Vraag over kast

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Thimo 212
  • Registratie: September 2022
  • Laatst online: 03-06-2023
Mijn vraag
Ik heb een wat oudere kast ( dat denk ik ) hiermee bedoel ik dat er ijzeren panelen of hoe je dit wil noemen in de kast zit, ik zal er een foto van sturen. Maar de vraag is. Is het een probleem als je deze eruit haalt en er niet meer in doet? Hierdoor kan ik makkelijker aan de pc werken en dan kan er een grotere videokaart in.

Relevante software en hardware die ik gebruik
Kast = Lenovo IdeaCentre G5 14ACN6 90 RW00EQMH

Wat ik al gevonden of geprobeerd heb
Aan mensen gevraagd maar hun weten het niet zeker.

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Thimo 212
Hier is de foto van wat ik bedoel met ijzeren panelen
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/0XxlwNBkSpdaWR3DlocuJ4mPx6s=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/HOwiuAlB5pqXiPSOyv5l2atu.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/V1UIzKlsTVTTXN-bGbektPApDGs=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/72rz6OxdMUT4RF0mkOcKgsHY.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HugoBoss1985
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 16:18

HugoBoss1985

Xenotech

Ik zou me eerder druk maken over de voeding m.b.t. een nieuwe/snellere/minder zuinige (?) grafische kaart.
80 Plus Platinum is wel mooi maar kijk even naar het totale wattage en amps.

En verder ook nadenken over de airflow/koeling van deze behuizing i.c.m. een andere grafische kaart.

Je gaat zonder die panelen inleveren op functionaliteit en waarschijnlijk stevigheid van de behuizing.

Wellicht is het een beter idee om de behuizing te upgraden.

[ Voor 19% gewijzigd door HugoBoss1985 op 02-01-2023 14:41 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• D4NG3R
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 14:40

D4NG3R

kiwi

:)

Het is überhaupt maar de vraag of je een zwaardere video kaart in zo'n kastje moet willen drukken, de voeding van kant-en-klare systemen is er vaak ook niet op berekend.

Komt d'r in, dan kö-j d’r oet kieken

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Thimo 212
@D4NG3R @HugoBoss1985
Ik ben momenteel nog niet van plan om zo’n nieuw videokaart aan te schaffen. Maar wat kan het betekenen als ik deze panelen er uit haal? Maar het lijkt jullie dus ook handig om eerst betere voeding te nemen?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• D4NG3R

D4NG3R

kiwi

Het ligt geheel aan welke video kaart je er in wil drukken of je dat paneel er uit moet halen en/of een nieuwe voeding moet halen. Ik zou het frame sowieso laten zitten, dit soort kasten worden erg slap als je er structurele dingen uit haalt. ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HugoBoss1985

HugoBoss1985

Xenotech

Thimo 212 schreef op maandag 2 januari 2023 @ 14:43:
@D4NG3R @HugoBoss1985
Ik ben momenteel nog niet van plan om zo’n nieuw videokaart aan te schaffen. Maar wat kan het betekenen als ik deze panelen er uit haal? Maar het lijkt jullie dus ook handig om eerst betere voeding te nemen?
Dat (een deel van je) hardware kapot kan gaan als je de behuizing (te wild) verplaatst omdat de stevigheid eruit is.
En je kan het paneel dan niet meer gebruik om een hdd/ssd te monteren.

Qua voeding ligt het er dus aan welke videokaart je wilt gaan kopen.
Maar een betere/snellere dan wat je nu hebt lijkt mij al meer stroom te vragen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Thimo 212
@D4NG3R @HugoBoss1985
Als ik een nieuwe gpu zal nemen zal ik voor de rtx 3060 ti gaan, zal hier nieuwe voeding voor nodig zijn?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HugoBoss1985

HugoBoss1985

Xenotech

Thimo 212 schreef op maandag 2 januari 2023 @ 14:47:
@D4NG3R @HugoBoss1985
Als ik een nieuwe gpu zal nemen zal ik voor de rtx 3060 ti gaan, zal hier nieuwe voeding voor nodig zijn?
Post de specificaties (duidelijke afbeelding van de sticker) van de huidige voeding even.

Let ook op dat je wellicht al stekkers te kort gaat komen (nu 1x 6pin/8 pin nodig, straks misschien meer?).

[ Voor 13% gewijzigd door HugoBoss1985 op 02-01-2023 14:50 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dyrc
  • Registratie: Januari 2010
  • Niet online
gewoon eruit zagen/schroeven als je 't niet nodig hebt, misschien dat je je zijpaneel wat harder moet aanduwen omdat t een mm verzakt maar whatever kastje dicht is dicht.
(something something tweakers ;) )

(als je 't nu niet nodig hebt, en alleen de 3dkaart vervangt, dan ga je het niet missen toch)

worst case gaat t fout en koop je een nieuwe :)
-no offense maar het ziet eruit als een budgetkast, aangezien er niks meegespoten is in kleur en de afwerking niet superfancy is, risico van een tientje of twee/drie-

[ Voor 41% gewijzigd door dyrc op 02-01-2023 14:56 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Trucker Her
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 28-05 19:04

Trucker Her

Someone ate my cookie :(

Thimo 212 schreef op maandag 2 januari 2023 @ 14:35:

Relevante software en hardware die ik gebruik
Kast = Lenovo IdeaCentre G5 14ACN6 90 RW00EQMH
Ben ik gek, of hoort er in dat systeem een RTX 3060 te zitten?
Of gebruikt Lenovo dezelfde type benamingen voor opvolgende systemen(?) Lijkt mij sterk namelijk.

Als ik Google op het typenummer welke je daar aangeeft kom ik aansluitend systemen met een RTX 3060 tegen. Zie ook de Pricewatch

Daarnaast, denk ik, kan je beter, als je dit soort zaken wil gaan upgraden, denken aan het vervangen van je kast. Dan kan je daarna gaandeweg langzaam één component per keer upgraden. (Voeding, videokaart) enzovoorts. Het kán wel in een kast van een prebuilt PC, maar ik zou het niet aanraden, al is het maar voor het inbouwgemak..

En aangezien de vraag of een stuk metaal verwijderbaar is, je vraag is; zou ik nadenken of je dit avontuur zelf moet willen doen ;-) Het is wel een leuke (leerzame) uitdaging om te sleutelen aan hardware, maar realiseer je ook dat er zaken stuk kunnen gaan. Daarmee probeer ik je niet te ontmoedigen (tegenovergestelde zelfs!) maar wees er wel bewust van voordat je begint met sleutelen! :*)

[ Voor 5% gewijzigd door Trucker Her op 02-01-2023 14:58 ]

Gestoord word je toch...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sapphire
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 16:29

sapphire

Die-hard pruts0r

Hier post een mede tweaker een review met foto's.

Lijkt er allemaal erg op en daar zit een 380W voeding in maar die lijkt geen standaard unit te zijn dus dat word en uitdaging qua vervanging.
Daarnaast 1 klein fannetje als intake en 1 als outtake word ook niet heel royaal qua koeling.

Gabriël AM5

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• D4NG3R

D4NG3R

kiwi

@Trucker Her Gaat waarschijnlijk om deze, klein verschil in het typenummer: https://nl.hardware.info/...-14acn6-90rw00ermh.639987

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Thimo 212
@HugoBoss1985
Als ik de kast / behuizing zal willen upgraden zal ik dan alles eruit moeten halen of is er een andere manier. Als dat zou moeten zijn er mensen die dat voor je doen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Thimo 212
@D4NG3R
Klopt dat is de pc. Heb hem niet bij coolblue gehaald maar dat is hem

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HugoBoss1985

HugoBoss1985

Xenotech

Thimo 212 schreef op maandag 2 januari 2023 @ 15:28:
@HugoBoss1985
Als ik de kast / behuizing zal willen upgraden zal ik dan alles eruit moeten halen of is er een andere manier. Als dat zou moeten zijn er mensen die dat voor je doen?
Nee, er is geen andere manier... je huidige hardware kan alleen maar in een nieuwe behuizing nadat alles uit de huidige behuizing is gehaald :P

Die zijn er wel; je kan een V&A advertentie aanmaken.

Als je toch de huidige kast gaat modden en moet gaan verspanen (slijpen) dan zal je ook eerst alles eruit moeten halen en na de ingreep de behuizig heel grondig schoonmaken... geen metaaldeeltjes in de buurt van je hardware.

En nog iets: let op de formfactor van je huidige voeding en/of die dus "gewoon" in een andere behuizing te monteren is.
Op de foto's ziet het eruit als een voeding met een bijzondere formfactor.
Mocht je de huidige voeding behouden... het lijkt een TFX formfactor.
Daar kun je dan wellicht nog een adapter plaatje voor kopen online (of de voeding los in de nieuwe behuizing laten liggen :P)

[ Voor 20% gewijzigd door HugoBoss1985 op 02-01-2023 15:39 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• D4NG3R

D4NG3R

kiwi

Thimo 212 schreef op maandag 2 januari 2023 @ 15:28:
@HugoBoss1985
Het probleem is dat dit soort systemen nogal eens neigen naar componenten (specifiek het moederbord) met een niet-standaard formaat of niet-standaard aansluitingen voor de voeding..

Het frame lijkt overigens gewoon verwijderbaar zonder te slopen, als ik even snel bij een review hier op Tweakers van het vorige model kijk: Lenovo IdeaCentre G5 14IMB05 (90N900D0MH) review door laven dan gok ik dat je deze naar voren kan schuiven.

Edit: Correct, vanaf pagina 41: https://www.handleidi.ng/...entre-g5/handleiding?p=41
Op een van die pagina's zie ik ook al een aparte 10-polige stekker (i.p.v. 20/24 polig) voor het moederbord. Een andere voeding wordt dus waarschijnlijk ook lastig of zelfs onmogelijk.

[ Voor 14% gewijzigd door D4NG3R op 02-01-2023 15:40 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HugoBoss1985

HugoBoss1985

Xenotech

D4NG3R schreef op maandag 2 januari 2023 @ 15:35:
[...]

Het probleem is dat dit soort systemen nogal eens neigen naar componenten (specifiek het moederbord) met een niet-standaard formaat of niet-standaard aansluitingen voor de voeding..

Het frame lijkt overigens gewoon verwijderbaar zonder te slopen, als ik even snel bij een review hier op Tweakers van het vorige model kijk: Lenovo IdeaCentre G5 14IMB05 (90N900D0MH) review door laven dan gok ik dat je deze naar voren kan schuiven.
Vrij simpel dus, die plaat scharniert er "zo even" gemakkelijk uit.

Dat het mobo wellicht ook een aparte formfactor kan zijn (al is het maar qua standoffs) dat is inderdaad een goede om rekening mee te houden.
Mijn ervaring is (tot nu toe) dat het wel mee valt maar dat inderdaad de stekkers van de voeding en het mobo iets speciaals zijn (en dus niet zomaar compatible met iets anders).

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/IYAlDa5Z6CWr8PspZ42OvlDil6M=/800x/filters:strip_exif()/f/image/6kTdQkj1LGyFKAq5DBZEOifU.webp?f=fotoalbum_large

@Thimo 212 Zo'n adapter ("Lenovo 10 pin naar atx 24 pin") heb je dan zowieso nodig als je de huidige hardware met een nieuwe voeding wilt gaan gebruiken.

Kortom: volgende keer gewoon lekker zelf een mooi systeem samenstellen/bouwen ;)

[ Voor 25% gewijzigd door HugoBoss1985 op 02-01-2023 15:47 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Uszka
  • Registratie: Maart 2018
  • Laatst online: 13:32
Een ATX gespecificeerde voeding is niet compatibel met de Lenovo behuizing.
Het Lenovo moederbord heeft een afwijkend formaat en past niet in ATX gespecificeerde behuizingen.
Als je of de voeding of de behuizing of het moederbord wilt vervangen dan moet je ze alledrie vervangen.
Pagina: 1