Toon posts:

[Excel] Aantallen op bepaalde tijden

Pagina: 1
Acties:

Onderwerpen

Vraag

• Alexander82
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 12-01 16:42
Ben al een tijdje aan het zoeken en stoeien met tijden in Excel voor een rooster op het werk.
Het rooster zelf dat lukt me op zich nu wel, maar onderaan wil ik weten hoeveel mensen er nog aanwezig zijn om bepaalde tijden.

Zelf zit ik elke keer (moeilijk te denken ofzo) met eindtijd en begin tijden van elkaar af te trekken om zo de aantallen te berekenen. Op internet ben ik ook al aan het zoeken geweest om te kijken hoe kan ik zeggen als je een begin tijd hebt en een eindtijd hebt en hoe vaak komt het voor om een bepaalde tijd.

Om te weten wie er tot 18:00 werken zat ik met: =AANTAL.ALS(C6:C33;"<=18:00")';

Als het om 22:00 gaat zat ik op: =AANTAL.ALS(C6:C33;">=12:00")-AANTAL.ALS(C6:C33;">=15:00")+AANTAL.ALS(D6:D33;"<=07:00")

Ik heb het idee dat ik heel moeilijk aan het denken ben, terwijl het volgens mij makkelijker kan of zit ik nu helemaal verkeerd? Er is volgens mij niet een formule die 18:00 tot 02:00 dus hiertussen zit 22:00.

We stopped checking for monsters under our bed, when we realized they were inside us.

Beste antwoord (via Alexander82 op 03-01-2023 16:07)

• dix-neuf
  • Registratie: Juli 2018
  • Niet online
Alexander82 schreef op maandag 2 januari 2023 @ 19:00:
Als het om 22:00 gaat zat ik op:
=AANTAL.ALS(C6:C33;">=12:00")-AANTAL.ALS(C6:C33;">=15:00")+AANTAL.ALS(D6:D33;"<=07:00")
Die formules zijn beide niet juist, zoals je makkelijk kunt nagaan.
Opm: Je kunt de formules die je plaatst best aanpassen aan de gegevens in de tabel die je plaatst (of omgekeerd). Voor het gemak heb ik in de tabel hieronder de lege rijen uit jouw tabel verwijderd.

Zonder rekening te houden met pauzes kun je gebruiken:
in E15: =D15+(D15<C15)-C15 (kopieer naar beneden in kolom E).
in G15: =--(C$24<=C15+E15-($C$24<C15)) (kopieer naar beneden in kolom G).
In G24: =som(G15:G20)

Hierbij is ervan uitgegaan dat als iemand werkt tot 02:00 uur, hij/zij nog wordt geacht aanwezig te zijn als je op dat tijdstip het aantal aanwezigen berekent.

Alle reacties

• SVMartin
  • Registratie: November 2005
  • Niet online
Heb je vaste start/eindtijden van shifts, of kan iemand in theorie op elk willekeurig moment van de dag beginnen? Wordt er altijd op hele uren begonnen/gestopt, of kan het ook tot 13:45 zijn? Zit er meer logica in de file? Zijn er koppelingen met andere bronnen?

Anyway: ik ken ook geen functie die een overgang van een nacht snapt, misschien dat je iets kunt wanneer je het geen uur/minuut maakt maar een datum-tijd?

• Alexander82
Diensten zijn allemaal willekeurig, ben er wel vanuit gegaan dat iedereen rond een uur pauze heeft, maar dat heeft weer niets met deze aantallen te maken. Maar dat is juist ook het lastige, want echt iedereen heeft andere tijden.

Er zijn inderdaad ook mensen die tot bij voorbeeld 1:45 werken, die heb je er ook tussen zitten. Dit heeft allemaal te maken met afspraken die gemaakt worden met de werkgever, maar ook met piektijden waarin mensen ingezet worden.

Er zijn geen koppelingen met andere bestanden, invoer is tijdsnotatie omdat dit makkelijkste en snelste aan te passen is.

Voor de totaal uren heb ik het berekend met:
code:
1
=ALS(ISLEEG(C64);" ";(D64-C64-"1:00"+(D64<C64)))

[Voor 36% gewijzigd door Alexander82 op 02-01-2023 20:16]

We stopped checking for monsters under our bed, when we realized they were inside us.

• The_Vice
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 26-01 20:56
Zelf doe ik dit het liefste in VBA, dan eind en begin tijd nemen en dan per uur/tijdstip een array vullen per medewerker. En dan per uur/kwartier turven

Als je over de datum heen gaat, dan moet je, of bepalen dat elke eindtijd later is dan de begin tijd, en dan er 1 bij optellen. Of de datum toevoegen.

• SVMartin
  • Registratie: November 2005
  • Niet online
Ik zit ook die richting op te denken. In formules zou je 1 header row kunnen maken met voor elk kwartier een cel. Voor elke medewerker een rij. En dan een x wanneer iemand werkt in een kwartier. Vervolgens kun je per kwartier het aantal x-en tellen.

Acties:
  • Beste antwoord
  • 0Henk 'm!

• dix-neuf
  • Registratie: Juli 2018
  • Niet online
Alexander82 schreef op maandag 2 januari 2023 @ 19:00:
Als het om 22:00 gaat zat ik op:
=AANTAL.ALS(C6:C33;">=12:00")-AANTAL.ALS(C6:C33;">=15:00")+AANTAL.ALS(D6:D33;"<=07:00")
Die formules zijn beide niet juist, zoals je makkelijk kunt nagaan.
Opm: Je kunt de formules die je plaatst best aanpassen aan de gegevens in de tabel die je plaatst (of omgekeerd). Voor het gemak heb ik in de tabel hieronder de lege rijen uit jouw tabel verwijderd.

Zonder rekening te houden met pauzes kun je gebruiken:
in E15: =D15+(D15<C15)-C15 (kopieer naar beneden in kolom E).
in G15: =--(C$24<=C15+E15-($C$24<C15)) (kopieer naar beneden in kolom G).
In G24: =som(G15:G20)

Hierbij is ervan uitgegaan dat als iemand werkt tot 02:00 uur, hij/zij nog wordt geacht aanwezig te zijn als je op dat tijdstip het aantal aanwezigen berekent.

• Alexander82
Het voorbeeld zoals je hem hierboven hebt gemaakt, snap hem helemaal. was alleen niet op de som gekomen in G15, maar het klinkt in iedere geval erg logisch. Dus hier mee verder gegaan en inmiddels staan ze er in zoals het uit eindelijk in mijn voorbeeld er uit ziet. Erg fijn dit voorbeeld.

Pagina: 1

Tweakers maakt gebruik van cookies

Tweakers plaatst functionele en analytische cookies voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Deze cookies zijn noodzakelijk. Om op Tweakers relevantere advertenties te tonen en om ingesloten content van derden te tonen (bijvoorbeeld video's), vragen we je toestemming. Via ingesloten content kunnen derde partijen diensten leveren en verbeteren, bezoekersstatistieken bijhouden, gepersonaliseerde content tonen, gerichte advertenties tonen en gebruikersprofielen opbouwen. Hiervoor worden apparaatgegevens, IP-adres, geolocatie en surfgedrag vastgelegd.

Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Sluiten

Toestemming beheren

Hieronder kun je per doeleinde of partij toestemming geven of intrekken. Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Functioneel en analytisch

Deze cookies zijn noodzakelijk voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie. Meer details

janee

Relevantere advertenties

Dit beperkt het aantal keer dat dezelfde advertentie getoond wordt (frequency capping) en maakt het mogelijk om binnen Tweakers contextuele advertenties te tonen op basis van pagina's die je hebt bezocht. Meer details

Tweakers genereert een willekeurige unieke code als identifier. Deze data wordt niet gedeeld met adverteerders of andere derde partijen en je kunt niet buiten Tweakers gevolgd worden. Indien je bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je account. Indien je niet bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je sessie die maximaal 4 maanden actief blijft. Je kunt deze toestemming te allen tijde intrekken.

Ingesloten content van derden

Deze cookies kunnen door derde partijen geplaatst worden via ingesloten content. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie over de verwerkingsdoeleinden. Meer details

janee