Berging isoleren/ventileren tegen vocht

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Source90
  • Registratie: December 2008
  • Laatst online: 22:30
Afgelopen voorjaar zijn wij in onze nieuwe woning getrokken, met daarbij een (enkel steens) gemetselde berging. Berging is niet al te groot, circa 6m².

Sinds het vochtige seizoen is begonnen, ervaren wij 80-95% luchtvochtigheid in de berging. Naast dat dit niet ideaal is voor de metalen tuinspullen, is het ook ietwat schimmelgevoelig.
Alle houten delen heb ik reeds in de beits gezet, echter wil ik ook de luchtvochtigheid permanent omlaag halen. Isolatie qua temperatuur hoeft in zijn geheel zijn.

Ik heb nog een aardige hoeveelheid Miofol 125S Dak-gevelfolie op rol (dampremmend en waterdicht) waar ik hydro/groene gipsplaten tegenaan wil zetten.

Vanwege de geringe afmetingen van de berging, wil ik de constructie zo compact mogelijk houden. Dunste latten die ik heb kunnen vinden zijn 10mm (vuren). Gok dat ik die ook maar ga beitsen, voordat het weg is voor het erop zit. Hier het folie op bevestigen en daarop de gipsplaten.
Met gipsplaten zo'n 20mm per kant.

Mijn vragen:
- Heeft het voor de luchtvochtigheid nog zin om tussen de latten iets als "Noppisol aluminium noppenfolie" (R-waarde 1.2 m²K/W), 3mm dik, te plaatsen? Of zal dit werkelijk niets uitmaken?

- Zie ik iets over het hoofd wat betreft deze, volgens mij rechttoe rechtaan, oplossing? Folie heb ik nog liggen, zou ik het liefst willen gebruiken. Hoe compacter/dunner hoe beter.

Wil daarnaast ook nog een buisventilator toepassen, voor wat luchtcirculatie.

Alle reacties

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• No Hands
  • Registratie: Maart 2016
  • Laatst online: 22:10
Ik zou het vocht buiten willen tegenhouden i.p.v. binnen. Impregneren ofzo, of van buiten bekleden met iets leuks. Misschien gelijk wat isolatie erbij als je toch bezig bent.

Veroordeel niet, verwonder u slechts

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Boeryepes
  • Registratie: Januari 2016
  • Niet online
No Hands schreef op maandag 2 januari 2023 @ 15:39:
Ik zou het vocht buiten willen tegenhouden i.p.v. binnen. Impregneren ofzo, of van buiten bekleden met iets leuks. Misschien gelijk wat isolatie erbij als je toch bezig bent.
Bij mijn vorige huis had ik een enkelsteensschuur waar het zo vochtig was dat alles van metaal ging roesten.

Impregneren (en wat ventilatie) heeft veel verbetering gegeven.

The biggest communication problem is we do not listen to understand. We listen to reply.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Source90
No Hands schreef op maandag 2 januari 2023 @ 15:39:
Impregneren ga ik naar kijken, bedankt!
Bekleden vanaf buiten zie ik niet zitten. Berging is nu gemetseld met dezelfde steen als de woning, wat in mijn ogen mooier oogt dan nu nog aftimmeren o.i.d.

Nog advies wat betreft impregneermiddel? (ook @Boeryepes)

Kom er tal van tegen:
https://www.123impregneer...-wb8-gevelimpregneer.html
https://www.123vochtbestr...el-muur-impregneermiddel/
etc

[ Voor 16% gewijzigd door Source90 op 02-01-2023 16:37 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _JGC_
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 00:41
Is het een losse berging, of inpandig? Ik had hier ook halfsteens, altijd koud en vochtig. Deur naar de berging was ook krom getrokken. Heb daar een nieuwe betonvloer in gestort en voorzetwanden gemaakt, sindsdien geen vocht meer. Is nu ook het warmste hokje in huis.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Source90
_JGC_ schreef op maandag 2 januari 2023 @ 16:36:
Is het een losse berging, of inpandig? Ik had hier ook halfsteens, altijd koud en vochtig. Deur naar de berging was ook krom getrokken. Heb daar een nieuwe betonvloer in gestort en voorzetwanden gemaakt, sindsdien geen vocht meer. Is nu ook het warmste hokje in huis.
Betreft een vrijstaande berging op een betonnen blok. In de berging liggen keramische tegels op tegellijm.

Hier nog zonder raam, nu een kunststof kozijn erin:
Members only:
Alleen zichtbaar voor ingelogde gebruikers. Inloggen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sjtienuh
  • Registratie: Maart 2011
  • Laatst online: 16:49
Eventueel aan de binnenkant wat regelwerk met daartussenin steen/glaswol en daarna aftimmeren met gipsplaten

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Boeryepes
  • Registratie: Januari 2016
  • Niet online
Beide lijkt me ok. Ik heb gekocht wat er in de bouwmarkt voorradig was.

Zo’n pompspuitfles om het aan te brengen is wel fijn. Ik deed het met een kwast en da’s wel gedoe en veel knoeien.

The biggest communication problem is we do not listen to understand. We listen to reply.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ID-College
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 21:45
Source90 schreef op maandag 2 januari 2023 @ 16:41:
[...]

Betreft een vrijstaande berging op een betonnen blok. In de berging liggen keramische tegels op tegellijm.

Hier nog zonder raam, nu een kunststof kozijn erin:

***members only***
Je weet ook zeker dat het van de wanden komt? Hier hetzelfde probleem, maar het meeste vocht komt uit de grond naar boven.. Is je vloer geïsoleerd?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Source90
ID-College schreef op maandag 2 januari 2023 @ 16:44:
[...]

Je weet ook zeker dat het van de wanden komt? Hier hetzelfde probleem, maar het meeste vocht komt uit de grond naar boven.. Is je vloer geïsoleerd?
Bijna zeker, stenen voelen behoorlijk nat/vochtig. Vloer is kurkdroog.
Werd bij de bouw ook al aangegeven, dat de stenen behoorlijk poreus zijn. Echter heeft de woning een dubbele spouw naar de kruipruimte en is dit een enkel wandje.

Idee nu is:
- Impregneren vanaf buitenzijde
- Actieve ventilatie aanbrengen? -> Zit wel een ventilatie opening aan de bovenkant (schoorsteentje wat je ziet op de foto), echter passief, geen ventilator.

Mocht het nodig zijn, daarna nog wanden afwerken met folie+gipsplaat.

[ Voor 20% gewijzigd door Source90 op 02-01-2023 16:49 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ID-College
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 21:45
Source90 schreef op maandag 2 januari 2023 @ 16:47:
[...]

Bijna zeker, stenen voelen behoorlijk nat/vochtig. Vloer is kurkdroog.
Werd bij de bouw ook al aangegeven, dat de stenen behoorlijk poreus zijn. Echter heeft de woning een dubbele spouw naar de kruipruimte en is dit een enkel wandje.

Idee nu is:
- Impregneren vanaf buitenzijde
- Actieve ventilatie aanbrengen? -> Zit wel een ventilatie opening aan de bovenkant (schoorsteentje wat je ziet op de foto), echter passief, geen ventilator.

Mocht het nodig zijn, daarna nog wanden afwerken met folie+gipsplaat.
Impregneren kan helpen.. Folie helpt uiteraard tegen vocht, maar het mooiste is als je er isolatie bij kan doen.
Zit overigens hier met hetzelfde probleem.. Wat je nog kan proberen is open stootvoegen maken, zodat je natuurlijke ventilatie creëert. Kost niks, alleen wat tijd, en wellicht verbetert dat al het e.e.a. Wordt er natuurlijk niet warmer van, maar wel minder vocht als het goed is :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• No Hands
  • Registratie: Maart 2016
  • Laatst online: 22:10
Source90 schreef op maandag 2 januari 2023 @ 16:23:
[...]

Impregneren ga ik naar kijken, bedankt!
Bekleden vanaf buiten zie ik niet zitten. Berging is nu gemetseld met dezelfde steen als de woning, wat in mijn ogen mooier oogt dan nu nog aftimmeren o.i.d.

Nog advies wat betreft impregneermiddel? (ook @Boeryepes)

Kom er tal van tegen:
https://www.123impregneer...-wb8-gevelimpregneer.html
https://www.123vochtbestr...el-muur-impregneermiddel/
etc
Zulke bekleden met mooi hout is juist helemaal in, lekker zwart potdekselen of een andere sjieke lattensoort erop. Die folie die je al hebt erachter en alles blijft droog.

Veroordeel niet, verwonder u slechts

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Source90
No Hands schreef op maandag 2 januari 2023 @ 18:09:
[...]

Zulke bekleden met mooi hout is juist helemaal in, lekker zwart potdekselen of een andere sjieke lattensoort erop. Die folie die je al hebt erachter en alles blijft droog.
De folie die ik nu heb is voor binnen (rood/warme zijde), voor buiten zou ik de blauwe moeten hebben zover ik weet.

Juist gekozen voor een gemetselde berging, helaas is de al aangebrachte ventilatie minder goed dan verwacht (ventilatiegat bovenin dak en in stootvoegen i.c.m. bijenbekjes). (waaibomen) Houten berging die er eerst stond heb ik juist gesloopt omdat het niet onze smaak was.
Keralit potdeksel was qua prijs niet eens gek veel goedkoper dan aanschaf stenen (vanuit de bouw) en opmetselen op bestaande fundering. Dit staat echter over 100 jaar nog.

In eerste instantie wilde we aankijken hoe het ging qua temperatuur/luchtvochtigheid. Temperatuur is prima voor een berging, vandaar ook geen isolatie nodig voor puur hogere temperatuur. Luchtvochtigheid helaas wel een tegenvaller.

Vanwege de geringe afmetingen niet gekozen voor direct isolatie, sinds dit toch al gauw een centimeter of 10+ van de toch al geringe afmetingen afsnoept. Impregneren had ik nog niet aan gedacht, dat gaan we eerst doen. Mocht dat niet het gewenste resultaat geven, gaan we van binnenuit wel 10mm latten, dampwerende folie en 9.5mm hydro-gipsplaten plaatsen. In totaal wordt hij dan wel weer ~4cm kleiner in zowel de breedte als lengte.

[ Voor 6% gewijzigd door Source90 op 02-01-2023 22:02 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Source90
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/61-j8xcXOzljPePVGibSjV11Am8=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/hyNQ6Ja7XGAk0DLwuSxqwquS.jpg?f=fotoalbum_large

Ben benieuwd!
Nu nog wachten op de handschoenen en lage drukspuit... En droog weer :+

Gelijk maar de garage meenemen als we toch bezig zijn.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Marzman
  • Registratie: December 2001
  • Niet online

Marzman

They'll never get caught.

Moet ik ook nog doen met het tuinmuurtje, want na elke winter wordt die terug zwart. Eerst maar wachten tot de winter voorbij is, dan met hoge drukspuit en dan 'lage drukspuit' :p En waarschijnlijk weer wat voegen terug dicht smeren :p

Garage en huis blijven wel goed schoon en droog gelukkig.

☻/ Please consider the environment before printing this signature
/▌
/ \ <-- This is bob. copy and paste him and he will soon take over the world.

Pagina: 1