They made me do it.
Verwijderd
¯\_(ツ)_/¯
Lijkt me wel tricky..
There is a fine line between hobby and mentaldisorder
Verwijderd
nee hoor, je kunt er met stikstof op... en da's erg koud..Op donderdag 30 augustus 2001 14:34 schreef Wierdo_NL het volgende:
Mmh, vriezen de transistoren dan niet vast/kapot ?
Lijkt me wel tricky..
Verwijderd
Op donderdag 30 augustus 2001 14:32 schreef Juggernaut het volgende:
volgens mij kouder dan dat jij hem kunt krijgen
Tot die tijd is het: hoe kouder hoe beter.
Temperatuur is overigens niet zo'n probleem, maar condensatie wel, tenzij je permanent je hele compu in de ijskast zet en deze nooit meer uitzet (je krijgt pas problemen als het ijs ontdooit)...
Oftewel: een proc mag zo koud worden als je hem kan krijgen en kouder
Ryzen9 5900X; 16GB DDR4-3200 ; RTX-4080S ; 7TB SSD
Processor op waterkoeling, tropisch aquarium zonder extra verwarming.. Zorg dan wel dat je PC 24/7 aan staat en iets van een
Verder lijkt 3 graden kelvin mij een mooie processor temperatuur...
...
misschienOp donderdag 30 augustus 2001 14:39 schreef Rappie het volgende:
waarom vraag je dit eigenlijk ??? plannen ?
They made me do it.
FF een kleine correctie.Op donderdag 30 augustus 2001 14:41 schreef Bas_f het volgende:
Een mooi idee lijkt mij, als je altijd van een tropisch aquarium hebt gedroomt, het te combineren.
Processor op waterkoeling, tropisch aquarium zonder extra verwarming.. Zorg dan wel dat je PC 24/7 aan staat en iets van eendraait of G@H...
Verder lijkt 3 graden kelvin mij een mooie processor temperatuur...
Het is 3 Kelvin. Geen graden dus
Amantes amentes
--
Be inspired!
en hoeveel graden Celsius is 3 Kelvin?Op donderdag 30 augustus 2001 14:50 schreef p@dd0 het volgende:
[..]
FF een kleine correctie.
They made me do it.
Verwijderd
0 kelvin = -273 graad celcius ofzowOp donderdag 30 augustus 2001 14:52 schreef Smoothy_ het volgende:
[..]
en hoeveel graden Celsius is 3 Kelvin?
Verwijderd
Edit: even nagezocht: 0 Kelvin is -273.16 graden Celsius.
Verwijderd
jij bent echt slimOp donderdag 30 augustus 2001 14:50 schreef p@dd0 het volgende:
[..]
FF een kleine correctie.
-270 graden CelsiusOp donderdag 30 augustus 2001 14:52 schreef Smoothy_ het volgende:
[..]
en hoeveel graden Celsius is 3 Kelvin?
gloof ik...
correctie... 0 kelvin is -273 graden celsius...Op donderdag 30 augustus 2001 14:53 schreef SwitchBL8 het volgende:
0 Kelvin is ongeveer -297 graden Celsius, en de schaalverdeling is dezelfde. Dus...reken zelf maar uit hoeveel 3 Kelvin is.
...
Verwijderd
Verwijderd
Dat is correct! U gaat door voor de koelkast (heel toepasselijk)Op donderdag 30 augustus 2001 14:56 schreef roalte.nl het volgende:
Volgens mij is 0 oK gelijk aan -273 oC, dit is tevens de theoretisch laagst mogelijk haalbare temperatuur
(Shit, te laat)
Verwijderd
Voor alle leken: 0 Kelvin is absolute nulpunt. Kouder kan dit kan niet. Ooh, je wilt uitleg?Op donderdag 30 augustus 2001 14:50 schreef p@dd0 het volgende:
[..]
FF een kleine correctie.
[science modus]
Dingen worden warm doordat de moleculen van die dingen tegen elkaar wrijven. Denk maar aan je handen tegen elkaar wrijven: dit wordt toch ook warm
[/sciencemodus]
...
Verwijderd
De schaalverdeling van Kelvin bestaat natuurlijk uit graden, maar je noemt het woord 'graden' er niet bij als je het zegt. Je hebt het dus over graden Celsius of Farenheit, maar niet over graden Kelvin, maar gewoon Kelvin.Op donderdag 30 augustus 2001 15:00 schreef CTVirus het volgende:
Kelvin druk je ook uit in graden BTW
"Anyone who does not agree with me is mentally sick, and should be shot I'm afraid to say."
- Pastor Richards @ VCPR
Verwijderd
Geldt dat wel voor de materialen waaruit een processor is opgebouwd? Het is namelijk volges mij niet dat elke geleider bij het absolute nulpunt een supergeleider word! Als je bijvoorbeeld gewoon koper neemt... zou dat een supergeleider kunnen worden? Lijkt me niet als je een beetje nadenkt over hoe koper geleidt...Op donderdag 30 augustus 2001 14:36 schreef GarBaGe het volgende:
Tegen het absolute nulpunt, komt de weerstand te vervallen en is er sprake van supergeleiding.
edit: antwoord al gevonden
Van http://hyperphysics.phy-astr.gsu.edu/hbase/solids/scond.htmlRemarkably, the best conductors at room temperature (gold, silver, and copper) do not become superconducting at all. They have the smallest lattice vibrations, so their behavior correlates well with the BCS Theory.
Verwijderd
volgens mij -273.158 graden CelsiusOp donderdag 30 augustus 2001 14:56 schreef RoeLz het volgende:
0 Kelvin is toch -273.15 graden Celsius
Gezocht!
Samsung 1TB HD103SI printplaat
Router
If everything seems to be going well, you have obviously overlooked something
/me is best benieuwd
Maar het grootste probleem bij deze temperaturen is de warmtegeleiding van je socket en m/b. Met een cpu van rond de -10ºC zullen de socket en het m/b onder kamertemperatuur komen en zal daar vocht op gaan condenseren. De oplossing hiervoor is de "KryoCavity"
Ofwel de cpu koelen, dan isolatiemateriaal eromheen en dan een verwarmingselementje. Dat voorkomt deze problemen.
In Kryotech's woorden:
Condensation Control.
Heating circuits are used to warm potential cold spots on the Kryo Cavity to prevent the formation of condensation.
Kijk voor meer informatie op http://www.kryotech.com/
bij het absolute nulpunt staat alles stil, de electronen ook. En die zorgen voor de krachten tussen atomen (atoombinding). ALs deze dus stilstaan, denk ik dat ze niet meer elkaar aantrekken omdat het electromagneet effect door het snelle ronddraaien niet meer werkt.Op donderdag 30 augustus 2001 15:24 schreef CrashOne het volgende:
Bij het absolute nul punt (0K of terwijl -273.16C) valt een stof uit elkaar.. Daar heb je dus geen ruk aan...
Ik heb geen AMD 1400. Ik was alleen benieuwd hoe koud die dingen maximaal aan kunnenOp donderdag 30 augustus 2001 15:33 schreef Mr.Blonde het volgende:
Best interessant allemaal, maar hoe koud wil de topic-starter zn 1400 hebben dan? En hoe wil hij dit gaan doen...
/me is best benieuwd
They made me do it.
Eeeeehhm; electronen staan echt niet stil bij 0K hoor; de beweging van atomen staat stil, dat is iets heel anders. Verder vallen stoffen ook niet uit elkaar bij 0K omdat de wisselwerking tussen atomen niet afhankelijk is van de temp. Sterker nog als je wil dat stoffen uit elkaar vallen moet je verwarmen zodat de warmtebeweging van atomen groot genoeg is om de wisselwerking tussen atomen te overwinnen.Op donderdag 30 augustus 2001 16:17 schreef epsilon het volgende:
[..]
bij het absolute nulpunt staat alles stil, de electronen ook. En die zorgen voor de krachten tussen atomen (atoombinding). ALs deze dus stilstaan, denk ik dat ze niet meer elkaar aantrekken omdat het electromagneet effect door het snelle ronddraaien niet meer werkt.
Just because I'm paranoid, doesn't mean they're not watching me
Verwijderd
neeOp donderdag 30 augustus 2001 18:02 schreef DrJ het volgende:
Is het trouwens niet: hoe koud mag hij minimaal worden ??
Alleen speciale legeringen gaan super geleiden. En verder nog wat bij 10K ofzo. Volgens mij zit Si daar niet bij.
Check Encarta nog een keer en dan mag je de volgende keer iets zinnings posten
sighOp donderdag 30 augustus 2001 14:50 schreef p@dd0 het volgende:
[..]
FF een kleine correctie.
waarom denkt iedereen dat toch?
grootheden een eenheden zijn wel van belang, dus 3 graden Kelvin mag
This too shall pass
Als je hem toch kouder dan bij kunt krijgen op een of andere manier, dat zou idd wel
Doet me denken aan een idioot die een 1.4 TB had gekocht.
5 sec aan en hij was al kapot. Na 5 weken zoeken bleek dat hij er geen koeler had opgezet
Op donderdag 30 augustus 2001 14:32 schreef Juggernaut het volgende:
volgens mij kouder dan dat jij hem kunt krijgen
Verwijderd
en als je tot -200 graden C komt, is je core mischien allang kapot
maar opzich leuk idee
Dat je bij ultralage temperaturen supergeleiding krijgt, oke.. Maar de weerstand van de gebruikte halfgeleider is sowieso al afhankelijk van de temperatuur.. En omdat de proc gemaakt is om bij 'normale' temperaturen te werken zal hij dus slechts goed werken binnen een beperkte temperatuurs-range.. Wordt het te koud, dan zal de weerstand te veel veranderen, waardoor de werking van de processor niet meer geheel volgens plan is.. (je kunt dus ook timing problemen etc. krijgen!)
Overigens geld dit niet alleen voor de weerstand, maar ook de intern gebruikte capaciteiten veranderen!
Nou het zit dus zo:Op donderdag 30 augustus 2001 20:59 schreef sharkyOnline het volgende:
[..]
sigh
waarom denkt iedereen dat toch?
grootheden een eenheden zijn wel van belang, dus 3 graden Kelvin mag
1) bij het aangeven van een temperatuur zeg je "het is nu 293 Kelvin.
2) Dit schrijf je als 293 K (geen graden symbooltje zoals bij Celsius)
3) temperatuur verschillen geef je wel aan in graden (evt met toevoegsel K als niet meteen duidelijk is dat je in K/°C rekent).
Hehe, eindelijk iemand die het goed heeft. Als ik op mijn opleiding (chemische technologie) het over graden Kelvin heb, krijg ik een harde trap onder mijn r@@t van mijn leraar, want dat mag dus niet!!Nou het zit dus zo:
1) bij het aangeven van een temperatuur zeg je "het is nu 293 Kelvin.
2) Dit schrijf je als 293 K (geen graden symbooltje zoals bij Celsius)
3) temperatuur verschillen geef je wel aan in graden (evt met toevoegsel K als niet meteen duidelijk is dat je in K/°C rekent).
Hier staat tekst
opschepperOp vrijdag 31 augustus 2001 13:00 schreef Chemist het volgende:
Tja, na 6 jaar chemie en 2 jaar postdoctoraal chem. technologie mag het ook wel he...
They made me do it.
Dus wat voor een conclusie kan je hieruit halen: je proc zou rond de -40° C het beste werken... Misschien iets lager maar ik zou niet veel verder gaan omdat de stroom dan niet meer goed geleid. Net zoals een moter, werken ook transistoren iets beter als ze wat warmer zijn dan als ze op kamertemeratuur zijn. Dan zeg je natuurlijk: Ik wil het koud hebben! Nouja het was even een voorbeeld.
En trouwens -120° C ofzo is ook levensgevaarlijk! Ten eerste krijg je heel veel warmte ontwikkeling (daar kan je natuurlijk je aquarium mee verwarmen
Inkoopacties - HENK terug! - Megabit
It is a war here, so be a general!
Verwijderd
Dan kunnen de atomen niet meer bewegen... (Maar dit punt is nog nooit bereikt... wel heel dicht er bij...)
En dan nog, nee.
Op donderdag 30 augustus 2001 18:02 schreef DrJ het volgende:
Is het trouwens niet: hoe koud mag hij minimaal worden ??
dan heb je het ABSOLUTE 0 PUNT! het is haalbaar, dus als we een raket huren kenne we het testen
waar, hoe?Op vrijdag 31 augustus 2001 14:55 schreef Dweil het volgende:
het absolute nulpunt ? Check mijn laatste proefwerk eens
Nope, in de ruimte heb je nog zoiets als restwarmte; dit is warmte (waarschijnlijk) nog aanwezig van de oerknal. Deze zorgt voor een achtergrond temperatuur van ong 2,726 K.Op vrijdag 31 augustus 2001 14:36 schreef Mister_X het volgende:
hmz, het absolute nulpunt, is dat niet het punt als de zon niet zou schijnen, dus op de maan, als de aarde voor de zon staat en met zijn schaduw de maan bedekt?
dan heb je het ABSOLUTE 0 PUNT! het is haalbaar, dus als we een raket huren kenne we het testen
hmz, moet even zeggen dat dit rete interressant is...het zet je wel aan het nadenken, ik wist dit allemaal nog niet namelijk.Op vrijdag 31 augustus 2001 15:01 schreef Chemist het volgende:
[..]
Nope, in de ruimte heb je nog zoiets als restwarmte; dit is warmte (waarschijnlijk) nog aanwezig van de oerknal. Deze zorgt voor een achtergrond temperatuur van ong 2,726 K.
dus nergens huur in ONS zonnestelsel.. verderop weten we niet uiteraard, maar nergens is dus een plek waar het echt 0 k is? kan het trouwens niet eronder komen? -34 k?
Verwijderd
Nope... nerges echt 0 K. Is geloof ik net zoiets als lichtsnelheid. Je kunt er wel heel dicht in de buurt van komen, maar je kunt het nooit bereiken.Op vrijdag 31 augustus 2001 15:06 schreef Mister_X het volgende:
dus nergens huur in ONS zonnestelsel.. verderop weten we niet uiteraard, maar nergens is dus een plek waar het echt 0 k is? kan het trouwens niet eronder komen? -34 k?
En -34 K bestaat niet. Bij 0 K bewegen de atomen niet meer (beweging van atomen=warmte), dus hoe kunnen ze dan nog minder bewegen?
Verder bestaat er wel zoiets als een negatieve temperatuur, maar dat is een energetische beschrijving van een systeem (heeft te maken met spins, als je interesse hebt moet je maar eens hier kijken.
Als je temperatuur puur als warmte effect ziet is 0K de laagst haalbare temp. (temperatur als effect van warmtebeweging is namelijk gerelateerd aan de snelheid waarmee atomen trillen; deze heeft een laagst mogelijke waarde (niet nul btw); negatieve temperatuur zou inhouden trillen met een negatieve snelheid en dat kan niet (tenzij de tijd omdraait ..;))
mwa, lichtsnelheid zal wel eens komen, wat je zegt is hetzelfde als dat je 20jaar geleden zou zeggen "eens zullen er 10ghz processoren zijn" dan lachen ze je uit en verklaren ze je voor gek,Op vrijdag 31 augustus 2001 15:16 schreef PsyFlux het volgende:
[..]
Nope... nerges echt 0 K. Is geloof ik net zoiets als lichtsnelheid. Je kunt er wel heel dicht in de buurt van komen, maar je kunt het nooit bereiken.
En -34 K bestaat niet. Bij 0 K bewegen de atomen niet meer (beweging van atomen=warmte), dus hoe kunnen ze dan nog minder bewegen?
wat als ik nu zeg, ooit zal er iemand 0k bereiken of sneller dan het licht reizen (ik bedoel, sommige dingen in het helaal bewegen al met 200.000km/s, zie ze alleen maar te waarnemen met die snelheid)
chemist,
thx man! je naam , klopt wel, denk
NoordpoolOp vrijdag 31 augustus 2001 15:47 schreef Martink het volgende:
wat wil je met je pc doen? in de vriezer zetten of naar de noordpool verhuizen?
(Trouwens, zuidpool is kouder!)
Panasonic WH-MDC05J3E5 | 5120Wp @ WZW | 3645Wp @ ONO | NoM met woning uit 1926
Verwijderd
Verwijderd
Nou... dat lijkt me niet.Op vrijdag 31 augustus 2001 15:37 schreef Mister_X het volgende:
[..]
mwa, lichtsnelheid zal wel eens komen, wat je zegt is hetzelfde als dat je 20jaar geleden zou zeggen "eens zullen er 10ghz processoren zijn" dan lachen ze je uit en verklaren ze je voor gek,
wat als ik nu zeg, ooit zal er iemand 0k bereiken of sneller dan het licht reizen (ik bedoel, sommige dingen in het helaal bewegen al met 200.000km/s, zie ze alleen maar te waarnemen met die snelheid)
Je krijgt toch wel flinke problemen bij objecten die zich in de buurt van de lichtsnelheid voortbewegen (tijdsvertraging, massatoename). Iets wat zich met de lichtsnelheid voort beweegt zou stil in de tijd staan en een oneindige massa hebben (en het is aangetoond dat de tijd steeds langzamer gaat en massa toeneemt naarmate je de lichtsnelheid nadert). Probeer zo'n barriere maar eens te doorbreken
Dan moeten we echt alles waarop de huidige natuurkunde gebaseert is overboord hebben gegooid, en gewoon radicaal anders zijn gaan denken. En zelfs al zou het in theorie kunnen... dan nog in de praktijk uitvoeren...
En 0K is ook zo iets... je hebt altijd een mechanisme nodig om iets zo koud te krijgen. Een mechanisme betekent beweging, en beweging betekent warmte. Het is dus onmogelijk om iets te maken waarmee je 0K kunt bereiken, want het mechanisme om die temperatuur te halen zou het zelf al om zeep helpen. En als je het mechanisme zelf stil legt haal je die 0K ook niet. Zie je de paradox?
En zelfs al haal je 0K of bestaat het ergens... dan moet je het nog aantonen! Geen enkel meetapparaat kan de stilstand van atomen aantonen zonder zelf een heeeeeeel klein miniscuul klein beetje warmte te genereren bij het doorgeven van de informatie, en daar gaat het absolute nulpunt alweer. Er zal toch weer een mechanisme moeten zijn waarmee je kan aantonen dat het absolute nulpunt is bereikt. En wil je dat dat mechanisme werkt, dan zal het toch een klein beetje warmte moeten genereren. Anders staat het stil en meet je nix en kan je ook nix aantonen...
Zware stof voor DOC
Maar misschien heeft Chemist hier&daar nog wat te verbeteren, ik ben hier absoluut geen expert in. Een vriend van mij was slechts bijzonder geinteresseerd in van die einstein theorieen enzo dus die heeft uren en uren met mij derover zitten lullen. Nou ging hij me vaak ver en ver boven de pet, maar ik heb toch wel het 1 en ander begrepen.
En als je denkt dat dit rare dingen zijn... het stelt nog nix voor
* deadinspace geeft chemist een schop voor zijn r@@t.Op vrijdag 31 augustus 2001 15:01 schreef Chemist het volgende:
Nope, in de ruimte heb je nog zoiets als restwarmte; dit is warmte (waarschijnlijk) nog aanwezig van de oerknal. Deze zorgt voor een achtergrond temperatuur van ong 2,726 K.
Ongeveer en 4 significante cijfers mogen niet naast elkaar in 1 zin! Tsssssss, wat ben jij voor scheikundige ?
Snelheidstoename hield toch ook in dat objecten langer werden (in de richting waarin ze bewegen)? Dan zou je bij lichtsnelheid waarschijnlijk ook oneindige lengte hebben...Op vrijdag 31 augustus 2001 17:48 schreef PsyFlux het volgende:
Nou... dat lijkt me niet.
Je krijgt toch wel flinke problemen bij objecten die zich in de buurt van de lichtsnelheid voortbewegen (tijdsvertraging, massatoename).
Hmm, die vergelijking gaat niet op. Dat je de lichtsnelheid niet kunt halen is (in theorie) aangetoond, maar wat je hier aandraagt zijn slechts praktische (dus geen theoretische) beperkingen om 0K te bereiken.En 0K is ook zo iets... je hebt altijd een mechanisme nodig om iets zo koud te krijgen. Een mechanisme betekent beweging, en beweging betekent warmte. Het is dus onmogelijk om iets te maken waarmee je 0K kunt bereiken, want het mechanisme om die temperatuur te halen zou het zelf al om zeep helpen. En als je het mechanisme zelf stil legt haal je die 0K ook niet. Zie je de paradox?
En zelfs al haal je 0K of bestaat het ergens... dan moet je het nog aantonen! Geen enkel meetapparaat kan de stilstand van atomen aantonen zonder zelf een heeeeeeel klein miniscuul klein beetje warmte te genereren bij het doorgeven van de informatie, en daar gaat het absolute nulpunt alweer. Er zal toch weer een mechanisme moeten zijn waarmee je kan aantonen dat het absolute nulpunt is bereikt. En wil je dat dat mechanisme werkt, dan zal het toch een klein beetje warmte moeten genereren. Anders staat het stil en meet je nix en kan je ook nix aantonen...
Dit betekent overigens niet dat ik beweer dat 0K haalbaar is, daar heb ik geen idee van namelijk.
Moet je relativitiets theorie en gerelateerd spul eens bestuderen. Als je het snapt, zijn dat soort dingen ERG interessant.En als je denkt dat dit rare dingen zijn... het stelt nog nix voor
Iets anders om over na te denken (ik weet helaas niet meer exact hoe het zat):
Lichtsnelheid is benaderbaar, maar niet haalbaar (praktijk negeren we ff).
Maar: lichtsnelheid ten opzichte van wat?
Laten we de aarde als referentiepunt nemen. Als ik (ik kan heel snel vliegen
Dit had geloof ik iets met 'vensters' te maken, dat je ten opzichte van een bepaald venster slechts < 1 e kan reizen.
Maar de exacte antwoordt op deze vraag is weggezakt helaas (misschien kan iemand hier een licht op werpen?)
Tot slot nog een (wat lichtere
Het is dan dus 5 kelvin, 11 kelvin enz. en 6 graden kelvin verschil.
Maar gaat dit dan ook op voor celcius en fahrenheit? Dus: "het is nu 20 celcius buiten, dat is 3 graden celcius kouder dan gisteren" ?
Verwijderd
Mag denk ik wel... met die 4 significante cijfers geef je aan dat je het nauwkeurig tot 3 cijfers achter de komma kunt zeggen, maar voor de rest kan het fluctueren dus vandaar ongeveer. Tis misschien wat dubbelop, maar niet tegenstrijdig lijkt me.Op vrijdag 31 augustus 2001 19:24 schreef deadinspace het volgende:
[..]
* deadinspace geeft chemist een schop voor zijn r@@t.
Ongeveer en 4 significante cijfers mogen niet naast elkaar in 1 zin! Tsssssss, wat ben jij voor scheikundige ?![]()
![]()
Nu je het zegt idd... staan me nog wel hele verhalen bij met de lengte van linealen en referentiekadersSnelheidstoename hield toch ook in dat objecten langer werden (in de richting waarin ze bewegen)? Dan zou je bij lichtsnelheid waarschijnlijk ook oneindige lengte hebben...
Got a point there...Hmm, die vergelijking gaat niet op. Dat je de lichtsnelheid niet kunt halen is (in theorie) aangetoond, maar wat je hier aandraagt zijn slechts praktische (dus geen theoretische) beperkingen om 0K te bereiken.
Dit betekent overigens niet dat ik beweer dat 0K haalbaar is, daar heb ik geen idee van namelijk.
Argh, het komt allemaal weer boven. Make the hurting stopMaar: lichtsnelheid ten opzichte van wat?
Laten we de aarde als referentiepunt nemen. Als ik (ik kan heel snel vliegen) nou van de aarde wegvlieg met een snelheid van bijna e (e = lichtsnelheid), dan is er niks aan de hand. Maar als iemand anders nou precies de andere kant op zou vliegen, met ook bijna e, dan reis ik ten opzichte van die tweede persoon met bijna 2 e. Maar dat kon toch niet?
Dit had geloof ik iets met 'vensters' te maken, dat je ten opzichte van een bepaald venster slechts < 1 e kan reizen.
Maar de exacte antwoordt op deze vraag is weggezakt helaas (misschien kan iemand hier een licht op werpen?)
Meerdere dimensies, iedereen leeft in een andere dimensie enz.
Ik weet het allemaal ook niet meer, en eerlijk gezegd boeit het me ook niet genoeg.
Hmm, ik meen dat je dan gewoon minder significante cijfers moet geven. Aangezien hij zelf al toegaf dat er een variatie van 0,15 graden Kelvin op zat, zou "een achtergrond temperatuur van 2.7 Kelvin" correcter zijn dan 4 significante cijfers + 'ongeveer'.Op vrijdag 31 augustus 2001 19:38 schreef PsyFlux het volgende:
Mag denk ik wel... met die 4 significante cijfers geef je aan dat je het nauwkeurig tot 3 cijfers achter de komma kunt zeggen, maar voor de rest kan het fluctueren dus vandaar ongeveer. Tis misschien wat dubbelop, maar niet tegenstrijdig lijkt me.
Maar 4 cijfertjes staat stoerder he
* deadinspace vindt dat heel interessante stof.Argh, het komt allemaal weer boven. Make the hurting stop![]()
Meerdere dimensies, iedereen leeft in een andere dimensie enz.
Ik weet het allemaal ook niet meer, en eerlijk gezegd boeit het me ook niet genoeg.
* deadinspace zegt: "nou en?"Op vrijdag 31 augustus 2001 19:58 schreef laupro het volgende:
* deadinspace raakt weer is lichtelijk geïrriteerd omdat het helemaal niet meer over het topic gaat
Ik vind de originele vraag toch een beetje duf. Een CPU blijft afaik wel tot -40 C werken, en als hij verder nog iets wil weten moet hij maar genuanceerdere vragen stellen en meer details over zijn plannen geven.
Wat betreft de oneindige lengte bij benaderen van c (niet e!!!); dat klopt dus ook (min of meer) omdat de ruimte opgerekt wordt.
wat betreft dat "ik ga met c weg van iemand die ook met c gaat"; ook hier wordt de ruimte dusdanig gekromt dat het snelheidsverschil tussen jullie nog steeds c is....
Wat betreft die graden; bij celsius/fahrenheit moet je altijd graden noteren. Dus het is 20 graden celsius/fahrenheit.
Neej , ben het er wel aardig mee eens allemaal. Ik moet alleen even toegeven dat ik in advanced fysics / quantummechanics niet echt een ster was ... kom dus niet verder dan gem. 5e jaars chemie...Op vrijdag 31 augustus 2001 17:48 schreef PsyFlux het volgende:
Zware stof voor DOC
Maar misschien heeft Chemist hier&daar nog wat te verbeteren, ik ben hier absoluut geen expert in.
umm is dat niet gecomprimeerd?Op vrijdag 31 augustus 2001 23:22 schreef Chemist het volgende:
Wat betreft de oneindige lengte bij benaderen van c (niet e!!!); dat klopt dus ook (min of meer) omdat de ruimte opgerekt wordt.
Glass Eye Photography | Zelfbouw wireless fightstick | Mijn puzzel site
Op vrijdag 31 augustus 2001 23:55 schreef Acid_Burn het volgende:
[..]
umm is dat niet gecomprimeerd?
Verwijderd
Het is dus wel graden he !!Op donderdag 30 augustus 2001 14:50 schreef p@dd0 het volgende:
[..]
FF een kleine correctie.
het is graden kelvin of graden celcius
Verwijderd
http://home.talkcity.com/ConnectionPt/ptcg/athlon2-1.htm
Daar heb je iemand die een halve koelkast op zijn CPU heeft geprikt..
[zeikmode]Op vrijdag 31 augustus 2001 23:22 schreef Chemist het volgende:
Dat van die 4 cijfers: point taken; jullie hebben gelijk, ik had moeten zeggen 2,726 K ± 0,015 K.
Dat kan dus niet he 2,726 K ± 0,015 K.
Zal dan zoiets moeten worden 2,725 K ± 0,015 K.
of 2,7260 K ± 0,0015 K.
[/zeikmode]
Is dit niet off-topic?Op vrijdag 31 augustus 2001 19:58 schreef laupro het volgende:
* Copycat raakt weer is lichtelijk geïrriteerd omdat het helemaal niet meer over het topic gaat
P4 2,53 512MB PC3200, GF4 Ti4200
Als de gevonden waarde toch 2,726 is, dan wordt dat echt geen 2,725, omdat de fout in die waarde 0,015 is. Zoals chemist zichzelf verbeterde is het echt wel goed hoor, hij had zelfs de fout nog op 1 decimaal nauwkeuriger mogen geven (maximaal 1 decimaal nauwkeuriger dan de waarde waar die fout bij hoort).Op zaterdag 01 september 2001 00:36 schreef Copycat het volgende:
[zeikmode]
Dat kan dus niet he 2,726 K ± 0,015 K.
Zal dan zoiets moeten worden 2,725 K ± 0,015 K.
of 2,7260 K ± 0,0015 K.
[/zeikmode]
Sla er een willekeurig chemie/fysica boek op na en je zult zien dat je een temperatuur niet in graden kelvin aangeeft. Chemist had ook hier helemaal gelijk, en ook nog eens een goede uitleg.Op zaterdag 01 september 2001 00:04 schreef Quattroman het volgende:
Het is dus wel graden he !!
het is graden kelvin of graden celcius
BTW, Chemist, heb jij nog wat goed (online) leesvoer over de Relativiteitstheorie (vooral over die ruimtekrommingen, en het oprekken van lengtes). En dan liefst geen hele postulaten, maar gewoon een redelijk uitgebreide samenvatting.
Err, das echt de meest originele opmerking op GoT ooit.Op zaterdag 01 september 2001 01:03 schreef XthinkZ het volgende:
Nerds.....
Je bent al een nerd als je op GoT inlogt
BTW, chemie en fysica roelen wel
omdat je massa steeds groter wordt ga je de ruimter verbuigen (net als een zwart gat).. trek je alles naar elkaar toe..Op zaterdag 01 september 2001 00:03 schreef Chemist het volgende:
[..]
explain please
voor de buitenstaander lijkt het dan weer of je oprekt..
hmm relativiteit geeft me hoofdpijn
Glass Eye Photography | Zelfbouw wireless fightstick | Mijn puzzel site
Niet direct, maar er zijn in het verleden meerdere discussies geweest hier op GoT in W&LB, dus ik zou daar even searchen...Op zaterdag 01 september 2001 00:59 schreef as4Raven het volgende:
BTW, Chemist, heb jij nog wat goed (online) leesvoer over de Relativiteitstheorie (vooral over die ruimtekrommingen, en het oprekken van lengtes). En dan liefst geen hele postulaten, maar gewoon een redelijk uitgebreide samenvatting.
Verwijderd
droge opmerking, heeeele droge opmerkingOp zaterdag 01 september 2001 11:33 schreef AtomicShockwave het volgende:
maar hoe wil je een proc in godsnaam zo koud krijgen
Hmmz, mijn schuld... lessen natuurkunde zijn ook al weer een tijdje geleden...Op vrijdag 31 augustus 2001 23:22 schreef Chemist het volgende:
bij benaderen van c (niet e!!!)
Hmm, dan is dus het snelheids verschil van persoon A met de aarde bijna c, en van persoon B met aarde ook bijna C, en verschil van persoon A met persoon B is dan bijna bijna c ... Dan moet die kromming best exponentieel optreden, want in principe kan van persoon A een object vertrekken (in dezelfde richting als A) met een snelheid van bijna c ten opzichte van A. Dat object (laten we het D noemen) heeft dan (als je de kromming-werking negeert) een snelheid van bijna 3 c tov B, terwijl het rekening houdend met die kromming-werking bijna bijna bijna c zou zijn...wat betreft dat "ik ga met c weg van iemand die ook met c gaat"; ook hier wordt de ruimte dusdanig gekromt dat het snelheidsverschil tussen jullie nog steeds c is....
En daar gaat je hele redenering dan ook de mist mee in; dit soort problemen zijn niet te benaderen met klassieke leer, ook niet om te vereenvoudigen.Op zondag 02 september 2001 18:46 schreef deadinspace het volgende:
[...] (als je de kromming-werking negeert) [...]
(eigenlijk is het zelfs zo dat de klassieke leer ook al een snelheids correctie moet hebben, maar die is bij snelheden beneden de 30.000 km/s te verwaarlozen)
The angle of the dangle is directly proportional to the heat of the meat.
Verwijderd
Op aarde is dit de minimale temp. (anders valt de luchtdruk weg en krijg je enge dingenVolgens mij is 0 oK gelijk aan -273 oC, dit is tevens de theoretisch laagst mogelijk haalbare temperatuur
`ff oftopic
Er is ook geprobeerd om super geisoleerde verbindingen voor o.a. internet e.d. te maken.
Als de temp van deze leidingen maar laag genoeg is (op of iets boven 0 K) zou dit wel eens een supersnelle verbinding kunnen zijn...
Althans in theorie
hoe koud kan hij maximaal worden om nog goed te werken.Op vrijdag 31 augustus 2001 13:52 schreef R4C00N_SL4Y3R het volgende:
Zelfs al zou het dan zijn, is het hoe koud mag hij minimaal worden...
En dan nog, nee.
[..]
van-tilburg.info -=- meka (sega emulator) - Proud MEDION fanclub member - KOPPIG VOLHOUDEN !