je printer helemaal te tunen:
https://teachingtechyt.github.io/calibration.html

Veel succes en plezier ermee!

"A tale is never so good that ale won't make it better."

• pwillemske
  • Registratie: November 2014
  • Niet online
Inderdaad, google even op stringing en je komt een hoop handleidingen tegen die dit tegen kunnen gaan. Vaak is de print temperatuur te hoog, de retractie te laag of beide. Een temp tower is een snelle manier om de juiste temperatuur voor je filament te zoeken.

Heb je de kleine met supports geprint? Of print ie de armen zo in de lucht?

Lord-The-Gamer (L-T-G)

• Artwido
Tnx voor de tips! Hier ga ik mee aan de slag.
@pwillemske geen support. Ik had wel ergens opgevangen dat je "in de lucht" printen moeten kunnen uit of aanschakelen?

• pwillemske
  • Registratie: November 2014
  • Niet online
Ja, je moet supports aanvinken in je slicer, als je dan de preview ziet dan zie je als het goed is torentjes onder de zwevende delen staan. Je kan dan vaak ook nog kiezen tussen overal supports (waar nodig) en alleen vanaf de bouwplaat. Je moet er een beetje mee experimenteren wat wel en niet werkt, na een tijdje heb je de ervaring en weet je wat je printer wel en niet kan.

Lord-The-Gamer (L-T-G)

• ocf81
  • Registratie: April 2000
  • Niet online

ocf81

Gewoon abnormaal ;-)

Retraction is inderdaad het eerste waar je op moet letten. Verder moet je er ook voor zorgen dat je filament droog is, anders is het vechten tegen de bierkaai. Klopt het dat dit de printer is? Dat is een printer met bowden tube, dan moet je extra rekening houden met retraction.

© ocf81 1981-infinity
Live the dream! | Politiek Incorrecte Klootzak uitgerust met The Drive to Survive
Bestrijd de plaag van wokeness! | <X> as a Service --> making you a poor & dependent slave

• Tom-Z
  • Registratie: Augustus 2010
  • Laatst online: 10:56
Ik zou van zo'n miniatuurpoppetje sowieso niet heel goede resultaten verwachten op een FDM-printer.

• marcunator
  • Registratie: Mei 2009
  • Laatst online: 26-01 13:52
Gezien de grootte van het object zal een gebrekkige koeling hier ook een rol spelen, de nozzle blijft te lang rond het net gedeponeerde filament zitten wat stringing verergerd.

Check ook dit artikel: https://support.makerbot.com/s/article/1667337578307

Een goede tip is het verlagen van de temperatuur, wat er dus voor zorgt dat het materiaal eerder stolt waardoor je minder koeling nodig hebt.

• ocf81
  • Niet online

ocf81

Gewoon abnormaal ;-)

marcunator schreef op dinsdag 3 januari 2023 @ 12:44:
Gezien de grootte van het object zal een gebrekkige koeling hier ook een rol spelen, de nozzle blijft te lang rond het net gedeponeerde filament zitten wat stringing verergerd.

Check ook dit artikel: https://support.makerbot.com/s/article/1667337578307

Een goede tip is het verlagen van de temperatuur, wat er dus voor zorgt dat het materiaal eerder stolt waardoor je minder koeling nodig hebt.
koeling is inderdaad ook een dingetje, maar dan zou ik eerder de minimum layer time op 60 seconden instellen in plaats van de temperatuur te veranderen. Dat verandert namelijk ook de sterkte van de laaghechting.

© ocf81 1981-infinity
Live the dream! | Politiek Incorrecte Klootzak uitgerust met The Drive to Survive
Bestrijd de plaag van wokeness! | <X> as a Service --> making you a poor & dependent slave

• Artwido
ocf81 schreef op dinsdag 3 januari 2023 @ 11:16:
Retraction is inderdaad het eerste waar je op moet letten. Verder moet je er ook voor zorgen dat je filament droog is, anders is het vechten tegen de bierkaai. Klopt het dat dit de printer is? Dat is een printer met bowden tube, dan moet je extra rekening houden met retraction.
Klopt dat is de printer.

• marcunator
  • Registratie: Mei 2009
  • Laatst online: 26-01 13:52
ocf81 schreef op dinsdag 3 januari 2023 @ 12:51:
[...]

koeling is inderdaad ook een dingetje, maar dan zou ik eerder de minimum layer time op 60 seconden instellen in plaats van de temperatuur te veranderen. Dat verandert namelijk ook de sterkte van de laaghechting.
fair enough, al denk ik dat je beide settings een kans moet geven.

- min layer time: 60s
- Nozzle temp 208°C
- retractions: 4mm
- kleinere nozzle, 0.2mm als het even kan.
- Filament drogen
- zorg dat je met Cura 5.x print, niet 4.x
- Max comb distance with no retract: 1mm

Dit is wel alles wat ik zo kan verzinnen on top of my head.

• de Peer
  • Registratie: Juli 2002
  • Nu online

de Peer

under peer review

Waarom hier een eigen topic voor openen? Dit is 1 van de meest voorkomende problemen bij het 3d printen en het wordt dus heeel vaak besproken in het 3d print topic hier op tweakers.

Tibber-klant, 18.285 Wp, Atlantic Explorer V3, 3x Daikin airco, Nissan Leaf, Gasloos sinds 2018

• ocf81
  • Niet online

ocf81

Gewoon abnormaal ;-)

Ach ja, dat is wel vaker zo met mensen die net beginnen met printen. Je zal dit altijd blijven houden denk ik.

© ocf81 1981-infinity

Pagina: 1

Tweakers maakt gebruik van cookies

Tweakers plaatst functionele en analytische cookies voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Deze cookies zijn noodzakelijk. Om op Tweakers relevantere advertenties te tonen en om ingesloten content van derden te tonen (bijvoorbeeld video's), vragen we je toestemming. Via ingesloten content kunnen derde partijen diensten leveren en verbeteren, bezoekersstatistieken bijhouden, gepersonaliseerde content tonen, gerichte advertenties tonen en gebruikersprofielen opbouwen. Hiervoor worden apparaatgegevens, IP-adres, geolocatie en surfgedrag vastgelegd.

Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Sluiten

Toestemming beheren

Hieronder kun je per doeleinde of partij toestemming geven of intrekken. Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Functioneel en analytisch

Deze cookies zijn noodzakelijk voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie. Meer details

janee

Relevantere advertenties

Dit beperkt het aantal keer dat dezelfde advertentie getoond wordt (frequency capping) en maakt het mogelijk om binnen Tweakers contextuele advertenties te tonen op basis van pagina's die je hebt bezocht. Meer details

Tweakers genereert een willekeurige unieke code als identifier. Deze data wordt niet gedeeld met adverteerders of andere derde partijen en je kunt niet buiten Tweakers gevolgd worden. Indien je bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je account. Indien je niet bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je sessie die maximaal 4 maanden actief blijft. Je kunt deze toestemming te allen tijde intrekken.

Ingesloten content van derden

Deze cookies kunnen door derde partijen geplaatst worden via ingesloten content. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie over de verwerkingsdoeleinden. Meer details

janee