Toon posts:

[Ervaring] Bank gekregen met rooklucht, gaat dit er nog uit?

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• spokje
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 13:21
Beste medetweakers,

Ik heb een leuke lederen bank van een vriend van me overgenomen. In eerste instantie erg blij mee. Alleen was ik vergeten dat deze persoon nogal eens in huis rookt, en sinds de bank in mijn kamer staat, ruikt het in m'n woonkamer ook ontzettend naar deze penetrante rooklucht.

Ik vind dit persoonlijk heel storend. Nu ben ik gaan zoeken op internet en heb een paar mensen gevraagd naar hun ervaringen, maar de meningen zijn verdeeld: "Ja, die lucht verdwijnt wel" tot "Nee, kun je vergeten".

Wennen aan de lucht ga ik niet doen (en wil ik ook niet) want ik heb echt een erge hekel aan alles wat met roken te maken heeft. Maar als deze rooklucht nog verdwijnt uiteindelijk kan ik er wel een paar weken / maanden mee leven.

Ik heb al wat geprobeerd met een azijn / water mengsel, maar dit haalt erg weinig uit tot nu toe :+

Dus ik ben eigenlijk opzoek naar ervaringen, want er zijn vast meer mensen die dit eens hebben meegemaakt met leren meubilair? :)

Dank alvast! Alle ervaringen / inzichten zijn welkom.

Alle reacties

• Xepos
  • Registratie: September 2009
  • Laatst online: 13:42
Al eens geprobeerd om met een stoommachine de luchtjes eruit te halen?

Bij mij heeft een stoommachine mij al meerdere keren geholpen met echte viezigheid uit een tapijt te halen.

Excuses, ik heb niet gezien dat het om een lederen bank gaat. Gebruik een stoommachine dan vooral niet

[Voor 23% gewijzigd door Xepos op 02-01-2023 13:44]

• sebastiaan89
  • Registratie: September 2011
  • Nu online
Het antwoord op deze vraag is: Febreze.
Ik heb ooit een gratis bank opgehaald via Marktplaats met ditzelfde probleem. Dit was wel kunstleer met zo'n plastic toplaagje.
Dat plastic heb ik gewoon met een doekje en allesreiniger afgenomen. Alle stof van de bank (stofdoek onder de bank en antislipmatten onder kussens) heb ik ingespoten met een ruime hoeveelheid febreze.

In mijn geval was het probleem toen opgelost.

Als jij een bank hebt van echt leer dan zou het wel eens problematisch kunnen zijn, weet niet hoe dat reageert met Febreze.

[Voor 13% gewijzigd door sebastiaan89 op 02-01-2023 13:42]

• Xander
  • Registratie: Oktober 2002
  • Nu online
spokje schreef op maandag 2 januari 2023 @ 13:36:
Nu ben ik gaan zoeken op internet en heb een paar mensen gevraagd naar hun ervaringen, maar de meningen zijn verdeeld: "Ja, die lucht verdwijnt wel" tot "Nee, kun je vergeten".
Die verschillende antwoorden komen denk ik door: Hoe gevoelig ben je voor geur? En hoe erg was de geur om mee te beginnen?

Ik persoonlijk heb een goede neus en ben van mening dat je het wel kunt vergeten. Ik zou het aan mijn kleding ruiken als ik een paar minuten op jouw bank heb gezeten. Zelfs elektrische apparaten die door een roker zijn gebruikt hoef ik niet in mijn huis te hebben, hoewel de geur daar toch minder goed in zou moeten trekken als in een bankstel.

Zelfs professionele reinigingsbedrijven durven blijkbaar niet te garanderen dat ze een bank geurloos kunnen krijgen:
Eerlijkheidshalve is het ontgeuren van een lederen bank niet altijd een succes, ondanks dat er met Ozon wordt behandeld. In sommige gevallen is het nodig om de vulling van de bank te vervangen om een 100% geurloze bank te krijgen.
Maar het enige wat voor jou uiteindelijk belangrijk is: Krijg jij de geur van deze bank goed genoeg weg om er zelf tevreden over te zijn...

[Voor 6% gewijzigd door Xander op 02-01-2023 14:03]

PC specs!---Pulse mee voor GoT!
[22:49:37] <@Remy> ik wil een opblaasbare dSLR :+

• MEN-O
  • Registratie: Oktober 2006
  • Laatst online: 15:14
Ik heb goede ervarigen met ozon-machines, echter ast het zon 60 euro per dag geloof ik.

• Hahn
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 05-02 14:30
Wennen aan de lucht ga ik niet doen (en wil ik ook niet) want ik heb echt een erge hekel aan alles wat met roken te maken heeft. Maar als deze rooklucht nog verdwijnt uiteindelijk kan ik er wel een paar weken / maanden mee leven.
Ergens aan wennen is meestal niet iets waar je bewust voor kiest ;)

De geur van roken staat bij mij zeer hoog op de lijst van dingen die ik haat, maar toch weet ik vrij zeker dat ik zou kunnen wennen aan de geur als ik er constant, dag in, dag uit, in zou zitten.

Ik zou er in ieder geval niet vanuit gaan dat die geur binnen een paar weekjes vanzelf verdwijnt. Dus de vraag is denk ik vooral of de geur nu niet te erg is om je er doorheen te zetten.

The devil is in the details.

• Agent47
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 15:25

Agent47

I always close my contracts.

Filter koffie had ik ergens gelezen of azijn. Veel luchten ook, raampje open.
Anders is het hoe hard het ook klinkt, pech.

On Tuesday nights, we get fucked up and throw apples at joggers.

• SmurfLink
  • Registratie: Juni 2016
  • Niet online
Als het weer beter is, zet de bank eens buiten in de zon. UV straling is goed tegen geurtjes en de frisse lucht waait het goed door. Als je hoezen en kussens los kunt halen dan alles zoveel mogelijk loshalen.

• Umbrah
  • Registratie: Mei 2006
  • Nu online

Umbrah

The Incredible MapMan

Het hangt heel erg af van de bank zelf, en hoe lang/hoeveel erbij is gerookt. Mijn ervaring is doorgaans (kan ook écht niet tegen die lucht): geef het op. Die ervaring baseer ik op een echt-leren bank waarbij het ín het leer zat, maar ook ín de vulling. Zo af en toe kwam het dan gewoon weer naar boven.

De geur maskeren is (voor mij tenminste) geen optie, dat is net zoiets als je been bewust breken omdat je kiespijn hebt. Ozon is een van de dingen die in staat is om chemisch dusdanig agressief te zijn dat het echt alles er uit haalt, maar je zult best wel wat tijd nodig hebben (en vanzelfsprekend niet zelf in het hok te zijn waar het gebeurd) om dit te laten werken, evenredig aan hoe diep het zit.

Het is dat ik niet meer PC reparaties doe, maar ook voor dat had ik altijd het beleid: "geen rokers-PC's", en datzelfde heb ik bij tweedehands meuk, van auto's tot meubilair. Ook mijn woning heb ik gekocht op het criterium: geen rokers, óf verkopers doen alle kosten/werkzaamheden om het op te lossen (niet verstoppen)

• Frieda
  • Registratie: Mei 2002
  • Niet online
Ozon is de enige oplossing, als je losse hoezen hebt tenminste. Dan de kussens uit de hoezen halen en het hele spul in een ozoncabine een nachtje laten staan. Ozon kan niet goed door leer heen dus leuningen waar vulling in zit zul je waarschijnlijk nog wel een beetje blijven ruiken. Je kan informeren bij bijv. een autodetailer of je je bankstel kunt brengen, als er een eigen werkplaats is.

• nachtnet
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 15:23
Een andere bank zoeken is makkelijker.

• spokje
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 13:21
Hmm dit stemt me deels niet heel positief :p het is niet rustig afwachten iig totdat de geur weg is. Heel erg bedankt voor alle replies :) ik ga in overweging.

Edit: besloten om de bank weg te doen.

[Voor 11% gewijzigd door spokje op 03-01-2023 12:27]

• artjan
  • Registratie: Juli 2020
  • Laatst online: 11:54
Volgens mij niet meer nodig, maar de tip die ik ooit las is Wodka spray tegen geurtjes. Zo maken ze theater kostuums ook schoon. Zou nog proberen waard zijn, zonder veel kosten te maken.

• KatirZan
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 06-02 15:02

KatirZan

Wandelende orgaanzak

Vacuüm trekken, word ook met auto's gedaan.

En anders even dit artikeltje doornemen (engels) :
https://restorationmaster...ors-furniture-upholstery/

Wabbawabbawabbawabba

Pagina: 1

Tweakers maakt gebruik van cookies

Tweakers plaatst functionele en analytische cookies voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Deze cookies zijn noodzakelijk. Om op Tweakers relevantere advertenties te tonen en om ingesloten content van derden te tonen (bijvoorbeeld video's), vragen we je toestemming. Via ingesloten content kunnen derde partijen diensten leveren en verbeteren, bezoekersstatistieken bijhouden, gepersonaliseerde content tonen, gerichte advertenties tonen en gebruikersprofielen opbouwen. Hiervoor worden apparaatgegevens, IP-adres, geolocatie en surfgedrag vastgelegd.

Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Sluiten

Toestemming beheren

Hieronder kun je per doeleinde of partij toestemming geven of intrekken. Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Functioneel en analytisch

Deze cookies zijn noodzakelijk voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie. Meer details

janee

Relevantere advertenties

Dit beperkt het aantal keer dat dezelfde advertentie getoond wordt (frequency capping) en maakt het mogelijk om binnen Tweakers contextuele advertenties te tonen op basis van pagina's die je hebt bezocht. Meer details

Tweakers genereert een willekeurige unieke code als identifier. Deze data wordt niet gedeeld met adverteerders of andere derde partijen en je kunt niet buiten Tweakers gevolgd worden. Indien je bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je account. Indien je niet bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je sessie die maximaal 4 maanden actief blijft. Je kunt deze toestemming te allen tijde intrekken.

Ingesloten content van derden

Deze cookies kunnen door derde partijen geplaatst worden via ingesloten content. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie over de verwerkingsdoeleinden. Meer details

janee