• Vld1989
  • Registratie: Oktober 2022
  • Laatst online: 15:56
Nu de feestdagen weer voorbij zijn moet er langzaamaan weer gedacht gaan worden aan de zomervakantie. Mijn manager is gelukkig erg flexibel met vakanties en je hoeft dat zeker niet lang van te voren aan te geven. Voor losse vrije dagen kan het gewoon een dag van te voren, bij langere vakantie dan een week wil hij het iets langer van te voren weten maar zeker niet maanden van te voren. Hij staat op bepaalde dagen zelfs toe dat de complete afdeling tegelijk vrij neemt terwijl het bedrijf helemaal niet dicht is. Hij stuurt dan gewoon een mail rond dat onze afdeling wel gesloten is en we gaan dan lekker allemaal weg. Dat doet hij op dagen als de vrijdag na Hemelvaart, een week als vorige week en dat soort dagen. Ook is de helft van het team kinderloos en de andere helft niet, dus de zomervakanties kunnen mooi verdeeld worden aangezien die kinderlozen absoluut niet in juli of augustus weg willen en degenen met kinderen juist gebonden zijn aan die dagen. Tot zover geen enkel probleem dus.

Nou ben ik een financial en dat betekent dat elke eerste week van de maand de maandafsluiting plaats vindt. Die ene week in de maand hebben we steeds strikte deadlines. Na die eerste 5/6 werkdagen wordt het weer rustig. Vanaf mijn allereerste Finance-functie heb ik al te maken met maandafsluitingen en ben ik gewend dat het een ongeschreven regel is om die eerste week nooit vrij te nemen. Vrijwel alle collega's waar ik tot nu toe in mijn loopbaan mee te maken heb gekregen doen altijd hun best om hun vakanties om de afsluiting heen te plannen en dat doe ik dus ook. De rest van de maand is er immers genoeg "rustige" tijd om die vakantie in op te nemen.

Nou is het ook zo dat ik daar al regelmatig met mijn vriendin over gediscussieerd heb. Absoluut geen ruzie hoor, maar zij vindt het maar onzin en vindt het absoluut niet kunnen dat ik dus in feite al 12 weken per jaar geen vrij kan nemen. Zij zou ook wel eens willen dat ik in zo'n eerste week vrij kan nemen. Ze is bijvoorbeeld op de 5e van een maand jarig en wil wel eens daarvoor weg, of het komt op haar werk soms beter uit om de eerste week van de maand bij de zomervakantie te betrekken.
Zoals ik hiervoor echter al zei ben ik niks anders gewend in Finance-functies en zie ik het als part of the job, zoals onregelmatig/in het weekend/op feestdagen moeten werken part of the job is bij mijn vriendin die in de zorgsector zit.

Ik weet heus wel dat mijn werkgever geen poot heeft om op te staan als ik vrij zou vragen in zo'n eerste week, er staat geen enkel verbod in mijn contract of het bedrijfshandboek. Ik vind zo'n ongeschreven regel echter ook wel belangrijk en voel me er niet zo prettig bij om wel vrij te pakken in zo'n eerste week van de maand.

Ik wil met dit topic dus ook niet bereiken dat mijn werkgever mij wel vrij gaat geven, maar ik ben vooral benieuwd wat de meningen over dit soort ongeschreven regels zijn en hoe jullie daar over het algemeen mee om gaan.

Acties:
  • +14Henk 'm!

• EnduronDon
  • Registratie: September 2022
  • Laatst online: 26-01 18:01
Ik zou het niet gek vinden dat je 1 of 2 keer per jaar toch die eerste week van de maand vrij neemt. Het is, neem ik aan, toch niet zo dat de boel stilvalt als jij er niet bent? Keer op keer de eerste week van de maand vrij nemen is dan weer niet heel loyaal naar je werkgever en collega's toe.

• Palomar
  • Registratie: Februari 2000
  • Niet online
Bij ons geldt de regel dat niemand onvervangbaar is. Het is dus de bedoeling dat er meerdere mensen ergens kennis van moeten hebben. Ik stem mijn vakanties dus altijd af met mijn directe collega, zodat er altijd iemand is met kennis op ons gebied (dat de een van het ene subgebied wat meer weet dan de ander voorkom je natuurlijk niet).

Maw: heb je niet meer collega's die dit werk kunnen doen als jij er niet bent? Wat als jij die week ziek bent? Of is de maandafsluiting zo'n intensief proces dat het alle hens aan dek is?

[Voor 7% gewijzigd door Palomar op 02-01-2023 14:59]

• Icephase
  • Registratie: Mei 2008
  • Laatst online: 16:25

Icephase

Alle generalisaties zijn FOUT!

EnduronDon schreef op maandag 2 januari 2023 @ 14:56:
Ik zou het niet gek vinden dat je 1 of 2 keer per jaar toch die eerste week van de maand vrij neemt. Het is, neem ik aan, toch niet zo dat de boel stilvalt als jij er niet bent? Keer op keer de eerste week van de maand vrij nemen is dan weer niet heel loyaal naar je werkgever en collega's toe.
Sterker nog, als de boel stilvalt omdat jij er toevallig niet bent, is dat een enorme kwetsbaarheid voor je werkgever en zou hij er juist alles aan moeten doen om dit risico te verkleinen. Stel dat jij tegen de spreekwoordelijke boom rijdt morgen; gaat hij dan failliet?

• Hann1BaL
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 16:24

Hann1BaL

Do you stay for dinner?Clarice

Als je puur over “ongeschreven” regels wilt praten, dan kan dat en dan heeft dus niets te maken met je rechten als werknemer, plichten als werknemer en rechten en plichten als werkgever aan de andere kant.

Dit soort topics zijn namelijk al vaker langsgeweest.

Het is een zeer groot grijs gebied, maar:
Als je heel veel flexibiliteit hebt verder dan is het natuurlijk ook fijn als je zelf flexibiliteit laat zien door te kijken of je om die weken heen kunt werken. Het is geven en nemen.

Ook kun je eens bij de collega’s polsen wat zij er van vinden en of zij jou voor een keertje kunnen missen. Dan is het misschien wel handig om jaar- of kwartaalafsluitingen te vermijden, want dat is misschien nog wel extra werk.

Uiteraard kun je toch best eens met je manager bespreken dat je begrijpt dat het niet handig is om tijdens die weken vrij te nemen maar je een speciale gelegenheid hebt en dus toch een keer vrij wil nemen en vragen wat je leidinggevende daar van vindt?

Gewoon een open gesprek is doorgaans de beste methode bij een goede werkgever

• Agent47
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 20:42

Agent47

I always close my contracts.

Tsja. Wij hebben hier iemand op onze afdeling, die geeft 2 januari meteen de vakantie dagen op voor het gehele jaar. Wie het eerst komt, wie het eerst krijgt bij ons. Met uitzondering van de dagen tussen kerst en oud en nieuw. Daar is nog wel eens ruzie over ontstaan. Iedereen mag die dagen vrij vragen, maar er wordt dan wel gekeken wie er recentelijk die dagen vrij heeft gehad de jaren ervoor.

On Tuesday nights, we get fucked up and throw apples at joggers.

• Ojjorz
  • Registratie: December 2003
  • Niet online

Ojjorz

De oude man die alles kan

Ik vind twaalf weken per jaar die je geen verlof wil nemen ook wel veel.

Ik heb lang bij een zorgverzekeraar gewerkt en dan wilde je ook geen vrij nemen in december (overstapperiode). Nu heb ik ook dat ik liever geen vrij neem in maart en oktober (verantwoording en indiening van subsidies). Bij een langere of regelmatigere periode zou ik waarschijnlijk toch wel eens vrij nemen.

• Vld1989
Palomar schreef op maandag 2 januari 2023 @ 14:58:
Bij ons geldt de regel dat niemand onvervangbaar is. Het is dus de bedoeling dat er meerdere mensen ergens kennis van moeten hebben. Ik stem mijn vakanties dus altijd af met mijn directe collega, zodat er altijd iemand is met kennis op ons gebied (dat de een van het ene subgebied wat meer weet dan de ander voorkom je natuurlijk niet).

Maw: heb je niet meer collega's die dit werk kunnen doen als jij er niet bent? Wat als jij die week ziek bent? Of is de maandafsluiting zo'n intensief proces dat het alle hens aan dek is?
Ja, er zijn zeker nog meer collega's die dit werk kunnen doen. Toevallig ben ik begin december een paar dagen niet komen werken tijdens de afsluiting, in verband met persoonlijke omstandigheden. Toen had ik inderdaad geen keuze en MOEST ik thuis zijn. Uiteindelijk is dat allemaal goed gekomen, maar er hebben wel mensen moeten overwerken. Daar voel ik me dan toch wel weer een beetje schuldig om.
Hann1BaL schreef op maandag 2 januari 2023 @ 14:59:
Als je puur over “ongeschreven” regels wilt praten, dan kan dat en dan heeft dus niets te maken met je rechten als werknemer, plichten als werknemer en rechten en plichten als werkgever aan de andere kant.

Dit soort topics zijn namelijk al vaker langsgeweest.

Het is een zeer groot grijs gebied, maar:
Als je heel veel flexibiliteit hebt verder dan is het natuurlijk ook fijn als je zelf flexibiliteit laat zien door te kijken of je om die weken heen kunt werken. Het is geven en nemen.

Ook kun je eens bij de collega’s polsen wat zij er van vinden en of zij jou voor een keertje kunnen missen. Dan is het misschien wel handig om jaar- of kwartaalafsluitingen te vermijden, want dat is misschien nog wel extra werk.

Uiteraard kun je toch best eens met je manager bespreken dat je begrijpt dat het niet handig is om tijdens die weken vrij te nemen maar je een speciale gelegenheid hebt en dus toch een keer vrij wil nemen en vragen wat je leidinggevende daar van vindt?

Gewoon een open gesprek is doorgaans de beste methode bij een goede werkgever
Dat is waar ja, praten kan altijd. Ik ben ook helemaal niet geïnteresseerd in de rechten/plichten van werkgevers en werknemers omtrent vrije dagen, want hoe dat zit weet ik allemaal wel. Maar ik heb dat praten nooit gedaan, eigenlijk vooral omdat ik me er zelf niet zo prettig bij voel om vrij te nemen. Niet omdat ik het eigenlijk wel wilde, maar mijn manager het verboden heeft. Ik weet zeker dat hij het toe zou staan, hij is echt enorm flexibel.

Ook qua werktijden/thuiswerken en dat soort zaken trouwens. Als je bij wijze van spreken tegen hem zegt "ik moet een kindoffer aan de Inca-goden brengen, dus ik ga NU weg en werk vanavond nog wel even een uurtje" is het enige dat hij zegt "prima, tot morgen" :D

• Zenomyscus
  • Registratie: September 2012
  • Laatst online: 19:36
Het klinkt alsof je jezelf meer laat tegenhouden dan nodig is. Zelfs al is het een ongeschreven regel, dan kun je daar best een keer van afwijken. Als je daar open over bent dan zullen je collega's en je werkgever daar geen moeite mee hebben denk ik. Dat baseer ik op de omschrijving die je geeft, zo te lezen is het niet echt streng verder. Als je vakantie neemt in de eerste week dan zou je prima kunnen zeggen dat je het liever niet doet en er vaak rekening mee houdt, maar dat het dit keer gewoon niet gaat. Als uitgangspunt nemen om het niet te doen is natuurlijk prima, maar als je een keer de eerste week er niet bent ben je er dus 11 keer dat jaar wel gewoon. Lijkt me dat niemand daar wat van kan zeggen en ook niet gaat doen. Je probeert het te plannen, maar soms ontkom je er niet aan. Niet te zwaar aan tillen dus en gewoon doen. Sterker nog, ik zou mijn werk niet op die manier voor mijn eigen leven willen zetten. Leven > werk. Mocht iedereen dat gaan doen op je werk of zelfs bewust die weken gaan vermijden, dan is het een zaak je voor werkgever om daar wat aan te doen.

• dengregg
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 17:45
Binnen boekhoudkundige functies is vakantie nemen tijdens een afsluit inderdaad iets dat gevoelig ligt. Het is echter niet dat het helemaal niet mag, wordt meestal gewoon verwacht dat indien je kan kiezen je dit niet doet dus. Maar als je 1 keer per jaar met de verjaardag van je vriendin een dag vakantie neemt om met haar een verlengd weekend weg te gaan dan zal niemand daar een probleem van maken (hoop ik). Enkel tijdens een jaarafsluit gaat dit niet werken :)

Maar je vriendin moet natuurlijk ook begrijpen dat dit een onderdeel is van je job.

iRacing Profiel

• bregweb
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 20:17
Dat is toch een kwestie van geven en nemen?

Als die 1e week van de maand zo belangrijk is, dan probeer je geen vrij te nemen in die week, maar 1x per jaar (of 2 jaar) met je vriendin mee op haar verjaardag moet ook kunnen.
Als je collega's daar last van hebben, vind ik dat geen probleem, zolang jij het ook maar geen probleem vind als een collega ook 1x die 1e week vrij wil nemen en jij er last van hebt.

Hattrick: Thorgal Eagles

• Hann1BaL
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 16:24

Hann1BaL

Do you stay for dinner?Clarice

@Vld1989 daar heb je volgens mij je antwoord al gegeven: Jij lijkt het vooral zelf bezwaarlijk te vinden om vrij te nemen en hebt zelf ingevuld dat maar niet te willen doen.
Het advies om dat gewoon even te overleggen is volgens mij de simpelste en doeltreffendste oplossing die hier is. Er is zo lijkt ook niet echt een probleem.

En je gaat niet ineens elke keer vrij nemen, maar een keertje weg mag wel.

• Jeroenneman
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 21:51

Jeroenneman

Pre-order/Early Acces: Nee!

Bespreek het eens pro-actief met wat collega's "hey, ik wil graag een keer in de week van de verjaardag van mijn vriendin vrij, kan iemand dat oppakken, en dat ik dan voor jullie een keer in de eerste week wat harder loop?"

Kun je bij je baas prima aankomen met een "hey, ik neem in feb de eerste week vrij en Ronald vangt het op, Ronald wil de eerste week van juni vrij met de camper, en dan pik ik zijn taken er een weekje bij",

| Old Faithful | i7 920 @ (3,3Ghz) / X58 UD4P / GTX960 (1,550Mhz) / CM 690 | NOVA | i5 6600K (4,4Ghz) / Z170 Pro Gaming / GTX 960 (1,500Mhz) / NZXT S340

• Vld1989
Zenomyscus schreef op maandag 2 januari 2023 @ 15:10:
Het klinkt alsof je jezelf meer laat tegenhouden dan nodig is. Zelfs al is het een ongeschreven regel, dan kun je daar best een keer van afwijken. Als je daar open over bent dan zullen je collega's en je werkgever daar geen moeite mee hebben denk ik. Dat baseer ik op de omschrijving die je geeft, zo te lezen is het niet echt streng verder. Als je vakantie neemt in de eerste week dan zou je prima kunnen zeggen dat je het liever niet doet en er vaak rekening mee houdt, maar dat het dit keer gewoon niet gaat. Als uitgangspunt nemen om het niet te doen is natuurlijk prima, maar als je een keer de eerste week er niet bent ben je er dus 11 keer dat jaar wel gewoon. Lijkt me dat niemand daar wat van kan zeggen en ook niet gaat doen. Je probeert het te plannen, maar soms ontkom je er niet aan. Niet te zwaar aan tillen dus en gewoon doen. Sterker nog, ik zou mijn werk niet op die manier voor mijn eigen leven willen zetten. Leven > werk. Mocht iedereen dat gaan doen op je werk of zelfs bewust die weken gaan vermijden, dan is het een zaak je voor werkgever om daar wat aan te doen.
Dat leven > werk ben ik het absoluut mee eens ja. En dat is ook een beetje wat het zeer dubbel maakt voor mij. De kans dat ik mijn collega's opzadel met overwerk is gewoon aanwezig en ik gun mijn collega's dat leven ook gewoon natuurlijk :P

• Vld1989
Jeroenneman schreef op maandag 2 januari 2023 @ 15:15:
Bespreek het eens pro-actief met wat collega's "hey, ik wil graag een keer in de week van de verjaardag van mijn vriendin vrij, kan iemand dat oppakken, en dat ik dan voor jullie een keer in de eerste week wat harder loop?"

Kun je bij je baas prima aankomen met een "hey, ik neem in feb de eerste week vrij en Ronald vangt het op, Ronald wil de eerste week van juni vrij met de camper, en dan pik ik zijn taken er een weekje bij",
Dat kan natuurlijk altijd ja. Ik zou ook best bereid zijn om harder te lopen voor een collega, geen enkel probleem. Maar over moeten werken (wat bij ons trouwens onbetaald is) heb ik dan weer minder zin in, zeker ook omdat ik al een tijdje bij deze werkgever zit en een periode heb meegemaakt dat ik in de afsluiting tot 22:00 op kantoor zat omdat er nog geen Finance-team was (toen hadden we 2 man, tegenwoordig 6 man (5 FTE) voor exact dezelfde workload). Naar die tijd wil ik absoluut niet meer terug. Maar misschien is dat ook wel gewoon mijn angst die totaal niet meer reeël is omdat er in alle jaren enorm veel veranderd is hier...

• FooLsKi
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 15:35

FooLsKi

Prutz0r 4 Life

Vld1989 schreef op maandag 2 januari 2023 @ 15:15:
[...]

Dat leven > werk ben ik het absoluut mee eens ja. En dat is ook een beetje wat het zeer dubbel maakt voor mij. De kans dat ik mijn collega's opzadel met overwerk is gewoon aanwezig en ik gun mijn collega's dat leven ook gewoon natuurlijk :P
Maar maak dat dan gewoon bespreekbaar met je directe collega's. Wie weet vinden ze het helemaal niet erg om een keer een week wat harder te werken omdat jij er niet bent. Zolang je niet meerdere keren "je snor drukt" zal het wel loslopen. Zeker als je de overige 11 keren van het jaar wel bij bent. Maar zolang jij niets vraagt zal je ook geen antwoord krijgen van je collega's.

Hoezo, ik zit je raar aan te kijken? Zo kijk ik altijd! Slijpen is niet nodig, ik prefereer de botte bijl.

• Zenomyscus
  • Registratie: September 2012
  • Laatst online: 19:36
Vld1989 schreef op maandag 2 januari 2023 @ 15:15:
[...]

Dat kan inderdaad vervelend zijn. Persoonlijk vind ik dat mijn collega's gewoon mogen gaan, ook als dat ervoor zorgt dat ik op dat moment meer taken op mij krijg. Datzelfde geldt voor wanneer ze ziek zijn. Wanneer dat te vaak gebeurd zijn er dus structureel te weinig werknemers, dan zal mijn werkgever met een oplossing moeten komen. Het is geven en nemen, beide tot een bepaalde grens. Zo denken mijn collega's er ook over, dus het komt wel eens voor dat bepaalde zaken blijven liggen. Dan mag een manager dat uitleggen, daar gaan wij niet over. Ik zit overigens niet in de financiele sector, in mijn sector kun je tot op zekere hoogte nog wel het een en ander laten liggen.

• Vld1989
FooLsKi schreef op maandag 2 januari 2023 @ 15:20:
[...]

Maar maak dat dan gewoon bespreekbaar met je directe collega's. Wie weet vinden ze het helemaal niet erg om een keer een week wat harder te werken omdat jij er niet bent. Zolang je niet meerdere keren "je snor drukt" zal het wel loslopen. Zeker als je de overige 11 keren van het jaar wel bij bent. Maar zolang jij niets vraagt zal je ook geen antwoord krijgen van je collega's.
Eens, en ik ben er zeker de overige 11 keren wel hoor! Zoals ik al zei, ik voelde me al schuldig toen ik vorige maand tijdens de afsluiting calamiteitenverlof heb opgenomen..

Overigens wilde mijn vorige manager bij deze werkgever wel officieel de regel invoeren dat je zowel de eerste als de laatste week (in verband met voorbereiding op de afsluiting) geen vrij mocht nemen, dus dan zou je nooit langer dan 2 weken aaneengesloten hebben kunnen krijgen. Maar dat is toen allemaal niet door gegaan en ben ik ook niet akkoord mee gegaan. Er staat ook vastgelegd in ons handboek dat we recht hebben op jaarlijks 1 vakantie van minstens 3 weken aaneengesloten.

[Voor 7% gewijzigd door Vld1989 op 02-01-2023 15:26]

• Vld1989
Zenomyscus schreef op maandag 2 januari 2023 @ 15:24:
[...]

Dat kan inderdaad vervelend zijn. Persoonlijk vind ik dat mijn collega's gewoon mogen gaan, ook als dat ervoor zorgt dat ik op dat moment meer taken op mij krijg. Datzelfde geldt voor wanneer ze ziek zijn. Wanneer dat te vaak gebeurd zijn er dus structureel te weinig werknemers, dan zal mijn werkgever met een oplossing moeten komen. Het is geven en nemen, beide tot een bepaalde grens. Zo denken mijn collega's er ook over, dus het komt wel eens voor dat bepaalde zaken blijven liggen. Dan mag een manager dat uitleggen, daar gaan wij niet over. Ik zit overigens niet in de financiele sector, in mijn sector kun je tot op zekere hoogte nog wel het een en ander laten liggen.
Wat ik hiervoor zei, er speelt bij mij ook wel een stukje ervaring van jaren geleden mee toen er niet genoeg mensen waren en ik in de afsluiting tot 22:00 op kantoor bleef zitten om alle deadlines te halen. Dat gun ik mijn ergste vijand nog niet.
Maar zoals ik ook zei is dat absoluut niet meer reëel, maar het spookt wel in mijn hoofd. Net als die regel van mijn vorige manager dus en mijn allereerste werkgever waar het zelfs in het contract stond dat je de eerste week niet vrij mocht nemen. Maar mijn karakter kan nog wel eens licht pessimistisch zijn, dus die negatieve dingen blijven hangen en het positieve feit dat vorige maand alles prima ging toen ik er niet was niet :+ Dus ik ga maar de psycholoog denk ik :P

• ID-College
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 17:29
Ik ben zelf de illusie allang voorbij dat de boel stilvalt zonder mij. Dus ik houd er tegenwoordig ook niet echt rekening mee, maar stem dit soort zaken wel af. Hetzelfde geldt voor deadlines. Ik houd er rekening mee, voel mij verantwoordelijk, maar stem wel af met collega's als het kan / uitkomt. Dit is puur vanuit loyaliteit tav mijn collega's, niet voor het bedrijf.. Dat gaat toch wel door..

Vooralsnog neem ik het in mijn op, maar laat ik mij er niet door tegenhouden. Nu is dat bij jou natuurlijk anders, maar deadlines verschuiven ook nog weleens. Daar valt niet op te plannen, maar als jij dit doet met als reden: vakantie vriendin, dan is dat een prima argument. Ze is immers ook niet elke maand jarig :)

• com2,1ghz
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 22:29
Tja het komt van beide kanten. Zo werk ik uit vrijwillige basis ook wel over om bepaalde deadlines te halen omdat er niemand anders is dan ik die dan iets af moet krijgen. Moet het? Nee. Is het mijn probleem? ook niet.

Ieder sector heeft wel zijn eigen ongeschreven regels. Als je op je strepen gaat staan zal je wellicht in je recht staan, maar het is een onderhandeling tussen geven en nemen. Lastig om daar een concreet antwoord op te geven.
Mijn vrouw werkt in het onderwijs en daar zitten we ook vast aan bepaalde dagen. Bijvoorbeeld dat er opeens een vergadering in de vakantie gepland wordt of dat er gevraagd wordt op haar vaste vrije dag even aanwezig te zijn voor iets.

• The Eagle
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 22:06

The Eagle

I wear my sunglasses at night

TL;DR: verschilt per werkgever, dus vraag gewoon hoe je baas in de wedstrijd zit :)

Een ongeschreven regel is geen regel maar algemene mores. Die verschilt per bedrijf. Jij heb nu zo te horen een aantal jaren werkervaring en een aantal werkgevers gehad, en zo te horen leek het bij je vorige werkgevers vrij normaal dat je rondom financiele afsluitingen geen vrij nam. Echter: Dat verschilt per werkgever. Dus vraag je baas gewoon hoe ze er mee om gaan.

Persoonlijk zeg ik: als je vrij kunt hebben rondkom kerst, dan kan een maandafsluiting of jaarafsluiting ook wel wachten.

En fwiw: in mijn eerste baan deed ik support voor financiele ERP op een ROC. Jaarafsluiting vond daar pas ergens eind mei plaats, want dan werd de deadline vanuit het rijk nog steeds sgehaald, en hadden de accountants pas tijd (lees: de rest van hun klanmten was belangrijker of betaalde beter :P). Maandafluitingen: werd in eerste instantie niet gedaan, later 2 maanden na de afgelopen maand of per kwartaal ofzo. In ieder geval pas toen men serieus met budgetten en progonoses aan de slag ging.

Al is het nieuws nog zo slecht, het wordt leuker als je het op zijn Brabants zegt :)

• Tehh
  • Registratie: Maart 2013
  • Niet online
Vld1989 schreef op maandag 2 januari 2023 @ 15:25:
[...]

Eens, en ik ben er zeker de overige 11 keren wel hoor! Zoals ik al zei, ik voelde me al schuldig toen ik vorige maand tijdens de afsluiting calamiteitenverlof heb opgenomen..

Overigens wilde mijn vorige manager bij deze werkgever wel officieel de regel invoeren dat je zowel de eerste als de laatste week (in verband met voorbereiding op de afsluiting) geen vrij mocht nemen, dus dan zou je nooit langer dan 2 weken aaneengesloten hebben kunnen krijgen. Maar dat is toen allemaal niet door gegaan en ben ik ook niet akkoord mee gegaan. Er staat ook vastgelegd in ons handboek dat we recht hebben op jaarlijks 1 vakantie van minstens 3 weken aaneengesloten.
Zeker bij de wat grotere bedrijven moet je een maandafsluiting door kunnen komen met 50% bezetting. Natuurlijk zal de kwaliteit dan wat afnemen, maar daar moet je voor een reguliere maandafsluiting niet te zwaar aan tillen. Dat is bij ons ook de mentaliteit (>1 mld omzet, 4 divisies, ca. 10 collega's verantwoordelijk voor maandafsluiting). Een aantal jaar terug hebben we wel eens met zijn drieën een maandafsluiting gedaan. Zelfs nu zijn er nog 3 collega's op vakantie die pas volgende week terug komen.
Ook tijdens de audit (die over twee weken begint) zijn er wel eens mensen een weekje afwezig. En zeker tijdens de halfjaaraudit (vanaf half juli - half augustus) zijn er genoeg mensen die vrij nemen.

Als manager moet je zoeken naar een goede balans tussen tijd en detail. Ga je te veel op detail zitten dan wordt het lastig om een goed team te behouden. Zeker in deze tijd.

• Tehh
  • Registratie: Maart 2013
  • Niet online
The Eagle schreef op maandag 2 januari 2023 @ 15:48:
TL;DR: verschilt per werkgever, dus vraag gewoon hoe je baas in de wedstrijd zit :)

Een ongeschreven regel is geen regel maar algemene mores. Die verschilt per bedrijf. Jij heb nu zo te horen een aantal jaren werkervaring en een aantal werkgevers gehad, en zo te horen leek het bij je vorige werkgevers vrij normaal dat je rondom financiele afsluitingen geen vrij nam. Echter: Dat verschilt per werkgever. Dus vraag je baas gewoon hoe ze er mee om gaan.

Persoonlijk zeg ik: als je vrij kunt hebben rondkom kerst, dan kan een maandafsluiting of jaarafsluiting ook wel wachten.

En fwiw: in mijn eerste baan deed ik support voor financiele ERP op een ROC. Jaarafsluiting vond daar pas ergens eind mei plaats, want dan werd de deadline vanuit het rijk nog steeds sgehaald, en hadden de accountants pas tijd (lees: de rest van hun klanmten was belangrijker of betaalde beter :P). Maandafluitingen: werd in eerste instantie niet gedaan, later 2 maanden na de afgelopen maand of per kwartaal ofzo. In ieder geval pas toen men serieus met budgetten en progonoses aan de slag ging.
Mijn eerste baan was ook bij een administratiekantoor voor diverse scholengemeenschappen (PO & VO), daar hadden we ook alle tijd voor de jaarafsluiting. Die deden we vaak pas tijdens de voorjaarsvakantie.
Maandafsluiting deden we wel, maar alleen voor intern gebruik op de afdeling. We vonden nog wel eens een factuur welke al >6 maand oud was, die werd dan gewoon nog in de betreffende maand geboekt. :D

• jadjong
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 21:22
Lekker boeiend zo'n maandafsluiting de eerste week, kan ook in de tweede week wanneer iemand een keer vakantie neemt. Als dat niet acceptabel is wordt het tijd voor extra personeel.

• wm1234
  • Registratie: Mei 2017
  • Laatst online: 21:21
Ik doe vrij veel deals per jaar met eigenlijk altijd een vaste deadline vanuit de klant. Ik vind het ook vreselijk irritant, als een 'kern' teamgenoot zomaar vertrekt net voor inleverdatum, terwijl er nog werk moet worden verricht.

Ik probeer dus altijd na inleverdatum of aan de start van een bid op vakantie te gaan maar door de jaren heen ben ik ook makkelijker geworden. Zaken die goed helpen is om 1/2 weken (afhankelijk van de complexiteit) iemand te laten meedraaien, die het van je kan overnemen. Dat geldt eigenlijk ook voor de teamgenoten. Als je weg gaat, prima maar dan wel iemand die hetzelfde niveau en tijd heeft om mee te draaien.

Dat gaat in de meeste gevallen toch wel goed. Wat ik meestal wel doe, is mijn telefoon nummer geven als ze er niet uitkomen. Dan word ik toch nog wel vrij vaak gebeld dus maar beter niet doen.

• Jebus4life
  • Registratie: Juni 2012
  • Laatst online: 28-01 20:31

Jebus4life

BE User

Ik vind dat sommige mensen hier toch wat makkelijk overgaan. Ik ben akkoord dat je met je collega's het gesprek moet kunnen aangaan hierover, maar die afsluit is natuurlijk wel 1 van de vitale delen van je job binnen finance.

Mijn vriendin zit ook in de sector, er zijn daar andere mensen die bezig zijn met de maandelijkse closings (dus zij heeft daar minder last van), maar bij haar draait het om de kwartaalclosings. Dus in haar geval de eerste 2 weken van januari/april/juli/oktober) waar ze "onmisbaar" is.

Is dat fijn: nee. Maar zo'n situaties zijn nu eenmaal inherent aan sommige jobs. In het verleden werkte ik in een bedrijf waar er een enorme piek lag van half november tot en met half december. Mensen die in de retail en bezorging werken hebben enorme pieken rond de feestdagen of de koopjesperiodes, ...

Wij hebben geleerd daar simpelweg rond te plannen, maar in jou geval ben ik wél akkoord dat elke maand 1 week wel erg vervelend is, en zou ik me niet slecht voelen om pakweg 1 keer per jaar een uitzondering te regelen, maar uiteraard wel in goed overleg. Hou er dan rekening mee dat je collega's van jou dezelfde effort zullen verwachten om dit op te vangen als zij dan tijdens een andere maand een week niet beschikbaar zijn.

*Ja, in principe moet een werkgever zorgen dat niemand "onmisbaar" kan worden, maar voor sommige functies kan je pieken nu eenmaal moeilijk opvangen. Posterijen (om maar iets te noemen) kunnen relatief makkelijk "seizoensarbeiders" voorzien die met een korte opleiding de overflow kunnen opvangen. Een groot bedrijf kan niet op 1-2-3 iemand aannemen die de boeken/het bedrijf begrijpt.
*Ja, die persoon kan net ziek vallen of zelfs overlijden waardoor het bedrijf écht in de problemen komt, maar dat nemen ze er meestal liever bij dan een dure werkkracht die 90% van de tijd nauwelijks werk heeft.

Jullie vriendelijkste zuiderbuur

• onno oliver
  • Registratie: Februari 2021
  • Laatst online: 29-01 19:50
In de Techniek was was de regel minimaal 3 maanden van te voren je vakantie dagen aanvragen.
Dagje wel prima als het werk het toelaat. Of ruilen met een collega die "vrij" is.

Toen we een "manager" kregen veranderde de regels.
Kinderen dan het alleen recht op "school vakanties" vrij.
De regel "als het werk het toelaat" kwam mijn aanvragen altijd terug.
Natuurlijk werkt dit niet maar als je jong bent denk je dat dit zo hoort en accepteer je het dat uw manager aanstuurt op uitbetaling van vakantie dagen omdat dat deze wordt afgerekend op prestatie.
Jaren lang is het door gegaan totdat het slechter ging met het bedrijf en managers werden afgerekend op het aantal dagen van het team. Nu ben ik geen financieel specialist maar vermoed dat dit boekhoudkundig iets was.

Tegenwoordig geeft ik aan dat ik in periode x vrij wil en dat is soms al een jaar of langer van te voren.

• SmurfLink
  • Registratie: Juni 2016
  • Niet online
Wij zijn met z'n 2en ontwikkelaars, dus ik probeer wel rekening te houden met m'n collega die kinderen heeft. Hij mag de zomervakanties hebben, ik ga daarbuiten wel op vakantie.

• van der Berg
  • Registratie: April 2014
  • Laatst online: 29-01 21:59
Wij hebben 28 vakantiedagen per jaar. Dit is alleen werkdagen. Ik heb meteen aangevraagd voor 2023. Want bij ons is het zo hoe vroeger je het aanvraagt, hoe beter. Vooral in de zomer gaan er veel collega's weg met vakantie.

Daarom heb ik het maar meteen gedaan voor April 2023 10 werkdagen gevraagd en voor eind augustus/september 2023 15 werkdagen. Met 2 dagen onbetaalde verlof in augustus. Wij hebben geen ADV dagen.

Je vakantiedagen mag je mee nemen naar het nieuwe jaar als je iets overhoudt. Bij ons mag je ook 10 dagen extra vakantiedagen kopen aan het begin van het jaar. Dit gaat van je vakantiegeld af en ik heb nog nooit eerder gedaan

[Voor 93% gewijzigd door van der Berg op 02-01-2023 23:08]

Gigabyte X570 Aorus Pro, Ryzen 7 5800X- Noctua NH-U14S - Seasonic Platinum 860w V2 - 32GB DDR4 3600MHz C16 (2x16) - MSI Ventus OC RTX 2080 - Samsung 980 Pro 1TB - M32U 4K/144Hz - 55 inch OLED - Watch 5 Pro - S22 Ultra 512GB - Tab S5e 128/6GB - Buds 2 Pro

• Kurkentrekker
  • Registratie: Januari 2003
  • Niet online
Kan iemand mij als leek uitleggen waarom een maandafsluiting elke maand weer zo belangrijk is dat hij niet een week kan wachten? Welke vitale processen kunnen dan niet doorgaan, of kun je niet op basis van aannames alsnog door laten gaan? Of vooraf plannen/inschatten en dan naderhand corrigeren? Of zijn er echt bedrijven waarbij als de maandafsluiting niet goed gebeurt, er echt serieuze problemen ontstaan? Ik vraag dit niet als aanval op wat dan ook, ik kan het me, met mijn niet-finance achtergrond, gewoon zo lastig voorstellen.

Ontopic: ik heb in mijn carrière wel geleerd dat verlof kunnen nemen een recht is, en dat je dat als werkgever zeker niet moet gaan inperken. Dat is op korte termijn slecht voor de moraal, en op lange termijn slecht voor de gezondheid. Managers die jouw rechten graag willen inperken voor korte termijn bedrijfsbelang, moet je als bedrijf zo snel mogelijk op straat zetten. Een goede manager handelt in het belang van zijn team, en stelt welzijn voorop. Lange termijn levert dat voor alle betrokkenen veel meer op. Ik wil daarom ook niet meer werken voor bedrijven die moeilijk doen over verlof opnemen. Wil een werkgever niet dat ik vakantie neem omdat het werk het niet toelaat? Draai het lekker om: plan geen werk in als de capaciteit het niet toelaat!

• Verder
  • Registratie: Maart 2012
  • Niet online
Misschien een stomme vraag van een niet financieel mens. Maar wat is een maandafsluiting en waarom zijn daar mensen voor nodig?

• sham27
  • Registratie: Februari 2012
  • Nu online
Overleg dit eens met je manager. Ik kan me niet voorstellen dat het niet een keer mogelijk is om de maandafsluting te missen. Over het algemeen is een maandafsluiting nou ook weer niet zo kritisch.

Ik werk zelf als Controller bij een US listed company en daar plannen we uiteraard ook zoveel mogelijk om de close weken, maar het is echt niet zo dan niemand gemist kan worden tijdens die weken. Vooral reguliere maandafsluitingen zijn niet heel spannend, het draait bij ons echt om de kwartaalafsluitingen.

Dat is ook mijn persoonlijke probleem, want 3 van de 4 kwartalen vallen in een schoolvakantie en mijn vriendin zit in het onderwijs. Zie dan maar eens een vakantie te plannen. :+

Polestar 2 PPP+PSU ‘20 - VW e-Golf ‘20 - BMW 1250 GSA HP ‘20

• rapture
  • Registratie: Februari 2004
  • Nu online

rapture

Zelfs daar netwerken?

Aan de ene kant zijn er inderdaad belangrijke momenten dat je onmisbaar bent en bepaalde taken moet doen of bepaalde klanten moet bedienen.

In België is de regel, BTW-aangifte ten laatste op de 20ste van de volgende maand indienen en in Nederland kan je uitstellen tot de laatste dag van de volgende maand.

Aan de andere kant kan ik vakantieplanningen met de team of baas/manager bespreken. Ik neem vakanties dat ik maanden of half jaar op voorhand aankondig en ik heb vervangers nodig om volledige weken weg te zijn.

First come, first serve is altijd de regel geweest en als het bedrijf een gat laat vallen, dan merk ik dat achteraf wel.

Als de rest iets niet kan, als alles faalt, als de wereld implodeert,... dan wacht iedereen totdat ik terug ben. Dat is de rol van een senior die teveel kennis over dossiers, installaties,... heeft en de klanten voelen een duidelijk verschil in service dat ik in of uit verlof ging.

Ondernemersrisico is niet jouw probleem.

[Voor 12% gewijzigd door rapture op 03-01-2023 12:05]

• DutchChelsea
  • Registratie: Juni 2018
  • Laatst online: 29-01 19:02
Het lijkt me dat @Vld1989 een fijne werknemer is: voor de werkgever en voor collega's. Ik zie om me heen te vaak te veel mensen alleen maar aan het eigen belang denken en niet aan dat van de werkgever. Maar: ik denk wel dat TS er wat te rigide in staat. Ik heb zelf een functie gehad waarin ik elke zondag werkte (en de rest van het team ook). Niemand nam zomaar een zondag vrij, maar het was nooit een probleem als iemand vakantie had, ziek was of een romantisch weekendje weg wilde met zijn partner. Wat meerdere mensen hier al zeiden: als een bedrijf dat niet aan kan, is het bedrijf ten dode opgeschreven

• Kurkentrekker
  • Registratie: Januari 2003
  • Niet online
DutchChelsea schreef op maandag 2 januari 2023 @ 22:39:
Het lijkt me dat @Vld1989 een fijne werknemer is: voor de werkgever en voor collega's. Ik zie om me heen te vaak te veel mensen alleen maar aan het eigen belang denken en niet aan dat van de werkgever. Maar: ik denk wel dat TS er wat te rigide in staat. Ik heb zelf een functie gehad waarin ik elke zondag werkte (en de rest van het team ook). Niemand nam zomaar een zondag vrij, maar het was nooit een probleem als iemand vakantie had, ziek was of een romantisch weekendje weg wilde met zijn partner. Wat meerdere mensen hier al zeiden: als een bedrijf dat niet aan kan, is het bedrijf ten dode opgeschreven
Dan was je waarschijnlijk dominee? Of was het op een andere manier vastgelegd dat dit normaal was, want als je een ‘gewone’ ma-vr 9-17 baan had en je moet alsnog elke zondag met je team bijspringen, dan is er iets serieus mis… als je de afspraak hebt dat zondag een normale werkdag is, en je daar ook extra voor beloond krijgt, dan is er natuurlijk niets aan de hand.

• DutchChelsea
  • Registratie: Juni 2018
  • Laatst online: 29-01 19:02
Geen dominee. Normale compensatie op andere dag van de week en conform de cao een redelijke inconveniëntietoeslag

• macnerd
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 20:32

macnerd

No Apples please :-)

Een andere manier van werken kan wellicht ook wel helpen. Waarom alles opsparen? Die maandafsluiting kan denk ik grotendeels voorbereid worden: na het weekend controleer je de hele vorige week, maakt totalen etc (geen idee wat er bij een maandafsluiting nodig is). Eventuele zaken die iets langere doorlooptijd hebben noteer je en vink je af wanneer gereed.

MacNerd

• Furion2000
  • Registratie: September 2017
  • Laatst online: 18:30
Vld1989 schreef op maandag 2 januari 2023 @ 14:53:

Nou is het ook zo dat ik daar al regelmatig met mijn vriendin over gediscussieerd heb. Absoluut geen ruzie hoor, maar zij vindt het maar onzin en vindt het absoluut niet kunnen dat ik dus in feite al 12 weken per jaar geen vrij kan nemen. Zij zou ook wel eens willen dat ik in zo'n eerste week vrij kan nemen. Ze is bijvoorbeeld op de 5e van een maand jarig en wil wel eens daarvoor weg, of het komt op haar werk soms beter uit om de eerste week van de maand bij de zomervakantie te betrekken.
Zoals ik hiervoor echter al zei ben ik niks anders gewend in Finance-functies en zie ik het als part of the job, zoals onregelmatig/in het weekend/op feestdagen moeten werken part of the job is bij mijn vriendin die in de zorgsector zit.

Ik weet heus wel dat mijn werkgever geen poot heeft om op te staan als ik vrij zou vragen in zo'n eerste week, er staat geen enkel verbod in mijn contract of het bedrijfshandboek. Ik vind zo'n ongeschreven regel echter ook wel belangrijk en voel me er niet zo prettig bij om wel vrij te pakken in zo'n eerste week van de maand.

Ik wil met dit topic dus ook niet bereiken dat mijn werkgever mij wel vrij gaat geven, maar ik ben vooral benieuwd wat de meningen over dit soort ongeschreven regels zijn en hoe jullie daar over het algemeen mee om gaan.
Er is beiden wat voor te zeggen en ondanks dat werkgevers over het algemeen al even die loyaliteit naar de werknemer niet meer laten zien en je vriendin dus over het algemeen gelijk heeft, vergeten al deze mensen dat het gevoel bij het beroep dat je uitoefent veel werkgeluk kan brengen. Dat stukje gezonde stress en het belang zien van je werk is gewoonweg leuk. Dit is lastig uit te leggen naar mensen met een andere instelling, maar ook vaak naar een ander vakgebied toe.

Je komt over als iemand die zijn werk gewoon leuk vind en er gevoel bij hebt en daar zijn maar wat veel mensen naar op zoek of hebben de hoop opgegeven. In een relatie is dus van belang dat dit soort zaken begrepen worden in plaats van dat het een discussiepunt is (inherent onbegrip). Aan jou de taak om daarvoor te zorgen en vice versa uitzoeken of dat het weekendje weg op de verjaardag ook meer begrepen moet worden. Als dat van beide kanten begrepen word dan veranderd dat discussiepunt naar trots voor je werkinstelling en dankbaarheid voor het weekendje :+

Zelf vind ik dat ongeschreven regels soms gewoon bij je beroep horen en dat je hier zoveel als mogelijk rekening mee wil houden. Niet voor je werkgever, maar voor je beroep en de directe collega's. Als je hier dan een enkele keer in de zoveel jaar van af stapt moet dat ook geen probleem zijn. Zit er dan een werkgever tussen die dat negatief beinvloed, dan gaan er vanzelf mensen lopen en ga je ook vanzelf verder kijken.

• Question Mark
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 15:51

Question Mark

Moderator SSC/WOS

F7 - Nee - Ja

Vld1989 schreef op maandag 2 januari 2023 @ 15:07:
[...]

Ja, er zijn zeker nog meer collega's die dit werk kunnen doen. Toevallig ben ik begin december een paar dagen niet komen werken tijdens de afsluiting, in verband met persoonlijke omstandigheden. Toen had ik inderdaad geen keuze en MOEST ik thuis zijn. Uiteindelijk is dat allemaal goed gekomen, maar er hebben wel mensen moeten overwerken. Daar voel ik me dan toch wel weer een beetje schuldig om.
Het siert je dat je je schuldig voelt, maar formeel is het niet jouw probleem. Als er al mensen moeten overwerken omdat één iemand ziek wordt, is de pool met mensen gewoon te klein.

Dan moet je werkgever maar zorgen dat die pool wat groter wordt.

Ik zou dit gewoon eens tijdens een teamoverleg in de groep gooien. Geef aan dat je het ook wel eens lekker zou vinden om in een afsluitperiode verlof op te kunnen nemen, en vraag hoe je collega's en manager hier tegenaan kijken. Als zo'n verlof een week of zes vantevoren gepland wordt (en daar kunnen afspraken over gemaakt worden), dan zou dat geen probleem moeten zijn.

Kortom, ga het gesprek aan... :)

MCSE NT4/2K/2K3, MCTS, MCITP, CCA, CCEA, CCEE, CCIA, CCNA, CCDA, CCNP, CCDP, VCP, CEH + zwemdiploma A & B

• hmmmmmmmmmpffff
  • Registratie: September 2009
  • Laatst online: 20:12
van der Berg schreef op maandag 2 januari 2023 @ 20:13:
Wij hebben 28 vakantiedagen per jaar. Dit is alleen werkdagen. Ik heb meteen aangevraagd voor 2023. Want bij ons is het zo hoe vroeger je het aanvraagt, hoe beter. Vooral in de zomer gaan er veel collega's weg met vakantie.

Daarom heb ik het maar meteen gedaan voor April 2023 10 werkdagen gevraagd en voor eind augustus/september 2023 15 werkdagen. Met 2 dagen onbetaalde verlof in augustus. Wij hebben geen ADV dagen.

Je vakantiedagen mag je mee nemen naar het nieuwe jaar als je iets overhoudt. Bij ons mag je ook 10 dagen extra vakantiedagen kopen aan het begin van het jaar. Dit gaat van je vakantiegeld af en ik heb nog nooit eerder gedaan
En nu ontopic: wat zijn de ongeschreven regels?

• eric.1
  • Registratie: Juli 2014
  • Laatst online: 21:43
Altijd lastig, wanneer de werkdruk bijzonder scheef is verdeeld binnen een maand.

Ik zou zeggen dat als je er rekening mee houdt, je al een eind bent. Dit betekent echter niet, mijn inziens, dat je altijd maar eromheen moet plannen. Iedereen zal ook wel snappen dat het soms niet anders uitkomt.

Het lijkt me wel iets om in de groep te gooien. Het wordt natuurlijk wel een dingetje wanneer je iedere maand iemand (niet dezelfde) mist waardoor je iedere maand structureel flink moet overwerken. Al lijkt me dit wel een behoorlijke risicovolle bedrijfsvoering, indien dit de consequentie is van het missen van een enkele persoon. Maar goed, dat is een ander verhaal.

• Vld1989
Mooie inzichten, een ongeschreven regel respecteren maar 1 keer per jaar die niet volgen is eigenlijk best een mooi compromis. Zoals ik al zei, mijn manager en teamleden zijn allemaal erg flexibel. We doen ook best wel wat dingen samen buiten werk om en gaan zeer vriendschappelijk met elkaar om, dus ik weet zeker dat ze best bereid zijn dat te doen. Daar zou niet eens overleg voor nodig zijn, het is zoals ik aangaf puur mijn eigen dingetje dat ik al gewend ben vanaf mijn allereerste werkgever en wat ik als "part of the job" beschouw.
Wat dat betreft beschrijft @Furion2000 het wel goed in zijn post. En mijn vriendin snapt het overigens ook wel hoor.

@Kurkentrekker @Verder Ik weet niet of jullie wel eens de jaarrekening van een bedrijf bekeken hebben, maar de maandafsluiting is simpel gezegd het opstellen van die jaarrekening maar dan voor een maand. Die rapporten gaan naar de managers van de verschillende afdelingen die budgetverantwoordelijkheid hebben en zij maken op basis daarvan een forecast voor de komende maanden. Ook worden de rapporten van de verschillende divisies geconsolideerd tot 1 rapport voor het bedrijf als geheel. Tenslotte zorgen we ervoor dat alle boekingen die we hiervoor maken volgens protocol gaan en de rapporten "audit-proof" zijn zodat de accountantscontrole aan het einde van het boekjaar geen problemen oplevert.

• Secsytime
  • Registratie: Juli 2011
  • Laatst online: 21:14

Secsytime

Automagisch

Je maakt dus nog veel memoriaal boekingen?

Maandafsluiting zou niet van één persoon afhankelijk moeten zijn, gewoon vrij nemen. Je zal vast niet elke maand aan het begin van de maand met vakantie gaan.

Daarnaast kun je een heleboel voorbereiden voor de afsluiting, je zou zelfs een pre-close kunnen doen.

• Frame164
  • Registratie: Mei 2021
  • Laatst online: 17:45
Icephase schreef op maandag 2 januari 2023 @ 14:58:
[...]

Sterker nog, als de boel stilvalt omdat jij er toevallig niet bent, is dat een enorme kwetsbaarheid voor je werkgever en zou hij er juist alles aan moeten doen om dit risico te verkleinen. Stel dat jij tegen de spreekwoordelijke boom rijdt morgen; gaat hij dan failliet?
Bij kleinere organisaties kan je dat gewoon niet voorkomen als bedrijf. Je neemt niet zomaar meerdere mensen aan voor hetzelfde werk. Voor een groot bedrijf zou het geen probleem moeten zijn, maar 80% van de bedrijven is MKB.

• Vld1989
Secsytime schreef op dinsdag 3 januari 2023 @ 09:35:
Je maakt dus nog veel memoriaal boekingen?

Maandafsluiting zou niet van één persoon afhankelijk moeten zijn, gewoon vrij nemen. Je zal vast niet elke maand aan het begin van de maand met vakantie gaan.

Daarnaast kun je een heleboel voorbereiden voor de afsluiting, je zou zelfs een pre-close kunnen doen.
Ja, er worden nog best een aantal memoriaalboekingen gemaakt inderdaad. Helaas werk ik nog bij een redelijk handmatig werkend bedrijf en moeten vrijwel alle memoriaalboekingen met de hand uitgerekend worden voordat we ze in het systeem kunnen zetten. Veel van de boekingen zijn ook gebaseerd op data waarvoor we de info van de laatste dag nodig hebben. Een pre-close doen we daarom eigenlijk nooit, alleen boekingen die toch niet veranderen (wat standaard accruals, vrijval van vooruitbetaalde kosten en dat soort zaken) doen we voor het einde van de maand.
Frame164 schreef op dinsdag 3 januari 2023 @ 09:36:
[...]

Bij kleinere organisaties kan je dat gewoon niet voorkomen als bedrijf. Je neemt niet zomaar meerdere mensen aan voor hetzelfde werk. Voor een groot bedrijf zou het geen probleem moeten zijn, maar 80% van de bedrijven is MKB.
Dit is het ook wel, er werken hier 80 mensen. Het Finance-team is 5 personen, waarvan 1 manager (die overigens voor een deel gewoon meewerkt en ook memorialen boekt), een teamlead (soort meewerkend voorman, dat ben ik), iemand die puur facturen inklopt en 2 credit controllers die niks van doen hebben met maandafsluiting en niet eens bevoegdheden hebben daarvoor. In principe genoeg mensen voor alles wat wij doen en een extra persoon aannemen zou gewoon zonde zijn, dan zitten er mensen uit hun neus te eten. Normaliter kunnen we vakanties ook prima opvangen, maar tijdens de afsluiting dus een stuk minder goed.

Zoals @eric.1 aangaf is de werkdruk gewoon bijzonder scheef verdeeld over de maand. Als het geen afsluiting is zou ik prima afkunnen met 3 dagen per week werken, terwijl ik tijdens de afsluiting 45-50 uur nodig heb. Maar ja, vind maar eens een werkgever die met die flexibiliteit komt, maar dat is een andere discussie :P

• Secsytime

Secsytime

Automagisch

Vld1989 schreef op dinsdag 3 januari 2023 @ 10:08:
[...]

Ja, er worden nog best een aantal memoriaalboekingen gemaakt inderdaad. Helaas werk ik nog bij een redelijk handmatig werkend bedrijf en moeten vrijwel alle memoriaalboekingen met de hand uitgerekend worden voordat we ze in het systeem kunnen zetten. Veel van de boekingen zijn ook gebaseerd op data waarvoor we de info van de laatste dag nodig hebben. Een pre-close doen we daarom eigenlijk nooit, alleen boekingen die toch niet veranderen (wat standaard accruals, vrijval van vooruitbetaalde kosten en dat soort zaken) doen we voor het einde van de maand.

[...]

Dit is het ook wel, er werken hier 80 mensen. Het Finance-team is 5 personen, waarvan 1 manager (die overigens voor een deel gewoon meewerkt en ook memorialen boekt), een teamlead (soort meewerkend voorman, dat ben ik), iemand die puur facturen inklopt en 2 credit controllers die niks van doen hebben met maandafsluiting en niet eens bevoegdheden hebben daarvoor. In principe genoeg mensen voor alles wat wij doen en een extra persoon aannemen zou gewoon zonde zijn, dan zitten er mensen uit hun neus te eten. Normaliter kunnen we vakanties ook prima opvangen, maar tijdens de afsluiting dus een stuk minder goed.

Zoals @eric.1 aangaf is de werkdruk gewoon bijzonder scheef verdeeld over de maand. Als het geen afsluiting is zou ik prima afkunnen met 3 dagen per week werken, terwijl ik tijdens de afsluiting 45-50 uur nodig heb. Maar ja, vind maar eens een werkgever die met die flexibiliteit komt, maar dat is een andere discussie :P
Tijd om dingen te gaan automatiseren (in de breedste zin van het woord, Excel kan een eerste stap zijn). Afsluiting zou niet zoveel tijd moeten kosten.

Verder denk ik dat je er zelf veel waarde aan hecht om erbij te zijn. Een dag later afsluiten zal echt geen ramp zijn.

• Vld1989
Secsytime schreef op dinsdag 3 januari 2023 @ 11:06:
[...]

Tijd om dingen te gaan automatiseren (in de breedste zin van het woord, Excel kan een eerste stap zijn). Afsluiting zou niet zoveel tijd moeten kosten.

Verder denk ik dat je er zelf veel waarde aan hecht om erbij te zijn. Een dag later afsluiten zal echt geen ramp zijn.
Ik schaarde Excel onder handmatig eerlijk gezegd :P Want dat gebruiken we voor vrijwel alles. Maar verder kan ik je niet meer dan gelijk geven, zoveel opties in ons boekhoudprogramma die we niet gebruiken...

Een dag later afsluiten zou best kunnen, maar bij ons lokale kantoor zijn een aantal afdelingen ondergebracht die werken voor alle locaties in Europa. Deel van de afsluiting is doorbelastingen naar alle Europese kantoren maken voor de kosten die deze afdelingen maken. Als die doorbelastingen er niet voor een bepaalde dag zijn, dan stroomt mijn mailbox vol met vragen van die kantoren waar het blijft, want dat houdt hun afsluiting weer op. En dat houdt dan weer de rapportage naar ons hoofdkantoor in Azië op, etc etc etc. In die zin zijn de doorbelastingen tijdig maken wel echt een cruciaal onderdeel van de afsluiting, en de doorbelastingen kunnen altijd pas redelijk tegen het einde gedaan worden als alle memorialen erin zitten, alle facturen geboekt zijn en ga zo maar door.
Neemt niet weg dat het alsnog best zonder mij haalbaar is hoor :+

• Secsytime

Secsytime

Automagisch

Vld1989 schreef op dinsdag 3 januari 2023 @ 11:32:
[...]

Ik schaarde Excel onder handmatig eerlijk gezegd :P Want dat gebruiken we voor vrijwel alles. Maar verder kan ik je niet meer dan gelijk geven, zoveel opties in ons boekhoudprogramma die we niet gebruiken...

Een dag later afsluiten zou best kunnen, maar bij ons lokale kantoor zijn een aantal afdelingen ondergebracht die werken voor alle locaties in Europa. Deel van de afsluiting is doorbelastingen naar alle Europese kantoren maken voor de kosten die deze afdelingen maken. Als die doorbelastingen er niet voor een bepaalde dag zijn, dan stroomt mijn mailbox vol met vragen van die kantoren waar het blijft, want dat houdt hun afsluiting weer op. En dat houdt dan weer de rapportage naar ons hoofdkantoor in Azië op, etc etc etc. In die zin zijn de doorbelastingen tijdig maken wel echt een cruciaal onderdeel van de afsluiting, en de doorbelastingen kunnen altijd pas redelijk tegen het einde gedaan worden als alle memorialen erin zitten, alle facturen geboekt zijn en ga zo maar door.
Neemt niet weg dat het alsnog best zonder mij haalbaar is hoor :+
Ook dat is weer een proces ding, kan je prima een std. cost inzetten en de maand daarna het verschil verrekenen.

Is maar net hoe graag je wel of geen vrij wilt :p

• Secsytime

Secsytime

Automagisch

In de consolidatie valt die door belasting toch weg. En in de maand review van die entiteit (mocht het echt een significante impact hebben) is de verklaring van verschil de door belasting.
Pagina: 1

Tweakers maakt gebruik van cookies

Tweakers plaatst functionele en analytische cookies voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Deze cookies zijn noodzakelijk. Om op Tweakers relevantere advertenties te tonen en om ingesloten content van derden te tonen (bijvoorbeeld video's), vragen we je toestemming. Via ingesloten content kunnen derde partijen diensten leveren en verbeteren, bezoekersstatistieken bijhouden, gepersonaliseerde content tonen, gerichte advertenties tonen en gebruikersprofielen opbouwen. Hiervoor worden apparaatgegevens, IP-adres, geolocatie en surfgedrag vastgelegd.

Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Sluiten

Toestemming beheren

Hieronder kun je per doeleinde of partij toestemming geven of intrekken. Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Functioneel en analytisch

Deze cookies zijn noodzakelijk voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie. Meer details

janee

Relevantere advertenties

Dit beperkt het aantal keer dat dezelfde advertentie getoond wordt (frequency capping) en maakt het mogelijk om binnen Tweakers contextuele advertenties te tonen op basis van pagina's die je hebt bezocht. Meer details

Tweakers genereert een willekeurige unieke code als identifier. Deze data wordt niet gedeeld met adverteerders of andere derde partijen en je kunt niet buiten Tweakers gevolgd worden. Indien je bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je account. Indien je niet bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je sessie die maximaal 4 maanden actief blijft. Je kunt deze toestemming te allen tijde intrekken.

Ingesloten content van derden

Deze cookies kunnen door derde partijen geplaatst worden via ingesloten content. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie over de verwerkingsdoeleinden. Meer details

janee