Vraag

• Fotogeak
  • Registratie: Januari 2021
  • Laatst online: 27-01 13:52
Ik zoek een?
Nieuwe videokaart. Ter vervanging voor de MSI GeForce GT1030. Achteraf bleek het geheugen van 2gb niet toereikend voor het doel.

Wat is je budget?
Tussen de 500 en 800 euro.

Heb je bepaalde (merk)voorkeuren?
ik wil graag bij Geforce blijven.

Specificeer het systeem en de omgeving waarin je het product gaat gebruiken.?
Ik ben newborn- en babyfotograaf met een studio. Ik schiet uitsluitend in RAW en werk voornamelijk met Photoshop en Lightroom naast elkaar. Photoshop bevat ook de nodige filters en plugins. Helaas heb ik bij Photoshop vaak last van een knipperend scherm. Photoshop en Lightroom naast elkaar is een ramp, pc loopt vast dus ik draai ze nu niet meer samen |:( Bij de bouw van deze config had ik een kleiner budget, waardoor we gekozen hebben voor een instap videokaart. In het begin ging dit goed, maar naarmate ik meer shoots ben gaan doen is het systeem niet meer soepel bij fotobewerking. Ik moet vaak wachten op ladende tools, wisselen van gereedschappen gaat traag. Liquify/uitvloeien met een foto op 42% levert traagheid en vastlopers op, ik mòet uitzoomen.
Meerdere programma's gaat meestal goed. Ik heb gekeken naar de Geforce RTX lijn, maar kom er niet uit welke hoeveelheid videogeheugen voor mij toereikend zou zijn.

Config nu:

#CategoryProductPrijsSubtotaal
1ProcessorsAMD Ryzen 7 5800X Boxed€ 485,21€ 485,21
1MoederbordenGigabyte B550 Aorus ELITE AX V2€ 149,95€ 149,95
1VideokaartenMSI GeForce GT 1030 2GH LP OC€ 79,91€ 79,91
1Behuizingenbe quiet! Pure Base 500 Zwart€ 64,90€ 64,90
1ProcessorkoelingGelid Solutions Phantom Black€ 28,95€ 28,95
1Geheugen internG.Skill Ripjaws V F4-3600C16D-32GVKC€ 185,-€ 185,-
1Voedingenbe quiet! Straight Power 11 550W€ 100,05€ 100,05
1Solid state drivesSamsung 860 EVO 1TB€ 109,-€ 109,-
1Solid state drivesXPG SX8200 Pro 2TB€ 213,53€ 213,53
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 1.416,50

[Voor 21% gewijzigd door Fotogeak op 02-01-2023 21:13]

Alle reacties

• Thomg
  • Registratie: September 2010
  • Laatst online: 20:43

Thomg

Aww yiss

En hoe heb je bevestigt dat de hoeveelheid videogeheugen de bottleneck is?
Als het echt enkel videogeheugen is is de 3060 12GB het meest geschikt, voor wat meer geheugen moet je aanzienlijk meer de portemonnee trekken.

• Fotogeak
Ik zie nu dat ik per ongeluk de verkeerde videokaart in de lijst heb gezet. Aangepast.

[Voor 103% gewijzigd door Fotogeak op 02-01-2023 21:31]

• Fotogeak
.

[Voor 112% gewijzigd door Fotogeak op 02-01-2023 21:15]

• Fotogeak
Thomg schreef op maandag 2 januari 2023 @ 17:03:
En hoe heb je bevestigt dat de hoeveelheid videogeheugen de bottleneck is?
Als het echt enkel videogeheugen is is de 3060 12GB het meest geschikt, voor wat meer geheugen moet je aanzienlijk meer de portemonnee trekken.
Helemaal 100% zeker weten doe ik het niet. Maar de rest van de config zou ruim voldoende moeten zijn voor wat ik doe. Heb wel eens de temperatuur gemeten met een speciaal programma, deze was prima.

• Xanquezer
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 19:14
1030 of 2060?
Titel en inventaris spreken elkaar tegen... Sorry.

Maar, even on topic, m`n schoonvader heeft n drukkerij, deze maken dagelijks gebruik van fotoshop/RAW/Illustrator en alles wat je maar kan bedenken...
Hem raad ik altijd een X070 serie aan, vorige keer een 3070 (non ti) om makkelijk uit de voeten te kunnen.
(voorheen, 2070, 1080 & 1070 ti & 970 ti)
We hebben wel eens een 1050 geprobeerd, maar aantal weken... en de klachten kwamen binnen...

DPC Chef-kok :)

• Fotogeak
Xanquezer schreef op maandag 2 januari 2023 @ 21:17:
1030 of 2060?
Titel en inventaris spreken elkaar tegen... Sorry.

Maar, even on topic, m`n schoonvader heeft n drukkerij, deze maken dagelijks gebruik van fotoshop/RAW/Illustrator en alles wat je maar kan bedenken...
Hem raad ik altijd een X070 serie aan, vorige keer een 3070 (non ti) om makkelijk uit de voeten te kunnen.
(voorheen, 2070, 1080 & 1070 ti & 970 ti)
We hebben wel eens een 1050 geprobeerd, maar aantal weken... en de klachten kwamen binnen...
Die eerste, de 1030. Eerste werkdag na de vakantie |:( Sorry, waar kan ik de titel (laten) aanpassen?

X070 serie ga ik naar kijken.

• Thomg
  • Registratie: September 2010
  • Laatst online: 20:43

Thomg

Aww yiss

In dat geval gaat vrijwel alles voldoende zijn. Denk dat een 3060 12GB perfect is voor wat je nodig hebt.

uitvoering: Gigabyte RTX 3060 WINDFORCE OC 12G

Edit: Ik vraag me wel af of je zoveel kracht nodig hebt. Aangezien je een 1030 hebt... Misschien 2e hands wat?
v&a aangeboden: Gigabyte GeForce GTX 1070 G1 Gaming
Zoiets...

[Voor 35% gewijzigd door Thomg op 02-01-2023 22:36]

• Fotogeak
Thomg schreef op maandag 2 januari 2023 @ 22:25:
In dat geval gaat vrijwel alles voldoende zijn. Denk dat een 3060 12GB perfect is voor wat je nodig hebt.

uitvoering: Gigabyte RTX 3060 WINDFORCE OC 12G

Edit: Ik vraag me wel af of je zoveel kracht nodig hebt. Aangezien je een 1030 hebt... Misschien 2e hands wat?
v&a aangeboden: Gigabyte GeForce GTX 1070 G1 Gaming
Zoiets...
Het gaat de 3060 worden, ik ga hem deze week bestellen.

• Xanquezer
Fotogeak schreef op dinsdag 3 januari 2023 @ 16:34:
[...]

Het gaat de 3060 worden, ik ga hem deze week bestellen.
Nice, er gaat n nieuwe wereld voor je open! 8)

• Djarune
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 22:35
Ik hoop dat het probleem daarmee is opgelost. Ik bewerk al jaren RAW’s in Photoshop en Lightroom met een iGPU van een Intel i7 10700. Geen enkel probleem.

Beide software is trouwens zwaar CPU based. Misschien kun je het probleem verhelpen door GPU acc uit te zetten. Zie hier.

Persoonlijk vind ik het zonde om bijna 400 euro stuk te slaan op iets wat je amper merkt in foto software. De functie “enhance details” en sommige plugins profiteren van GPU acc. De rest haalt bijna alles uit de CPU.

[Voor 60% gewijzigd door Djarune op 05-01-2023 10:56]

• Xanquezer
Djarune schreef op donderdag 5 januari 2023 @ 10:49:
Ik hoop dat het probleem daarmee is opgelost. Ik bewerk al jaren RAW’s in Photoshop en Lightroom met een iGPU van een Intel i7 10700. Geen enkel probleem.

Beide software is trouwens zwaar CPU based. Misschien kun je het probleem verhelpen door GPU acc uit te zetten. Zie hier.

Persoonlijk vind ik het zonde om bijna 400 euro stuk te slaan op iets wat je amper merkt in foto software. De functie “enhance details” en sommige plugins profiteren van GPU acc. De rest haalt bijna alles uit de CPU.
Ligt eraan hoe je het instelt en waarmee je de grapics mee afhandelt.
Daarnaast ook hoe je het gebruikt, en wat je gewend bent kwa performance.
;)

• spoonman
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 16:21
Ik kan er compleet naast zitten, maar voor fotobewerking hem je toch eigenlijk geen dure videokaart nodig? Ik zou dan denken dat je dan vooral dit nodig hebt:
- cpu kracht, dus snelle cpu met veel cores
- royale hoeveelheid systeem geheugen om grote hi-res files in te laden

De hoeveelheid ram op je videokaart kan een rol spelen, en de software zal misschien wel gpu functies gebruiken, maar volgens mij niet in die mate dat je het verschil gaat merken tussen een bvb 3060 of een 3090?

https://free-sudoku-puzzle.net - http://chordoracle.com - https://resistorcolors.com

• computerjunky
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 16:30
spoonman schreef op maandag 9 januari 2023 @ 08:53:
Ik kan er compleet naast zitten, maar voor fotobewerking hem je toch eigenlijk geen dure videokaart nodig? Ik zou dan denken dat je dan vooral dit nodig hebt:
- cpu kracht, dus snelle cpu met veel cores
- royale hoeveelheid systeem geheugen om grote hi-res files in te laden

De hoeveelheid ram op je videokaart kan een rol spelen, en de software zal misschien wel gpu functies gebruiken, maar volgens mij niet in die mate dat je het verschil gaat merken tussen een bvb 3060 of een 3090?
Photoshop en Lightroom gebruiken al bijna 10 jaar de gpu voor het toepassen van filters en edits. Dit wil je met 24+ megapixel raw files echt niet over de cpu doen. Dan zit je met de snelste cpu nog een halve minuut per edit te wachten.

Ik converteer mijn raws naar .tiff via DPP van canon omdat dat beter is naar mijn mening als de Photoshop functie en die files zijn rond de 100 Mb en die importeer ik dan voor de final edit in lightroom en Photoshop. Als ik dan aan een slider zit en steeds moet wachten tot het toegepast is op de foto ven je lang bezig. Met een gpu is dat instant mits je gpu geheugen hebt. Laad je hele shoots in voor je werk kan geheugen dus wel een probleem zijn.

• Fotogeak
Ik reageer even centraal.
Hij is geïnstalleerd en ik ga hem de komende dagen testen.

[Voor 82% gewijzigd door Fotogeak op 11-01-2023 14:06]

Pagina: 1

Tweakers maakt gebruik van cookies

Tweakers plaatst functionele en analytische cookies voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Deze cookies zijn noodzakelijk. Om op Tweakers relevantere advertenties te tonen en om ingesloten content van derden te tonen (bijvoorbeeld video's), vragen we je toestemming. Via ingesloten content kunnen derde partijen diensten leveren en verbeteren, bezoekersstatistieken bijhouden, gepersonaliseerde content tonen, gerichte advertenties tonen en gebruikersprofielen opbouwen. Hiervoor worden apparaatgegevens, IP-adres, geolocatie en surfgedrag vastgelegd.

Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Sluiten

Toestemming beheren

Hieronder kun je per doeleinde of partij toestemming geven of intrekken. Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Functioneel en analytisch

Deze cookies zijn noodzakelijk voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie. Meer details

janee

Relevantere advertenties

Dit beperkt het aantal keer dat dezelfde advertentie getoond wordt (frequency capping) en maakt het mogelijk om binnen Tweakers contextuele advertenties te tonen op basis van pagina's die je hebt bezocht. Meer details

Tweakers genereert een willekeurige unieke code als identifier. Deze data wordt niet gedeeld met adverteerders of andere derde partijen en je kunt niet buiten Tweakers gevolgd worden. Indien je bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je account. Indien je niet bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je sessie die maximaal 4 maanden actief blijft. Je kunt deze toestemming te allen tijde intrekken.

Ingesloten content van derden

Deze cookies kunnen door derde partijen geplaatst worden via ingesloten content. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie over de verwerkingsdoeleinden. Meer details

janee