Toon posts:

Vraagtekens bij PV systeem en Energie transitie

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• Paterman
  • Registratie: December 2022
  • Laatst online: 25-01 15:34
Ik ben/was van plan een PV systeem aan te schaffen. Nu kreeg ik onlangs een tip van iemand om naar een podcast te luisteren van V for Valentine (#84 Problemen met de energietransitie).

In die podcast zeggen ze dat je de meeste opbrengst hebt als je het juist niet nodig hebt. Dus lever je terug! En in de winterperiode levert je PV systeem bijna niks op en dan heb je het juist nodig.

Ook word er in die podcast gesuggereert dat we straks moeten gaan betalen voor de teruglevering van onze opgewekte kWh-tjes. Nu weet ik niet waar ik goed aan doe.

- Moet ik een PV systeem aanschaffen met micro's die in de toekomst aan de accu kunnen?
- Moet ik een PV systeem aanschaffen die 70% zit van je actuele gebruik?
- Moet ik een PV systeem aanschaffen die juist veel meer kWh opbrengt?
- Of gewoon geen PV syteem aanschaffen?

Wat is jullie ervaring en advies?

Alle reacties

• MSXBas
  • Registratie: Mei 2022
  • Laatst online: 27-01 08:20
betalen voor teruglevering? is die podcast je enige informatiebron?

PV, ja doen als het in je budget past.

• Paterman
betalen voor teruglevering? is die podcast je enige informatiebron?
Tot nu toe wel. Heb jij misschien andere bronnen?
PV, ja doen als het in je budget past.
Het levert natuurlijk wel wat op. En je gaat wat bewuster om met energie denk ik.

• King4589
  • Registratie: Juni 2007
  • Laatst online: 25-01 16:40
Als het salderen stopt krijg je minder geld terug voor je overschot aan opgewekte energie.
https://www.milieucentraa...geling-voor-zonnepanelen/
en
https://pure-energie.nl/k...ringsregeling-vanaf-2023/

die sites leggen het prima uit.

Heel kort komt het er op neer, na 7 jaar heb je de investering in de meeste gevallen terug verdiend. Ook als je ze later neerlegt, maar hoe eerder je het doet hoe eerder je er iets op verdient.
Later zal je slimmer met je stoom om moeten gaan, zoals je auto laden als de zon schijnt. De wasmachine klaar zetten dat deze start als de zon schijnt etc.

Zoals MSXBas schrijft: Doen als het in je budget past.

• de Peer
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 20:40

de Peer

under peer review

Paterman schreef op maandag 2 januari 2023 @ 15:50:
Ik ben/was van plan een PV systeem aan te schaffen. Nu kreeg ik onlangs een tip van iemand om naar een podcast te luisteren van V for Valentine (#84 Problemen met de energietransitie).

In die podcast zeggen ze dat je de meeste opbrengst hebt als je het juist niet nodig hebt. Dus lever je terug! En in de winterperiode levert je PV systeem bijna niks op en dan heb je het juist nodig.

Ook word er in die podcast gesuggereert dat we straks moeten gaan betalen voor de teruglevering van onze opgewekte kWh-tjes. Nu weet ik niet waar ik goed aan doe.

- Moet ik een PV systeem aanschaffen met micro's die in de toekomst aan de accu kunnen?

Gewoon het dak vol. Dat is hier al een jaar of 5 het advies.
Juist met afbouw salderen is het belangrijk om meer panelen te leggen zodat je meer zelf kunt opwekken en verbruik kunt afdekken.

[Voor 5% gewijzigd door de Peer op 02-01-2023 16:13]

Tibber-klant, 18.285 Wp, Atlantic Explorer V3, 3x Daikin airco, Nissan Leaf, Gasloos sinds 2018

• maartentmm
  • Registratie: September 2011
  • Laatst online: 22:53
Het is allemaal wel krom in NL.
Ze willen iedereen aan de warmtepomp.
-Nu ben je met warmtepomp zonder panelen ondanks het prijsplafond lees verbruiks plafond meer kwijt dan wanneer men op gas stookt.
-Koop je wel PV dan ga je vanaf 2025 ineens weer betalen als je net zoveel opwekt als verbuikt.

Niets doen is sowieso duurder dus advies blijft dak vol knallen.

2900Wp ZZW + 915Wp Z verwarmd met alfea extensa r32 8KW en 2x FTXC35, SWW Atlantic Explorer 3 200l

• Kalentum
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 21:42
Die podcast gaat over de balans in het stroomnet en inderdaad zijn er producenten die betalen voor teruglevering, bv omdat ze hun kolencentrale niet zomaar uit kunnen zetten.

Ik weet niet 100% zeker of particulieren nooit en tenimmer hoeven te betalen voor levering. Want 'wij' hebben doorgaans afspraken met een leverancier en ik heb op dit moment geen tarief dat ik moet betalen voor terugleveren. Komt nog bij dat als de spanning in jouw wijk te hoog wordt (wat betekent dat je panelen hun stroom niet kwijt kunnen) de omvormer zichzelf uitschakeld. Dus dan stop je gewoon met leveren.

Kortom, persoonlijk denk ik niet dat je ooit gaat betalen voor terugleveren.

PV Output

• Puc van S.
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 09:58
maartentmm schreef op maandag 2 januari 2023 @ 16:15:
Het is allemaal wel krom in NL.
Ze willen iedereen aan de warmtepomp.
-Nu ben je met warmtepomp zonder panelen ondanks het prijsplafond lees verbruiks plafond meer kwijt dan wanneer men op gas stookt.
Hangt natuurlijk compleet van de situatie, de prijzen van je eigen energiecontract en de scop van je warmtepomp.

Als ik mijn huidige prijzen bij vattenfall bekijk buiten het prijsplafond betaal ik 0.69 euro / kWh, wat betekent dat om even duur te moeten verwarmen met de warmtepomp als met de gasketel de warmtepomp een scop van 3.81 zou moeten hebben.

Iets waar de meeste warmtepompen wel halen volgens mij. (los van dat je voor het gedeelte wat je nog binnen het plafond valt al genoeg zou hebben aan een scop van 2.21)

[http://www.okbreijnen.nl] [Overwatch] [Cennahysh]

• Sendak239
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 18:33
Ik denk dat je met de huidige salderingsafbouw in de komende 8 jaar nieuwe panelen nog wel terug kan verdienen, zolang je er niet teveel voor betaald hebt. Daarna komt het echte rendement. Om toekomstvast te zijn kun je zorgen dat de omvormer een remote shutdown optie heeft, die kun je vervolgens aan kunt laten sturen op basis van de actuele tarieven. Nog sjieker is als je het vermogen kunt terugschroeven zodat je het in de pas kunt laten lopen met je eigen verbruik. Op dit moment kent ongeveer 5 procent van het aantal zonuren een negatieve prijs, dat gaat zeker oplopen. Maar let op dat die negatieve prijs meestal niet diep negatief is en zonder belastingen. Je eigen gebruik is dan nog steeds gratis. Eigenlijk zou het geweldig zijn als over 10 jaar de stroomprijs tijdens 30 procent van de zonuren negatief is, dat zou betekenen dat er overvloed aan opwekking is met ditto effect op stroomprijzen. En ik denk dat je nog steeds gemiddelde tarieven kunt krijgen voor teruglevering in plaats van dynamische prijzen. Dus in plaats van -5 tijdens piek en 20 in het dal bijvoorbeeld 10 cent het hele jaar door.

• ocf81
  • Niet online

ocf81

Gewoon abnormaal ;-)

Ik zou naast zonnepanelen ook investeren in een opslagfunctie, bijv in de vorm van een batterij. Dan kan je energie van het net halen als de stroomprijs laag is en deze gebruiken wanneer je het nodig hebt en de prijs hoger is.

© ocf81 1981-infinity
Live the dream! | Politiek Incorrecte Klootzak uitgerust met The Drive to Survive
Bestrijd de plaag van wokeness! | <X> as a Service --> making you a poor & dependent slave

• Wary87
  • Registratie: Oktober 2012
  • Laatst online: 19:31
Ik heb deze aflevering ook gezien op Youtube: YouTube: Problemen met de energietransitie | #84.

Het verbaasde mij eerlijk gezegd aangezien de expert (Dennis van der Meij) in diverse andere uitzendingen een positief beeld schetste over bijvoorbeeld thuisaccu's (zoek op zijn naam bij Youtube en je zal diverse podcasts vinden).

Als je heel kritisch naar de situatie kijkt dan lijkt het wel te kloppen dat hoe meer aanbod zonnestroom er beschikbaar zal zijn op het net, hoe minder de stroom waard zal worden aangezien aan de vraag voldaan wordt. Dit is echter alleen het geval op bepaalde piekmomenten wanneer je de data van vorig jaar bekijkt mits je een dynamisch energiecontract hebt.

Bij een variabel contract betaal je een vastgestelde prijs en aangezien je door salderen voorlopig het net als je eigen thuisaccu kunt gebruiken. In de zomer wordt het net volgeladen en in de winter leeggehaald wat erg gunstig is voor de terugverdientijd. Een simpel rekensommetje:

Voor 5000 euro kon je vorig jaar prima voor 4000kWh aan panelen laten leggen. Je kreeg de BTW terug = 1050 euro. Nu met het prijsplafond is stroom in de meeste gevallen 0,40 cent x 4000 = 1600 euro. Met dit sommetje heb je de investering in iets meer dan 2 jaar terugverdiend wanneer je daadwerkelijk 4000 kWh aan stroom verbruikt per jaar aangezien er nog volledig gesaldeerd mag worden tot 2025.

Ik verwacht zelf dat er steeds meer vraag naar stroom zal ontstaan door maatregels zoals verplichte (hybride) warmtepompen vanaf 2026 en verplichte auto's op accu's in 2030-2035. Dan ontstaat er weer meer vraag waardoor er meer wordt betaald voor het aanbod.

Hoe je het ook wend of keert als continent moet Europa over op duurzame energiebronnen. Je kan niet afhankelijk blijven van gas en olie uit andere continenten. Dit zorgt voor een gigantische afhankelijkheid van andere landen, die dit ook weten en dit uitbuiten in hun voordeel. Daarnaast is gas, olie, uranium, kolen e.d. eindig terwijl wind en zon altijd beschikbaar is en niet uit de grond gehaald hoeft te worden.

Op het moment dat er een goede oplossing wordt gevonden voor de opslag van energie, dan zal er een echte doorbraak ontstaan. Als je mij nu vraagt is het wijsheid om zonnepanelen te plaatsen zou ik zeggen ja. Het is nu nog heel makkelijk terug te verdienen en in het ergste geval zet je de installatie uit op piekmomenten in de zomermaanden wanneer je een negatieve prijs betaald voor het terug leveren. De dan terugverdiende installatie kan in het voorjaar, najaar en in de winter nog meer dan genoeg gratis energie opwekken en terug leveren voor een niet negatieve prijs.

• Paterman
Ik zou naast zonnepanelen ook investeren in een opslagfunctie, bijv in de vorm van een batterij. Dan kan je energie van het net halen als de stroomprijs laag is en deze gebruiken wanneer je het nodig hebt en de prijs hoger is.
Een batterij is logisch. Alleen nog niet te betalen en heeft nog maar weinig capaciteit. Misschien genoeg om in de avond je huishouden te laten draaien.

• Dapdodo
  • Registratie: Mei 2019
  • Laatst online: 20:45
Paterman schreef op maandag 2 januari 2023 @ 18:34:
[...]

Een batterij is logisch. Alleen nog niet te betalen en heeft nog maar weinig capaciteit. Misschien genoeg om in de avond je huishouden te laten draaien.
Meer dan 2 dagen moet je ook niet willen. Zomer/Winter red je toch niet met accu.
Lees maar eens over huis met 10A aansluiting, die heeft 17,5kWh opslag en een 10A 1F aansluiting dan kun je de afname/teruglevering redelijk glad strijken.
https://www.vakbladwarmte...%b2-woning-met-warmtepomp

[Voor 9% gewijzigd door Dapdodo op 02-01-2023 18:48]

• ocf81
  • Niet online

ocf81

Gewoon abnormaal ;-)

Paterman schreef op maandag 2 januari 2023 @ 18:34:
[...]

Die prijs vind ik zelf wel mee vallen. Met een prijskaartje van ca. €9k-12k voor een set batterijen van ca. 15kWh heb je het er na een jaar of 2 à 3 3 à 4 wel uit met de huidige energieprijzen. Je moet het natuurlijk wel hebben liggen inderdaad. De prijzen dalen ook constant doordat er steeds meer vraag is. Daarnaast zou ik mij niet blind staren op de salderingsregeling. De PC-Privé regeling was ook op een vrijdag namiddag opeens afgeschaft.

© ocf81 1981-infinity
Live the dream! | Politiek Incorrecte Klootzak uitgerust met The Drive to Survive
Bestrijd de plaag van wokeness! | <X> as a Service --> making you a poor & dependent slave

• Wary87
ocf81 schreef op maandag 2 januari 2023 @ 18:58:
[...]

Die prijs vind ik zelf wel mee vallen. Met een prijskaartje van ca. €9k-12k voor een set batterijen van ca. 15kWh heb je het er na een jaar of 2 à 3 3 à 4 wel uit met de huidige energieprijzen. Je moet het natuurlijk wel hebben liggen inderdaad. De prijzen dalen ook constant doordat er steeds meer vraag is. Daarnaast zou ik mij niet blind staren op de salderingsregeling. De PC-Privé regeling was ook op een vrijdag namiddag opeens afgeschaft.
Ik ben wel benieuwd naar je berekening hoe je een set batterijen van 9.000 euro rond kan rekenen in 3-4 jaar tijd. Vergeet niet dat het net in feite nu een grote gratis thuisbatterij is die je vult met overtollige energie en vanuit de saldering 1 op 1 mag wegstrepen wanneer je energie opneemt.

Een thuisbatterij heeft op dit moment nog weinig meerwaarde ook al kunnen salderingsmaatregelen voortijdig gestopt worden. Tot dit zover is zou ik nog even afwachten omdat de batterijtechnieken naar verwachting komende jaren beter en efficiënter worden.

• ocf81
  • Niet online

ocf81

Gewoon abnormaal ;-)

Wary87 schreef op maandag 2 januari 2023 @ 19:44:
[...]

Ik ben wel benieuwd naar je berekening hoe je een set batterijen van 9.000 euro rond kan rekenen in 3-4 jaar tijd. Vergeet niet dat het net in feite nu een grote gratis thuisbatterij is die je vult met overtollige energie en vanuit de saldering 1 op 1 mag wegstrepen wanneer je energie opneemt.

Een thuisbatterij heeft op dit moment nog weinig meerwaarde ook al kunnen salderingsmaatregelen voortijdig gestopt worden. Tot dit zover is zou ik nog even afwachten omdat de batterijtechnieken naar verwachting komende jaren beter en efficiënter worden.
Ik gebruik elk jaar ca 6000kWh. met €0.50/kWh kom ik dus op 3k/jr aan energiekosten voor mijn elektriciteit. Als ik netto 0 kan draaien, dan zal dat dus met 3 jaar gaan. Maar je zal in de winter wel tekort komen, dus daarom dat extra jaartje. Maar natuurlijk wel met een slimme omvormer. (de 2e helft van de podcast is eigenlijk stuk interessanter)

[Voor 9% gewijzigd door ocf81 op 02-01-2023 19:56]

© ocf81 1981-infinity

• Wary87
ocf81 schreef op maandag 2 januari 2023 @ 19:46:
[...]

Ik gebruik elk jaar ca 6000kWh. met €0.50/kWh kom ik dus op 3k/jr aan energiekosten voor mijn elektriciteit. Als ik netto 0 kan draaien, dan zal dat dus met 3 jaar gaan. Maar je zal in de winter wel tekort komen, dus daarom dat extra jaartje. Maar natuurlijk wel met een slimme omvormer. (de 2e helft van de podcast is eigenlijk stuk interessanter)
Ik ben het met je eens dat op het moment dat de salderingsmaatregels zijn afgeschaft en je mogelijk verplicht aan een dynamisch contract vast zit thuisbatterijen heel interessant kunnen zijn. Dan kan je opladen bij negatieve prijzen en verbruiken of terug leveren op dure tijden. In combinatie met een slim a.i. systeem kan al het werk uit handen genomen worden. Het systeem weet beter wat de verwachte zonuren/opwek is en houd real-time de stroomprijzen in de gaten om op het ideale moment te laden en ontladen.

Toch denk ik dat een thuisaccu voor de meeste mensen op dit moment niet rendabel is door de saldering. Die wekken X op en verbruiken meestal ongeveer net zoveel waardoor het stroomnet hun thuisaccu is.

• ocf81
  • Niet online

ocf81

Gewoon abnormaal ;-)

Wary87 schreef op maandag 2 januari 2023 @ 20:27:
[...]

Ik ben het met je eens dat op het moment dat de salderingsmaatregels zijn afgeschaft en je mogelijk verplicht aan een dynamisch contract vast zit thuisbatterijen heel interessant kunnen zijn. Dan kan je opladen bij negatieve prijzen en verbruiken of terug leveren op dure tijden. In combinatie met een slim a.i. systeem kan al het werk uit handen genomen worden. Het systeem weet beter wat de verwachte zonuren/opwek is en houd real-time de stroomprijzen in de gaten om op het ideale moment te laden en ontladen.

Toch denk ik dat een thuisaccu voor de meeste mensen op dit moment niet rendabel is door de saldering. Die wekken X op en verbruiken meestal ongeveer net zoveel waardoor het stroomnet hun thuisaccu is.
Ik ga uit van een onbetrouwbare overheid. Saldering is leuk zolang het bestaat, maar ik reken er niet op. Met een slimme inverter, zoals in het deel van de podcast dat ik link ook wordt aangehaald, kan je dus best goed uit met een batterij van voldoende omvang. PV is leuk voor als de airco aan moet.

[Voor 9% gewijzigd door ocf81 op 02-01-2023 20:31]

© ocf81 1981-infinity

• D-dark
  • Registratie: Januari 2008
  • Nu online

Daar zou ik mij niet alteveel druk over maken.
Op een zonnige dag waarop het ook lekker waait kan er meer energie geproduceerd worden dan er nodig is. Dat uit zich in de energieprijs waardoor die zakt en zelfs negatief kan worden. Oplossing is dan simpel, zonneparken stoppen met leveren of windmolens afschalen zodat er weer een balans is.

Maar wat we in de toekomst ook krijgen is waterstof. De meest mileuvriendelijke manier om dat te produceren is nog altijd de energieintensieve electrolyse manier. En ja, dat wil je doen als de stroomprijs negatief of erg laag is. En daar heb je dan meteen een grote verbruiker te pakken die de stroomprijs weer omhoog duwt.

Doe daar in de toekomst nog wat electrische auto's bij die smart geladen worden of een wasmachine welke gaat draaien als het gunstig is en je krijgt een heel andere situatie.

Maar voor nu lekker zonnepanelen aanschaffen.

• ocf81
  • Niet online

ocf81

Gewoon abnormaal ;-)

D-dark schreef op maandag 2 januari 2023 @ 21:42:
[...]

Daar zou ik mij niet alteveel druk over maken.
Op een zonnige dag waarop het ook lekker waait kan er meer energie geproduceerd worden dan er nodig is. Dat uit zich in de energieprijs waardoor die zakt en zelfs negatief kan worden. Oplossing is dan simpel, zonneparken stoppen met leveren of windmolens afschalen zodat er weer een balans is.
Klopt, maar je moet je wel een slimme inverter kopen. (zoals ook in de podcast wordt benoemd)
Maar wat we in de toekomst ook krijgen is waterstof. De meest mileuvriendelijke manier om dat te produceren is nog altijd de energieintensieve electrolyse manier. En ja, dat wil je doen als de stroomprijs negatief of erg laag is. En daar heb je dan meteen een grote verbruiker te pakken die de stroomprijs weer omhoog duwt.
Ik moet altijd lachen als ik verhalen van deze strekking langs zie komen. Allereerst is er natuurlijk bij lange na niet genoeg capaciteit ut PV en wind uit elektrolyse genoeg waterstof te maken om in de industriële behoefte te voorzien, en die gaat er voorlopig ook niet komen. Dan moet je echt een aantal kerncentrales ernaast zetten. Daarnaast strookt het natuurlijk niet met het verhaal van afschakelen bij te lage prijzen.
Doe daar in de toekomst nog wat electrische auto's bij die smart geladen worden of een wasmachine welke gaat draaien als het gunstig is en je krijgt een heel andere situatie.

Maar voor nu lekker zonnepanelen aanschaffen.
Ik hoop dat je inziet dat de meeste mensen gewoon geen zin hebben om op een random moment de wasmachine aan te zetten of met een halve accu te komen zitten. Dit zijn wat mij betreft echt de luchtkastelen van de milieulobby.

© ocf81 1981-infinity

• D-dark
  • Nu online
ocf81 schreef op dinsdag 3 januari 2023 @ 11:31:
[...]

Klopt, maar je moet je wel een slimme inverter kopen. (zoals ook in de podcast wordt benoemd)

[...]

Ik moet altijd lachen als ik verhalen van deze strekking langs zie komen. Allereerst is er natuurlijk bij lange na niet genoeg capaciteit ut PV en wind uit elektrolyse genoeg waterstof te maken om in de industriële behoefte te voorzien, en die gaat er voorlopig ook niet komen. Dan moet je echt een aantal kerncentrales ernaast zetten. Daarnaast strookt het natuurlijk niet met het verhaal van afschakelen bij te lage prijzen.

[...]

Ik hoop dat je inziet dat de meeste mensen gewoon geen zin hebben om op een random moment de wasmachine aan te zetten of met een halve accu te komen zitten. Dit zijn wat mij betreft echt de luchtkastelen van de milieulobby.
Dat er bij lange na niet genoeg capaciteit en het een kwestie van jaren is daar ga ik volledig in mee.
Maar we gaan steeds meer in de situatie komen dat we een overschot aan groene stroom krijgen. Dan is het enige wat zin heeft dat constructief inzetten om er wat nuttigs van te maken. En dat is waterstof.

En welke partijen leggen nu winmolenparken aan in de noordzee? Dat zijn dezelfden die waterstof willen maken. Die hebben er alle belang bij om dat goedkoop te maken als het kan. Beter dan de boel stopzetten en in de winter intezetten voor stroomvoorziening als er weinig zon is.

Kijken we naar de opkomst van dynamische stroomtarieven die nu een vlucht nemen bij consumenten dan volgt intelligent inzetten om kosten te besparen logischerwijs. Vraag resulteert vanzelf in aanbod. Wat ik in de topics zie langskomen is hoe kan ik mijn wasmachine op het meest goedkope tijdstip draaien, mijn auto opladen of een thuisaccu goedkoop opladen. Men is er al mee bezig.

• de Peer

de Peer

under peer review

ocf81 schreef op maandag 2 januari 2023 @ 19:46:
[...]

dit is natuurlijk een berekening van niets ;)

Je rekent 'gratis' stroom van de zonnepanelen?
Je rekent nu alsof je die zonnepanelen nog niet hebt? want je hebt het over 50 cent per kWh inkoopprijs .
Je rekent 0% verlies bij laden/ontladen, terwijl 2 x 10% realistischer is.
1 jaartje extra tvt voor 'de winter' is ook niet realistisch.

je tvt zal eerder 8 tot 10 jaar zijn.

Tibber-klant, 18.285 Wp, Atlantic Explorer V3, 3x Daikin airco, Nissan Leaf, Gasloos sinds 2018

• ocf81
  • Niet online

ocf81

Gewoon abnormaal ;-)

D-dark schreef op dinsdag 3 januari 2023 @ 11:47:
[...]

Dat er bij lange na niet genoeg capaciteit en het een kwestie van jaren is daar ga ik volledig in mee.
Maar we gaan steeds meer in de situatie komen dat we een overschot aan groene stroom krijgen. Dan is het enige wat zin heeft dat constructief inzetten om er wat nuttigs van te maken. En dat is waterstof.

En welke partijen leggen nu winmolenparken aan in de noordzee? Dat zijn dezelfden die waterstof willen maken. Die hebben er alle belang bij om dat goedkoop te maken als het kan. Beter dan de boel stopzetten en in de winter intezetten voor stroomvoorziening als er weinig zon is.
Het is gewoon een capaciteitsvraagstuk. PV + wind zal nooit de structurele capaciteit kunnen leveren om in die behoefte te kunnen voorzien, al helemaal niet met de nu ingetekende capaciteit.
D-dark schreef op dinsdag 3 januari 2023 @ 11:47:
Kijken we naar de opkomst van dynamische stroomtarieven die nu een vlucht nemen bij consumenten dan volgt intelligent inzetten om kosten te besparen logischerwijs. Vraag resulteert vanzelf in aanbod. Wat ik in de topics zie langskomen is hoe kan ik mijn wasmachine op het meest goedkope tijdstip draaien, mijn auto opladen of een thuisaccu goedkoop opladen. Men is er al mee bezig.
Ja, vraag maar aan het ECN hoe dat gaat. Laast op een herhaling van Andere Tijden. Eerst is men er driftig mee bezig, maar na een paar jaar wint het gemak het van de besparingsdrift. Ik zie het mijzelf sowieso niet doen. Te veel gezeik om mijn planning overhoop te halen.

© ocf81 1981-infinity

• ocf81
  • Niet online

ocf81

Gewoon abnormaal ;-)

de Peer schreef op dinsdag 3 januari 2023 @ 11:55:
[...]

dit is natuurlijk een berekening van niets ;)

Je rekent 'gratis' stroom van de zonnepanelen?
Je rekent nu alsof je die zonnepanelen nog niet hebt? want je hebt het over 50 cent per kWh inkoopprijs .
Je rekent 0% verlies bij laden/ontladen, terwijl 2 x 10% realistischer is.
1 jaartje extra tvt voor 'de winter' is ook niet realistisch.

je tvt zal eerder 8 tot 10 jaar zijn.
Het is een biervitjesberekening idd. Maar ik ben wel benieuwd hoe jij nu precies tot 8 à 10 jaar komt. Kan je dat nader specificeren?

© ocf81 1981-infinity

• de Peer

de Peer

under peer review

ocf81 schreef op dinsdag 3 januari 2023 @ 12:04:
[...]

Het is een biervitjesberekening idd. Maar ik ben wel benieuwd hoe jij nu precies tot 8 à 10 jaar komt. Kan je dat nader specificeren?
ja, maar dan ga ik naar dat antwoord toe redeneren ;)
er zijn zo veel variabelen dat er eigenlijk weinig zinnigs over te zeggen is.

• Richh
  • Registratie: Augustus 2009
  • Laatst online: 19:03
Ook word er in die podcast gesuggereert dat we straks moeten gaan betalen voor de teruglevering van onze opgewekte kWh-tjes.
Als je een day-ahead contract hebt dan kan de stroomprijs inderdaad negatief zijn. Je kan dan altijd nog je panelen uitschakelen ipv ervoor te betalen. Betalen voor teruglevering is nog wel eventjes weg, zeker als je nog geen day ahead contract hebt. Verder zijn dat dus momenteel nog enkele uren per jaar; totaal niet interessant in het grote geheel.
Uiteindelijk is het punt een beetje dat het gros van de kosten zit in de aanleg van de installatie. +50% extra panelen (als je de ruimte hebt) kost relatief een heel stuk minder dan +50% van de investering. Het is daardoor al heel snel aantrekkelijk om het dak maar gewoon vol te leggen. Zodat je er in de winter nog zoveel mogelijk aan hebt.
Dat je in de zomer een overschot hebt op het moment dat de prijzen al negatief zouden zijn boeit dan nog niet zoveel.

Kortom: dakoppervlakte en misschien nog kijken of je 1/3 fase aansluiting hebt, dat zijn beperkende factoren waardoor de kosten opeens flink kunnen stijgen of aflopen.

PV systemen zonder micro omvormers kunnen ook prima aan een accu, áls we daar überhaupt al heen gaan, want uiteindelijk wil je gewoon zoveel mogelijk energie direct verbruiken ofwel door je buren direct laten gebruiken.

Het is uiteindelijk gewoon een rekensommetje waar je zelf op moet gaan invullen wat jij (en dus niet iemand anders) verwacht dat energie de komende 2-3 jaar kost. Achterop een bierviltje blijkt dan al snel wat het meest aantrekkelijke is.

• Fr33z
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 12:06
ocf81 schreef op dinsdag 3 januari 2023 @ 12:04:
[...]

nou ik heb er wel 1. In een beetje gemiddeld huishouden heb je vaak ~30% direct verbruik van zonnepanelen. Uit simulaties en praktijkvoorbeelden blijkt dat voor de meeste situaties een thuisaccu van een paar kWh ervoor zorgt dat je circa 55-65% eigen verbruik kunt halen. Dus reken ff met 30% meer eigen gebruik van stroom en stel dat salderen niet meer bestaat EN je zonnestroom niks waard is. Je "bespaard" dan jaarlijks ~1800 kWh, dat is bij 0,50 eur/kWh dus 900 euro/jaar. Zie daar je tvt...

• D-dark
  • Nu online
ocf81 schreef op dinsdag 3 januari 2023 @ 11:56:
[...]

Het is gewoon een capaciteitsvraagstuk. PV + wind zal nooit de structurele capaciteit kunnen leveren om in die behoefte te kunnen voorzien, al helemaal niet met de nu ingetekende capaciteit.

[...]

Ja, vraag maar aan het ECN hoe dat gaat. Laast op een herhaling van Andere Tijden. Eerst is men er driftig mee bezig, maar na een paar jaar wint het gemak het van de besparingsdrift. Ik zie het mijzelf sowieso niet doen. Te veel gezeik om mijn planning overhoop te halen.
Qua capaciteit. Niet op alle momenten.
Daarvoor heb je nog steeds een altijd werkende baseline nodig. Kerncentrales zijn daar perfect voor.
En in de winter als het kouder is spelen dan ook niet de koelingsproblemen welke we in de zomer in Frankrijk hadden.

Gemak speelt zeker een rol maar prijs ook.
Heb ik in de toekomst een electrische auto en weet ik dat ik die later nodig heb voor een rit dan boeit het mij niet of die meteen, na een dag of een paar uur later wordt opgeladen. Als die maar is opgeladen op het moment dat die benodigd is.
Vaatwasser zet ik 's avonds aan en ruim ik de volgende ochtend leeg. Als die de volgende dag maar klaar is.
Grote was idem. Met het thuiswerken avond vantevoren erin doen en de volgende cohtend opruimen.
Of overdag wassen en ophangen.

Qua eten geef ik je gelijk. Moet de oven aan dan jammer van de prijs.

Het zal altijd een compromis zijn en je moet er niet in willen doorslaan. Comfort en gemak is ook wat waard.
Maar meer is mogelijk dan je denkt.

• ocf81
  • Niet online

ocf81

Gewoon abnormaal ;-)

@de Peer @Fr33z Misschien had ik wat duidelijker uit moeten leggen waar ik het verschil leg. Ik ga uit van een batterij die groot genoeg is om mijn jaarverbruik te evenaren en een dynamisch contract. Als je een voorjaarsstorm, een paar zonnige dagen in de zomer en een najaarsstorm hebt kan je voor nul euro opladen. Dan zit het geld dus grotendeels in de investering. 15kWh moet wel voldoende zijn voor een paar maanden gebruik, lijkt me. Dit vergelijk ik met mijn huidige situatie waar ik €0.50 per kWh betaal. De batterij moet dus groot genoeg zijn. PV is leuk voor de airco, zoals ik al zei.

© ocf81 1981-infinity

• antonboonstra
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 22:46

antonboonstra

6235Wp | WP | Tesla | Zero

D-dark schreef op dinsdag 3 januari 2023 @ 13:24:
[...]
Heb ik in de toekomst een electrische auto en weet ik dat ik die later nodig heb voor een rit dan boeit het mij niet of die meteen, na een dag of een paar uur later wordt opgeladen. Als die maar is opgeladen op het moment dat die benodigd is.
Vaatwasser zet ik 's avonds aan en ruim ik de volgende ochtend leeg. Als die de volgende dag maar klaar is.
Grote was idem. Met het thuiswerken avond vantevoren erin doen en de volgende cohtend opruimen.

Het zal altijd een compromis zijn en je moet er niet in willen doorslaan. Comfort en gemak is ook wat waard.
Ook al heb ik nog geen contract met uurtarieven, toch heb ik in december geprobeerd rekening te houden met de uurlijkse Day-Ahead prijzen. Zo stel ik mijn elektrische auto in op uitgesteld laden, zodat deze op de goedkoopste uren laadt. In december komt dit overeen met perioden van veel wind en relatief weinig verbruik.

Als ik dan mijn P1 meterdata zet naast de werkelijke prijzen van 2022 (excl. toeslagen en belastingen) dan zie je dat ik in december op een lagere prijs per kWh uitkom (€ 0,238), dan de gemiddelde prijs in die maand (€ 0,259). En dat terwijl je normaal gesproken juist ruim boven de gemiddelde prijs zit, omdat de prijs hoger is op de uren dat iedereen veel elektra verbruikt (typisch de perioden 6-9 uur en 17-20 uur)

MaandAfname [kWh]Teruglevering [kWh]Afname [euro]Teruglevering [euro]Prijs afnamePrijs terugleveringGem. Day-Ahead
2022-01366,224,93€ 68,14€ 1,00€ 0,186€ 0,203€ 0,189
2022-02263,0119,15€ 42,25€ 2,77€ 0,161€ 0,145€ 0,168
2022-0388,01216,85€ 25,24€ 43,27€ 0,287€ 0,200€ 0,261
2022-0471,04314,54€ 14,99€ 50,20€ 0,211€ 0,160€ 0,195
2022-0553,79489,99€ 10,76€ 82,49€ 0,200€ 0,168€ 0,181
2022-0647,24498,26€ 10,83€ 98,33€ 0,229€ 0,197€ 0,211
2022-0752,76482,57€ 18,31€ 130,35€ 0,347€ 0,270€ 0,307
2022-0858,62485,58€ 28,83€ 189,95€ 0,492€ 0,391€ 0,447
2022-0969,40259,17€ 24,85€ 83,74€ 0,358€ 0,323€ 0,342
2022-10158,98103,87€ 27,29€ 15,83€ 0,172€ 0,152€ 0,155
2022-11245,9434,34€ 37,31€ 5,13€ 0,152€ 0,149€ 0,179
2022-12547,5010,93€ 130,22€ 3,73€ 0,238€ 0,341€ 0,259
Totaal2.022,502.920,17439,01706,78€ 0,217€ 0,242€ 0,241

Canon EOS 7D | DJI Mavic Pro | Zero SR | Tesla M3 LR | #vangaslos | PV output 4945Wp | PV output 1290Wp | Tweakers PVOutput lijst

• ocf81
  • Niet online

ocf81

Gewoon abnormaal ;-)

D-dark schreef op dinsdag 3 januari 2023 @ 13:24:
[...]

Qua capaciteit. Niet op alle momenten.
Daarvoor heb je nog steeds een altijd werkende baseline nodig. Kerncentrales zijn daar perfect voor.
En in de winter als het kouder is spelen dan ook niet de koelingsproblemen welke we in de zomer in Frankrijk hadden.

ik vind het een sympatiek verhaal hoor, maar je hebt wel een enorme rozegroene bril op denk ik.

© ocf81 1981-infinity

• de Peer

de Peer

under peer review

ocf81 schreef op dinsdag 3 januari 2023 @ 13:55:
@de Peer @Fr33z Misschien had ik wat duidelijker uit moeten leggen waar ik het verschil leg. Ik ga uit van een batterij die groot genoeg is om mijn jaarverbruik te evenaren en een dynamisch contract. Als je een voorjaarsstorm, een paar zonnige dagen in de zomer en een najaarsstorm hebt kan je voor nul euro opladen. Dan zit het geld dus grotendeels in de investering. 15kWh moet wel voldoende zijn voor een paar maanden gebruik, lijkt me. Dit vergelijk ik met mijn huidige situatie waar ik €0.50 per kWh betaal. De batterij moet dus groot genoeg zijn. PV is leuk voor de airco, zoals ik al zei.
Oh dan begrijp ik het helemaal verkeerd blijkbaar.
15 kWh genoeg voor een paar maanden? Bij mij is dat binnen 1 dag op, of een paar uur zelfs.

• ocf81
  • Niet online

ocf81

Gewoon abnormaal ;-)

de Peer schreef op dinsdag 3 januari 2023 @ 14:06:
[...]

Oh dan begrijp ik het helemaal verkeerd blijkbaar.
15 kWh genoeg voor een paar maanden? Bij mij is dat binnen 1 dag op, of een paar uur zelfs.
Ja, ik zit er een factor 1000 naast, stom van mij :o

© ocf81 1981-infinity

• MSXBas
@ocf81
Voor 15MWh heb je wel veel auto's (en een hele grote investering) nodig:

https://www.autoweek.nl/e...%20de%20(huis)aansluiting.
https://ev-database.org/n...paciteit-elektrische-auto

• ocf81
  • Niet online

ocf81

Gewoon abnormaal ;-)

Het kost inderdaad veel meer dan ik dacht. Ik had de capaciteit van de batterij met een factor 1000 verkeerd. Zelfs als je voor groothandelsprijzen batterijen koopt ben je een paar miljoen kwijt. Maar desalniettemin denk ik dat een batterij wel handig kan zijn om de kosten te verlagen. Maar dan meer als piekuurontlasting. Zit wel een ander rekensommetje aan dat ik nog niet gemaakt heb.

© ocf81 1981-infinity

• D-dark
  • Nu online
ocf81 schreef op dinsdag 3 januari 2023 @ 13:56:
[...]

ik vind het een sympatiek verhaal hoor, maar je hebt wel een enorme rozegroene bril op denk ik.
Ik zie mijzelf eerder als grijs. ;) en dan niet qua leeftijd.
Krijgen we kernfusie ooit goed werkende dan zie ik dat eerder als permanente oplossing.
Heb geen problemen met vergroening van de maatschappij maar dan wel slim en beredeneerd.

Ik zal eerlijk toegeven dat we in deze discussie beiden enigszins de randen hebben opgezocht.
En daar laat ik het bij.

• antonboonstra

antonboonstra

ocf81 schreef op dinsdag 3 januari 2023 @ 14:08:
[...]
Ja, ik zit er een factor 1000 naast, stom van mij :o
Bij het achteraf berekenen van al mijn metingen van verbruik en opwek met zonnepanelen, zou ik met een 3 kWh netto opslag al een periode bijna 4000 uren achtereen geen afname meer van het net hebben (8 april 2022 07:55 - 19 september 2022 07:20 uur). Dit is dan een full electric huishouden, dus inclusief warmtepomp en elektrische auto.

Om het hele jaar door op accu en zon te kunnen draaien, zou ik ca 1800 kWh opslag nodig hebben. Een factor 600 meer dus! Niet echt zinnig.

[Voor 7% gewijzigd door antonboonstra op 03-01-2023 14:57]

Canon EOS 7D | DJI Mavic Pro | Zero SR | Tesla M3 LR | #vangaslos | PV output 4945Wp | PV output 1290Wp | Tweakers PVOutput lijst

• ocf81
  • Niet online

ocf81

Gewoon abnormaal ;-)

D-dark schreef op dinsdag 3 januari 2023 @ 14:46:
[...]

...

Ik zal eerlijk toegeven dat we in deze discussie beiden enigszins de randen hebben opgezocht.
En daar laat ik het bij.
Ik heb niet het idee dat ik een extreme mening heb verkondigd. Ik ken eigenlijk niemand die op de manier die jij voorstaat met energie omgaat.

© ocf81 1981-infinity

• Fr33z
je ziet hier heel duidelijk dit fenomeen:

de eerste paar kWh helpen heel veel en zorgen er bijv. voor dat je de helft van het jaar geen stroom meer uit het net nodig hebt. Dit is qua efficientie ook best aardig want je gebruikt de batterij redelijk veel.

de volgende 100 of zelfs 1000 kWh helpen heel erg veel minder en worden bijna niet gebruikt. Als je een accu neerzet van 1500 kWh dan wordt die max 2x/jaar op-/ontladen. Dat is in 50 jaar 100 cycli --> totale onzinning qua inzet van materialen en geld, reken voor de grap eens uit wat dat kost als je opslag bijv. 100 eur/kWh kost (nu soms haalbaar met li-ion). Dan heb je over 50 jaar nog steeds een kostprijs van 1 eur/kWh die je opgeslagen hebt. Dit gaat dus nooit een nuttige inzet van geld/spullen zijn, tenzij opslag een factor 50 tot 100 goedkoper wordt.

• MSXBas
@antonboonstra
Is 3kWh netto opslag niet net te klein voor je 6235Wp?

• antonboonstra

antonboonstra

MSXBas schreef op dinsdag 3 januari 2023 @ 16:44:
@antonboonstra
Is 3kWh netto opslag niet net te klein voor je 6235Wp?
Je zou op het eerste gezicht zeggen dat 3 kWh veel te klein is, maar toch is het groot genoeg. De panelen kunnen uiteraard veel meer produceren, maar het heeft geen zin om het op te slaan als je het de komende nacht niet op gebruikt. Want de volgende dag is er wéér zonnestroom over (in de lente/zomer dan). Om alle overschot van de zomer op te slaan, heb je een gigantische accu nodig. Een iets grotere accu (2 of 4x zo groot) heeft weinig meerwaarde.

Daarom zit er maar weinig verschil (slechts 250 uren) tussen een accu van 3 kWh en eentje die 4x zo groot is.

3 kWh
Periodes zonder netafname van meer dan 48 uur (5.096,6 uren):
  • 06-03-2022 07:50 - 11-03-2022 01:55 (114,1 uren)
  • 11-03-2022 07:40 - 16-03-2022 06:35 (118,9 uren)
  • 17-03-2022 09:10 - 20-03-2022 06:45 (69,6 uren)
  • 20-03-2022 07:15 - 31-03-2022 12:35 (268,3 uren)
  • 01-04-2022 11:05 - 04-04-2022 22:20 (83,3 uren)
  • 08-04-2022 07:55 - 19-09-2022 07:20 (3.935,4 uren)
  • 22-09-2022 08:15 - 11-10-2022 06:25 (454,2 uren)
  • 15-10-2022 09:55 - 17-10-2022 14:45 (52,8 uren)
12 kWh
Periodes zonder netafname van meer dan 48 uur (5.339,1 uren):
  • 04-03-2022 10:30 - 01-04-2022 01:25 (661,9 uren)
  • 01-04-2022 12:20 - 06-04-2022 02:10 (109,8 uren)
  • 08-04-2022 08:20 - 13-10-2022 01:30 (4.505,2 uren)
  • 15-10-2022 10:10 - 18-10-2022 00:20 (62,2 uren)

[Voor 3% gewijzigd door antonboonstra op 03-01-2023 19:57]

• MSXBas
@antonboonstra

4.7% verschil bij 4x zo grote opslag lijkt inderdaad het investeren niet waard.

Heb je ook berekend hoeveel meer eigen opwek je verbruikt? Of misschien het effect van 1 of 2 kWh opslag?

• antonboonstra

antonboonstra

MSXBas schreef op woensdag 4 januari 2023 @ 09:07:
@antonboonstra

4.7% verschil bij 4x zo grote opslag lijkt inderdaad het investeren niet waard.

Heb je ook berekend hoeveel meer eigen opwek je verbruikt? Of misschien het effect van 1 of 2 kWh opslag?
Onderstaand de output van mijn script. Zonder accuopslag, lever ik 54,1% terug aan het net en verbruik ik dus 45,9% van de zonnestroom rechtstreeks zelf. Dit percentage is al vrij hoog, maar dit behaal ik door mijn verbruikers slim te schakelen.
.
Uitgangspunten
Periode: 01-01-2022 00:00 tot 31-12-2022 23:55
Laad- en ontlaadefficientie: 95%
Startlading accu: 50% van capaciteit
Aantal 5-minuut meetwaarden in deze periode: 105.112
Verbruik in deze periode: 4.401,9 kWh
Opbrengst in deze periode: 5.348,2 kWh

AccugrootteAfnameTeruglev.Acculading op het eind(Ont)laadverliesVerbruik uit het netTeruglevering
01.949,32.895,60,00,044,3%54,1%
11.659,72.576,00,030,537,7%48,2%
21.500,42.400,50,047,234,1%44,9%
31.462,92.359,60,051,133,2%44,1%
41.452,22.348,30,052,233,0%43,9%
61.441,82.337,90,053,332,8%43,7%
81.433,32.329,50,054,132,6%43,6%
101.427,92.324,50,054,632,4%43,5%
151.416,02.314,00,055,732,2%43,3%
201.406,62.306,30,056,632,0%43,1%
301.392,32.295,80,057,831,6%42,9%
401.378,02.285,30,059,131,3%42,7%
501.363,82.274,70,060,331,0%42,5%
751.328,02.248,40,063,430,2%42,0%
1001.292,32.222,10,066,529,4%41,5%
1501.220,92.169,50,072,727,7%40,6%
2001.149,52.116,80,078,926,1%39,6%
3001.006,62.011,60,091,322,9%37,6%
400863,81.906,30,0103,719,6%35,6%
600578,01.695,80,0128,613,1%31,7%
800292,31.485,30,0153,46,6%27,8%
1.000128,51.274,7127,9172,12,9%23,8%
1.20033,21.064,2327,9187,40,8%19,9%
1.4000,0922,2527,9196,10,0%17,2%
1.6000,0817,0727,9201,40,0%15,3%
1.7000,0764,3827,9204,00,0%14,3%
1.8000,0711,7927,9206,70,0%13,3%
1.9000,0659,11.027,9209,30,0%12,3%
2.0000,0606,41.127,9211,90,0%11,3%

Opmerkingen:
  • Ik houd wel rekening met laad- en ontlaadverliezen, maar niet met eventuele zelfontlading van de accu
  • Ik ga er vanuit dat ik de volledige netto accucapaciteit kan gebruiken (0-100%). Voor de brutocapaciteit moet je er dus nog ca 20% bij op tellen, zodat je in de range 10-90% kan blijven wat veel beter is voor de levensduur van de accu

[Voor 4% gewijzigd door antonboonstra op 04-01-2023 10:38]

• Fr33z
mooi overzichtje! dit komt aardig overeen met berekeningen die ik eerder gemaakt heb voor buffers (ging dan over thermische buffer voor een zwembad maar ok..) je ziet eigenlijk altijd hetzelfde patroon. De eerste paar % opslag geven heel veel nuttig gebruik, dus in jouw geval zie je dat 3 kWh opslag een groot verschil maakt. De opbrengsten van een volgende hoeveelheid opslag nemen schrikbarend hard af. Elk extra procentje kost je vele procenten extra opslagcapaciteit. Hieruit kun je dus het volgende concluderen:

het gaat vrijwel nooit nuttig of zinvol zijn om thuisbatterijen toe te passen met een capaciteit van >5 (of ok mss 10) kWh.

lange termijn opslag gaat nooit in batterijen kunnen want veel te weinig cycli.

Dit zegt niet dat er geen use-cases zijn voor batterijen, alleen dat het je moet kijken naar de effectieve inzet er van. En dan is de conclusie dus meestal dat relatief kleine accu's die veel gebruikt worden het beste uitkomen.

• Bravertal
  • Registratie: Januari 2012
  • Laatst online: 22:52
Is het niet handiger om te investeren in zoveel mogelijk panelen ipv een accu?

Door overproductie zit je na salderen (2031) ook nog goed, je krijgt immers tenminste 80% van het leveringstarief als terugleververgoeding.

Dus als je verbruik 4.000 kWh per jaar is en je wekt 5.000 kWh per jaar op dan zit je toch goed of is dit een verkeerde denkwijze?

https://www.solar365.nl/n...%2C087%20euro%20in%202030.

23 panelen á 335 wp (11 op oost en 12 op zuid), 13 panelen á 380 wp op noord. Regio West-Friesland te Noord-Holland..

• Wilke
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 22:57
Bravertal schreef op woensdag 4 januari 2023 @ 12:47:
Door overproductie zit je na salderen (2031) ook nog goed, je krijgt immers tenminste 80% van het leveringstarief als terugleververgoeding.
Dat ligt helaas nog nergens vast.

• Bravertal
  • Registratie: Januari 2012
  • Laatst online: 22:52
Wilke schreef op woensdag 4 januari 2023 @ 13:29:
[...]

Dat ligt helaas nog nergens vast.
Klopt, maar het is wel de intentie, dat maakt accu's dan toch overbodig, tenzij je een dynamisch contract hebt toch?

23 panelen á 335 wp (11 op oost en 12 op zuid), 13 panelen á 380 wp op noord. Regio West-Friesland te Noord-Holland..

• Femme
  • Registratie: Juni 1999
  • Laatst online: 16:52

Femme

Hardwareconnaisseur

Official Jony Ive fan

Het is een feit dat de energieprijs soms negatief wordt als er teveel aanbod is. Dit teveel aan aanbod komt door onregelbare opwek van particulieren en bedrijven.

Als je een normaal vast tarief hebt voor inkoop- en verkoop van energie hoef je niet bang te zijn voor negatieve prijzen. Het risico van negatieve energieprijzen zal je energieleverancier verwerken in het energietarief (je krijgt altijd een waardeloze terugleververgoeding of je betaalt altijd relatief veel voor inkoop).

Particulier met een dynamisch tarief gaan wel te maken krijgen met negatieve prijzen. Dat risico los je op door je omvormer in vermogen terug te regelen zodat je geen energie exporteert bij negatieve prijzen en door je verbruik zoveel mogelijk te verplaatsen naar momenten waarop energie het minste waard is. Dat gaat het makkelijkst met een accu of EV.

• han.k
  • Registratie: Januari 2023
  • Laatst online: 15-01 22:18

Ik zit met de zelfde vraag als de topic starter. Die vraag is volgens mij nog niet goed beantwoord. Je dak maar vol gooien met panelen lijkt me niet verstandig. Er zie nog niet de rationele argumentaten hiervoor. De zogenaamde redelijke terugleververgoeding is waarschijnlijk matig door een overdaad aan zonnestroom in de zomer.

Momenteel lijkt me het beste om nog dit voorjaar genoeg panelen voor circa 50% a 60% van je jaarverbruik te laten installeren. Dan kan je de komende 6 jaren tot 2028 (2028-> 46% jaarverbruik) vrijwel alle opgewekte stroom salderen en is de investering terugverdiend. Pas over een paar jaren wordt duidelijker wat de export stroomprijzen worden.

Direct eigenverbruik van de zonnestroom beinvloed de stroom import en daardoor de maximaal te salderen hoeveelheid. Ik vermoed dat de invloed van dit eigenverbruik beperkt is. De vaatwasser of wasmachine op het midden van de dag aanzetten zal niet altijd lukken. De elektrische auto komt pas tegen de avond terug om met import stroom opgeladen te worden. Wel zou je een elektrische boiler op een timer kunnen zetten.

https://pure-energie.nl/k...ringsregeling-vanaf-2023/
Pagina: 1

Tweakers maakt gebruik van cookies

Tweakers plaatst functionele en analytische cookies voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Deze cookies zijn noodzakelijk. Om op Tweakers relevantere advertenties te tonen en om ingesloten content van derden te tonen (bijvoorbeeld video's), vragen we je toestemming. Via ingesloten content kunnen derde partijen diensten leveren en verbeteren, bezoekersstatistieken bijhouden, gepersonaliseerde content tonen, gerichte advertenties tonen en gebruikersprofielen opbouwen. Hiervoor worden apparaatgegevens, IP-adres, geolocatie en surfgedrag vastgelegd.

Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Sluiten

Toestemming beheren

Hieronder kun je per doeleinde of partij toestemming geven of intrekken. Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Functioneel en analytisch

Deze cookies zijn noodzakelijk voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie. Meer details

janee

Relevantere advertenties

Dit beperkt het aantal keer dat dezelfde advertentie getoond wordt (frequency capping) en maakt het mogelijk om binnen Tweakers contextuele advertenties te tonen op basis van pagina's die je hebt bezocht. Meer details

Tweakers genereert een willekeurige unieke code als identifier. Deze data wordt niet gedeeld met adverteerders of andere derde partijen en je kunt niet buiten Tweakers gevolgd worden. Indien je bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je account. Indien je niet bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je sessie die maximaal 4 maanden actief blijft. Je kunt deze toestemming te allen tijde intrekken.

Ingesloten content van derden

Deze cookies kunnen door derde partijen geplaatst worden via ingesloten content. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie over de verwerkingsdoeleinden. Meer details

janee